عمومی

روش های تمیز کردن چای ساز‌ بوش

روش های تمیز کردن چای ساز‌ بوش

روش های تمیز کردن چای ساز‌ بوش می‌تواند عمر دستگاه را افزایش دهد و کیفیت نوشیدنی‌ها را بهبود ببخشد. در اینجا به تفصیل نحوه تمیز کردن و نگهداری صحیح چای‌ ساز بوش را شرح می‌دهیم با هوم کالا همراه باشید.

چای ساز را چند وقت یکبار تمیز کنیم؟

سوال اصلی و اساسی که برای خیلی از شما پیش می‌آید و شاید مهمتر از نحوه تمیز کردن چای ساز باشد، این است که چند وقت یک بار چای ساز را تمیز کنیم؟ در واقع برای پاسخ به این سوال همه چیز بستگی به این دارد که شما چند وقت یک بار از چای ساز استفاده می‌کنید؟ توصیه ما این است که بعد از هر بار استفاده یا در انتهای روز این کار را انجام دهید که در ادامه شستشوی روزانه را برایتان توضیح خواهیم داد. منتها نکته مهمی که باید رعایت کنید، این است که هر روز بعد از شستشو حتما آن را خشک کنید و هر گونه لک و اثر انگشت روی آن را پاکسازی نمایید تا در آینده به جرم‌های سفت و سخت تبدیل نشوند.

موضوعی که به آن اشاره شد در مورد همه لوازم خانگی‌ها وجود دارد و صدق می‌کند. اگر می‌خواهید مراقبت صحیحی از لوازم خانگی داشته باشید؛ باید حواستان را جمع کنید که این شستشو و تمیزکاری‌ها باید به صورت روتین، روزانه و منظم به انجام برسد، زیرا قطعاً هر وقت شما کثیفی‌ها را به مقدار کم از روی دستگاه پاکسازی کنید، در نهایت مجبور به شستشوی عمقی نیستید که در مورد چای ساز، این قضیه خیلی بیشتر به چشم می‌آید.

چرا چای ساز رسوب می‌گیرد؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد نحوه تمیز کردن چای ساز و از بین بردن رسوب و جرم صحبت کنیم، اول باید علت این موضوع را برایتان شفاف توضیح دهیم. مواد معدنی و املاح موجود در آب به مرور زمان باعث رسوب در چای ساز می‌شود که این رسوب‌ها ، طعم چای و مزه آن را تغییر می‌دهند. از طرفی آسیب‌هایی هم به بدنتان وارد می‌کنند. شاید شما فکر کنید که اگر چای ساز با کیفیت مثلاً چای ساز بوش خریداری کنید، چنین اتفاقی نمی‌افتد.

درست است که چای سازهای با کیفیت کمتر دچار رسوب می‌شوند اما بهرحال همه چیز بستگی به آن آبی دارد که داخل چای ساز می‌ریزید. پس در هر صورت ممکن است با این رسوب‌ها مواجه شوید؛ حتی مواد شوینده گران قیمت هم می‌تواند فقط تا حدی از ایجاد رسوب‌های بیشتر جلوگیری کند. در کل رسوب موضوعی نیست که به طور کامل بتوانید از آن خلاص شوید؛ پس حتما باید نحوه پاکسازی آن را بلد باشید.

روش های تمیز کردن چای ساز‌ بوش

تمیز کردن منظم چای‌ ساز بوش بسیار مهم است. این کار نه تنها دستگاه را تمیز و بهداشتی نگه می‌دارد، بلکه از تشکیل رسوبات آهکی در داخل دستگاه جلوگیری می‌کند که می‌تواند عملکرد دستگاه را تحت تأثیر قرار دهد.

الف) تمیز کردن روزانه چای‌ ساز بوش

  • خالی کردن کتری چای‌ ساز بوش

    پس از هر بار استفاده، اطمینان حاصل کنید که آب اضافی درون کتری باقی نمانده باشد. آب باقی‌مانده ممکن است باعث ایجاد رسوبات آهکی شود.

  • شستشوی داخلی کتری چای‌ ساز بوش

    کتری را با آب گرم و صابون ملایم بشویید. از اسفنج یا پارچه نرم استفاده کنید تا به سطح داخلی کتری آسیب نرسانید. پس از شستشو، کتری را با آب تمیز بشویید تا هیچ اثری از صابون باقی نماند.

  • خشک کردن کتری چای‌ ساز بوش

    پس از شستشو، کتری را با یک حوله تمیز و خشک پاک کنید. این کار از باقی ماندن قطرات آب و ایجاد لکه‌های آب جلوگیری می‌کند.

ب) تمیز کردن هفتگی چای‌ ساز بوش

  • رسوب‌زدایی کتری چای‌ ساز بوش

بسته به سختی آب منطقه‌تان، ممکن است هر هفته یا هر چند هفته نیاز به رسوب‌زدایی داشته باشید. برای این کار می‌توانید از محلول‌های رسوب‌زدای تجاری یا محلول خانگی سرکه سفید و آب استفاده کنید.

  • تمیز کردن جرم چای ساز با سرکه

یکی دیگر از روش‌های جرم گیری چای ساز که می‌توانید به آن اعتماد کنید، استفاده از سرکه می‌باشد که سرکه نیز یکی دیگر راه‌های جرم گیری لوازم و ابزارهای مختلف است که در هر زمینه‌ای مورد استفاده واقع می‌شود. با این وجود طی مشورتی که با تکنسین‌های آریابهکار داشتیم، استفاده از سرکه را به شما عزیزان پیشنهاد کردند. از این رو اگر مایل به استفاده از این روش هستید، در ادامه این گزارش به‌صورت قدم به قدم با نحوه رسوب زدایی چای ساز از طریق سرکه آشنا خواهید شد:

  1. کتری رسوب گرفته شده را به اندزه ۳/۵ از آب پر کنید.
  2. به اندازه ۲/۵ اقدام به ریختن سرکه سفید درون کتری نمایید.
  3. اینک کتری را بر روی کفی قرار دهید و با استفاده از دکمه پاور دستگاه، اقدام به روشن کردن چای ساز کنید.
  4. پس از جوش آمده آب، دستگاه به‌صورت خودکار خاموش می‌شود.
  5. درب چای ساز را باز نکنید و اجازه دهید تا محلول به جوش آمده، ۴۰ دقیقه دیگر در کتری باقی بماند.
  6. هم اکنون زمان تخلیه مایع موجود درون کتری سر آمده است.
  7. اینک توصیه می‌کنیم با استفاده از یک اسکاچ به آرامی زیر آب ولرم رسوبات باقی مانده را جدا کرده و سپس تخلیه نمایید.
  8. این فرایند ممکن است یک ساعت طول بکشد.
  9. تبریک! شما موفق به تمیز کردن جرم چای ساز شدید.

توجه: اگر متوجه باقی ماندن بوی سرکه پس از شستشوی چای ساز شدید، توصیه می‌کنیم مجددا آنرا فقط با آب پر کنید و اجازه دهید تا به جوش بیاید. این ترفند را می‌توانید تا ۲ الی ۳ بار انجام دهید.

روش های تمیز کردن چای ساز‌ بوش

  • تمیز کردن جرم چای ساز با نوشابه گازدار

همانگونه که مطلع هستید، نوشابه متشکل از اسیدهایی می‌باشد که خاصیت پاک کنندگی و جرم گیری دارند. با این وجود به دلیل اسیدی بودن نوشابه گازدار توصیه می‌کنیم از این روش نیز برای جرم گیری چای ساز نیز استفاده کنید. با این وجود اگر مایل به استفاده از این روش هستید، در ادامه به‌صورت گام به گام با این روش آشنا خواهید شد:

  1. نوشابه گازدار خنک را خریداری کنید و آنرا تا نیمه چای ساز بریزید.
  2. با استفاده از دکمه خاموش/روشن، چای ساز را روشن کنید.
  3. پس از جوش آمدن نوشابه، چای ساز خاموش خواهد شد؛ اما شما نباید مایع درون چای ساز را تخلیه کنید.
  4. حدودا یک ساعت اجازه دهید که چای ساز به‌صورت در بسته باقی بماند.
  5. سپس کتری چای ساز را تخلیه کنید و با استفاده از یک اسکاچ به آرامی اقدام به تمیز کردن و کندن سایر رسوبات نمایید.
  6. هم اکنون موفق به رسوب زدایی چای ساز خود تنها در یک ساعت شدید.

توجه: اگر بوی نوشابه جوش آمده در چای ساز هنوز هم باقی مانده است، یک یا دو بار اقدام به جوشاندن آب درون چای ساز نمایید تا بوی نوشابه در چای ساز رفع گردد.

  • نحوه تمیز کردن جرم چای ساز با جوش شیرین

قطعا زمانیکه حرف از رسوب و رسوب زدایی می‌شود، ردپای جوش شیرین دیده می‌شود که برخی مخالف این ماده هستند و برخی دیگر موافق! اما نظر تکنسین‌های مبنی بر این است که اگر میزان رسوب دستگاه شما محدود است، صرفا استفاده از ۳ روش اول پاسخگوی شما می‌باشد؛ اما اگر رسوب دستگاه ضخیم است و با انجام کارهای مختلفی موفق به از بین بردن آنها نشده اید، جوش شیرین بهترین راهکار ممکن می‌باشد که می‌توانید از این طریق اقدام به تمیز کردن جرم چای ساز نمایید.

با این وجود اگر رسوب ضخیمی بر روی چای ساز شما شکل گرفته است، می‌توانید از این روش استفاده کنید. در ادامه نیز با نحوه تمیز کردن جرم چای ساز از طریق جوش شیرین آشنا خواهید شد:

    1. کتری چای ساز را تا نیمه پر از آب کنید و سپس یک قاشق غذا خوری نسبتا پر جوش شیرین را درون آن بریزید.
    2. اینک باید چای ساز را روشن نمایید تا فرایند جوش آمذن آب آغاز و سپس به‌صورت خودکار تمام شود.
    3. در این روش نیز همانند روش‌های قلبی نیازی به تخلیه چای ساز نیست و باید اجازه دهید محلول به مدت ۴۰ دقیقه داخل کتری یا چای ساز شما استراحت کند.
    4. سپس آب موجود درون چای ساز را تخلیه کنید و به آرامی به وسیله یک اسکاچ اقدام به تخلیه رسوب‌های موجود در چای ساز نمایید.
    5. هم اکنون موفق به تمیز کردن چرم چای ساز به وسیله جوش شیرین شدید.
  • تمیز کردن فیلتر چای‌ ساز بوش

    اگر چای‌ساز شما دارای فیلتر است، فیلتر را به طور منظم تمیز کنید. فیلتر را خارج کرده و با آب گرم و برس نرم بشویید تا هرگونه رسوب و ذرات چای پاک شود.

ج) تمیز کردن بدنه چای‌ ساز بوش

  • تمیز کردن خارجی

    برای تمیز کردن بدنه خارجی چای‌ساز از پارچه‌ای نرم و مرطوب استفاده کنید. از شوینده‌های خشن یا مواد ساینده استفاده نکنید، زیرا ممکن است به سطح دستگاه آسیب برسانند. برای پاک کردن لکه‌های چربی یا لکه‌های سرسخت‌تر، می‌توانید از محلول آب و صابون ملایم استفاده کنید.

نگهداری چای‌ ساز بوش

نگهداری صحیح چای‌ساز بوش می‌تواند به افزایش عمر مفید دستگاه کمک کند و عملکرد بهینه آن را حفظ کند.

الف) استفاده صحیح

  • استفاده از آب تصفیه‌شده

    در مناطقی که آب دارای املاح و رسوبات زیادی است، استفاده از آب تصفیه‌شده یا فیلتر شده می‌تواند به کاهش رسوبات در داخل کتری کمک کند و نیاز به رسوب‌زدایی مکرر را کاهش دهد.

  • پرهیز از جوشاندن مکرر آب

    جوشاندن مکرر آب می‌تواند باعث افزایش غلظت رسوبات معدنی در کتری شود. بهتر است آب مورد نیاز را به مقدار مناسب و تنها به اندازه نیاز جوشانده و استفاده کنید.

  • عدم استفاده از چای‌ ساز خالی

    هرگز چای‌ساز را بدون آب روشن نکنید. این کار می‌تواند به المنت گرمایی دستگاه آسیب بزند و عمر مفید آن را کاهش دهد.

روش های تمیز کردن چای ساز‌ بوش

ب) نگهداری و جابجایی چای‌ ساز بوش

  • نگهداری در جای خشک و خنک

    پس از هر بار استفاده، چای‌ساز را در محلی خشک و خنک نگهداری کنید. از قرار دادن دستگاه در نزدیکی منابع حرارتی یا زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید، زیرا این شرایط می‌تواند به قطعات پلاستیکی و سیم‌کشی داخلی دستگاه آسیب برساند.

  • تمیز کردن پایه چای‌ ساز بوش

    پایه چای‌ساز که کتری روی آن قرار می‌گیرد نیز باید به طور منظم تمیز شود. این قسمت ممکن است دچار تجمع گرد و غبار یا رسوبات شود که می‌تواند بر عملکرد دستگاه تأثیر منفی بگذارد.

  • بررسی سیم و دوشاخه چای‌ ساز بوش

    به طور منظم سیم و دوشاخه چای‌ساز را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ آسیبی ندیده‌اند. سیم‌های آسیب‌دیده یا دوشاخه‌هایی که شل شده‌اند می‌توانند خطراتی جدی ایجاد کنند.

ج) رسوب‌زدایی منظم چای‌ ساز بوش

  • تنظیم زمان رسوب‌زدایی چای‌ ساز بوش

    زمان رسوب‌زدایی بستگی به کیفیت آب مصرفی دارد. اگر در منطقه‌ای با آب سخت زندگی می‌کنید، بهتر است هر دو هفته یک‌بار رسوب‌زدایی کنید. در مناطقی با آب نرم‌تر، این کار را ماهی یک‌بار انجام دهید.

  • استفاده از محصولات مخصوص

    برخی از تولیدکنندگان محصولات مخصوص رسوب‌زدایی برای چای‌سازها تولید می‌کنند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. این محصولات به طور خاص برای حفظ عملکرد دستگاه طراحی شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید