نقد و بررسی

راهنمای تعمیر همزن بوش

تعمیر همزن بوش

همزن یکی از وسایل پر کاربردیست که به صورت روزانه استفاده می شود. طبیعی است که پس از مدتی قطعات آن به تعمیر همزن بوش یا تعویض نیاز داشته باشند. همزن یکی از وسایل پرکاربرد در آشپزی است و همزن بوش یکی از بهترین دستگاه ها در میان این دستگاه ها می باشد. گاهی اوقات پیش می آید که تیغه همزن خراب می شود یا چرخ دنده های درون آن دچار مشکل می شوند. در این موقع شما به تعمیر همزن دستی یا برقی خود نیاز پیدا می کنید. چنانچه همزن شما کار نمی کند یا در زمان روشن شدن با صداهای ناهنجاری همراه است، حتماً باید توسط تعمیرکار بررسی و سرویس شود تا ایرادات جزئی آن برطرف گردد و به قطعات دیگر آن آسیبی نرسد. تا انتهای مقاله همراه هوم کالا باشید.

نحوه عیب یابی و تعمیر همزن بوش

عیب یابی و تعمیر همزن برقی با توجه به مدل این دستگاه ها، متفاوت خواهد بود. به دلیل تفاوت های ساختاری که میان انواع همزن های برقی وجود دارد، هر کدام از آنها ممکن است با ایرادات مختلفی روبرو شوند. از این رو برای تعمیرات آنها باید از روش های متفاوتی استفاده شود. همزن های برقی معمولاً فاقد کاسه بوده و طراحی آنها به صورتی است که می توان سرعت کار آنها را در بازه های مختلفی قرار داد. ممکن است کاربران به هنگام کار به این نوع همزن های برقی با مشکلاتی اعم از عدم امکان تنظیم سرعت، روشن نشدن دستگاه و … مواجه شوند.

از مشکلات و خرابی همزن برقی که ممکن است برای شما نیز اتفاق بیفتد:

جرقه زدن همزن برقی بوش :

هنگام مشاهده جرقه و دود از دستگاه٬ بلافاصله آن را خاموش کنید. ممکن است که مدار الکترونیکی به مشکل خورده باشد و یا موتور دستگاه ایراد پیدا کرده باشد. نیاز به بررسی فنی یک تعمیرکار حرفه ای دارد.

همزن برقی بوش روشن نمیشود :

علل شایع در روشن نشدن همزن برقی٬ مشکلات برقی آن است. ممکن است که دوشاخه یا سیم رابط خراب شده باشد. ممکن است که کلید استارت خراب شده باشد. و علت اخر اینکه ممکن است که موتور سوخته شده باشد یا اینکه ارتباط اجزای موتور با یکدیگر قطع شده باشد. پس از بررسی فنی میتوان علت اصلی آن را مشخص کرد.

تعمیر همزن بوش

بوی سوختگی از همزن برقی :

دو علت وجود دارد. علت اول بخاطر داغ شدن بیش از حد دستگاه است که حرارت بالای موتور، ایجاد بوی سوختگی میکند که لازم است دستگاه سریعا خاموش کرده و به آن استراحت دهید. علت دوم زمانی است که همراه با بوی سوختگی، موتور نیز از کار بیفتد و دستگاه کار نکند که در این حالت قطعا موتور و سیم پیچی همزن برقی به مشکل برخورده است و نیاز است که بررسی فنی شود. باید از یک تعمیرکار کمک گرفت.

صدای زیاد برهم خوردن پره های همزن :

یکی از مشکلاتی که کاربران همزن های برقی دستی با آن روبرو می شوند، صدای زیاد به هم خوردن پره های دستگاه است. در این حالت باید برای عیب یابی دستگاه، چرخ دنده همزن را بررسی کنید. در صورتی که چرخ دنده از جای خود خارج شده باشد چنین اتفاقی می افتد. البته خم شدن محور همزن و یا برخورد پره ها به جسمی سخت نیز باعث می شود تا این خرابی رخ دهد.

موتور همزن صدای کمی دارد اما حرکت نمیکند :

دلیل شایع این اتفاق٬ نیم سوز شدن موتور است که به تعمیر و یا تعویض موتور همزن برقی نیاز دارد. دلیل دیگر میتواند از گریپاژ کردن محور آرمیچر باشد. علت دیگر میتواند از خارج شدن چرخ دنده ها از مسیر خود باشد. برای بررسی بیشتر به بازرسی یک تعمیرکار نیاز دارد.

پره های همزن برقی با قدرت نمیچرند :

این مشکل میتواند هم از قطعات دستگاه باشد و هم قسمت برقی دستگاه. ممکن است موتور نیم سوز شده باشد. ممکن است که کلکتور کثیف شده باشد. ممکن است که زغال های دستگاه از بین رفته باشد. دلیل دیگر میتواند از سائیده شدن چرخ دنده ها باشد.

راهنمای نگهداری و استفاده از همزن برقی

هر وسیله برقی با توجه به اینکه میزان استفاده روزانه از آن چقدر باشد، بدون شک بعد از گذشت مدت زمانی نیاز به تعمیر خواهد داشت. حال رعایت برخی از نکات باعث می شود تا نیاز به تعمیر دیرتر اتفاق بیفتد و دستگاه شما برای مدت زمان زیادی بدون اشکال، کار کند. اگر همزن برقی به صورت مرتب و دوره ای سرویس شود، باعث خواهد شد تا دستگاه شما به تعمیرات پرهزینه نیاز پیدا نکند، همچنین نگهداری از آن و رعایت اصول مراقبت از آن بسیار بر دوام آن تأثیرگذار است.

تعمیر همزن بوش

نکاتی که توجه به آن ها از تعمیر این دستگاه جلوگیری می کند:

  • همزن را دور از اجاق گاز قرار دهید.
  • دستگاه همزن را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
  • برای تمیز کردن دستگاه حتماً دوشاخه را از پریز جدا کنید.
  • پس از اتمام کار با دستگاه، دوشاخه را از پریز برق خارج کنید.
  • برای عمر بیشتر همزن، مواد را یک به یک به مواد دیگر در همزن اضافه کنید.

تعمیر همزن بوش کاسه ای بوش

همزن از جمله کالاهای مورد نیاز در هر آشپزخانه محسوب می شود، همزن انواع مختلفی دارد:

الف ) همزن دستی برقی

ب ) همزن کاسه ای

استفاده از همزن کاسه ای مخاطبان بیشتری دارد، زیرا برای استفاده نیاز به صرف انرژی و زمان زیادی  نمی باشد. در هنگام خریداری این کالا باید به چند نکته توجه کنید:

۱ – میزان سرعت دستگاه: سرعت همزن روی چند درجه قابل تنظیم می باشد.

۲ – میزان صدای دستگاه: همزنی را انتخاب کنید که صدای کم تری تولید می کند.

۳ – اندازه ی دستگاه: همزن در اندازه های مختلف برای مصارف خانگی و صنعتی تولید می شوند شما بهتر است بسته به نیاز اقدام به خرید کنید.

نکات استفاده از همزن کاسه ای بوش :

۱ –دستگاه را با کمترین درجه روشن شود.

۲ – تنظیم درجه به ترتیب صورت بگیرد.

۳ – برای مخلوط کردن مواد سفت ، قبل از روشن کردن دستگاه مواد را کمی در دمای محیط نگه دارید.

۴ – برای مخلوط کردن انواع مواد از تیغه ی مناسب استفاده کنید

نکات ایمنی در استفاده و نگهداری از همزن کاسه ای بوش :

۱ – استفاده در ساعات اولیه ی شب از این دستگاه باعث فشار به موتور همزن می شود.

۲ – حداکثر زمان استفاده از همزن ۵ دقیقه می باشد.

۳ – هنکام کار همزن از نزدیک کردن قاشق یا چنگال پرهیز کنید.

۴ – از قرار دادن همزن در مکانی که امکان سقوط دارد خوداری کنید.

عیب یابی و تعمیر همزن بوش

روشن نشدن همزن:

۱ – برق پریز را چک کنید.

۲ – سالم بودن دوشاخه را چک کنید.

۳ – ممکن است سیم رابط دچار آسیب شده باشد.

۴ – فاز یا نول اصلی دستگاه قطع شده است.

۵ – موتور آسیب دیده باشد

۶ – موتور سالم است، ارتباط اجزاء با یکدیگر قطع شده است.

 قدرت پایین پره ها در هنگام چرخیدن

۱ – موتور نیم سوز شده است.

۲ – کلکتور کثیف شده است.

۳ – زغال ها کثیف شده اند.

۴ – چرخ دنده ها ساییده شده اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید