برترین ها, علم و تکنولوژی, نقد و بررسی

راهکارهایی برای بالا بردن عمر یخچال و فریزر

راهکارهایی برای بالا بردن عمر یخچال و فریزر

بالا بردن عمر یخچال و فریزر در صورت استفاده درست از آن، امری کاملا اثبات شده است. به نحوی که همه تکنسین‌ها و کارشناسان این حوزه معتقد هستند که اگر از لوازم الکترونیکی مخصوصا انواع یخچال فریزها به درستی استفاده شود، امکان خرابی و بروز مشکلات فنی در آن‌ها بسیار کم خواهد شد.انتخاب محل مناسب برای یخچال، باز نکردن بیش از حد درب یخچال، اتصال آن به واسطه محافظ به برق و رعایت نکات مرتبط با جابجایی و بسیاری موارد وجود دارند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر طول عمر یخچال فریز تاثیر می‌گذارند.در ادامه مطلب هوم کالا تصمیم دارید راهکارهایی برای بالا بردن عمر یخچال و فریزر و مطالب مهم مرتبط با استفاده درست از این وسیله ضروری آشپزخانه را مورد بررسی قرار بدهد. اگر شما نیز درصدد کسب اطلاعات در رابطه با موارد ذکر شده هستید، پیشنهاد می‌دهیم تا انتهای مطالب همراه با ما باشید.

راهکارهایی برای بالا بردن عمر یخچال و فریزر

عمر مفید یخچا‌ل‌ها چقدر است؟

تمام لوازم الکترونیکی بر حسب کیفیت ساخت و متریالی که برای تولید آن‌ها به کار می‌رود، از طول عمر مشخصی برخوردار هستند. البته امکان بالا بردن عمر یخچال و فریزر بیشتر از عمر متوسط آن با رعایت یک سری نکات به راحتی امکان‌پذیر است. برعکس این حالت نیز کاملا صادق بوده و استفاده نادرست به سرعت از عمر متوسط یخچال فریز‌ها کم می‌کند.عمر مفید یخچال حدود ۱۰ الی ۱۵ سال است. البته محصولات جدیدی که این روزها توسط برندهای معتبر نظیر بوش وارد بازار می‌شوند، به دلیل برخورداری از تکنولوژی‌های برتر و موتورهای قوی‌تر به صورت متوسط ۲ الی ۴ سال بیشتر از حدود ذکر شده عمر می‌کنند.

نقطه پایانی عمر یخچال و فریزر

معمولا نقطه پایان عمر یخچال فریز با خرابی موتور یا کمپرسور آن همسو است. در صورتی که موتور یخچال فریز خالی از عیب و ایراد بوده و عملکرد طبیعی خود را داشته باشد، همچنان مثل سابق قابل بهره‌برداری است. زیرا خرابی دیگر قطعات و بخش‌های فنی یخچال فریزر با تعمیر و تعویض قطعه رفع می‌شود.اما خرابی موتور، به طورکلی آن را از کار خواهد انداخت. تعویض موتور نیز به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

زیرا درکنار هزینه تعویض بالا، بعید به نظر می‌رسد موتور تعویض شده عملکرد مطلوب و سابق را برای یخچال داشته باشد.البته ناگفته نماند که تعیین یک عدد مشخص برای طول عمر همه مدل‌های یخچال فریزر، کار آسانی نیست. زیرا طول عمر این وسیله به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. حتی ممکن است در برخی موارد طول عمر یخچال بیشتر و یا کمتر از قسمت فریزر آن باشد. بنابراین ۱۶ سال عمر مفید برای یخچال‌فریزها در گرو و اما و اگرهای بسیار زیادی است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

راهکارهایی برای بالا بردن عمر یخچال و فریزر

بالا بردن عمر یخچال و فریزر  با استفاده درست از آن، به شما کمک می‌کند، عمر متوسط یخچال خود را افزایش دهید. اگر به‌تازه‌گی یخچال فریز خریداری کرده‌اید، می‌دانید که این روزها با نوسانات شدید قیمت‌ها، امکان تعویض آن و خرید یخچال جدید در بازه‌های زمانی کوتاه به راحتی میسر نیست. بنابراین لازم است که به بهترین شکل ممکن از آن محافظت کنید تا در مدت زمان بیشتری امکان استفاده از یخچال خود را داشته باشد.در این مبحث ما تصمیم داریم راهکارهایی برای افزایش عمر یخچال و فریزر به ارائه دهیم. اگر می‌خواهید راهکارهای درست و اصولی استفاده از یخچال فریزر را فرابگیرید و  مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید، باید همواره نکات زیر را مورد توجه قرار دهید.

استفاده درست از یخچال و فریزر

یکی از راهکارهایی برای بالا بردن عمر یخچال و فریزر استفاده درست از یخچال فریزر است. باید متذکر شویم که در یخچال فریزها، قسمت فریزر بیشتر از قسمت یخچال در معرض فرسودگی قرار دارد. بنابراین فریزر نیاز به رسیدگی و‌ توجه بیشتر دارد. عدم استفاده صحیح از فریز یخچال موجب انسداد دریچه‌های موجود در این قسمت می‌شود.پس لازم است که پاکسازی این قسمت با دقت و توجه بیشتری نسبت به یخچال صورت بگیرد. همچنین برای پیشگیری از انسداد دریچه‌های فریزر و خرابی‌های ناشی از آن نباید بیشتر از ظرفیت استاندارد، بار آن را افزایش داد.

انتخاب درجه مناسب یکی از راهکارهایی برای بالا بردن عمر یخچال و فریزر

دیگر نکته‌ای که در بالا بردن عمر یخچال و فریزر و افزایش عمر متوسط آن می‌تواند موثر باشد، تنظیم یخچال روی درجه مناسب است. معمولا بهترین درجه برای یخچال فریز عدد بین ۰ الی ۵ است. افزایش درجه بیش از عدد ۵ فشار بار موتور دستگاه را افزایش داده و ان را در معرض خرابی زود هنگام قرار می‌دهد. به این ترتیب عمر متوسط یخچال فریز کمتر از حد انتظار می‌شود.

اطلاع از تاریخچه یخچال فریزر

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید، که از یک یخچال فریز دست دوم استفاده می‌کنید، مسلما به‌راحتی نمی‌توانید عمر متوسط آن را برآورد کنید. زیرا از سابقه و تاریخچه آن اطلاعات دقیقی ندارید‌. شاید در حین خرید آن از صاحب اولیه، او با شما صداقت داشته باشد و زمان خرید آن را به درستی اعلام کند.یا آنکه از طریق صفحه یا برچسبی که مدل و شماره سریال یخچال را مشخص می‌کند بتوانید سال ساخت آن را به دست بیاورید. اما نکته مهم اینجاست که نمی‌دانید، صاحب قبلی، نکات ایمنی مرتبط با بالا بردن عمر یخچال و فریزر را تا چه اندازه رعایت کرده است.در چنین شرایطی تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از یخچال خود به درستی استفاده کنید. اما هرگز نمی‌توانید، خیال خود را از بابت عدم وقوع خرابی و بروز برخی مشکلات فنی، برای یخچال خود راحت کنید.

انتخاب محل مناسب برای فراگیری یخچال فریز یکی از راهکارهایی برای بالا بردن عمر یخچال و فریزر

پس از انتخاب و خرید یخچال فریز، مهمترین نکته انتخاب محل مناسب برای آن است. محل استاندارد یخچال فریزر، در آشپزخانه مکانی است که از لوازم گرمایشی نظیر اجاق گاز، مایکروفر، سماور و دیگر موارد مشابه دور باشد. زیرا اگر یخچال در معرض سیستم‌های گرمایشی قرار بگیرد، از طول عمر موتور آن به‌شدت کاسته می‌شود.همچنین محل قرار گیری یخچال باید از معرض تابش نورخورشید، حتی به صورت غیر مستقیم به‌دور باشد. زیرا نورخورشید نیز تاثیری همانند سیستم ‌های گرمایشی بر این محصول دارد و انرژی سرمایشی آن را هدر می‌دهد.

استفاده از محافظ برای اتصال یخچال به برق

نکته مهم دیگری که جهت بالا بردن عمر یخچال و فریزر باید مورد توجه قرار بگیرد، اتصال آن به برق به واسطه محافظ مخصوص است. نباید فراموش کنید که یخچال شما هنگامی که در برق است، مدام در معرض نوسانات آن قرار دارد.وجود نوسانات در جریان برق واقعیتی است که هرگز نمی‌توانیم منکر وجود و همچنین تاثیر آن بر سلامت لوازم الکترونیکی شویم. هنگامی که یخچال فریزر یا هر لوازم برقی دیگر در طولانی مدت در معرض نوسانات برق قرار بگیرد، مسلما آسیب خواهد دید.

تنها راهکار پیشگیری از اثرات نوسانات برق روی لوازم الکتریکی، استفاده از محافظ برق مناسب و استاندارد است. عملکرد محافظ به نحوی است که ولتاژهای غیر عادی را حس کرده و به این ترتیب هنگام وقوع نوسانات غیرعادی به‌صورت خودکار اتصال یخچال را از برق قطع می‌کند.با توجه به توضیحات ارائه شده به جرات می‌توان گفت که انتخاب محافظ برق مناسب در بالا بردن عمر یخچال و فریزر تاثیر بسیار زیادی دارد.

چند ساعت قبل اقدام به جابه‌جایی یخچال آن را از برق بکشید

گاهی اوقات ممکن است بنابر دلایلی نظیر تغییر دکوراسیون تصمیم بگیرید، محل یخچال خود را تغییر دهید. در چنین شرایطی، باید حداقل ۳ ساعت قبل از اقدام به جابجایی یخچال را خاموش کنید. زیرا در حین جابجایی نباید گاز یخچال در جریان باشد.

تمیزکاری موتور یخچال

اکثر یخچال‌هایی مدرن و امروزی پوشش مخصوص برای موتور خود دارند.  بنابراین این مدل یخچال‌ها فاقد درز و سوراخ‌هایی هستند که به عنوان مخفیگاه مناسب برای سوسک‌ها و دیگر حشرات موذی مورد استفاده قرار می‌گیرند.اما اگر شما صاحب یک یخچال قدیمی و بدون پوشش موتور هستید، توصیه می‌کنیم، در تمیزکاری‌های دوره‌ای منزل و آشپزخانه از این قسمت یخچال نیز قافل نشوید. بهتر است برای تمیزکاری این قسمت یخچال از سشوار یا جاروبرقی استفاده کنید.

خودداری از باز و بسته کردن بی‌مورد یخچال یکی از راهکارهایی برای بالا بردن عمر یخچال و فریزر

به جرات می‌توان گفته که یکی از مهمترین عوامل بالا بردن عمر یخچال و فریزر خودداری از باز و بسته بی‌مورد درب آن است. زیرا این اقدام منجر به خروج هوای سرد و ورود هوای گرم به محفظه یخچال و فریزر می‌شود.در چنین شرایطی درکنار کاهش گاز دستگاه موتور آن نیز در معرض فشار و آسیب‌های ناشی از آن قرار می‌گیرد. به این ترتیب موتور دستگاه بیش‌از‌بیش مستعد خرابی است و در صورتی آسیب و خرابی موتور، عمر یخچال شما نیز عملا به پایان می‌رسد.

جلوگیری از ایجاد خط و خش روی بدنه یخچال

همان اندازه که نگهداری از قطعات فنی یخچال نظیر موتور آن حائز اهمیت است و برای  بالا بردن عمر یخچال و فریزر تاثیرگذار هستند، نگهداری از ظاهر و بدنه آن نیز اهمیت دارد. زیرا هنگامی که ظرافت و زیبایی بدنه یخچال در معرض خط و خش قرار بگیرد، جذابیت خود را در فضای آشپزخانه از دست می‌دهد.برای پیشگیری از ایجاد خط و خش روی بدنه یخچال، باید دستمال‌ و مواد پاک کننده مناسب برای پاکسازی آن به کار ببرید.

از چسباندن قسمت پشتی یخچال به دیوار خودداری کنید

باید بین دیوار و قسمت پشتی یخچال فریز، حداقل ۲۰ سانتیمتر فاصله وجود داشته باشد. زیرا در غیر این صورت جریان هوا آنچنان که باید، در پشت یخچال رد و بدل نمی‌شود. به این ترتیب دمای موتور فراتر از حد استاندارد خواهد رفت که این عامل طول عمر موتور را کم می‌کند. پس برای بالا بردن عمر یخچال و فریزر باید قسمت پشتی آن را با فاصله استانداردی از دیوار قرار دهید.

به طور مرتب برفک یخچال و فریزر را پاک کنید

امروزه تمام یخچال فریزرهای مدرن از قابلیت و تکنولوژی ضدبرفک برخوردار هستند. بنابراین در معرض آسیب‌های ناشی از افزایش حجم برفک در یخچال و فریزر قرار ندارند. اما اگر یخچالی قدیمی و فاقد فناوری فوق دارید، بهتر است بدانید که پاکسازی به موقع برفک در بالا بردن عمر یخچال و فریزر شما تاثیر غیرقابل انکاری دارد. فراموش نکنید که پاکسازی برفک‌زدایی نیز باید با ملایمت و بدون استفاده از هیچ نوع وسیله نوک تیز صورت بگیرد.

یخچال فریزر را در سطحی صاف و بدون شیب قرار دهید

هنگامی که یخچال فریز در سطح شیب‌دار و ناصاف قرار می‌گیرد، گاز موجود در لوله‌های آن به درستی توزیع نمی‌شود. در چنین شرایطی عملکرد یخچال تحت تاثیر قرار گرفته و گاهی اوقات نیز با انتشار صداهای ناهنجار به همراه خواهد بود.

موارد غذای داغ و گرم را درون یخچال قرار ندهید

یکی دیگر عوامل تاثیرگذار در بالا بردن عمر یخچال و فریزر خودداری از قراردادن مواد غذای و آب داغ درون آن است. زیرا این کار نیز بر موتور دستگاه فشار وارد می‌کند. همچنین میزان مصرف برق را نیز به دلیل تخلیه انرژی موتور افزایش می‌دهد.

چک لاستیک و درزهای اطراف یخچال

لاستیک اطراف یخچال از جمله قطعات مصرفی آن است و بیشتر از سایر موارد در معرض آسیب قرار دارد. به همین دلیل بهتر است هر ۲ ماه یکبار اطراف یخچال را چک کنید تا آسیب و خرابی های احتمالی موجود در قسمت‌های فوق را زودتر کشف کنید. زیرا خرابی لاستیک دور یخچال نیز از جمله مواردی است که موجب هدر رفت انرژی و افزایش دمای داخلی یخچال و ایجاد فشار بر موتور می‌شود.‌

ظروف داخل یخچال را چسبیده به هم نچینید

برای بالا بردن عمر یخچال و فریزر خود هرگز ظروف داخل یخچال را در کنار هم و چسبیده به‌هم قرار ندهید. زیرا این اقدام مانع از توزیع جریان هوا به صورت یکنواخت و تهویه درست فضای داخل یخچال می‌شود.

هرگز خرابی قطعات کوچک یخچال را نادیده نگیرید

گاهی اوقات ممکن است خرابی قطعات کوچک نظیر برد یا فن یخچال عملکرد آن را دچار اخلال کند. بنابراین برای آنکه یخچال شما عملکرد سابق را داشته باشد باید توسط تکنسین‌‌کار ماهر تعمیر شود. نکته بسیار مهمی که ما خود را ملزم به ارائه آن می‌دانیم، عدم تاخیر در تعمیر یا تعویض قطعه فنی خراب شده است.زیرا هر اندازه که تعویض یا تعمیر قطعه فنی خراب شده به تاخیر بیافتد به همان میزان قطعات اصلی یخچال فریزر شما فشار بیشتری را متحمل می‌شوند. به این ترتیب در کنار کاهش امکان بالا بردن عمر یخچال و فریزر و افزایش هزینه‌های تعمیر، امکان بروز مشکلات فنی عمیق‌تر  نیز بیشتر می‌شود.

از علائم خرابی یخچال فریزر خود هرگز غافل نشوید

گاهی اوقات ممکن است علایم و نشانه‌های را در یخچال خود مشاهده کنید که به نظر غیرعادی و نشان از یک نقص فنی در عملکرد دستگاه دارند. در چنین شرایطی نسبت به علائم خرابی یخچال و فریزر تفاوت نباشید‌، زیرا ممکن است یک مشکل فنی کوچک در مرور زمان به‌طور کلی دستگاه شما را از کار بیندازد.

هرگز یخچال خود را در معرض رطوبت قرار ندهید

رطوبت و بخار آب نیز از جمله عواملی هستند که بر طول عمر یخچال تاثیر منفی می‌گذارند. به همین دلیل برای بالا بردن عمر یخچال و فریزر باید آن را در محلی قرار که فاقد نم، رطوبت و بخار آب است قرار دهید.‌

از افزایش وزن محل بطری یخچال خودداری کنید یکی از راهکارهایی برای بالا بردن عمر یخچال و فریزر

افزایش وزن  محل بطری یخچال موجب سنگینی آن قسمت و فشار به درب یخچال می‌شود. به این ترتیب علاوه‌بر آنکه محل مورد نظر در معرض شکستگی قرار دارد، درب یخچال نیز استاندارهای اولیه خود را از دست می‌دهد.

تنظیم دمای یخچال متناسب با فصول سال

بهتر است جهت کاهش برق مصرفی و همچنین فشار بار موتور، در فصول سرد سال یخچال را روی درجه‌های کمتر از دو قرار بدهید. زیرا وقتی هوای پیرامون یخچال خنک است، عملکرد موتور بهینه‌تر می‌شود. در نتیجه درجه کم نیز دمای درون یخچال و فریزر را سرد نگه می‌دارد و منجر به بالا بردن عمر یخچال و فریزر می‌شود.

یخچال فریزر خود را بااصالت و گارانتی معتبر بخرید 

دیگر نکته‌ای که برای افزایش عمر یخچال باید به آن توجه کنید، خرید محصول با گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر و تضمین اصالت است. برخی از برندها با وجود کیفیت بالا در کشور ما نمایندگی معتبر ندارد. همین عامل برعکس کیفیت محصول، کیفیت خدمات پس از فروش آن را به شدت کم می‌کند.در مواقعی که یک قطعه کوچک یخچال دچار خرابی می‌شود، امکان تعمیر و تعویض آن بسیار سخت و حتی غیر ممکن خواهد بود‌. به این ترتیب امکان تعمیر و استفاده دوباره یخچال به‌کلی از بین می‌رود و عمر آن نیز به پایان می‌رسد.

بهترین مرجع جهت خرید یخچال فریزر بوش با قیمت مناسب

با جسارت تمام و بدون هیچگونه شک و شبهه‌ای باید بگویم که مدل‌های یخچال فریز بوش بالاترین سطح کیفیت را دارند. بنابراین از عملکرد و عمر بیشتری بهره‌مند هستند. پس برای بالا بردن عمر یخچال و فریزر و عدم نیاز به خرید این دستگاه در بازه‌های زمانی کوتاه مدت، پیشنهاد می‌دهیم به سراغ محصولات این برند بروید.همه مدل‌های یخچال فریز بوش باکیفیت ایده‌آل عرضه می‌شوند. بنابراین برای آنکه از قدرت خرید محصولات بوش در این دسته بندی برخوردار باشید، بهتر است، کیفیت را به آپشن‌های و امکانات محصولی که انتخاب می‌کنید ترجیح دهید.

به عبارت دیگر لازم نسبت دست روی محصولی بگذارید که از همه امکانات و تکنولوژی‌های مدرن پشتیبانی می‌کند. بلکه یخچال فریزری را انتخاب کنید که با سطح انتظارات و نیازهای شما تناسب داشته باشد. زیرا هر چقدر که امکانات و آپشن‌ها فراتر برود قیمت نیز به تناسب آن افزایش پیدا می‌کند.یک بار دیگر بر این نکته مهم تاکید می‌کنیم که، محصول مورد نظر باید برند اصل بوش باشد. زیرا گزینه‌ها تقلبی نه تنها کیفیت خوبی ندارند، بلکه بسیار کمتر از یک یخچال معمولی نیز عمر می‌کنند.

راهکارهایی برای بالا بردن عمر یخچال و فریزر

 نتیجه گیری

با توجه به مطالبی که در مباحث قبلی ارائه شده است؛ می‌توان نتیجه گرفت که بالا بردن عمر یخچال و فریزر توسط استفاده درست از آن برای همه امکان‌پذیر است. به عبارت دیگر راهکارهایی برای افزایش عمر یخچال و فریزر وجود دارد که برای دستیابی به نتیجه دلخواه باید  بتوانید به شکل صحیح آن‌ها را به‌کار بگیرید.البته اگر برنامه‌ریزی شما برای خرید یخچال جدید، بازه‌های زمانی ۱۵ سال به بالا است، باید در حین خرید، محصولی را انتخاب کنید که کیفیت آن مورد تایید باشد. به عنوان مثال یخچال فریزر اصل بوش، ازجمله مواردی است که سالیان سال بدون نیاز به تعمیر و تعویض قطعات برای شما کار ‌می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید