علم و تکنولوژی, نقد و بررسی

علت خرابی لاستیک دور یخچال

علت خرابی لاستیک دور یخچال

یخچال فریزر از جمله لوازم خانگی ای هست که دائما روشن است و کاربردی همیشگی دارد. مشکلات مربوط به آن را هم نمی توان نادیده گرفت؛ مثل علت خرابی لاستیک دور یخچال را آیا شما می دانید از کجا نشئت می گیرد؟ همین اشکال به ظاهر ساده می تواند این وسیله برقی را از کار بیندازد یا عمرش را کم کند. در این مقاله می خواهیم با بررسی علل خرابی لاستیک دور یخچال از به وجود آمدن آن جلوگیری کنیم تا مجبور به تعویض آن نشویم.اول ببینیم این لاستیک در یخچال چه هست که امکان خرابی دارد.

لاستیک درب یخچال

یک نوار لاستیکی دور درب یخچال قرار دارد که تاثیر زیادی در عملکرد کلی دستگاه دارد؛ به نحوی که اگر نوار دور در یخچال ساییده یا پاره شود یا آهن ربای آن اثر خود را از دست بدهد، بایستی در اسرع وقت آن را تعویض کرد.

ضرورت تعویض لاستیک در یخچال

علت خرابی لاستیک دور یخچال

عدم تعویض به موقع لاستیک دور در یخچال می تواند باعث بروز مشکلاتی مثل برفک بستن یخچال، یخ زدن آن و غیره خواهد شد. یک سری مشکلات مثل مشکلات واشر برای یخچال ایجاد می شود که تعویض نوار دور در یخچال را به موضوعی ضروری تبدیل می کند. گاهی هم دلیل بروز ایراد در یخچال، کثیف بودن این واشر هست. به خاطر همین باید نسبت به نظافت آن هم دقت کافی را داشته باشیم تا به تعمیرات یخچال نیاز پیدا نکنیم.

علائم خرابی لاستیک دور یخچال چیست؟

نشانه هایی که نشان دهنده خرابی لاستیک دور درب یخچال هست عبارتند از:یخچال شما برفک می زند، یکی از علت های آن می تواند از خراب بودن نور دور در یا آهن ربای درون آن باشد.البته تنظیم نبودن دمای یخچال و یا باز و بسته کردن بیش از اندازه در یخچال هم می تواند دلیل دیگری در برفک زدن یخچال باشد.در پی مشاهده از بین رفتن برودت و سرمای یخچال، تعویض لاستیک دب یخچال لازم و ضروری است.

زیرا یکی از دلایل مهم آن خراب بودن آهنربای در یخچال یا واشر آن است.یکی از نشانه های نداشتن برودت و سرمای صحیح و خرابی واشر درب و لاستیک دور آن، فاسد شدن مواد غذایی داخل یخچال است.مشاهده بخارهایی درون یخچال هنگام باز کردن درب آن که این بخارها به خاطر عدم تعادل دمای فضای درون یخچال ایجاد شده اند. این عدم تعادل دما ناشی از تداخل دمایی فضای بیرونی و فضای درونی آن است.یکی دیگر از دلایل خرابی لاستیک دور در یخچال، خراب بودن واشر یخچال است ولی دلایل دیگری هم مثل تنظیم نبودن دمای یخچال، قرار گیری دستگاه در مجاورت وسایل گرمازا و غیره هم می تواند این چنین اشکالاتی در دستگاه به وجود آورد.

موارد بالا فقط نشانه هایی هستند که می توانند در مورد خراب بودن نوار درب به کاربر هشدار بدهند ولی بهترین راه برای تصمیم گیری درباره تعویض لاستیک در یخچال بررسی این قطعه هست که در تعمیرات یخچال انجام می شود.پس بعد از مشاهده نشانه هایی که در بالا گفته شد، واشر دور درب را به دقت بررسی نمایید. این واشر ممکن است در طول مدت ها استفاده، ساییده شده یا پاره شود که نشانه های ساییدگی و پارگی هم بسیار مشهود است.

چرا لاستیک درب یخچال نمی چسبد؟

علت خرابی لاستیک دور یخچال را می خواهید بدانید اما خوب است با مشکل دیگری هم که برای لاستیک دور در یخچال پیش می آید هم آشنا شوید، اینکه علت نچسبیدن لاستیک درب یخچال چیست؟ درست نچسبیدن لاستیک دور یخچال می تواند به دلیل پایان عمر مفید نوار درب یخچال باشد. به خاطر اینکه بخشی از سرمای یخچال فریزر با لاستیک در یخچال در تماس هست و سبب می شود که به مرور زمان، دیگر آن کارایی قبل را نداشته باشد و خاصیت خود را از دست بدهد.

گاهی هم امکان دارد به خاطر سنگینی بیش از حد، حالت افتادگی پیدا کند که این افتادگی سبب خمیدگی یخچال شما بشود. برای برطرف کردن این مشکل اول باید از افتادگی درب یخچال اطمینان حاصل کرد. در حالی که افتادگی خاصی را ندیدید بایستی پنبه هایی را در کنار لاستیک درب یخچال قرار دهید که خمیدگی نوار را به حالت اولیه آن برگرداند.

دو روش برای استفاده دوباره از نوار درب یخچال

حالا که باید دوباره لاستیک دور یخچال را زنده کرد از دو روش زیر استفاده کنید.می توانید از آب جوش استفاده کنید که باید آب جوش را در همه قسمت های نوار درب یخچال خود بریزید و یا از گرمای سشوار استفاده کنید. این کار باعث می شود دوباره لاستیک در یخچال شما آن خاصیت چسبندگی خود را به دست آورد.نکته دیگری که باید در هنگام انجام کار برای بازگردانی خاصیت چسبندگی لاستیک درب یخچال انجام دهید این است که بعد از انجام مراحل بالا حداقل در یخچال بایستی به مدت 2 ساعت به صورت کامل بسته باشد.نکته کلیدی دوم این است که نباید مواد غذایی را که حالت چسبندگی دارند در کابین یخچال نگهداری کنید. چون این چسبندگی در قسمت درب یخچال باعث می شود به مرور زمان لاستیک در یخچال دچار پارگی شود.علت خرابی لاستیک دور یخچال هر چه که باشد باید سریعتر این مشکل برطرف شود تا کار به تعمیر یخچال فریزر نکشد!

3 نکته قبل از شروع تعمیر یخچال

علت خرابی لاستیک دور یخچال

اول مطمئن شوید که یخچال را به طور کامل از برق کشیده ایداطمینان حاصل کنید که مشکلی که برای یخچال شما به وجود آمده مربوط به نوار دور درب آن است. اگر این طوری نباشد احتمالا خود درب یخچال دچار آسیب شده است. برای مطمئن شدن از این موضوع می توانید درب یخچال را کمی به سمت بالا بکشید. اگر صدا یا لقی درب را احساس کردید بایستی به فکر تعمیر خود درب باشید.باچند راهکار ساده می توانید از میزان عملکرد لاستیک در یخچال باخبر شوید. سعی کنید برای حس کردن سرما از دستان خود کمک بگیرید.

وقتی که در یخچال بسته است دستتان را در اطراف در ببرید، اگر سرمای درون یخچال را حس کردید، می توان گفت که نوار درب خراب است. برای این آزمایش می توانید از یک برگ کاغذ هم استفاده کنید. به این صورت که افتادن کاغذ از لای در یخچال، قدرت پایین چسبندگی را می رساند و این یعنی نیاز به تعویض یا تعمیر دارید.بنابراین برای اینکه دردسر تعمیر یخچال فریزر نداشته باشید بهتر است خرابی لاستیک یخچال را جدی بگیرید و با یک تعمیرکار مجرب در میان بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید