نقد و بررسی

نحوه عیب یابی یخچال های بوش

عیب یابی یخچال های بوش

یخچال‌های بوش یکی از یخچال فریزرهای شناخته شده و با کیفیت در بازار ایران هستند. این یخچال‌ها عمر مفید زیادی دارند؛ اما مانند هر دستگاه دیگری دچار مشکل می‌شوند. گاهی این مشکلات ساده هستنند و با عیب یابی یخچال های بوش در خانه می‌توان آن‌ها را حل کرد؛ اما در برخی موارد باید از یک تعمیرکار کمک گرفت.

خرابی قطعاتی مثل برد، موتورها و سوئیچ‌ها مشکلاتی هستند که تنها افراد ماهر می‌توانند آن‌ها را برطرف کنند؛ پس اگر در هنگام عیب یابی دستگاه به خرابی یکی از این قطعات شک کردید، حتما برای تعمیر یخچال از یک تعمیرکار ماهر و با تجربه کمک بگیرید. در ادامه این مطلب از هوم کالا، همراه ما باشید تا مشکلات یخچال بوش را بررسی و آن‌ها را عیب یابی کنیم.

عیب یابی یخچال های بوش که خنک نمی‌کند

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای یخچال فریزر بوش در هر مدلی ایجاد شود، خنک نکردن دستگاه است. این مشکل، باعث خراب شدن مواد غذایی و بو گرفتن یخچال می‌شود. از جمله دلایل ایجاد این مشکل و روش حل آن باید به موارد زیر اشاره کرد:

کثیف شدن کویل‌های کندانسور

کویل‌های کندانسور در پشت دستگاه قرار دارند. کویل، یک شبکه از لوله‌های نازک است که گاز خنک‌کننده (مبرد) یخچال در آن جریان دارد. اگر این لوله‌ها با گردوغبار، پرز و سایر اجزای ریز پوشیده شود، گرمای مبرد با محیط تبادل نمی‌شود. خنک نشدن مبرد باعث می‌شود که یخچال به خوبی خنک نشود.

راه حل:

برای حل این مشکل، باید با یک برس یا مسواک نرم، به آرامی کویل و جرم موجود روی آن را تمیز کنید. هنگام تمیز کردن کویل مراقب باشید که لوله‌ها آسیب وارد نشود.

مشکل در عملکرد فن کندانسور

فن کندانسور، هوا را روی کویل به جریان می‌اندازد. کار نکردن فن، باعث می‌شود که مبرد داخل کویل، خنک نشود و این مشکل می‌تواند دلیل خنک نشدن یخچال باشد.

راه حل:

  • برای بررسی وضعیت فن ابتدا با توجه به مدل و دفترچه راهنمای آن، محل دقیق فن کندانسور را پیدا کنید.
  • یخچال را از برق بکشید و پره‌های کندانسور را از نظر گیر کردن و سفتی بررسی کنید.
  • اگر پره‌‎ها مشکلی نداشت، با استفاده از یک مولتی‌متر، سالم بودن موتور را تست کنید.
  • در این شرایط اگر موتور فن مشکلی داشته باشد، باید آن را تعویض کنید.
  • تعویض موتور فن یک کار تخصصی است و باید توسط یک تعمیرکار ماهر انجام شود.

مشکل در موتور فن اواپراتور

اواپراتور، بخشی شامل لوله‌های نازک (کویل اواپراتور) و یک فن است. اواپراتور در درون یخچال قرار دارد. هوای داخل یخچال به وسیله فن اواپراتور از روی کویل‌ها عبور و خنک می‌شود. هوای خنک شده در داخل یخچال به گردش در می‌آید و مواد غذایی را خنک می‌کند.

عیب یابی یخچال های بوش

چرا یخ‌ساز یخچال بوش دچار مشکل شده است و علت آن چیست؟

یخ‌ساز معمولا در یخچال‌های امروزی با فناوری جدید ساخته می‌شود یعنی یخ‌ساز مجهز به دکمه خاموش/روشن است وقتی یخ‌ساز یخچال بوش شما کار نکرد نمایشگر یخچال را چک و از روشن بودن یخ‌ساز مطمئن شوید.

مسدود شدن فیلتر یخ‌ساز بوش معمولا بخاطر جرمی است که بعد از مدتی ایجاد می‌شود و اگر تعویض نشود مسدود می‌شود، وقتی هم که فیلتر مسدود شود قطعا اجازه یخ‌سازی یخچال را نمی‌دهد.

از دیگر علت‌های خرابی یخ‌ساز می‌توان به عدم وجود سرمای کافی در یخچال اشاره کرد، چنانچه یخچال سرمای کافی نداشته باشد به علت معیوب بودن کمپرسور و یا کافی نبودن گاز یخچال است، ولی اگر فریزر یخچال سرما نداشته باشد نشانگر خرابی فن فریزر است که در این صورت باید حتما آن را تعویض نمائید.

عیب یابی یخچال های بوش، افزایش دمای و کارکرد موتور

گاهی سیگنال هشدار دهنده به دلیل افزایش دمای یخچال به صدا در می آید و این یعنی غذای منجمد می تواند در معرض خطر باشد. در صورت افزایش دمای آن، تنظیمات دما را تصحیح کنید. ترموستات یخچال را نیز بمنظور یافتن معایب یخچال بوش بررسی کنید تا به طور تصادفی تنظیم نشده باشد. موتورهای یخچال حداقل 80 درصد از زمان و حتی بیشتر در روزهای گرم کار می کنند. اگر مقدار زیادی غذا اضافه شده باشد یا درب آن باز مانده باشد، برای خنک ماندن باید بیشتر کار کند. منظم نگه داشتن غذای خود و بستن درها در اسرع وقت از پرکاری آن جلوگیری می کند. اگر یخچال شما خیلی گرم است، احتمالاً کویل های کندانسور کثیف است. حداقل دو بار در سال آن ها را با جاروبرقی و اتصال نازل برس تمیز کنید.

عیب یابی یخچال های بوش، اندازه گیری دمای یخچال

وقتی می خواهید بفهمید تنظیمات دمای یخچال چه مشکلی دارد، دماسنج ابزار خوبی است. یک یا دو روز یک دماسنج یخچال را در ناحیه اصلی یخچال آویزان کرده و دیگری را در ناحیه فریزر قرار دهید. دامنه ای از 36 تا 38 درجه فارنهایت برای سرد نگه داشتن غذا ایده آل است. در صورت لزوم، دما را تنظیم کنید یخچال شما ممکن است دارای کنترل درجه حرارت دوم برای محفظه ها یا کشوها باشد، در این صورت این قسمت ها را نیز بررسی کنید.

عیب یابی یخچال های بوش، ریست کردن تنظیمات یخچال

گاهی اوقات برخی معایب یخچال بوش را با ریست کردن آن می توان برطرف کرد. برای تنظیم مجدد یخچال، آن را به مدت 30 تا 45 دقیقه از برق بکشید و سپس دوباره به برق وصل کنید. به این حالت تنظیم مجدد سخت (hard) می گویند و معمولاً اکثر یخچال ها را ریست می کند. با این حال، توجه داشته باشید که این باید به عنوان آخرین چاره استفاده شود.

عیب یابی یخچال های بوش، تنظیمات فیلتر آب یخچال بوش

اگر فیلتر آب خود را قبل از این که چراغ هشدار آن روشن شود تغییر داده اید، باید آن را به صورت دستی تنظیم کنید. برای این کار منو را فشار دهید و سپس وارد قسمت تغییر فیلتر شده و آن را فشار دهید تا صفحه نمایش به 0 تغییر کند. 0 به معنی تنظیم مجدد فیلتر آب است در حالی که 1 به این معنی است که تایمر فیلتر آب هنوز در حال کار است. برای راهنمایی بیشتر می توانید از دفترچه راهنمای ساید بای ساید بوش، نیز استفاده کنید.

عیب یابی یخچال های بوش

عیب یابی یخچال های بوش، خرابی موتور یا کمپرسور یخچال BOSCH

موتور یا کمپرسور یخچال BOSCH مهم‌ترین و اصلی‌ترین قسمت یخچال است، وقتی این قسمت از یخچال کار نکند و روشن نشود یخچال اصلا کار نمی‌کند و به هیچ دردی نمی‌خورد.

از وظیفه‌های کمپرسور گردش و فشرده کردن گاز مبرد در داخل لوله‌های اواپراتور است که این گاز در کندانسور خنک شده و به مایع تبدیل می‌شود. روی بدنه کمپرسور سه لوله قابل مشاهده است، لوله‌ مخصوص شارژ گاز ، لوله فشار گاز، لوله مکش گاز .

خرابی موتور یخچال تنها 2 راه حل دارد:

  • تعمیر موتور
  • تعویض موتور

عیب یابی یخچال های بوش، علت صدای زیاد یخچال بوش چیست؟

علت صدای زیاد یخچال بوش به چند علت است:

  • تراز نبودن یخچال
  • معیوب بودن فن‌های یخچال
  • معیوب بودن موتور فن کندانسور

گاهی صدا دادن یخچال به این دلیل است که درب یخچال طولانی مدت باز مانده باشد و یخچال شروع به بوق زدن می‌کند (صدای سوت کشیدن یخچال بوش). تراز نبودن یخچال از دیگر علت‌هایی است که باعث صدای زیاد یخچال می‌شود که بسیار آزار دهنده است.

معیوب بودن فن کندانسور نیز باعث صدای زیاد یخچال می‌باشد که لازم است هرچه سریع‌تر به برطرف کردن آن اقدام نمائید.

شرکت BOSCH با استفاده از تکنولوژی‌های مدرنی که در ساخت یخچال به کار می‌گیرد کار را برای مصرف کننده آسان‌تر کرده است، یعنی مواقعی که مشکلی برای یک قسمت از یخچال به وجود آمده باشد بطورخودکار این مشکل با علامت ارور یا کد خطا بر روی نمایشگر یخچال به نمایش گذاشته می‌شود. هر ارور نیز مربوط به معیوب بودن یک قسمت است.

البته این ارور و کدخطاها فقط شامل یخچال‌هایی می‌باشند که نمایشگر دیجیتال دارند. در ادامه با همراه باشید تا ارور یخچال‌های بوش را که هر یک معنی خاص خود را دارند به شما معرفی کنیم.

شاید این سوال به ذهن شما بیاید که یخچال بوش چه کدخطاهایی دارد و چطور می‌توان فهمید مشکل یخچال از کجاست تا به رفع ایرادات آن اقدام کرد.

یخچال‌هایی که نمایشگر دیجیتال دارند به قابلیت‌هایی مثل سیستم عیب‌یاب مجهز هستند. هنگامیکه یخچال دچار مشکل می‌شود این مشکل فورا به‌ صورت ارور بر روی پنل دیجیتالی یخچال ظاهر می‌شود و باید هرچه سریعتر باید به حل مشکل پرداخت.

ارور یا کدخطاهایی که در زیر به آن اشاره می‌کنیم از رایج‌ترین ارورهای ممکن در یخچال بوش هستند. ارورF1، کد خطا d1، کد خطا E01 ، ارور E03، ارور dr، کد خطا E02، کد خطا F3، ارور R1

ارور یا کدخطا F1 یخچال بوش

ارور یا کدخطا F1 یخچال بوش مربوط به سنسور فریزر می‌باشد. در صورت نمایش داده شدن این ارور برروی نمایشگر به این معناست که سنسور فریزر معیوب شده و باید تعویض گردد.

وظیفه سنسور فریزر فرستادن اطلاعاتی مثل سالم بودن و دمای داخلی فریزر به برد اصلی یخچال است. اگر سریع‌تر به رفع این مشکل اقدام ننمائید ممکن است دمای دقیق فریزر نمایش داده نشود.

ارور یا کدخطا F3 یخچال بوش

ارور یا کدخطا F3 یخچال بوش زمانی بر روی نمایشگر نمایش داده می‌شود که سیستم دیفراست یا همان یخ‌زدایی یخچال ایراد داشته باشد.

در این صورت یخچال سرمای کافی را نخواهد داشت و یخچال و فریزر گرم می‌شوند. لازم است سریعا به برطرف کردن مشکل اقدام کنید زیرا احتمال اینکه این مشکل بر کارکرد یخچال تاثیر منفی داشته باشد وجود دارد

. برای حل این ارور یا کد خطا المنت، سنسور دیفراست و یا ترموفیوز ابتدا بررسی و سپس در صورت نیاز تعویض شوند.

کد خطا d1 یخچال بوش

کد خطا d1 یخچال بوش وقتی که بر روی نمایشگر نمایان می‌شود به خرابی سنسور دیفراست اشاره دارد.

هنگامیکه سنسور دیفراست خراب می‌شود آغاز و پایان فرآیند یخ‌زدایی درست تشخیص داده نمی‌شود و اختلالات مربوط به خودش را در پی خواهد داشت. تعویض سنسور دیفراست راه حل این مشکل است.

کد خطا یا ارور E01 یخچال بوش

کد خطا یا ارور E01 یخچال بوش زمانی نمایش داده می‌شود سیم کشی متصل به سنسور دمای یخچال خراب شده یا اینکه خود سنسور دمای یخچال که در سمت راست بالای یخچال قرار دارد، دچار مشکل شده است.

در چنین مواقعی سیم یخچال را از برق بیرون بکشید، سیم‌کشی و کابل‌های سنسور دما مربوط به آن را بررسی کنید. درصورتیکه سنسور دما ایراد نداشته باشد، یکبار سوکت سنسور دما را در بیاورید و مجددا بزنید. اگر باز هم این ارور نمایش داده شد باید خود سنسور دمای یخچال را تعویض کنید.

کد خطا یا ارور E02 یخچال  BOSCH

کد خطا یا ارور E02 یخچال  BOSCH زمانی که این ارور نمایش داده می‌شود سیم‌کشی و اتصالات مربوط به فریزر می‌باشد.

توجه داشته باید که یکی از وظیفه‌های سنسور دما فریزر نمایش صحیح دما فریزر بر روی صفحه نمایشگر یخچال می‌باشد. در صورتی که دما به درستی نمایش داده نشود ایراد از همین سنسور است و نیاز به تعویض آن می‌باشد.

برای حل این ارور می‌توانید اول یخچال را از برق جدا کنید، بعد تمام سیم های متصل به سنسور دمای فریزر را چک کنید. اگر مشکل از سیم‌ها بود آن‌ها را تعویض کنید، در غیر این صورت باید سنسور دمای مربوط به فریزر را که در داخل خود فریزر قرار دارد تعویض کنید.

ارور یا کد خطا EO3 یخچال بوش

اگر ارور یا کد خطا EO3 یخچال بوش بر روی نمایشگر نمایان شد هشداردهنده خرابی سنسور دما موجود در کشوی یخچال است.

راه‌حل این مشکل درآوردن یخچال بوش از برق و سپس بیرون آوردن کشوی یخچال و چک کردن سیم‌کشی و اتصالات مربوط به سنسور دما است.

در این حالت پیشنهاد می‌شود که یکبار سنسور را در بیاورید و مجددا سر جای خود قرار دهید و یا ازسفت بودن سیم ها مطمئن شوید. اگر مشکل برطرف نشد سنسور دما داخل کشورا تعویض نمائید.

کد خطا یا ارور R1 یخچال بوش

کد خطا یا ارور R1 یخچال بوش یکی از ارورهای رایجی می‌باشد که نمایشگر دیجیتالی یخچال آن را نمایش می‌دهد که سبب آن خرابی سنسور یا حسگر یخچال بوش است.

این خرابی ممکن است که تاثیر بسیار بد و منفی بر روی عملکرد یخچال داشته باشد. پیشنهاد می‌کنیم هرچه سریع‌تر با نمایندگی تعمیرات یخچال تماس بگیرید تا این سنسور عوض شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید