نقد و بررسی

روش‌های از بین بردن بوی بد لیوان و ظروف

از بین بردن بوی بد لیوان

آیا تا به حال شده بعد از شستن لیوان های شیشه ای باز هم متوجه بوی بد داخل آن ها شوید ؟ مثلاً ممکن است بویی شبیه به بوی ماهی بدهند و ندانید که اشکال کار از کجا است. در این قسمت از سبک زندگی و خانه داری هوم کالا قصد داریم علل بوی بد لیوان شیشه ای را حتی بعد از شستن به شما معرفی کنیم و روش‌های از بین بردن بوی بد لیوان و ظروف را بیان کنیم.

چرا لیوان شیشه ای بو می دهد؟

در مورد دلیل ایجاد این بو میتوان به عوامل زیر اشاره کرد:

استفاده از شوینده های بی کیفیت

بعضی از شوینده ها هستند که به اندازه کافی لیوان های شیشه ای و دیگر ظروف را تمیز نمی کنند و یک حالت تار و مات روی آن ها ایجاد می کنند که آلوده به نظر می رسند. علت آن هم اثرگذاری پایین شوینده ها است. پس بهتر است که در وهله اول شوینده خود را عوض کنید، زیرا اگر سطح آن به طور کافی تمیز نشده باشد، احتمال ایجاد بوی بد هم وجود دارد.

لوازم مربوط به شستشو

بعضی از اسکاچ ها قبلاً با مواد دیگری برخورد داشته اند و هنگامی که آن ها را به لیوان شیشه ای می زنید، بوی مواد قبلی به آن ها انتقال داده می شود که در چنین حالتی یا باید اسکاچ را به طور کامل بشویید یا این که آن را عوض کنید.

ارتباط بوی بد و رطوبت لیوان

چرا ظرف ها و لیوان موقعی که مرطوب هستند بیشتر بوی بد می دهند؟ باکتری های به دام افتاده روی سطح ظروف شیشه ای و لایه زیرین آن ها در رطوبت بیشتر رشد می کنند. در نتیجه هوای گرم و مرطوب باعث می شود که آن ها این باکتری ها را پرورش دهند و داخل آن ها بیشتر بو بگیرد.

از بین بردن بوی بد لیوان

تکنیک‌های از بین بردن بوی بد لیوان و ظروف شیشه‌ای

حال که با علت بوی بد ظروف شسته شده آشنا شدید، بهتر است از روش‌های مؤثر در از بین بردن بوی بد لیوان و ظروف هم مطلع شوید تا به هنگام مواجهه با این موارد، درصدد رفع آن برآیید. روش‌های خانگی و کم‌هزینه‌ای برای از بین بردن بوی بد ظروف شیشه‌ای وجود دارد که به بیان چند مورد از آن‌ها در این قسمت می‌پردازیم.

از بین بردن بوی بد لیوان با آب لیمو

آب لیمو (Lemon juice) جزو آن دسته موادی است که در هر خانه‌ای به راحتی پیدا می‌شود؛ پس اگر ظروف و لیوان شیشه‌ای شما بوی بدی دارد، بی‌درنگ از آب لیمو استفاده کنید. آب لیمو به آسانی باکتری‌های در حال رشد ظروف را از بین می‌برد. برای این کار، مقداری آب لیمو داخل لیوان بریزید و آن را به خوبی تکان دهید تا تمامی قسمت‌های لیوان آغشته به آب لیمو شود. سپس لیوان را کاملاً شستشو دهید. اگر لیموی تازه در اختیار دارید با نصف کردن و کشیدن آن روی قسمت‌های مختلف ظرف، می‌توانید بوی بد را از بین ببرید.

از بین بردن بوی بد لیوان با سرکه

راهکار دیگر برای از بین بردن بوی بد لیوان و ظروف، استفاده از سرکه سفید و آب گرم است. یک ظرف بزرگی را انتخاب و با آب گرم پر کنید. داخل آب، حدود یک لیوان سرکه ریخته و لیوان‌ها را درون آن قرار دهید. لیوان‌های شیشه‌ای حداقل نیم ساعت باید داخل ترکیب آب و سرکه سفید قرار بگیرند. بعد از گذشت این مدت زمان، اقدام به شست‌وشوی لیوان‌ها کنید.

از بین بردن بوی بد لیوان با جوش شیرین

از روش‌های دیگر برای از بین بردن بوی لیوان، استفاده از مقداری جوش شیرین است. حتی به‌کارگیری جوش شیرین، منجر به پاک شدن لکه‌های موجود روی ظروف شیشه‌ای می‌شود. در این روش، درون یک ظرف بزرگ یا سینک را با آب گرم پر کنید. کمی جوش شیرین داخل آب بریزید. لیوان‌های شیشه‌ای را داخل این ترکیب به مدت حداقل نیم ساعت قرار داده و سپس آن‌ها را به خوبی بشویید.

از بین بردن بوی بد لیوان با قرار دادن لیوان در نور آفتاب

اگر با آب لیمو و سرکه سفید موفق به از بین بردن بوی بد لیوان شیشه‌ای نشدید یا این مواد را در اختیار نداشتید، نور خورشید کم‌هزینه‌ترین راهکار برای خلاصی از بوی بد لیوان شیشه‌ای است. لیوان شیشه‌ای یا هر ظرف دیگری که بوی بد می‌دهد را در برابر نور آفتاب قرار دهید تا بوی بد آن کاملاً از بین برود.

استفاده از پودر خردل

استفاده از پودر خردل از روش های از بین بردن بوی بد لیوان شیشه ای می باشد. برای از بین بردن بوی بد لیوان شیشه ای، لیوان شیشه ای را درون آب گرم مخلوط با یک قاشق چای خوری پودر خردل قرار دهید و یک ربع صبر کرده و سچس لیوان ها را شست و شو دهید.

استفاده از گوجه فرنگی

آیا می دانید آب گوجه فرنگی نیز بوی بد لیوان را از بین می برد. برای از بین بردن بوی بد لیوان شیشه ای مقداری آب گوجه را بگیرید و روی یک دستمال یا اسکاج بریزید و روی لیوان شیشه ای بمالید و سپس حدود 15 دقیقه صبر کنید و لیوان را تمیز بشویید.

استفاده از وانیل

برای از بین بردن بوی بد لیوان، درون آن را از آب سرد پر کنید و بعد از آن دو تا سه قطره عصاره وانیل به آن اضافه کنید و اجازه دهید یک شب این عصاره داخل ظرف باقی بماند سپس محلول را خالی کنید و لیوان را بشویید.

استفاده از ذغال

زغال بوی نامطبوع را به خود جذب کرده و از بین می برد. پس برای از بین بردن بوی لیوان شیشه ای تکه ای ذغال را درون لیوان قرار دهید و بگذارید یک شب بماند و به خوبی بو را جذب کند، سپس لیوان را بشویید.

استفاده از قهوه

برای از بین رفتن بوی بد لیوان شیشه ای مقداری پودر قهوه را داخل لیوان ریخته و در آن را ببندید و بعد از یک تا نهایت دو روز در آن را باز کنید.

از بین بردن بوی بد لیوان

از بین بردن بوی بد دیگر ظروف

در آشپزخانه به جز ظروف و لیوان‌های شیشه‌ای، ظروفی از جنس مس، پلاستیک و فلز نیز وجود دارد. این ظروف هم امکان دارد که بعد از شستن، همچنان بوی بدی بدهند.

برای از بین بردن بوی بد ظروف فلزی، روش‌هایی که در قسمت‌های قبل گفته شده‌اند، راهکارهای بسیار مناسبی هستند. علاوه بر آن‌ها، می‌توانید از آب گوجه‌فرنگی هم استفاده کنید. برای این کار، مقداری آب گوجه‌فرنگی را گرفته و با کمک یک دستمال یا اسفنج، روی ظرف موردنظر و لیوان شیشه‌ای بکشید. حدود 15 دقیقه صبر کنید و سپس ظرف را کامل بشویید.

از دیگر روش‌هایی که برای از بین بردن بوی بد ظروف مسی و پلاستیکی و شیشه‌ای کارآمد هستند، استفاده از قهوه و چای کیسه‌ای است. برای انجام این کار، مقداری پودر قهوه را داخل ظرف بریزید و بعد از گذشت دو روز، ظرف موردنظر را بشویید.

برای از بین بردن بوی بد ظروف پلاستیکی تمامی مواردی که گفته شد، می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. ظروف پلاستیکی به سرعت بو می‌گیرند و رفع این بو با شست‌وشو ساده ممکن نیست. علاوه بر روش‌های بالا، استفاده از عصاره وانیل را نیز توصیه می‌کنیم. ظرفی را که می‌خواهید بشویید، با آب سرد پر کنید و حداکثر سه قطره از عصاره وانیل را داخل آن بریزید. بعد از گذشت چند ساعت، محلول آب و وانیل را خالی کرده و با دستمالی تمیز و آغشته به عصاره وانیل، ظرف موردنظر را پاک کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب، تعدادی از روش‌هایی که برای از بین بردن بوی بد لیوان و ظروف به کار گرفته می‌شوند، بیان شدند. جوش شیرین، سرکه سفید، آب‌لیمو و حتی آب گوجه‌فرنگی و وانیل جزو موادی هستند که به راحتی در هر خانه‌ای پیدا می‌شوند. اگر زمانی به این مواد دسترسی نداشته باشید، قرار دادن ظرف در مقابل نور آفتاب، به از بین بردن بوی بد ظرف کمک زیادی خواهد کرد. بهتر است ظرف‌ها را به مدت طولانی کثیف و بدون مصرف نگه ندارید و هر از گاهی اقدام به شست‌وشوی ظروف داخل کابینت کنید؛ در این صورت به باکتری‌ها اجازه رشد نخواهید داد و به هنگام باز کردن درب کابینت با بوی بد مواجه نخواهید شد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید