نقد و بررسی

تفاوت قرص ماشین ظرفشویی و سایر شوینده‌ها

قرص ماشین ظرفشویی

اگر بین خرید قرص ماشین ظرفشویی یا پودر و ژل ماشین ظرفشویی هنوز شک دارید و می‌خواهید بدانید که هر کدام چیست و به چه کار می‌آید و باید در کجا از نمک ماشین ظرفشویی و جلادهنده ماشین ظرفشویی استفاده کنید، هوم کالا شما را در این مطلب راهنمایی می‌کند و در ادامه به تفاوت قرص ماشین ظرفشویی و سایر شوینده‌ها می پرداریم.

اهمیت استفاده از شوینده مناسب در ماشین ظرفشویی

شوینده مناسب تضمین کننده سلامت دستگاه شما است؛ زیرا محیط درون ماشین ظرفشویی دائماً با آلودگی و جرم ناشی از کثیفی ظروف و یا سختی رسوبات آب محل زندگی، سر و کار دارد و این آلودگی و رسوبات به مرور زمان در محل چرخش آب تجمع می‌کنند و باعث خرابی دستگاه می‌شوند. از طرف دیگر، این آلودگی‌ها بر ظروف تاثیر می‌گذارند و بعضاً باعث کدرشدن، خش افتادن و تغییر رنگ آن‌ها می‌شوند.

انتخاب شوینده مناسب می‌تواند نقش مهمی در کاهش سختی آب و جلوگیری از کدر شدن ظروف و جلادهندگی آن‌ها داشته باشد. اگر بعد از شستن ظروف، لکه‌های غذا یا آثار آن‌ها همچنان بر روی ظروف باقی مانده باشند، احتمالا ماده شوینده خود را با دقت کافی انتخاب نکرده‌اید.

شوینده‌های ماشین ظرفشویی بر خلاف سایر شوینده‌ها، از فرمولاسیون پیچیده‌تری‌ ساخته شده‌ و در انواع مختلف به بازار عرضه شده‌اند. از مهم‌ترین ترکیبات این شوینده‌ها می‌توان به بلیچ و آنزیم‌ها اشاره کرد. بلیچ‌ها وظیفه از بین بردن لکه غیر چرب را به عهده دارند و وظیفه آنزیم‌ها از بین بردن لکه‌ ناشی از پروتئین‌ها و جرم‌ها است که وجود این دو ترکیب‌ در شوینده ضروری است. نکته قابل توجه این است که در شوینده‌هایی که به شکل مایع تولید می‌شوند، تنها یکی از دو ترکیب بالا را دارند و برای داشتن ظروف تمیز، بهتر است شوینده مورد استفاده، حاوی هر دو ترکیب باشد؛ مانند: پودر و قرص ماشین ظرفشویی. یکی دیگر از دلایل مهم  استفاده از شوینده مناسب، پیشگیری از ایجاد مشکل برای ماشین ظرفشویی است. هنگامی که شوینده کف زیادی تولید می‌کند، موجب وارد شدن آسیب‌های جدی به حسگرها می‌شود.

 قرص ماشین ظرفشویی

تفاوت قرص ماشین ظرفشویی، ژل ماشین ظرفشویی و پودر ماشین ظرفشویی چیست؟

اول از همه باید بگوییم که شاید بهتر باشد دیگر پودر ماشین ظرفشویی را به فراموشی بسپارید چرا که پودر عملا یک فناوری منسوخ شده است که در برابر قرص ماشین ظرفشویی و ژل ماشین ظرفشویی هیچ عرصه‌ای برای عرض اندام ندارد و چندان هم زیاد تولید نمی‌شود. پودر‌ها چند ایراد اساسی هم دارند که نکته اصلی تک‌آنزیم بودن آن‌هاست که باعث می‌شود مجبور باشید از نمک ماشین ظرفشویی و جلادهنده ماشین ظرفشویی هم استفاده کنید.

در کنار این پودر ماشین ظرفشویی به دلیل آن که پودر است به راحتی با آب واکنش نشان می‌دهد و به همین دلیل اگر کوچک‌ترین رطوبتی ببیند امکان این که سریعا تبدیل به گلوله‌های پودری شده یا سفت شود وجود دارد ضمنا در فرآیند شست‌وشو هم خیلی زود با آب ترکیب می‌شود، از دست می‌رود و ممکن است که شویندگی لازم را نداشته باشد و در ظرف‌های چرب، چربی را روی ظرف باقی بگذارد. نکته منفی دیگری هم که در رابطه با پودر ماشین ظرفشویی وجود دارد آن است که نوع تقلبی آن در بازار زیاد بوده و ممکن است شما را به دردسر بیندازد.

در مقابل پودر ماشین ظرفشویی، قرص ماشین ظرفشویی یا در تکنولوژی جدید‌تر ژل ماشین ظرفشویی از آنزیم‌های مختلفی برخوردارند و در رایحه‌های متنوعی نیز تولید می‌شوند دقت داشته باشید که قرص و ژل از جلادهنده و نمک هم برخوردارند و اگر در زمینه براقی و جلا زیاد سخت‌گیر نیستید و همچنین سختی آب منطقه زندگی شما بالا نیست اصلا نیازی به استفاده از جلادهنده ماشین ظرفشویی و یا  نمک ماشین ظرفشویی ندارید اما در مورد این که از ژل استفاده کنید یا قرص این مسئله بستگی به خودتان، نوع کاربردتان و تعداد ظرف‌هایتان دارد، گاهی این قدر ظرف‌ها کم است که استفاده از قرص ماشین ظرفشویی به صرفه نیست و در واقع قرص را هدر می‌دهید.

در چنین شرایطی بهتر آن است که از ژل استفاده کنید اما اگر فکر می‌کنید که تعداد ظرف‌های کثیف به اندازه‌ای است که از قرص استفاده کنید این کار را بکنید، در واقع پیشنهاد ما این است که هر دو شوینده قرص ماشین ظرفشویی و ژل ماشین ظرفشویی را در اختیار داشته باشید و به تناسب از هر کدام که لازم بود استفاده کنید.

نمک ماشین ظرفشویی چیست و جلادهنده ماشین ظرفشویی به چه دردی می‌خورد؟

جلادهنده ماشین ظرفشویی متعلق به زمان تکنولوژی منسوخ پودر ماشین ظرفشویی است زمانی که قرص و ژلی در کار نبود. با ژل ماشین ظرفشویی و قرص ماشین ظرفشویی عملا نیازی به جلادهنده ماشین ظرفشویی ندارید چرا که در ترکیبشان جلادهنده موجود است مگر این که خیلی دلتان بخواهد ظرف‌هایتان برق بزند و در مهمانی‌ها چشم فامیل شوهر را دربیاورید که در این صورت می‌توانید از جلادهنده ماشین ظرفشویی استفاده کنید در غیر این صورت و در صورت استفاده از قرص ماشین ظرفشویی و ژل ماشین ظرفشویی ضرورتی برای استفاده از جلادهنده وجود ندارد.

اما نمک ماشین ظرفشویی جنبه‌اش با جلادهنده ماشین ظرفشویی فرق دارد چرا که موجبات سلامت ماشین ظرفشویی شما را فراهم می‌کند. تقریبا می‌شود گفت که به خاطر سختی آب در تمامی شهر‌ها و مناطق ایران نیاز به نمک ماشین ظرفشویی وجود دارد حتی در صورتی که از ژل یا قرص استفاده کنید هم این نیاز وجود دارد بنابراین حتما استفاده از نمک ماشین ظرفشویی را جزو اولویت‌های اساسی نگهداری از ماشین ظرفشویی‌تان قرار دهید و به هیچ وجه در استفاده از نمک ماشین ظرفشویی تردید نکنید.

انواع قرص ماشین ظرفشویی

قرص‌ها نقش پررنگی در سلامت و طول عمر ماشین ظرفشویی دارند. این قرص‌ها حاوی دو نوع آنزیم سازگار با مواد شیمیایی هستند؛ آنزیم پروتئازها که به تجزیه شدن پروتئین‌ها کمک می‌کند و آمیلازها که باعث تجزیه کربوهیدرات‌ها می‌شود. با ما همراه باشید تا در ادامه با انواع قرص ماشین ظرفشویی آشنا شوید:

 قرص ماشین ظرفشویی کلاسیک

این قرص‌، همان‌طور که از نامش پیدا است، از ابتدایی‌ترین نوع قرص‌ها به حساب می‌آید و معمولا به تنهایی پاسخگو نیاز ماشین ظرفشویی نیست. در زمان استفاده از آن‌ها، باید از نمک مخصوص جهت کاهش سختی آب و جلادهنده، برای کدر نشدن و درخشندگی ظروف استفاده کرد. انتخاب این قرص‌ها، که از قدیمی‌ترین قرص ماشین ظرفشویی به حساب می‌آیند برای مناطقی که آب با سختی بالا دارند، مناسب نخواهد بود. این قرص‌ها بر خلاف قرص‌های کوانتوم، قابلیت نصف شدن دارند و فاقد رایحه هستند.

قرص ماشین ظرفشویی کوانتوم

تمیز کردن لکه‌های خشک شده و قدیمی که به ظروف چسبیده‌اند، کاری سخت و دشوار به نظر می‌آید اما با استفاده از این قرص، حتی سخت‌ترین لکه‌ها به راحتی از سطوح ظروف پاک می‌شوند، بدون آن‌که ردی از خود باقی بگذارند. این محصول قادر است تا با عملکرد بالا و قدرتمند، سطوح ظروف و کریستال‌ها را درخشان‌تر کند و جرم و رسوبات درون ماشین را از بین ببرد. قرص کوانتوم با کاهش دادن سختی آب موجب کدر شدن ظروف می‌شود.

در اطراف قرص‌های کوانتوم، لایه‌ ژله‌ای قرار دارد که باعث افزایش دوام آن‌ها در ماشین ظرفشویی می‌شود اما مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که، پوسته ژله‌ای مانع از نصف کردن قرص‌ها می‌شود و به دلیل قیمت بالای این قرص‌ها، استفاده آن‌ها برای ظروف کم، مقرون به صرفه نیست. پس بهتر است زمانی از قرص ماشین ظرفشویی کوانتوم استفاده کنید که ظروف زیادی درون ماشین جمع شده باشد.

قرص ماشین ظرفشویی پلاتینیوم

با داشتن قرص ماشین پلاتینیوم دیگر ترسی از مهمان‌های زیاد نخواهید داشت؛ زیرا این قرص با عملکرد قوی تمام ظروف کثیف و چرب را مانند روز اول خواهد کرد. قرص پلاتینیوم؛ دوست ماشین ظرفشویی و دشمن چربی‌هاست. زمان استفاده از این قرص بسیار قدرتمند، تمام رسوبات و چربی داخل ماشین تمیز خواهد شد و دیگر نگرانی انسداد و ایجاد رسوب در صافی‌ها را نخواهید داشت. بعد از هر بار استفاده از قرص پلاتینیوم؛ استیل ماشین ظرفشویی و ظروف شما برق خواهد زد. ناگفته نماند این قرص‌ها در مقایسه با قرص‌های کوانتوم قدرت کمتری در پاک‌کنندگی لکه‌های سخت و قدیمی خواهند داشت.

قرص ماشین ظرفشویی چندکاره(همه‌کاره)

قرص ماشین همه‌کاره (All in one) حاوی پروتئاز، آمیلاز، ترکیبات ضد سختی آب، سفیدکننده، جلادهنده، نمک مخصوص و ترکیبات ضد خوردگی قطعات ماشین است و یک شوینده کامل به حساب می‌آید. این قرص قدرت تمیز کنندگی قوی دارد و بعد از یک‌بار شست‌و‌شو شاهد از بین رفتن تمام چربی‌ها خواهید بود. این قرص‌ها بهترین دوست برای ماشین ظرفشویی هستند و در هر بار استفاده با از بین بردن رسوبات و آهک از ماشین محافظت می‌کنند و قادر به حفظ سلامتی فیلتر ماشین ظرفشویی نیز هستند. اکثر قرص‌های چندکاره قابلیت اثر بخشی در دمای پایین را دارند.

 قرص ماشین ظرفشویی

نحوه استفاده از قرص ماشین ظرفشویی

جهت استفاده از قرص ماشین ، مراحل زیر را گام به گام انجام دهید:

۱. قرص‌ها در بسته بندی مجزا درون بسته قرار دارند. یک عدد قرص را از بسته بیرون بیاورید و از بسته بندی خارج کنید(استفاده بیشتر از یک قرص تنها باعث تولید کف بیشتر می‌شود و به دستگاه آسیب می‌زند).

۲. قرص را در محفظه اصلی مواد شوینده که بر روی درب ماشین قرار دارد، بگذارید و درب آن را ببندید. (اگر قصد استفاده از قرص کلاسیک را دارید، استفاده از نمک و جلادهنده را فراموش نکنید).

۳. ظروف را به صورت مرتب و صحیح در ماشین ظرفشویی قرار دهید.

۴. ماشین ظرفشویی را روشن کنید و دکمه استفاده از قرص را فعال کنید.

نکات مهم در نگهداری قرص ماشین

  • روکش پلاستیکی که بر روی قرص‌ها قرار دارد دارای قابلیت حل شوندگی درون آب است و نیاز به جدا کردن آن نیست.
  • دمای ۵۰ تا ۵۵ درجه بهترین دما برای استفاده از قرص است.
  • اگر قصد استفاده کوتاه مدت و کمتر از ۳۰ دقیقه از ماشین را دارید بهتر است قرص را درون سقف ماشین قرار دهید.
  • برای ماندگاری طولانی مدت قرص‌ها، بهتر است بعد از هر سری استفاده پاکت قرص‌ها را کاملا ببندید و دور از گرما و رطوبت قرار دهید.

نکات مهم در خرید قرص ماشین

  • مقرون به صرفه بودن: در هنگاه خرید بودجه مصرفی را در نظر بگیرید و بر اساس تعداد قرص در هر بسته، هزینه هر یک قرص را محاسبه کنید.
  • معروفیت برند: برندی را انتخاب کنید که دارای محصولات متنوع است. برندی که با تولید انواع گوناگون شوینده‌ها، توانسته باشد به نیاز مصرف کننده پاسخ مثبت دهد.
  • بهترین عملکرد: عملکرد هر قرص بسته به مدل آن متفاوت است. ابتدا هدف خود را از خرید قرص مشخص کنید و براساس نیاز، محصولی را انتخاب کنید که توانایی رفع نیاز شما را داشته باشد.
  • رایحه مناسب: عطر و بوی دلنشین ظروف شسته شده موجب حس خوشایند در محیط خانه می‌شود. در هنگام خرید قرص ماشین ظرفشویی مدلی را انتخاب کنید که رایحه تندی نداشته باشد.
  • قدرت حل شوندگی بالا: قابلیت حل شوندگی در دمای پایین یکی از مزایای قابل توجه در انواع مدل‌های قرص ماشین ظرفشویی است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. محصولی را انتخاب کنید که در دما پایین حل شود و در برنامه زمانی کوتاه مدت، ظروف تمیزی را به شما تحویل دهد.
  • آسیب ندیدن ظروف: تنها شستن ظروف کافی نیست، سالم موندن ظروف از خط وخش، مورد توجه همگان خواهد بود. محصولی مناسب است که سختی آب را کاهش دهد و مانع از کدر شدن ظروف شود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید