برترین ها, علم و تکنولوژی, نقد و بررسی

راهکارهای افزایش طول عمر لوازم خانگی

راهکارهای افزایش طول عمر لوازم خانگی

لوازم مختلفی امروزه در تمام خانه ها پیدا می شوند که کار شستن ظروف و لباس ها، پختن مواد غذایی و نگهداری از خوراکی ها و موارد مشابه دیگر را برای ما آسان می کنند. این وسایل خانه قرار نیست مادام العمر و بدون هیچ مشکلی کار کنند و به هر حال روزی عمر مفیدشان به اتمام می رسد اما در این فاصله چیزی که در مدت عمر مفید آنها تفاوت ایجاد می کند، نحوه استفاده ما از این لوازم خانگی است. اگر از آنها به درستی استفاده کنیم عمر مفیدشان طولانی تر شده و می توانیم مدت بیشتری بدون مشکل از آنها استفاده نماییم.با ما همراه باشید تا در مقاله هوم کالا به راهکارهای افزایش طول عمر لوازم خانگی بپردازیم.

همانطور که یک خودرو نیاز به تعویض روغن و رسیدگی به اجزای مختلفش را دارد؛ در مورد لوازم خانگی نیز باید به طور مرتب نحوه کار آنها را زیر نظر داشته باشید، نکات مربوط به نگهداری صحیح لوازم خانگی را رعایت کنید و در زمان استفاده از آنها برخی عادت های نادرست خود را کنار بگذارید تا باعث فرسودگی دستگاه نشوید. در این مطلب هوم کالا راهکارهای افزایش طول عمر لوازم خانگی به شما می گوییم.

یخچال فریزر

یک یخچال فریزر به طور میانگین بین ۱۳ تا ۱۹ سال می تواند عمر مفید داشته باشد. قبل از ورود تکنولوژی بدون برفک به یخچال ها ناچار بودیم، هر ۶ ماه یکبار برفک یخچال فریزر را آب کنیم که تاخیر در اینکار تاثیر زیادی بر طول عمر یخچال داشت اما در یخچال های جدید این مشکل حل شده است. برای افزایش عمر مفید یخچال فریزر باید، هر ۶ ماه یکبار دستگاه را از برق کشیده و به طور کامل آن را تخلیه کنید و تمام طبقات و سطوح درون و بیرون آن را با دقت تمیز کنید و در نظافت دستگاه مراقب باشید به نواحی حساس مثل موتور آسیب نرسد.

یکی از راهکارهای افزایش طول عمر لوازم خانگی این است که نوار درب یخچال را رصد کنید و مطمئن شوید درب یخچال همواره به طور کامل بسته شود در غیراینصورت سرمای یخچال هدر رفته و به این شکل هم به یخچال آسیب می رسد و هم مصرف انرژی آن از حد معمول بالاتر می رود.قرار دادن غذای بسیار داغ در یخچال انرژی مضاعفی از موتور یخچال می گیرد و از طرف دیگر می تواند به فساد آن غذا منجر شود، با این وجود اگر باز هم خواستید غذای داغ در یخچال قرار دهید؛ ترجیحا آن را  در ظروف بزرگتر که عمق کمتری دارند قرار دهید تا فرآیند خنک شدن آن سریع تر انجام گرفته و فشار کمتری به یخچال وارد شود.

هنگام قرار دادن غذاها و نوشیدنی ها حتما درب آنها را بگذارید، این کار باعث جلوگیری از ریختن آنها، ایجاد آلودگی، باکتری و بوی نامطبوع در محیط یخچال می شود که روی تمام خوراکی های داخل یخچال تاثیر منفی خواهد گذاشت. اگر یخچال فریزر شما مجهز به آبریز و یخساز اتوماتیک است و از آب شهری تغذیه می کند، طبق دستورالعمل شرکت سازنده هر ۶ ماه یکبار باید فیلتر آب آن را تعویض کنید وگرنه باعث اختلال در عملکرد آبریز و یخساز و البته ناخوشایند شدن طعم آب و یخ خروجی دستگاه می شود.

ماشین لباسشویی

راهکارهای افزایش طول عمر لوازم خانگی

از ماشین لباسشویی معمولا حدود ۱۰ تا ۱۴ سال به شرط استفاده صحیح می توانید بدون مشکل استفاده کنید. فرقی نمی کند که ماشین لباسشویی دوقلو، درب از جلو یا درب از بالا در چه ظرفیتی داشته باشید به هر حال بر حسب عادت ممکن است بخواهید تا بیش از ظرفیت مجاز دستگاه درون آن لباس بریزید. شاید گمان کنید با این کار در زمان صرفه جویی کرده اید، اما در حقیقت به مرور زمان این عمل موجب می شود تا در وهله اول لباس ها به خوبی شسته نشوند و سپس کار به جایی برسد که عملکرد ماشین لباسشویی مختل شده و دستگاه آسیب ببیند.

به اندازه متناسب با دستگاه، از مایع یا پودر شوینده استفاده کنید این مقدار در دستورالعمل استفاده از ماشین لباسشویی توسط سازنده مشخص شده که در بعضی دستگاه ها لازم است در مقطع زمانی مشخصی از شستشو، شوینده را به آن اضافه کنید. برخی مدل های لباسشویی امکان تمیز کردن خودکار وسیله را دارند از این قابلیت به صورت ماهانه استفاده کنید و اگر ماشین لباسشویی شما چنین امکانی ندارد هر ماه بهتر است خودتان لگن و سایر نقاط داخلی دستگاه را تمیز کنید، برای اینکار می توانید از سرکه سفید استفاده کنید.

برای جلوگیری از آسیب رسیدن به لگن لباسشویی، اولا همیشه لباس ها را بررسی کنید تا در جیب های شان جسم خارجی وجود نداشته باشد؛ ثانیا لباس ها را برعکس کنید تا دکمه و زیپ لباس ها به دستگاه آسیب نرسانند. بر روی ماشین لباسشویی وسایل دیگر را قرار ندهید و اگر لباسشویی شما خطا می دهد به دستورالعمل استفاده از دستگاه مراجعه کنید و آن را نادیده نگیرید چرا که پیغام خطای به ظاهر کم اهمیت، بعدا می تواند برای دستگاه دردسرساز شود.

اجاق پخت و پز

از اجاق گاز و اجاق برقی به طور معمول بین ۱۳ تا ۱۵ سال می توانید استفاده کنید. این وسیله که جزء پرمصرف ترین وسایل آشپزخانه است بیشتر از هر وسیله دیگری در معرض آلودگی در اثر ریختن غذا هنگام پخت و پز قرار دارد. از یک پارچه نرم برای تمیز کردن سطح اجاق گاز و دستگیره های آن استفاده کنید وگرنه در هر بار استفاده از اجاق بوی نامطبوع غذاهای ریخته شده قبلی را باید تحمل کنید و به مرور زمان این آلودگی می تواند به درون اجاق ریخته و عملکرد شعله ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگر اجاق گاز شما درب شیشه ای دارد مراقب سرد و گرم شدن آن باشید. اگر از اجاق برقی استفاده می کنید مراقب ریختن مایعات به درون دستگاه باشید با توجه به عملکرد اجاق با برق، خطر برق گرفتگی در صورت نفوذ آب به داخل دستگاه وجود دارد. ضمنا اجاق های برقی سطح حساسی دارند از کشیدن ظروف روی آنها خودداری کنید.

ماشین ظرفشویی

راهکارهای افزایش طول عمر لوازم خانگی

اگر حوصله ظرف شستن با دست را ندارید می توانید تا حدود ۹ سال اینکار را بدون دردسر به عهده ماشین ظرفشویی خود بگذارید. در استفاده از ماشین ظرفشویی حتما بشقاب ها و سایر ظروف را ابتدا از باقی مانده های غذا پاک کنید، بعد درون دستگاه بچینید. اگر روی ظروف شما برچسب کاغذی چسبیده است آنها را داخل ماشین ظرفشویی نگذارید این کار با توجه به شوینده ممکن است به تجزیه کاغذ و باقی ماندن آثار روی ظروف دیگر و همچنین آسیب به دستگاه شود. هر ظرف را در جای مخصوص خودش در ماشین ظرفشویی بچینید و دقت کنید ظروف ریز امکان افتادن از جای خود را نداشته باشند، ضمنا بیش از ظرفیت مجاز از آن استفاده نکنید و گرنه مثل ماشین لباسشویی در دراز مدت از عمر مفید دستگاه شما کاسته خواهد شد. حتما از شوینده مناسب ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید و از ریختن مایع ظرفشویی داخل آن جدا خودداری کنید.

 مایکروفر

بین ۵ تا ۱۰ سال می توانید از یک مایکروفر توقع عمر مفید داشته باشید. برای اینکه در این مدت دستگاه بتواند عملکرد خوب خود را حفظ کند، همیشه از ظروف دردار و مخصوص مایکروفر استفاده کنید. فراموش نکنید یکی از مهمترین بخش های مایکروفر درب آن است، پس در تمیز نگه داشتن و استفاده صحیح از آن همیشه توجه ویژه داشته باشید. وقتی مایکروفر در حال کار است درب آن را باز نکنید اینکار باعث می شود سیستم به طور خودکار همزمان با باز شدن درب مایکروفر، عملکرد دستگاه را متوقف کند و انجام مکرر این عمل باعث افت عملکرد آن می گردد. تمیز کردن داخل مایکروفر از غذاهای ریخته شده درون آن را به طور مرتب انجام دهید تا توان دستگاه برای حرارت دادن به آنها به هدر نرود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید