نقد و بررسی

روش های از بین بردن بوی بد یخچال

از بین بردن بوی بد یخچال

حتما شما هم با این موقعیت ناخوشایند مواجه شده‌اید که در یخچال را باز می‌کنید تا برای خودتان یک غذای خوشمزه درست کنید، ولی ناگهان با بوی بدی مواجه می‌شوید که نمی‌دانید منشأ آن چیست. در این مقاله قصد داریم روش‌هایی را برای از بین بردن بوی بد یخچال معرفی کنیم. با هوم کالا همراه باشید.

رایج ‌ترین دلایل ایجاد بوی بد در یخچال فریزر

ایجاد بوی بد در یخچال یکی از مشکلات رایج آن به حساب می‌آید که ممکن است افراد زیادی با آن مواجه شوند. برای از بین بردن بوی بد یخچال روش‌های مختلفی وجود دارد اما پیش از معرفی این روش‌ها بهتر است با رایج‌ترین دلایل ایجاد این مشکل آشنا شویم تا بتوان از بوجود آمدن آن در آینده جلوگیری کرد. رایج‌ترین دلایلی که می‌تواند باعث ایجاد بوی نامطبوع در یخچال شود به شرح زیر است:

  1. فاسد شدن مواد غذایی موجود در یخچال
  2. ریختن هرگونه مایعات درون یخچال و عدم تمیز کردن آن برای مدت طولانی
  3. قرار دادن مواد غذایی مانند ماهی، سیر، پیاز و بدون بسته‌بندی و درپوش در یخچال
  4. عدم شستشو و نظافت محیط داخلی یخچال و فریزر به صورت منظم و دوره‌ای
  5. قراردادن مواد غذایی درون ظرف‌های بدون درپوش
  6. بسته بودن و عدم استفاده از یخچال به مدت بیش از 3 روز و فاسد شدن مواد غذایی موجود در آن

این موارد از رایج‌ترین علل ایجاد بوی بد و نامطبوع در یخچال است که در صورت مواجهه با آن می‌توانید با بررسی محتویات درون یخچال و پیدا کردن عامل ایجاد بوی بدن آن را از بین برده و سپس به یکی از روش‌هایی که در ادامه به آن می‌پردازیم، نسبت به از بین بدن بوی بد یخچال خود اقدام کنید.

یخچال را بادقت تمیز کنید

ممکن است سخت باشد ولی باید حتما این کار را انجام دهید. داخل یخچال را نگاه کنید و هر چیزی که درحال فاسدشدن است یا هرچیزی که طی ۵ روز آینده آن را مصرف نخواهید کرد دور بریزید. مواد باقی‌مانده را در جای خنکی قرار دهید، روی آنها را با یخ بپوشانید و یخچال‌تان را از برق جدا کنید. موقع تمیز کردن، همه‌ی قفسه‌ها را پاک کنید، کشوها را بیرون بیاورید و در سینک، خیس کنید و تمام فضای زیر کشوها را تمیز کنید. دیواره‌ها و کف یخچال را هم فراموش نکنید.

از بین بردن بوی بد یخچال

بوی بد قفسه‌ها را از بین ببرید

از بین بردن بوی بد یخچالجوش شیرین :

این روش همیشه معتبر و ارزان است:یک لیوان بردارید، آن را با جوش شیرین پر کنید و در گوشه یخچال قرار دهید. جوش شیرین بو را جذب خواهد کرد کل منطقه را تمیز کنید.

از بین بردن بوی بد یخچال با سرکه :

دقیقا به صورت جوش شیرین عمل می کند ، اما از آنجا که سرکه خاصیت عجیب و غریبی دارد، باید کمتر استفاده شود. برای یخچال متوسط فقط نیمی از لیوان را پر از سرکه کنید.

از بین بردن بوی بد یخچال با لیمو :

لیمو را ببرید و در کاسه ای گذاشته داخل یخچال قرار دهید. لیمو بوی بد را ازبین می برد اما لیمو باید حداقل یک بار در هفته عوض شود.

سیب زمینی برای خوشبو کردن یخچال :

سیب زمینی را پوست کنید و داخل یخچال قرار دهید برای از بین بردن تمام بوهای یخچال باید هر 2 – 3 روزسیب زمینی را عوض کنید و در یخچال نگه دارید تا وقتی بو از بین رود.

خوشبو کردن یخچال فریزر با میخک :

لیمو یا یک پرتقال بردارید، آن را نصف کنید و در میخک بزنید. در این نقطه مرکبات تا زمانی که شروع به خشک شدن کند در یخچال می ماند.

جو برای رفع بوی بد یخچال :

دقیقا مثل سیب زمینی، آرد جو بویی که در یخچال و یا کاسه سرامیکی یا آلومینیومی مانده را جذب می کند.

از بین بردن بوی بد یخچال با قهوه:

در عرض چند روز ، حتی با استفاده از دانه های قهوه در قفسه های مختلف یخچال، بو از بین می رود.

غذاهای تازه را دم‌دست و جلوی دید بگذارید

اگر یادتان می‌رود میوه‌ها و سبزی‌های تازه را به‌موقع مصرف کنید، آنها را در کشوها نگذارید! آنها را در قفسه‌ی بالایی بگذارید تا با باز کردن درِ یخچال آنها را ببینید. این‌طوری قبل از خراب‌شدن، آنها را مصرف کرده‌اید و از اسراف هم جلوگیری می‌کنید.

از ظروفی استفاده کنید که داخل آنها هوا نفوذ نمی‌کند

باقی‌مانده‌ی پیتزا را با ظرف مقوایی‌اش داخل یخچال نگذارید، ساندویچ را با برگه‌ی دورش در یخچال نگهداری نکنید و کاسه‌های سس و مواد دیگر را به‌صورت سرباز داخل یخچال قرار ندهید. همه‌چیز را در ظروفی بگذارید که هوا به داخل‌شان نفوذ نکند. این کار علاوه بر اینکه باعث فاسدشدن دیرهنگام مواد غذایی می‌شود، از بو گرفتن یخچال هم جلوگیری می‌کند.

روی غذاهای باقی‌مانده تاریخ بگذارید

این کار کمک می‌کند تا یادتان بماند که این دوشنبه پیتزا خوردید یا دوشنبه‌ی پیش؛ به این ترتیب، می‌توانید غذاخوردن‌تان را بهتر کنترل کنید. علاوه‌بر‌این می‌دانید که فلان غذا چند روز داخل یخچال مانده و باید آن را بخورید یا اینکه روانه‌ی سطل زباله‌اش کنید.

چطور یخچال را هنگام خانه تکانی تمیز کنیم ؟

اولین گام در برطرف کردن بوی نامطبوع یخچال حین تمیز کردن یخچال فریزر در خانه تکانی تشخیصمنبع بو است. برخی اوقات حتی با شست وشوی کامل یخچال هم بار دیگر بوی نامطبوع بازمی گردد، مگر این که منبع اصلی بو را خارج کنید.

هرگز از هیچ ماده شیمیایی استفاده نکنید اما به جای آن از محلول آب و جوش شیرین و یا سرکه و آب استفاده کنید؛ در حالت اول نسبت 50 و50 درصد است در حالی که در مورد دوم 60 درصد باید آب و 40 درصد سرکه باشد. اگر عطر قوی دوست دارید می توانید از عصاره طبیعی وانیل و یا محلول بادام در آب گرم به نسبت 40 درصد آب و 60 درصد از بادام یا وانیل استفاده کنید.

گفتنی است مرغ و گوشت و تخم مرغ هایی را که بیش از دو ساعت در دمای بالای 4/4 درجه سانتی گراد بوده دیگر استفاده نکنید ؛در صورتی که یخچال دارای طبقات متعدد است، آنها را خارج کنید و با آب و صابون بشویید.

از بین بردن بوی بد یخچال

پیشگیری از ایجاد بوی بد در یخچال

اگر می‌خواهید هنگام باز کردن درب یخچال بوی بد و نامطبوع به مشام شما نرسد و همچنین مواد غذایی موجود در یخچال در اثر بوی بد فاسد نشوند باید به یخچال خود اهمیت داده و موارد ساده‌ای را رعایت کنید تا با این معضل مواجه نشوید.

  • نظافت بیرون و داخل یخچال را در اولویت قرار داده و به صورت منظم انجام دهید.
  • برای نگهداری از غذاهای باقی‌مانده از ظرف‌های در‌ دار استفاده کنید.
  • تاریخ انقضای مواد مختلف را بررسی کنید تا فاسد نشوند.
  • در صورتی که تاریخ انقضاء برخی از مواد غذایی فرارسیده آن‌ها را از یخچال خارج کنید.
  • در تنظیم دمای یخچال دقت کنید تا مواد غذایی تازه و سالم بمانند.
  • لکه‌های ناشی از ریختن مواد غذایی یا نوشیدنی‌ها را بلافاصله پاک کرده و از بین ببرید.

کلام پایانی

بوی بد یخچال یکی از مشکلات و معضلاتی است که ممکن است افراد زیادی با آن مواجه شوند. با توجه به اینکه مواد غذایی متنوعی درون یخچال نگهداری می‌شود این امکان وجود دارد که در اثر فاسد شدن یا ریختن آن‌ها درون یخچال، بوی بد و نامطبوع ایجاد شود. به هر روش و علتی که بوی بد در یخچال ایجاد شده باشد، می‌توان با یکسری روش‌های طبیعی نسبت به از بین بردن بوی بد اقدام کرد. اما توجه به نظافت یخچال و تمیز کردن آن به صورت منظم و دوره‌ای می‌تواند به راحتی از بروز چنین مشکلی پیشگیری کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید