نقد و بررسی

نحوه پاک کردن زنگ زدگی از روی فرش و لباس

پاک کردن زنگ زدگی

خیلی وقت‌ها ممکن است رد زنگ زدگیِ بند رخت یا گیره‌ی فلزی، روی لباس بماند و یا ناغافل یک وسیله‌ی آهنی زنگ زده روی فرشمان کشیده شود و با به‌جا ماندن یک لکه‌ی قرمز قهوه‌ای بدریخت حالمان حسابی گرفته شود! همه می‌دانیم که از بین بردن زنگ زدگی آهن روی لباس ، فرش و منسوجات کار چندان آسانی نیست! لکه‌ی زنگ زدگی روی لباس ، از آن لکه‌های سرسختی است که کمتر کسی راه پاک کردنش را می‌داند. اگر شما هم با این لکه‌های بدقلق دست به گریبان هستید، با مطالعه‌ی این مقاله از هوم کالا می‌توانید در این جنگ نابرابر پیروز شوید!

چون در ادامه روش‌های مختلفی را برای از بین بردن جای زنگ زدگی از روی لباس، فرش و وسایل غیرقابل شستشو به شما نشان خواهیم داد.

روش از بین بردن لکه زنگ زدگی روی فرش

اگر کمی وقت بگذارید و از گسترش لکه جلوگیری کنید، پاک کردن لکه زنگ زدگی روی فرش کار سختی نخواهد بود. ماده لکه‌بر خود ‏را بر روی یک نقطه دور از دید امتحان کنید تا مطمئن شوید که تلاش‌های شما اوضاع را بدتر نمی‌کند. با استفاده از این ‏پاک‌کننده‌های رنگ طبیعی، می‌توانید به راحتی از شر لکه زنگ زدگی روی فرش خلاص شوید.‎

مواد لازم:

  •  مایع ظرفشویی
  • آمونیاک
  • نمک (‏اختیاری)
  • آب لیمو (‏اختیاری)
  • چاقوی کره‌خوری
  • جاروبرقی
  • کاسه (‏اختیاری)
  • چند پارچه‌ سفید

 

  • زنگ زدگی‌های سست را پاک کنید: از یک چاقوی کره‌خوری برای پاک کردن و شل کردن هر گونه زنگ قابل‌ مشاهده از روی فرش و یا الیاف مبلمان استفاده کنید. ‏سپس از جاروبرقی برای حذف ذرات سست زنگ آهن استفاده کنید.
  • از یک تمیز کننده خانگی استفاده کنید: در یک کاسه کوچک، دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و یک قاشق غذاخوری آمونیاک خانگی را با دو فنجان آب‌ گرم مخلوط ‏کنید. یک پارچه سفید تمیز را در محلول قرار دهید و لکه زنگ زدگی روی فرش را خیس کنید (‏برای پاک کردن لکه زنگ زدگی ‏از روی مبلمان، از مایع کمتری استفاده کنید)‏. اجازه دهید محلول حداقل ۵ دقیقه روی لکه زنگ زدگی باقی بماند، سپس با ‏یک پارچه تمیز دیگر محل لکه را پاک کنید. زمانی که لکه زنگ به پارچه منتقل شد، از یک ناحیه تمیز دیگر پارچه استفاده کنید. سپس، با استفاده از یک پارچه‌ خیس، ‏لکه زنگ زدگی روی فرش را پاک کنید تا هرگونه کف صابونی از بین برود. در نهایت، اجازه دهید فرش در معرض هوای آزاد ‏خشک شود.‎
  • یک تمیز کننده خانگی دیگر را امتحان کنید‎: در صورت باقی ماندن هرگونه لکه زنگ زدگی روی فرش، با ترکیب کردن نمک و آب لیمو (‏حدود ۴ / ۱ فنجان نمک و یک ‏قاشق چای خوری آب لیمو)‏ یک خمیر ضخیم درست کنید. خمیر را روی لکه بمالید و بگذارید حداقل دو ساعت بماند تا به‌طور کامل خشک ‏شود.‎ محل لکه را جارو کنید. برای پاک کردن نمک و بازگرداندن پف به الیاف فرش، محل لکه را با استفاده از جاروبرقی تمیز کنید.‎
  • مبلمان را بیش از حد خیس نکنید: مراقب باشید که مبلمان و اثاثیه پارچه‌ای را بیش از حد مرطوب نکنید، زیرا رطوبت بیش از حد در کوسن‌ها و تشک‌ها باقی‌ مانده و ‏منجر به مشکلات بیشتر می‌شود.‎ اگر لکه‌های زنگ یک مشکل همیشگی هستند، باید منبع زنگ را پیدا کنید تا از لک شدن مجدد لباس‌ها و فرش جلوگیری کنید. اگر ‏منبع لکه‌های زنگ، مبلمان فلزی پوسیده، قفل‌ها، دیوارها یا ماشین شما باشد، پیدا کردن منبع لکه زنگ زدگی روی فرش دشوار ‏نخواهد بود. اما ممکن بدون دلیل واضحی، به طور مرتب با لکه‌های زنگ زدگی بر روی لباس‌هایی که از ماشین لباسشویی خارج می کنید مواجه شوید. لکه زنگ زدگی در ماشین لباسشویی می‌تواند چند دلیل مختلف داشته باشد‎:‎
  • یک منبع آب پر شده با باکتری‌های آهن باعث تغییر رنگ و لکه‌های زنگ زدگی در لوازم آشپزخانه و حمام، ظرف‌ها و لباس‌ها می‌شود.
  • آب‌گرم‌کن قدیمی، لوله‌های زنگ زده و یا تانکر ذخیره‌سازی آب می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های زنگ زدگی بر روی لباس‌ها شود.
  • یک خراشیدگی کوچک بر روی روکش لعابی دیگ شستشو در ماشین لباسشویی یا خشک‌کن می‌تواند باعث تماس مستقیم محفظه فلزی با محتویات دیگ شستشو و ایجاد لکه زنگ زدگی روی لباس ها شود.

اگر دلیل ظاهر شدن لکه زنگ زدگی روی لباس ها، باکتری‌های آهن موجود در آب باشد، می‌توانید با تعویض لوله‌ها زنگ زده و ‏المنت‌های حرارتی آبگرمکن، زنگ آهن را از جریان آب ورودی به ماشین لباسشویی خود حذف کنید. برای حل مشکل خراشیدگی ‏لعاب ماشین لباسشویی نیز می‌توانید ناحیه خراشیده‌شده را با استفاده از رنگ مخصوص لوازم خانگی پوشانده و مانع از تماس آن با ‏لباس‌ها شوید‎. ‎

پاک کردن زنگ زدگی

بهترین روش برای از بین بردن زنگ زدگی آهن روی لباس چیست؟

معمولاً پاک کردن لکه از روی لباس سفید ساده‌تر از لباس‌های رنگی است، چون دیگر نگران از بین رفتن رنگ اصلی لباس نیستید. در ادامه روش‌های مناسب پاک کردن جای زنگ‌زدگی روی لباس و منسوجات پارچه‌ای را به شما معرفی خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت از کدام روش می‌توانید بدون نگرانی برای لباس‌های رنگی‌تان هم استفاده کنید.

  • وقتی آبلیمو و اتو دست به دست هم می‌دهند

اگر لکه زنگ زدگی روی لباستان زیاد نیست برای از بین بردن آن می‌توانید چند قطره آبلیمو رویش بچکانید، سپس اتو را روشن کنید و بعد از تنظیم درجه‌ی حرارتی متناسب با بافت پارچه، آن را روی لکه‌ی خیس‌خورده با آبلیمو بکشید تا اثر زنگ زدگی محو شود.

  • سرکه دشمن سرسخت زنگ آهن

کمی سرکه روی لکه‌ی قهوه‌ای زنگ زدگی بریزید و یک دستمال تمیز و خشک را چند بار رویش بکشید. سپس لباستان را زیر نور آفتاب پهن کنید و بعد از محو یا کم‌رنگ شدن لکه لباس را با شوینده شستشو دهید.

  • نمک و لیموترش، یک محلول اسیدی کارساز

اگر آبلیمو و سرکه برای لکه‌ها کارساز نبود، یک لیموترش را برش دهید، کمی رویش نمک بپاشید و آن را روی لکه‌ی زنگ زدگی بگذارید. ۲ تا ۴ ساعت بعد با یک دستمال تمیز روی لکه بکشید و حدود نیم ساعت آن را در مقابل نور خورشید قرار دهید. در آخر لباس را با شوینده‌های معمولی بشویید.

  • پاک کردن لکه‌های کم‌رنگ با کمک تارتار

ترکیب کرم تارتار (پتاسیم هیدروژن تارتاریک) و آب ولرم هم می‌تواند به از بین بردن جای زنگ زدگی لباس کمک کند. کافی است سه قاشق چای‌خوری پودر کرم تارتار را در یک لیتر آب ولرم حل کنید و لباستان را به‌مدت چند ساعت در آن بخیسانید. بعد از آبکشی کامل لکه‌ها به‌طور کامل از بین خواهد رفت.

  • پاک کردن لکه‌های پررنگ با کمک آمونیاک

برای از بین بردن زنگ زدگی زیاد می‌تواند از آمونیاک استفاده کنید. برای این کار لازم است در یک ظرف ۴ لیوان آب بریزید و ۳ قاشق چای‌خوری آمونیاک را در آن حل کنید. لباستان را در این محلول بخیسانید و بعد از ۲ تا ۴ ساعت کاملاً آبکشی کنید.

  • مایع پاک کننده زنگ آهن

اگر لکه‌های روی لباس همچنان سرسختی می‌کنند بهتر است از بازار مایع پاک کننده زنگ آهن تهیه کنید و طبق دستورالعمل آن، لباستان را شستشو دهید. البته می‌توانید این ماده را در خانه و با استفاده از اُگزالیک اسید درست کنید. اگزالیک اسید به‌عنوان ماده حلال زنگ آهن شناخته می‌شود.

اگزالیک اسید ماده‌ی خطرناکی است و هنگام استفاده از آن باید از ماسک و دستکش استفاده کنید!

برای شروع، اول از همه باید اگزالیک اسید و آب را با نسبت ۱ به ۱۰ مخلوط و سپس پنبه‌ای را به آن آغشته کنید. پنبه را آرام و با احتیاط روی لکه بکشید. این ماده آن‌قدر قوی است که حتی لکه‌های قدیمی زنگ زدگی را هم به‌سادگی از بین می‌برد.

نکته: در صورتی که گمان کردید بیش از اندازه از این ماده استفاده کرده‌اید، می‌توانید با پاشیدن جوش شیرین روی لباس اثر آن را خنثی کنید.

جالب است بدانید که سیب‌زمینی هم حاوی اگزالیک اسید است بنابراین از برش‌های سیب‌زمینی هم می‌توانید برای از بین بردن جای زنگ زدگی استفاده کنید.

برای از بین بردن زنگ زدگی آهن از روی لباس رنگی هم می‌توانید با خیال راحت از آبلیمو، سرکه و نمک و لیموترش استفاده کنید اما برای استفاده از آمونیاک یا اگزالیک اسید باید کمی مراقب باشید. برای همین بهتر است قبل از استفاده، گوشه‌ی کوچکی از لباستان را به محلول آغشته کنید تا مطمئن باشید رنگ اصلی لباس یا بافت پارچه از بین نمی‌رود.

پاک کردن زنگ زدگی

چگونه از زنگ زدن لباس و فرش جلوگیری کنیم؟

تصور کنید در حال مرتب کردن لباس‌های خود هستید و ناگهان متوجه لکه زنگ زدگی روی لباس موردعلاقه خود می‌شوید. موقعیت‌هایی از این دست می‌توانند بسیار طاقت‌فرسا باشند. شما می‌دانید که وقتی آن لباس را پوشیده بودید، چنین لکه‌ای بر روی آن وجود نداشت، پس دلیل لکه زنگ زدگی روی لباس شما چیست؟ آیا دیگ شستشوی ماشین لباسشویی زنگ زده است؟ آیا می‌توان از شر این لکه‌های ناخوشایند خلاص شد؟ بدون استفاده از شیوه‌های صحیح برای پاک کردن زنگ زدگی آهن روی لباس، ممکن است بسیاری از لباس‌های موردعلاقه خود را به دلیل پاک نشدن این لکه‌ها و تغییر رنگ تدریجی پارچه از دست بدهید. اما دلیل ظاهر شدن لکه زنگ زدگی روی لباس شما چیست؟ در ادامه به چند دلیل اصلی برای ظاهر شدن لکه زنگ زدگی روی لباس اشاره می‌کنیم:

  • لوله‌ها: آیا منزل شما دارای لوله‌های آهنی است؟ اگر نه، آیا آب لوله‌کشی از میان لوله‌های آهنی عبور می‌کند؟ باکتری‌ها می‌توانند به طور شیمیایی با لوله‌های آهنی قدیمی واکنش داده و منجر به ایجاد شدن لکه‌های زنگ روی لباس شما شوند.
  • المنت حرارتی آب‌گرم‌کن: آب‌گرم‌کن شما چند سال دارد؟ آیا اخیرا آن را بازرسی یا تمیز کرده‌اید؟ المنت‌های حرارتی زنگ‌رده می‌توانند به تدریج زنگ آهن را در آب آزاد کنند؛ آبی که در نهایت به ماشین لباس‌شویی شما می‌رسد و لباس‌های شما را لکه‌دار می‌کند.
  • آب آلوده: آیا خطوط لوله‌کشی آب در خانه و یا شهر شما دچار مشکل شده‌اند؟ تعمیرات، ساخت و ساز، زلزله‌های خفیف و آسیب دیدن لوله‌های اصلی آب شهری می‌توانند منجر به لرزش و آزاد شدن ذرات زنگ آهن در آب شهری شوند. این آب در نهایت به ماشین لباسشویی شما منتقل شده و لکه‌های ناخوشایند زنگ اهن را بر روی لباس‌های شما به‌جا می‌گذارد.
  • خشکسالی: آیا ذخایر آبی محل زندگی شما در حال کاهش است؟ خشکسالی می‌تواند باعث تجمع رسوب در لوله‌ها شود. این رسوب می‌تواند باعث ایجاد شدن لکه‌های قهوه‌ای، زرد و یا نارنجی روشن روی لباس‌های شما شود.
  • فرسودگی ماشین لباسشویی: ماشین لباسشویی شما چند سال سن دارد؟ آخرین باری که ماشین لباسشویی خود را سرویس کردید کی بوده است؟ زنگ زدن دیگ شستشو در ماشین‌های لباسشویی قدیمی یکی از رایج‌ترین دلایل ایجاد شدن لکه زنگ زدگی روی لباس به شمار می‌رود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید