نقد و بررسی

علت فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

از آنجایی که هدف از خرید یک یخچال ایده‌آل حفظ و نگه‌داری مواد غذایی به شکلی سالم و تازه است، حتما برایتان عجیب خواهد بود اگر بفهمید که غذا در یخچال هم ممکن است خراب شود! البته که این طرز فکر که مواد غذایی تا ابد در یخچال سالم می‌مانند هم اشتباه است اما اصل مهم این است که مواد خوراکی داخل یخچال به خودی خود نیز فاسد نمی‌شوند. در واقع  فاسد شدن مواد غذایی در یخچال می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته باشد که در ادامه این متن از هوم کالا به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

فاسد شدن مواد غذایی به دلیل تنظیم نبودن دمای یخچال

در بسیاری از مواقع تنها به دلیل عدم تنظیم بودن درجه یخچال فریزر مواد غذایی در کابین یخچال و فریزر فاسد میشوند. دمای استاندارد یخچال فریزر در روزهای گرم تابستن و زمستان با هم فرق دارد و بر اساس شرایط محیط باید درجه آن را تنظیم کرد. در تابستان دمای استاندارد +3 درجه سانتی گراد و برای فریزر +20 درجه سانتیگراد باید تنظیم شود. در زمستان نیز بهتر است برای یخچال دمای +4 را در نظر بگیرید. گرم بودن بیش از اندازه دمای یخچال منجر به رشد کپک در میوه و سبزیجات و مواد غذایی میشود.

خرابی لاستیک دور درب یخچال

لاستیک و نوار دور درب یخچال فریزر از ورود هوای بیرون به داخل کابین جلوگیری می کند. این قطعه با گذر زمان ممکن است دچار ترک و پارگی شود و به همین دلیل نیاز به تعویض دارد. خرابی لاستیک دور درب باعث گرم شدن دمای داخل یخچال شده و به همین دلیل مواد غذایی را فاسد می کند. در صورت مشاهده خرابی و پارگی در لاستیک دور درب بهتر است با تیم های عیب یابی یخچال در تهران یا شهر مورد نظر خود تماس بگیرید.

فاسد شدن مواد غذایی به دلیل باز و بسته شدن مداوم درب

کودکن و حتی بزرگسالان علاقه زیادی به باز و بسته کردن درب یخچال دارند. قطعا برای شما نیز بوجود آمده است که بی دلیل درب یخچال را باز و بدون هیچ اقدامی آن را می بندید J اگر باز و بسته شدن درب بیش از اندازه تکرار شود، هوای گرم آشپزخانه به کابین یخچال وارد میشود. در نهایت چیزی جز خراب شدن و کپک زدن مواد غذایی و میوه و سبزیجات را به همراه ندارد.

فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

چینش غلط مواد غذایی و خوراکی در کابین یخچال

تقریبا در تمامی برندهای معروف یخچال فریزر مانند یخچال بوش و … کابین یخچال دارای قفسه بندی‌های مشخص است. این تقسیم بندی مواردی چون جای تخم مرغ، جای میوه و سبزیجات، جای نوشیدنی و …را شامل می‌شود، بنابراین چیدمان این نوع مواد و خوراکی‌ها کار سختی نیست و با توجه به جای مخصوص هر کدام می‌توانید آن خوراکی یا نوشیدنی را در طبقه فوقانی، میانی و یا تحتانی یخچال قرار دهید. یکی از شایع‌ترین اشتباهات هنگام چیدن مواد غذایی، چسباندن آن‌ها به دیواره انتهایی داخل یخچال است. از آنجایی که دریچه‌های هواساز یخچال در این قسمت‌ها قرار دارند با مسدودسازی آن‌ها هوای سالم و سرد به خوبی در یخچال گردش نمی‌کند در نتیجه محفظه کابین به مرور گرم شده و منجر به خراب شدن مواد غذایی در یخچال خواهد شد.

نکته مهم دیگر توجه به این موضوع است که هرگز نباید غذاهای داغ را مستقیما داخل یخچال بگذارید، چرا که هوای داغ در برخورد با دمای سرد یخچال تبدیل به قطرات آب می‌شود. این امر پیامدهایی چون؛ کاهش عمر یخچال به دلیل فشار به موتور و کمپرسور، اشاعه هوای گرم به سایر غذاهای فاقد درب در یخچال و کمک به فاسد شدن آن‌ها، رشد باکتری‌ها و …را در پی خواهد داشت.

جهت جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی در یخچال این موضوع را مد نظر داشته باشید که نباید میوه‌هایی چون سیب را بدون قرار دادن در قسمت مخصوص یخچال در کنار سایر میوه‌ها قرار دهید زیرا این میوه از خود گازی متصاعد می‌کند که به رسیده‌شدن سایر میوه‌ها کمک می‌کند و در نهایت منجر به خراب و فاسد شدن یا کپک زدن آن‌ها می‌شود.

همچنین دلیل اینکه باید میوه را در کشوی مخصوص جا میوه‌ای قرار داد این است که سیستم گردش هوا در این منطقه از یخچال قوی‌تر عمل کرده و دمای هوا سردتر است. درب یخچال که گرم‌ترین جای آن محسوب می‌شود نیز مناسب قرار دادن انواع نوشیدنی و چاشنی‌ها است. از قرار دادن موادی مانند کنسرو، شربت و … که نیازی به سرد شدن در یخچال ندارند پرهیز کنید چرا که با سنگین شدن حجم مواد غذایی، به مرور سیستم سرمازایی یخچال دچار مشکل شده و در نهایت به موتور آن آسیب وارد می‌شود.

اشکال در سنسور محیطی و سایر قطعات برودت‌ساز یخچال

عملکرد درست یخچال در گرو صحت و سلامت کلیه اجزاء آن است. در واقع در یخچال بوش و … قطعاتی چون کمپرسور، برد الکتریکی، ترموستات، دمپر‌ و … همگی در کنترل و تنظیم دمای یخچال به نوعی سهیم هستند بنابراین هرگونه خرابی یا اختلال در کارکرد این قطعات موجب عدم ایجاد سرما و برودت لازم توسط یخچال خواهد شد که نتیجه این امر خراب شدن مواد غذایی در یخچال خواهد بود. سنسور محیطی یکی از مهم‌ترین این قطعات است. رطوبت و دمای مطلوب داخل یخچال توسط این سنسور هوشمند تنظیم می‌شود. حال اگر این قطعه مختل شود دمای یخچال یا بسیار سرد خواهد شد و یا بسیار گرم، که در هر دو صورت این بهم ریختگی دما موجب فاسد شدن مواد غذایی داخل یخچال می‌شود. اگر با این مشکل مواجه شدید جهت تعمیر یخچال بوش خود حتما به تعمیرکار متخصص رجوع کنید.

خرابی ترموستات یخچال

ترموستات از قطعات بسیار مهم در یخچال فریزر می باشد که در تنظیم دما نقش مهمی دارد. این قطعه بر اساس درجه دمای تنظیم شده برای دستگاه و دمای فعلی دستور روشن و خاموش شدن را برای کمپرسور ارسال می کند. خراب شدن ترموستات باعث میشود موتور یخچال در زمان مناسب روشن نشود و دمای داخل کابین افزایش پیدا کند. باکتری و کپک در هوای گرم با سرعت زیادی رشد می کنند و باعث خراب شدن مواد غذایی خواهند شد. در صورت روشن نشدن موتور یا کمپرسور بهتر است عیب یابی آن را به افراد حرفه ای در این زمینه بسپارید تا از خرابی های جدی تر جلوگیری شود.

کپک زدن مواد غذایی به دلیل آلوده بودن محیط یخچال

نظافت مرتب بخش های مختلف یخچال باعث میشود هیچگونه کپک و باکتری در آن رشد نکند. گاهی اوقات میوه و سبزیجات که کپک کمی دارند داخل یخچال ممکن است قرار گیرد. در این صورت تمام محیط یخچال آلوده شده و باعث فاسد شدن سایر مواد غذایی خواهد شد. برای جلوگیری از این شرایط بهتر است میوه و سبزیجات و سایر مواد غذایی را قبل از قرار دادن درون یخچال بررسی کنید که سالم باشند. در صورت مشاهده کپک روی مواد غذایی باید آنها را از کابین دستگاه خارج و تمام بخش ها را کاملا تمیز و ضد عفونی کنید.

فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

قرار گرفتن گوشت و سبزی کنار هم

برای اینکه بتوانید همیشه مواد غذایی سالم در یخچال داشته باشید، بهتر است گوشت و سبزیجات را کنار هم قرار ندهید. چون باکتری ها از گوشت و سبزیجات به هم منتقل شده و باعث خرابی آنها میشود. در حالت کلی بهتر است تمام مواد غذایی درون ظروف درب بسته و جدا از هم قرار گیرند.

علاوه بر موارد فوق، قرار گرفتن مواد غذایی بدون ظروف در بسته داخل یخچال و همچنین انباشته شدن بیش از اندازه آنها نیز می توانند باعث خرابی و فاسد شدن آنها شود. فاصله بین مواد غذایی باید استاندارد باشد تا جریان هوای سرد از لابه لای آنها براحتی عبور کند.

انتخاب نادرست ظروف نگه دارنده مواد غذایی

قبل از هرچیز باید بدانید که بزرگ‌ترین اشتباه در امر خانه‌داری قرار دادن مواد غذایی بدون هیچگونه درب و پوشش داخل یخچال است. هر غذا، خوراک، میوه و سبزی از خود هوا و گاز متصاعد می‌کند که این هوا در داخل یخچال می‌چرخد در نتیجه موادی که فاقد درپوش هستند در معرض این هوا قرار می‌گیرند، که همین امر منجر به فاسد شدن آن‌ها خواهد شود. نکته مهم دیگر انتخاب درست ظرف نگه دارنده مواد غذایی است. ظروف پیرکس و شیشه‌ای بهترین ظروفی هستند که از خراب شدن مواد در یخچال جلوگیری می‌کنند.

حسن این ظروف در آن است که مقاومت بالایی در برابر دمای یخچال دارند، به راحتی شسته می‌شوند، طعم و مزه غذا را تغییر نمی‌دهند  و با هیچ ماده شیمیایی ترکیب نمی‌شوند. البته استفاده از ظروف پلاستیکی فاقد مواد سرطان‌زا، ظروف چینی و سرامیکی مقاوم در برابر تغییر دما، ظروف فلزی و … نیز بلامانع است. به کاربردن رول سلفون یا فویل به عنوان محافظ برروی مواد غذایی یا میوه‌های مانده مانند برش‌های هندوانه و … نیز راهکار مناسبی جهت نگه‌داری و جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی در یخچال است.

یخ زدایی نادرست یخچال

حتما به خاطر دارید که خیلی از یخچال فریزرهای قدیمی در مدتی کوتاه برفک می‌زدند و بانوان خانه‌دار مجبور بودند یخچال را از برق کشیده و عمل یخ‌زدایی را انجام بدهند. اما امروزه با ورود یخچال‌های مدرن و پیشرفته مانند یخچال بوش  به بازار لوازم خانگی  تقریبا این مشکلات مرتفع شده‌است چرا که یخچال فریزرهای جدید نوفراست و دیفراست خود عمل برفک‌زدایی را انجام می‌دهند. با این حال این معضل همچنان برای برخی مصرف کنندگان یخچال‌های ترموستاتی و مکانیکی همچنان پابرجاست. در واقع بستن یخ و برفک موجب انسداد و گرفتگی دریچه‌های ورودی سرما و … به داخل یخچال فریزر شده و بازدهی دستگاه را به میزان زیادی کاهش می‌دهد  که همین امر به مرور سبب خراب شدن مواد غذایی داخل یخچال می‌شود.

بی‌دقتی و یخ زدایی نادرست یخچال در مدل‌های قدیمی‌تر، موجب آسیب به لوله گاز آن می‌شود. این آسیب به هر دلیل که باشد از جمله تیزی چاقو هنگام تمیز کردن، ضربه زدن و … سبب تخلیه درجا یا آهسته گاز یخچال خواهد شد. در این حالت یخچال قادر به خنک کردن درست کابین نخواهد بود بنابراین مواد غذایی کم‌کم فاسد خواهند شد. بدین ترتیب بهترین کار این است که به محض دیدن برفک یا یخ‌زدگی در جایخی یا فریز یخچال، پس از کشیدن دستگاه از پریز برق به کمک سشوار، باد مستقیم پنکه یا هر روش غیر آسیب‌زای دیگری یخچال فریزر خود را برفک‌زدایی کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید