برترین ها, علم و تکنولوژی, نقد و بررسی

عیب یابی یخچال فریزر از روی صدا

عیب یابی یخچال فریزر از روی صدا

هر یک از لوازم خانه و آشپزخانه پس از مدتی کار کردن ممکن است مشکلات فنی پیدا ‌کنند. اما در مورد یخچال فریزر‌ها این مسئله کمی ترسناک است. سر و صدا کردن یخچال فریزر‌ها همیشه یکی از موارد نگران‌کننده‌ای است که می‌تواند هر فردی را دستپاچه کند. در اکثر مواقع وقتی صدای عجیبی از یخچال فریزر خود می‌شنویم سریع نگران می‌شویم که مبادا خراب شده باشد. زیرا خراب شدن یخچال فریزر عواقب بسیار بدتری نسبت به سایر لوازم آشپزخانه دارد.در این مقاله از هوم کالا به راهکارهای عیب یابی یخچال فریزر از روی صدا می پردازیم اگر یخچال فریزر شما صدا دارد با ما همراه باشید.

عیب یابی یخچال فریزر از روی صدا

خراب شدن موتور فن اپراتور یخچال

معمولا در یخچال فریزر‌ها دو نوع فن را می‌توانیم مشاهده کنیم. یک مدل از آن‌ها فن کمپرسی نام دارد که به دلیل قوی بودن موتور در کنار آن نصب می‌شود تا کار خنک‌کنندگی را انجام دهد. نوع دیگر به فن‌های اپراتور معروف هستند که معمولا در قسمت فریزر یخچال‌ها قرار دارند. گاهی فن‌های موجود در یخچال فریزر‌ها با بدنه یا یخ‌های موجود در فریزر برخورد می‌کنند که صدای عجیب و غریبی تولید می‌شود. در این مواقع معمولا افراد ناآگاه نمی‌توانند منبع صدا را تشخیص دهند.

زمانی فن با یخ‌های آب نشده فریزر برخورد می‌کند که عملیات دیفراست به درستی انجام نمی‌شود. حالا ممکن است سوال پیش بیاید که چرا فن‌های اپراتور خراب می‌شوند و ایجاد صدا می‌کنند؟ در اکثر مواقع فن‌های اپراتور فقط به دلیل فرسودگی خراب می‌شوند. البته این فرسودگی یک امر عادی محسوب می‌شود زیرا فن اپراتور دائما و در اکثر ساعات شبانه‌روز در حال کار کردن است که طبیعتا خرابی نیز به همراه خواهد داشت.شما باید به صورت دوره‌ای از یخچال فریزر خود بازدید کنید و در هر بازدید فن را روغن‌کاری کرده تا راحت‌تر و سریع‌تر کار کند.

در بعضی مواقع دیده شده که فن اپراتور از ناحیه موتور ضربه خورده یا به هر دلیلی به موتور آن آسیب وارد شده است. در این صورت صداهای بسیار آزاردهنده‌ای از یخچال فریزر شنیده خواهد شد.بهترین راه حل در این مواقع این است که موتور فن اپراتور را عوض کنید تا این مشکل به طور کلی حل شود. شاید برخی افراد ترجیح دهند که موتور فن اپراتور را تعمیر کنند اما ما چنین پیشنهادی به شما نمی‌دهیم. تقریبا در تمام مواردی که موتور فن تعمیر شده دوباره همان صداها به گوش رسیده و فقط هزینه تعمیر موقت موتور به صاحب یخچال تحمیل شده است.

عیب یابی یخچال فریزر از روی صدا

خراب شدن موتور فن کمپرسور

یکی دیگر از دلایل سروصدای زیاد یخچال فریزر می‌تواند خراب شدن موتور فن کمپرسور باشد که البته بیشتر شامل نسل‌های جدید یخچال فریزر می‌شود. یخچال‌های نسل جدید دارای موتور‌های بسیار قوی‌تری نسبت به یخچال‌های نسل قدیم دارند. در این یخچال‌ها به دلیل قوی بودن موتور یک فن کمپرسور برای خنک نگه داشتن آن به صورت مجزا در نظر گرفته شده است.فن کمپرسور دو وظیفه عمده دارد. اولی تولید هوا برای خنک کردن کمپرسور و دوم عبور دادن هوای داغ کنداسور از مسیر تخلیه آب دیفراست به منظور بخار کردن این آب‌ها.

اغلب در زمان‌هایی که موتور فن کمپرسور مشکل داشته باشد، یخچال سروصدا می‌کند ولی نشانه‌های دیگری هم دارد. شاید سوالی که در ذهن شما به وجود می‌آید این است که ما چگونه می‌توانیم از خراب شدن فن کمپرسور یخچال خود جلوگیری کنیم؟پاسخ این سوال بسیار ساده است. اگر شما به صورت مرتب فن کمپرسور خود را تمیز کنید و مانع از کثیف شدن بیش از حد آن شوید باعث طول عمر آن خواهید شد. البته اگر دیدید که تیغه‌های فن کمپرسور خراب شده‌اند بهتر است هر چه سریع‌تر آن‌ها را تعویض کنید.

تراز نبودن یخچال

تقریبا در مواقعی که از یک خانه به خانه دیگر جابجا می‌شویم و اسباب‌کشی می‌کنیم تا مدت‌ها یخچال فریزرمان سروصدا می‌کند. اگر شما هم این چنین تجربه‌ای را داشتید اصلا تعجب نکنید و نترسید. مطمئن باشید که یخچال‌فریزر شما خراب نشده و مشکل فنی ندارد. معمولا بعد از جابجایی یخچال این اتفاق طبیعی است زیرا یخچال در جای تراز و محکمی قرار نگرفته و به همین دلیل با کار کردن موتور سروصدا ایجاد می‌شود. برای رفع این مشکل فقط کافیست پیچ‌های پایه یخچال را سفت کنید تا این سروصداها از بین برود.

مشکل فنی در درب یخچال فریزر

تقریبا در تمام یخچال فریزر‌ها از لولا‌هایی برای باز و بسته شدن درب یخچال استفاده می‌شود. اگر دقت کرده باشید اکثر یخچال فریزرهای استاندارد درب‌هایی دارند که چرخش مناسبی را می‌توان در آن‌ها دید. این چرخش مناسب و همچنین بسته شدن در به صورتی که آسیب متوجه آن نشود به دلیل وجود چنین لولاهایی است. معمولا در یخچال فریزر‌هایی که زمان طولانی از آن‌ها استفاده شده کم کم این لولاها دچار استهلاک و خرابی می‌شوند.

در این حالت اگر شما بخواهید که استفاده بیشتری از یخچال فریزر خود داشته باشید باید این لولاها را تعویض کنید. البته قبل از باز کردن درب به این نکته نیز توجه کنید که ممکن است روغن روان‌کننده‌ای که لولاها به آن آغشته است در اثر گذر زمان خشک شده باشد. اگر این اتفاق برای لولا افتاده باشد کافیست لولاهای یخچال را دوباره روغن‌کاری کنید تا صدای جیرجیر و گوش‌خراشی که در این حالت شنیده می‌شود از بین برود.

کار کردن یخ ساز

وقتی یخ‌سازها در حال تبدیل کردن آب به یخ هستند معمولا صدای شرشر آب از یخچال به گوش می‌رسد. این صدا بیشتر در یخچال فریزرهایی شایع است که دارای یخ‌ساز هستند. همچنین پس از تشکیل یخ هم ممکن است شما صدای شرشر را بشنوید که اگر صدای آن زیاد نبود جای نگرانی نیست. گاهی هم صدای شرشر آب زمانی از یخچال شنیده می شود که یخچال در حالت دیفراست یا یخ‌زدایی قرار دارد.

انواع صداهای ناشی از اشکال در یخچال فریزر

عیب یابی یخچال فریزر از روی صدا ، صدای تق تق یخچال فریزر

از ابتدای مطلب تاکنون چندین بار به نقش احتمالی موتور یا کمپرسور در ایجاد صداهای عجیب و غریب از یخچال فریزر اشاره کردیم. در این قسمت نیز می‌خواهیم بگوییم چه اتفاقی می‌افتد که صدای تق تق از یخچال فریزر به گوش می‌رسد و به احتمال فراوان می‌تواند نتیجه چه چیزی باشد.در حالت اول اگر موتور یخچال شما بخواهد شروع به کار کند ولی در اصطلاح شاتون بزند و به علت خرابی نتواند استارت خوبی داشته باشد صدای تق تق از یخچال شنیده می‌شود. در حالت دوم زمانی که کمپرسور می‌خواهد شروع به کار کند اما رله اورلود توان این استارت را نداشته باشد باز هم احتمالا صدای تق تق از یخچال می‌شنویم.

البته این موضوع بستگی به متریال به کار رفته در یخچال فریزر شما نیز دارد. برای مثال اگر شما سری به سایت لوازم خانگی بوش بزنید می‌توانید یخچال فریزر‌هایی را در لیست انتخاب خود ببینید که از بهترین مواد برای ساخت آن‌ها استفاده شده است. در مورد قیمت یخچال فریزر بوش نیز باید به شما این اطمینان را بدهیم که با خرید یکی از یخچال‌های شرکت بوش بسیار بیشتر از پولی که می‌پردازید کیفیت و خدمات دریافت خواهید کرد.

صدای تیک تیک در یخچال فریزر

عیب یابی یخچال فریزر از روی صدا

از جمله صدا‌های خارج شده از یخچال که گاهی افراد را دچار نگرانی می‌کند صدای تیک تیک برخی از یخچال فریزر‌ها است. چندین دلیل می‌تواند برای بروز صدای تیک تیک در یخچال فریزر وجود داشته باشد. اگر این صدا را شنیدید در درجه اول پیشنهاد می‌کنیم که موتور یخچال را بررسی کنید. گاهی موتور شاتون نمی‌زند و خراب نمی‌شود اما قدرت آن کم می‌شود و به همین دلیل ممکن است صدای تیک تیک از یخچال به گوش برسد. این مسئله در برخی از یخچال‌های بدون برفک می‌تواند ناشی از آب شدن برفک‌ها توسط المنت بکار رفته در یخچال باشد که به هیچ عنوان نگران‌کننده نخواهد بود.صدای تیک تیک یخچال می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که شما گاز یخچال خود را تازه شارژ کرده باشید. اگر صدای تیک تیک به گوش‌تان خورد مطمئن شوید که شارژ گاز یخچال به خوبی انجام شده است. در یخچال‌هایی که مجهز به برفک‌زدا هستند نیز این صدا به گوش می‌رسد که ناشی از آب شدن برفک‌هاست.

عیب یابی یخچال فریزر از روی صدا ،صداهای پشت یخچال فریزر

گاهی صداهایی را از می شنویم که حتی ممکن است در وهله اول تشخیص ندهیم که این صدا از پشت یخچال فریزر است. یکی از احتمالات این است که لولا‌های رفت و برگشتی کمپرسور به بدنه یخچال شما اصابت می‌کند. به این ترتیب شما نمی‌توانید منبع صدا را پیدا کنید زیرا صدا از پشت یخچال به گوش می‌رسد. همچنین ممکن است فن کمپرسور به بدنه یخچالتان اصابت کرده و صدای ناخوشایندی را تولید کند. دقت کنید که یک شبکه مشکی رنگ در پشت یخچال قرار دارد که به اصطلاح به آن کندانسور گفته می‌شود. حتما چک کنید که اتصالات آن شل نشده باشد.

برای اطمینان بیشتر و پیشگیری از این اتفاقات حتما در زمان خرید محصول سعی کنید از یک مرکز خرید معتبر خریدتان را انجام دهید. یکی از برندهایی که می توانید به صورت اورجینال آن را تهیه کنید و کیفیت بین‌المللی را از آن انتظار داشته باشید برند معتبر بوش است. شما می‌توانید در قسمت معرفی محصولات بوش که در سایت رسمی این برند اروپایی وجود دارد در مورد خرید یخچال بوش تمام اطلاعات لازم را کسب کنید. با این آگاهی می‌توانید یک خرید مطمئن را انجام دهید.

نتیجه گیری

در این مطلب تلاش کردیم تا از شایع‌ترین اتفاقات فنی که باعث می‌شود از یخچال فریزر صداهای ناهنجاری را بشنویم بررسی کنیم. تقریبا یخچال فریزر‌های مختلف را از زوایای متفاوت مورد بررسی قرار دادیم. همچنین هر کدام از بخش‌های آن که ممکن است برای یخچال فریزر سروصدا ایجاد کند و باعث نگرانی شود را تحلیل کردیم. سعی کردیم که راه‌حل‌های مناسبی ارائه کنیم تا اگر نکته پیچیده‌ای وجود نداشته باشد در حد امکان خودتان بتوانید یخچال فریزر‌تان را عیب‌یابی و آن را برطرف کنید.نکته‌ای که در پایان می‌خواهیم به آن اشاره کنیم این است که اگر از مسائل فنی مربوط به لوازم آشپزخانه مخصوصا یخچال فریزر‌ سررشته‌ای ندارید هیچ‌گاه برای کنجکاوی آن را دست‌کاری نکنید. زیرا ممکن است مشکلات و آسیب‌های بیشتری از نظر فنی متوجه یخچال فریزرتان شود که شما را متحمل هزینه‌های بسیار زیادی کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید