نقد و بررسی

مواد غذایی ممنوع در یخچال را بشناسید

مواد غذایی ممنوع در یخچال

شاید شما هم مانند بسیاری از افراد تصور می‌کنید که یخچال‌ها، بهترین مکان برای نگهداری از مواد غذایی هستند. اما باید اشاره کرد که این دیدگاه تا حدودی اشتباه است. برخی از مواد غذایی، میوه و سبزیجات را نباید در یخچال نگهداری کنید. این کار علاوه بر اینکه می‌تواند باعث تغییر مزه آن‌ها شود، می‌تواند تمامی ویتامین‌ها و مواد مغذی آن‌ها را از بین ببرد. پس فرقی ندارد، یخچال خانه شما یخچال بوش است یا خیر، مواد غذایی ممنوع در یخچال را نباید در این دستگاه‌ها نگهداری کنید. اما این مواد غذایی چه هستند؟ با هوم کالا همراه باشید.

همه مواد غذایی را در یخچال قرار ندهید

یخچال‌ها یکی از اصلی‌ترین لوازم خانگی به شمار می‌روند. حضور این دستگاه‌ها به قدری حیاتی بوده که حتی نمی‌توان زندگی بدون آن‌ها را تصور کرد. اگر قصد خرید یک یخچال با کیفیت و مناسب را دارید، می‌توانید با به کمک راهنمای خرید یخچال بوش، دست به یک انتخاب مطمئن بزنید. یخچال‌ بوش را می‌توان یکی از بهترین و حرفه‌ای‌ترین لوازم خانگی بوش دانست که قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد.

حال چه یخچال شما بوش باشد و یا هر مارک دیگری شاید بدانید که عمده وظیفه آن، نگهداری و حفظ انواع مواد غذایی است. اما ممکن است برای شما هم جالب باشد که برخی از مواد، به عنوان مواد غذایی ممنوع در یخچال، شناخته می‌شوند! دمای سرد درون یخچال می‌تواند به بافت و فرم بسیاری از مواد غذایی، میوه‌ها و سبزیجات، تأثیر منفی بگذارد. از این رو به شدت توصیه می‌شود که این‌چنین مواد را درون یخچال نگه ندارید.

مواد غذایی ممنوع در یخچال

گاهی اوقات خیلی واضح نیست که یک محصول غذایی خاص در کجا باید نگهداری گردد تا کیفیت آن حفظ شود بنابراین در اینجا به بررسی برخی از رایج ترین غذاهایی می پردازیم که نیازی به نگهداری در یخچال ندارند و خارج از آن تازه تر و خوشمزه تر می‌مانند.

خربزه – طالبی – هندوانه

در میوه فروشی‌ها می‌بینید که خربزه، طالبی، هندوانه و سایر میوه‌های مشابه را دور از مکان سرد یا یخچال نگهداری می‌کنند پس برای اینکه طعم این میوه‌ها را کاملاً حفظ کنید آن‌ها را روی پیشخوان نگه دارید. به عبارتی دیگر هندوانه و خربزه‌های نارس و نتراشیده از قاعده مواد غذایی ممنوع در یخچال پیروی می‌کنند.

حتی برخی از تحقیقات در آمریکا نشان داده‌‌اند که نگهداری این نوع میوه‌ها در دمای اتاق می‌تواند به حفظ بیشتر مواد مغذی آن‌ها به خصوص آنتی‌اکسیدان‌هایشان (ویتامین C، زآگزانتین، لیکوپن و بتاکاروتن) کمک کند اما پس از برش بهتر است آن‌ها را به مدت سه الی چهار روز در یخچال نگهداری کنید.

مواد غذایی ممنوع در یخچال: آووکادو

برخلاف آووکادوهای کاملاً رسیده که باید در یخچال نگهداری شوند، آووکادوهایی که نیاز به رسیدن دارند از مواد غذایی ممنوع در یخچال هستند و باید به مدت چهار الی هفت روز دور از یخچال باشند چراکه سرد کردن آن‌ها این روند را کند و زمان آن را طولانی تر می‌کند. ضمناً این کار می‌تواند باعث از بین رفتن سریع تر آووکادوها شود. پس از رسیدن و یا برش دادن آووکادوها بهتر است آن‌ها تا زمانی که بخواهید میل کنید داخل یک کیسه یا ظرف در یخچال نگه دارید.

موز

دمای گرم مورد نیاز برای رسیدن صحیح موز دمایی در حدود ۱۵ الی ۲۰ درجه سانتیگراد است و این فرآیند با قرار دادن آن در یخچال متوقف می‌شود. همچنین ممکن است به دلیل تأثیر دما بر دیواره سلولی این میوه، نهایتاً پوست آن در یخچال سیاه شود. برای تازه نگه داشتن موزها باید آن‌ها را در دمای اتاق با پوشش پلاستیکی که به دور ساقه‌هایشان پیچیده‌اید نگهداری کنید. روکش پلاستیکی آن‌ها را از آزاد شدن گاز باز می‌دارد که این امر فرآیند رسیدن را سرعت می‌بخشد.

مواد غذایی ممنوع در یخچال:

مرکبات

مرکبات مانند لیمو شیرین، لیموترش، پرتقال و گریپ فروت همگی نمونه‌هایی عالی از مواد غذایی ممنوع در یخچال هستند و نیازی به نگهداری در یخچال ندارند. آن‌ها در دمای اتاق آبدارتر و خوش طعم تر هستند. این میوه‌های آبدار را به جای اینکه در کشوی میوه یخچال قرار دهید بهتر است در یک مکان خنک، خشک و با تهویه مناسب نگهداری کنید و و ظرف چند هفته مصرف کنید. در صورتی که می‌خواهید مدت زمان بیشتری داشته باشید، از آن‌ها در یک کیسه پلاستیکی داخل کشوی یخچال نگهداری کنید.

مواد غذایی ممنوع در یخچال: میوه‌های هسته دار

میوه‌های هسته دار مانند هلو، زردآلو، شلیل و آلو در دسته مواد غذایی که نباید در یخچال نگهداری شود قرار می‌گیرند. این عبارت بدین معناست که آن‌ها تا زمانی که رسیده و آماده مصرف شوند باید در آشپزخانه یا در دمای اتاق بمانند چراکه دمای سرد فرآیند رسیدن آن‌ها را مختل می‌کند. پس از نرم شدن و رسیدن می‌توانید آن‌ها را تا سه روز در یخچال نگهداری کنید.

مواد غذایی ممنوع در یخچال: گوجه فرنگی

یکی از راه‌های آسان برای ماندگاری بیشتر گوجه فرنگی این است که آن را خارج از یخچال نگه دارید. جو سرد و مرطوب داخل یخچال می‌تواند بر بافت، طعم و مزه گوجه فرنگی‌های شما قبل از اینکه فرصت استفاده از آن‌ها را داشته باشید، تأثیر بگذارد ضمن اینکه رنگشان را کدر می‌کند. جای گوجه فرنگی‌های تازه در مکانی خشک و خنک مانند پیشخوان است، نه در یخچال تا به غشای آن‌ آسیب وارد نشود پس کانتر یا پیشخوان بهترین مکان برای نگهداری گوجه فرنگی‌هاست به خصوص اگر به صورت کامل نرسیده باشند. جالب است بدانید که گوجه‌ فرنگی گیلاسی تنها گونه‌ای است که در یخچال می‌ماند بدون اینکه خیلی زود حالت نرمی به خود پیدا کند.

مواد غذایی ممنوع در یخچال: فلفل دلمه‌ای

یکی دیگر از مواد غذایی ممنوع در یخچال فلفل دلمه‌ای است. فلفل دلمه‌ای یکی از مواد غذایی روی کره زمین است که پس از قرار دادن در یخچال، رسیدن آن‌ متوقف می‌شود. فلفل دلمه‌ای را از سرما دور نگه دارید. فلفل چه چیلی باشد چه شیرین بهتر است در یک کیسه کاغذی در فضای خنک و دارای تهویه مناسب مانند پیشخوان آشپزخانه نگهداری شود تا عالی بماند.

سیب ‌زمینی

دمای سرد یخچال نشاسته‌های موجود در سیب زمینی‌ها را تجزیه و آن‌ها را به شکر تبدیل می‌کند ضمن اینکه بافت آن‌ها را به طرز ناخوشایندی از بین می‌برد. همچنین باعث تغییر رنگ آن‌ها نیز می‌گردد. برای حفظ بافت سیب زمینی‌ها نباید آن‌ها را بشویید. ضمناً باید از آن‌ها در مکان‌هایی تاریک، خنک و خشک مثال انباری در یک کیسه کاغذی نگهداری کنید.

مواد غذایی ممنوع در یخچال: پیاز

از آنجا که رطوبت یخچال باعث کپک زدن پیازها می‌شود آن‌ها در دسته مواد غذایی ممنوع در یخچال قرار می‌گیرند. بیشتر انواع پیاز‌هایی مانند زرد، سفید و قرمز زمانی که در دمای اتاق دور از حرارت باقی ‌مانده از اجاق گاز یا فر نگهداری می‌شوند، تازه ترین حالت خود را دارند.

لذا برای تازه ماندن پیازها بهتر است که آن‌ها را در جایی خنک و به دور از تابش نور مستقیم خورشید مانند انباری، آن هم داخل یک کشو یا کیسه درب دار قرار دهید.

فراموش نکنید آن‌ها را از سیب زمینی‌ها دور نگهدارید چراکه سبزیجات ریشه‌ای چون سیب زمینی‌ گاز اتیلن از خود منتشر می‌کنند که می‌توانند باعث پوسیدگی زودرس پیاز شوند.

لازم به ذکر است که بعد از بریدن پیاز باید تکه‌های باقی مانده را در یک کیسه یا یک ظرف درب بسته داخل یخچال نگهداری کرد.

مواد غذایی ممنوع در یخچال:

مواد غذایی ممنوع در یخچال: سیر

رطوبت داخل یخچال به خراب شدن سیر سرعت بیشتری می‌بخشد مگر اینکه از قبل پوست گرفته و آماده شده باشد. در غیر این صورت از دسته مواد غذایی ممنوع در یخچال به شمار می‌آید و بهتر است در جای خشک مانند اتاق با گردش هوای خوب و دور از نور نگهداری شود.

اگر سیرها تا زمانی که آماده استفاده از آن‌ها نباشید، به صورت کامل باقی بمانند دوام بیشتری خواهند داشت. بهتر است سیر همراه با پیاز در انبار خنک و تاریک نگهداری شود تا زمانی که آن را استفاده کنید اما باید پس از برش، آن را در یخچال نگهداری نمایید.

گیاهان سبز برگ

گیاهان سبز برگ مانند ریحان، گشنیز، نعناع، جعفری و شوید را باید مانند دسته‌های گل در نظر گرفت به طوری که باید انتهای آن‌ها را کوتاه کنید و در یک لیوان شیشه‌ای پر از آب تازه نگه دارید. آن‌ها روبه روی پنجره‌ای که رو به آفتاب است به خوبی رشد می‌کنند پس اگر در یخچال نگهداری شوند، برگ‌های آن‌ها به سرعت پژمرده، تیره رنگ و شکننده می‌شوند.

مواد غذایی ممنوع در یخچال: بادمجان

لازم نیست بادمجان‌ها در یخچال باشند اما مراقب باشید که آن‌ها را در جای خیلی گرم قرار ندهید وگرنه چروک می‌شوند. اگر می‌خواهید بادمجان‌ها را در بهترین حالت خود حفظ کنید بهتر است آن‌ها را در مکانی خنک و تاریک به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

روغن‌

اغلب نگهداری روغن‌ها مثال روغن زیتون، روغن نباتی، روغن نارگیل و سایر روغن‌های پخت و پز در یخچال باعث کدر، غلیظ و جامد شدن آن‌ها می‌شود که برای پخت و پز کاملاً ایده‌آل نیست. به همین دلیل نگه داشتن آن‌ها در دمای اتاق به حفظ رنگ و قوامشان کمک می‌کند فقط مطمئن شوید که آن‌ها را از نور مستقیم خورشید دور نگه می‌دارید. مثلاً روغن زیتون زمانی که در معرض دماهای زیاد یا نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرد، به سرعت فاسد می‌شود پس بهتر است آن را در یک قفسه یا مکان خنک و تاریک مانند کمد آشپزخانه قرار دهید تا اینکه آن را روی پیشخوان بگذارید.

مواد غذایی ممنوع در یخچال: عسل

عسل یک شیرین کننده طبیعی همه کاره با ماندگاری تقریباً بی پایان است اما هرگز نباید آن را در یخچال نگهداری کرد.از آنجاکه عسل در هوای سرد جامد و متبلور می‌شود، در گروه مواد غذایی که نباید در یخچال نگهداری شود جای می‌گیرد پس از گذاشتن عسل در یخچال خودداری کنید. این ماده را باید در اتاقی خنک، تاریک و با دمای ایده‌آل نگهداری کنید تا طعم شیرین آن کاملاً لطیف باقی بماند.

قهوه

رطوبت موجود در یخچال قهوه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند باعث ایجاد تراکم در آن شود که برای طعم قهوه آسیاب شده یا دانه کامل خوب نیست پس در گروه مواد غذایی که نباید در یخچال نگهداری شود، جای می‌گیرد. به عبارتی دیگر اگر قهوه را در یخچال قرار بگیرد بوی مواد غذایی اطراف خود را می‌گیرد پس یخچال می‌تواند به طعم آن آسیب برساند. بهترین راه برای نگهداری قهوه و جلوگیری از خراب شدن آن این است که قهوه را در یک ظرف درب بسته در انباری یا کمد به دور از نور مستقیم نگه ‌دارید تا در زمان دم کردنش بهترین طعم را داشته باشد.

مواد غذایی ممنوع در یخچال: نان

در آب و هوای گرم بسیاری از مردم نان خود را در یخچال نگهداری می‌کنند تا هم از دسترس مورچه‌ها در امان باشد و هم از کپک زدن نان جلوگیری کنند. اگرچه این یک استراتژی مناسب است اما رطوبت یخچال رطوبت را از نان خارج کرده و نان‌های خشکی را برای شما به ارمغان می‌آورد پس این امر آن را در گروه مواد غذایی ممنوع در یخچال قرار می‌دهد. اگر قرار است طی چند روز نان‌های خود را بخورید، نیاز نیست آن‌ها را در یخچال قرار دهید چراکه دمای سرد یخچال ساختار نان را تغییر می‌دهد و طعم آن را کهنه می‌کند اما اگر می‌خواهید نان را در طول چند هفته استفاده کنید، می‌توانید آن را فریز کنید.

اگر این غذا که از مواد غذایی ممنوع در یخچال محسوب می‌شود را در فریزر نگهداری کنید می‌توانید هر زمان که خواستید آن‌ها را توسط توستر یا فر برشته کنید زیرا قراردادن برش‌های نان یخ زده در توستر یا فر باعث طراوت آن‌ها نیز می‌شود. روش دیگری که می‌توانید نان تازه میل کنید این است که هر چند روز یک ‌بار چند تکه از آن‌ها را در صورت نیاز از فریزر بیرون بیاورید و در دمای اتاق در ظرف نان قرار دهید تا آماده خوردن شوند.

نتیجه گیری

یخچال‌ها به‌صورت کلی محلی برای نگهداری از مواد غذایی و جلوگیری از فاسد شدن آن‌ها به شمار می‌روند. با این وجود هستند مواد غذایی که قرار دادن آن‌ها درون یخچال ممنوع است. این کار موجب کاهش طول عمر آن‌ها، آسیب رسیدن به بافت داخلی، فرسوده شدن، کاهش ارزش غذایی و بعضاً نابودی آن‌ها می‌انجامد. از مهم‌ترین مواد غذایی که می‌توان در لیست مواد غذایی ممنوع در یخچال قرار داد می‌توان به گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، قهوه، موز، پیاز، سیر، نان، آووکادو، عسل، فلفل‌دلمه‌ای، روغن و … اشاره کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید