علم و تکنولوژی

چگونه طول عمر مفید تلویزیون را افزایش دهیم؟

کلیه لوازمی که به ما خدمت کرده و زمینه راحتی ما را فراهم می کنند، نیازمند نگهداری و استفاده درست هستند. چه برسد به وسایلی که با برق کار کرده و از حساسیت ویژه ای نیز برخوردار هستند. تلویزیون نیز از این دایره مستثنی نبوده و چه بسی به دلیل ظرافت بیش از حد، نیازمند نگهداری بیشتر نیز می باشد. چرا که هر گونه ضربه یا خط و خراش به آن باعث افت کیفیت دستگاه شده و در نتیجه تصویر ناواضحی را در معرض دید مخاطب قرار خواهد داد. یادگیری روش های نگهداری و از همه مهم تر،راهکار های افزایش طول عمر مفید تلویزیون برای شما و در این عصر بسیار کاربردی و مثمر ثمر خواهند بود. می گویید چرا؟ ما در این مقاله می خواهیم به شما آموزش دهیم که چگونه طول عمر مفید تلویزیون را افزایش دهیم؟ لطفا تا آخر مقاله همراه هوم کالا باشید.

آیا گردگیری تلویزیون تنها روش نگهداری از آن است؟

عده ای فکر می کنند که اگر تلویزیون را از گرد و غبار دور نگه داشت و هر صبح با پارچه به جان دستگاه افتاد دیگر کار تمام است و تلویزیون، سال های سال برای آن ها مانند ساعت کار می کند.درست است که تمیز کردن گرد و غبار اصل مهمی است و مانع اختلال در روند کار تلویزیون می شود اما این تمام کاری نیست که شما برای افزایش طول عمر تلویزیون خود از دستتان بر می آید. در کنار گرد گیری مرتب، باید به مواردی نظیر تنظیم درست و اصولی دستگاه و تنظیمات تلویزیون نیز دقت نمود. حتی پارچه ای که برای امر تمیز کاری نیز از آن استفاده می کنید در این فرآیند نقش دارد.

منظور از عمر مفید تلویزیون چیست؟

شاید این روز ها شما نیز بار ها با عباراتی از قبیل چگونه عمر مفید دستگاه خود را افزایش دهیم؟ یا راه های افزایش طول عمر تلویزیون روبرو شده اید اما واقعاً متوجه نشده اید که منظور از عمر مفید چیست. یا این طور برداشت کرده اید که بعد از گذشت عمر مفید، دستگاه دیگر قابل استفاده نبوده و باید آن را دور انداخت. نگران نباشید شما تنها کسی نیستید که مفهوم این عبارت را درک نکرده است. در واقع منظور از عمر مفید در تلویزیون، مدت زماني بوده که روشنایی و کیفیت تلویزیون به نصف مقدار اول خود می رسد.

به این معنی که قرا نیست تلویزیون شما بعد از مدتی دیگر روشن نشود بلکه تنها روشنایی آن کمتر می شود. برای هر دستگاه، عمری تعریف می شود که استفاده نادرست از آن سبب می شود دستگاه روند گذر عمر مفید خود را زود تر طی کند. لازم به ذکر است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی، تلویزیون ها جوری طراحی شده اند که حتی با گذشت عمر مفید شان، باز هم عملکرد خوب و قابل قبولی از خود نشان می دهند.

ارتباط محل قرار گیری تلویزیون با افزایش طول عمر مفید تلویزیون

بعد از خرید تلویزیون، اولین کاری که همه ما در صدد انجام آن هستیم این است که برای دستگاه خود، جای مناسبی انتخاب کنیم. البته جای مناسب از دیدگاه ما جایی است که از هر زاویه ای بتوان به دستگاه دید داشت. این نکته تنها چیزی است که برای اکثر خانم ها در اولویت قرار دارد. درست است که دکور منزل از اهمیت بالایی برخوردار است اما در کنار این موضوع، نباید از تأثیر دما بر تلویزیون نیز غافل شد.

در صورتی که متوجه شدید جایی که برای گذاشتن تلویزیون مد نظر قرار داده اید نزدیک به پنجره یا در هایی است که در فصول سرد، باد های سردی از منافذ آن درز می کند و در فصل های بهار و تابستان، گرما مستقیماً به صفحه تلویزیون می تابد بدانید که اولین اصل را زیر پا گذاشته اید. چرا که نوسانات شدید دما، از بین رفتن قطعات داخلی دستگاه را به دنبال دارد.درست است که در همان لحظه تلویزیون خراب نمی شود اما تأثیرش به مرور خود را نشان می دهد. در نتیجه مکانی که برای گذاشتن تلویزیون انتخاب می کنید باید ثابت و متعادل و به دور از سرما، گرما و تابش مستقیم نور خورشید بوده و همچنین مکان پر رفت و آمدی نباشد. چرا که ممکن است هر لحظه چیزی به آن برخورد کند به خصوص اگر در خانه بچه کوچک نیز وجود دارد.

آیا تلویزیون در طول استفاده روزانه به استراحت نیاز دارد؟

کارشناسان لوازم برقی برای هر وسیله ای که با برق کار کند زمانی را جهت استراحت و خنک شدن در نظر گرفته اند. این استراحت به این معنی است که دما هر وسیله برقی بعد از 3 الی 4 ساعت کار مستقیم افزایش یافته و دستگاه داغ می شود.این داغ شدن با دست گذاشتن پشت دستگاه نیز مشخص می شود. با خاموش کردن تلویزیون، دمای آن با دمای محیط هم تراز می شود.  مدت خاموشی تلویزیون معمولاً 10 تا 15 دقیقه است. توجه به این نکته ساده می تواند در بالا رفتن عمر مفید تلویزیون تأثیر قابل توجهی ایفا کند.

استفاده از محافظ برق تا چه اندازه در افزایش طول عمر مفید تلویزیون  نقش دارد؟

نوسانات برق که به شکل افزایش و کاهش ولتاژ خود را نشان می دهد، برای لوازم برقی به شدت خطرناک است چرا که در خوشبینانه ترین حالت سیاه شدن صفحه نمایش و در بدبینانه ترین حالت می تواند باعث سوختگی دستگاه و از کار افتادن دائمی آن شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی استفاده از محافظ برق بسیار تأثیر گذار است.همچنین سیم‌ کشی و برق‌ کاری ساختمان خود را به صورت دوره ای چک کنید و از عدم اتصال و مشکل در آن مطمئن شوید. در صورتی که برای مدت ‌زمان طولانی از تلویزیون یا هر دستگاه برقی دیگر استفاده نمی‌ کنید، برای صرفه جویی و کاهش هزینه برق مصرفیتان می توانید آن ها را از پریز برق بکشید.

زیرا برخی قطعات آن ها حتی در زمان استند بای نیز مرتباً در حال کار هستند و این موضوع استهلاک دستگاه را به دنبال دارد. لازم به ذکر است که سه راهی برق غیر مجاز بوده و منجر به افزایش حرارت و آتش سوزی می شوند.در نتیجه از بکار بردن آن ها خودداری کنید. همچنین در شرایط جوی نامتعادل که احتمال وضعیت طوفانی و رعد و برق پیش بینی می شود به علت شوک الكتریكی، از دست زدن به تلویزیون یا آنتن آن خودداری نمایید.

نحوه تمیز کردن اصولی تلویزیون جهت افزایش طول عمر مفید تلویزیون

تمیز کردن اصولی به معنای گرد گیری و تمیز کردن تلویزیون بدون آن که به صفحه‌ نمایش و سایر بخش‌ های دستگاه آسیب و خللی وارد شود. برای آن که یک نظافت اصولی را پیشه کرد قدم اول، انتخاب پارچه مناسب برای تمیز کاری قسمت های مختلف تلویزیون است.به این صورت که برای پاک کردن صفحه نمایش از پارچه های نرم مثل نمونه هایی کوچکی که معمولاً همراه خود تلویزیون در کارتن ها قرار داده شده اند، استفاده کنید. چرا که الیاف آن ها باعث خش افتادن صفحه نمایش نمی شوند. برای تمیز کردن قاب و پایه های تلویزیون از دستمال میکرو فایبر کمی مرطوب شده استفاده کنید.

به هیچ وجه تأکید می کنیم به هیچ وجه آب یا شیشه پاکن را به صفحه نمایش اسپری نکنید. زیرا باعث افت کیفیت تصویر نمایش داده شده می شود. همچنین از آن جا که صفحه نمایش تلویزیون به شدت نسبت به ضربات حساس است، مراقب باشید به هیچ وجه ضربه ای به دستگاه وارد نشود. از قرار دادن اشیا زینتی که دارای نوک تیزی هستند نیز نزدیک صفحه نمایش خودداری کنید.همچنین از دست زدن و لمس کردن صفحه ‌نمایش و هر گونه فشار دادن به آن خودداری کنید. می توانید از لوله جارو برقی برای خروج گرد و غبار درز های قسمت پشتی تلویزیون استفاده کنید اما دقت کنید که لوله به تلویزیون برخورد نکند.

از تعمیرکار مناسب کمک بگیرید برای افزایش طول عمر مفید تلویزیون

از قدیم گفته اند هر کس را بهر کاری ساخته اند. این موضوع در مورد هر چیزی صدق می کند حتی خرابی تلویزیون. تعمیرات لوازم برقی به دلیل ارتباط داشتن با جریان الکتریسیته، مستلزم رعایت موارد ایمنی و فنی هستند.در صورتی که با مشکلات فنی در تلویزیونتان مواجه شدید به هیچ وجه خودتان دست به کار نشوید. چرا که نه تنها جان و امنیت خود را به خطر می اندازید بلکه چه بسی مشکل را از اول هم پیچیده تر کنید. بنابراین عاقلانه ترین راه این است که به یک تعمیر کاره خبره مراجعه کرده و عیب یابی دستگاه تان را از او بخواهید. با این کار تا حد زیادی به وقت و هزینه خود که در راه درستی مصرف شده است، احترام می گذارید.

نتیجه گیری

ما در این مقاله به شما در مورد اینکه چگونه طول عمر مفید تلویزیون را افزایش دهیم؟ توضیحاتی را ارائه دادیم همچنین راهکار های افزایش طول عمر مفید تلویزیون را برای شما توضیح دادیم. تیم هوم کالا امیدوار است این مقاله برای شما مفید باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید