نقد و بررسی

اشتباهات رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی

اشتباهات رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی

بهتر است که همین اول سر اصل ماجرا برویم و در مورد اشتباهات رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی صحبت کنیم. این اشتباهات ممکن است در مورد هر برندی اتفاق بیافتد؛ مثلا اگر ماشین ظرفشویی بوش خریداری کرده باشید که یکی از بهترین انواع ماشین ظرفشویی هست؛ باز هم وجود این اشتباهات ممکن است که به این دستگاه آسیب وارد کند. پس حواستان را جمع کنید و این موارد را جدی بگیرید. تا انتهای مقاله همراه هوم کالا باشید.

چندین اشتباه در رابطه با استفاده از ماشین ظرفشویی وجود دارد که ممکن است شما بطور معمول آن ها را انجام دهید، که این امور بر چگونگی کارکرد دستگاه ظرفشویی شما تاثیر می­ گذارند. برخی از کارهایی که انجام می­ دهید ممکن است عواقب مشهودی نداشته باشند، مثلا تکه­ های غذایی که به ظروف چسبیده­ اند یا بوی نامطبوعی که از داخل ماشین ظرفشویی به مشام برسد؛ اما این عوامل همچنان بر میزان پاکی و تمیز بودنی که ظروف شما می­ توانند باشند و میزانی که ماشین شما بهینه کار کند، اثر گذارند.

استفاده از مواد شوینده نامناسب

این امر ممکن است عادی بنظر بیاید، اما شوینده مخصوص ماشین ظرفشویی با مایع ظرفشویی دستی متفاوت است. گرچه هردو این محصولات ظروف غذای ما را تمیز می­ کنند، اما اینکار را به شیوه­ های مختلفی انجام می­ دهند. استفاده از مایع شوینده دستی در داخل ماشین ظرفشویی باعث بوجود آمدن کف بسیار زیاد می­ شود که می تواند منجر به آسیب زدن به دستگاه شود!

نه تنها استفاده از مایع شوینده دستی، بلکه به طور کلی استفاده از شوینده نامناسب ماشین ظرفشویی (شامل پودرها و قرص هایی هم که تاریخ گذشته و یا تقلبی اند می باشد)، یک علت تولید کف بسیار و باقی ماندن کف در ماشین ظرفشویی است. لذا به هیچ وجه از شوینده های مغایر با ماشین ظرفشویی خود استفاده نکنید و همواره مخزن شوینده را به اندازه کافی از مواد شوینده پر کنید.

اشتباهات رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی، استفاده نکردن از خشک کن

بسیار مهم است که شما از خشک کن ماشین ظرفشویی استفاده کنید. یکی از اشتباهات رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی این است که افراد خشک‌کن را جدی نمی‌گیرند. در واقع این مورد باعث می‌شود که شستشو تمیزتر به نظر برسد. اگر از آن استفاده نکنید، دوباره باید اضافه کاری کنید؛ یعنی خودتان باید دوباره ظرف‌ها را خشک کنید و لکه‌های باقیمانده را از بین ببرید. بعضی از لک‌ها رسوبی هستند و با وجود آبکشی باز هم روی ظرف باقی می‌مانند و فقط با پروسه خشک کردن از بین می‌روند.

اشتباهات رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی

باز نکردن شیر آب گرم قبل از بارگذاری

دقیقا همانند زمانی که می­ خواهید به حمام بروید ابتدا فرصت می­ دهید تا آب گرم شده و سپس استحمام می­ کنید، باید برای ماشین ظرفشویی خود نیز به همین ترتیب عمل کنید. دستگاه شما آب مورد نیاز خود را از سینک تهیه می­ کند. لذا اگر قبل از بارگذاری، شیر آب گرم را باز نکنید و فرصت بالا رفتن دما را به آب ندهید، چرخه شستشو را آب سرد شروع نموده ­اید. این بدین معناست که ماشین ظرفشویی شما به اندازه لازم بهینه نبوده، و ظروف شما به همان اندازه تمیز نخواهند شد. مخصوصا در فصل زمستان که لوله ­های آب نیز سرد می ­باشند.

اشتباهات رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی، چیدمان نامناسب

یکی دیگر از اشتباهاتی که برخی از افراد مرتکب می‌شوند، که ربطی هم به مدل ماشین ظرفشویی ندارد، چیدمان نامناسب است. شما باید هر کدام از ظروف را سر جای خودش قرار دهید، زیرا نحوه توزیع آب، متناسب با آن ظروف تعبیه شده و اگر آن را رعایت نمی‌کنید، منتظر هم نباشید که ظروف خیلی تمیزی تحویل بگیرید.

پر کردن بیش از حد ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از اشتباهات رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی این است که آن را بیش از حد پر می‌کنید، همین باعث می‌شود که آب لابلای ظروف نفوذ نکند و ظرف‌ها کثیف شوند و به خوبی و راحتی شستشو روی آنها انجام نگیرد. از طرفی ممکن است ظروف داخل دستگاه به خاطر تراکم بیش از حد و شلوغی زیاد با یکدیگر برخورد کنند و بعضی از آن‌ها دچار شکستگی شوند‌؛ بنابراین چیدمان را به صورت منظم، سبک و متناسب با ظرفیت ماشین ظرفشوییتان انجام دهید و هرگز زیاده روی نکنید.

تمیز نکردن غذای باقیمانده

خیلی از افراد ظروف را با باقیمانده مواد غذایی داخل ماشین ظرفشویی می‌گذارند و توقع دارند که همه شستشوها روی آن انجام شود اما در چنین حالتی فیلتر ماشین ظرفشویی پر می‌شود و دچار رسوب و گرفتگی خواهد شد که ممکن است بعد از مدتی به دستگاه آسیب وارد کند. البته بعصی از ماشین ظرفشویی‌ها پیشرفته‌تر هستند و نیاز به انجام این کار ندارند.

مثلاً ماشین ظرفشویی بوش این قابلیت را دارد که شما بتوانید بدون پاک کردن مواد غذایی، آنها را داخل ماشین قرار دهید، زیرا فضایی جداگانه برای آشغال‌ها داخل دستگاه قرار گرفته است. فقط چند وقت یکبار باید آن را خالی کرده و تمیز کنید اما در مورد برندهای دیگر این اتفاق نمی‌افتد. پس این اشتباه رایج را مرتکب نشوید و باقیمانده غذایی را پاکسازی کنید و بعد ظروف را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید. حتی اگر ماشین ظرفشویی بوش هم دارید، بهتر است از قبل تمیز کاری سطحی داشته باشید و مواد را با آشغال و باقیمانده مواد غذایی داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید.

اشتباهات رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی، تمیز نکردن فیلتر

یکی دیگر از اشتباهات رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی این است که شما به فیلتر توجهی ندارید. فیلتر منبعی برای تجمع چربی‌ها، آلودگی‌ها، باکتری‌ها و آشغال‌ها است. شما باید چند وقت یکبار این فیلتر را تمیز کنید. دقیقا مانند زمانی که می‌خواهید داخل سینک ظرفشویی ظرف‌ها را بشویید و باید قسمت راه آب سینک را بشویید؛ در مورد فیلتر نیز باید این کار را انجام دهید. در غیر این صورت گردش آب درست صورت نمی‌گیرد و بوی نامطبوعی اتفاق می‌افتد؛ بنابراین بهتر است که هر هفته به سراغ تمیز کردن فیلتر بروید.

قرار دادن ظروف پلاستیکی

یکی از اشتباهات رایج که خیلی از افراد نمی‌دانند اشتباه است و آن را مرتکب می‌شوند، این است که ظروف پلاستیکی را داخل ماشین ظرفشویی قرار می‌دهند. قرار دادن این ظروف به ماشین ظرفشویی آسیب وارد نمی‌کند اما خود ظروف خراب می‌شود. پس بهتر است که ریسک نکنید و ظرف‌های پلاستیکی خود را با دست بشویید.

استفاده زیاد از تنظیمات شستشوی سریع

تنظیمات شستشوی سریع جزو آپشن‌هایی است که در بسیاری از ماشین ظرفشویی‌ها به کار رفته شده است. شما در راهنمایی خرید ماشین ظرفشویی بوش احتمالاً به این نکته خیلی توجه دارید اما استفاده بیش از حد از این ویژگی هم اشتباه است، زیرا به دستگاه آسیب وارد می‌کند و در مدت زمان کوتاه فشار بیشتری به دستگاه وارد می‌کند؛ پس تنها در موارد ضروری از این تنظیمات استفاده کنید.

اشتباهات رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی، عدم استفاده از ترانس یا محافظ

یکی دیگر از اشتباهات رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی این است که شما از محافظ یا ترانس استفاده نمیکنید. عدم استفاده از آنها ممکن است در مواقع قطعی برق به دستگاه آسیب وارد کند. به خاطر همین باید محافظ‌ وجود داشته باشد تا جریان برق ماشین ظرفشویی کنترل شود. البته این موضوع را باید در مورد تمام لوازم برقی داخل منزل رعایت کنید.

اشتباهات رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی

استفاده بیش از حد از مواد شوینده

یکی دیگر از اشتباهات رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی این است که شما از مواد شوینده بیش از حد نیاز استفاده می‌کنید. در واقع زیاده‌روی در استفاده از این مواد به دستگاه آسیب وارد می‌کند و جزء اشتباهات رایج است که خیلی از افراد از آن خبر ندارند. این که فکر کنید استفاده زیاد از مواد شوینده باعث تمیز شدن ظرف‌ها میشود اشتباه است. فراموش نکنید که شستن ظروف در ماشین ظرفشویی با شستن ظروف با دست متفاوت است. سیستمی که داخل ماشین ظرفشویی وجود دارد، این گونه است که فقط به حد معینی از این مواد نیاز پیدا می‌کند. اگر این مواد بیش از حد کافی باشند، بیش از حد کف ایجاد می‌شود و این کف‌ها به خوبی پاکسازی نمی‌شود و کم‌کم داخل دستگاه نفوذ می‌کنند و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به وجود می‌آورند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید