نقد و بررسی

تمیز کردن تخته گوشت پلاستیکی و چوبی

تمیز کردن تخته گوشت

تمیز کردن تخته گوشت یکی از مهم‌ترین جزییاتی است که برای رعایت بهداشت آشپزخانه می‌بایست آن را مد نظر قرار بدهید. این تخته‌ها بر خلاف نامشان تنها برای قطعه قطعه کردن گوشت خام کاربرد ندارند. شما برای خرد کردن انواع و اقسام مواد اولیه‌ای که برای تهیه غذا به کار می‌گیرید، از آن‌ها استفاده می‌کنید. به همین دلیل خطر انتشار باکتری‌های مضر مانند سالمونلا و ایکولای بر روی این وسیله در آشپزخانه بسیار زیاد است. خبر خوب این که، رعایت اصول بهداشتی مناسب برای تمیز کردن تخته گوشت و انجام آن به صورت منظم، این اطمینان را به شما خواهد داد که تخته آشپزخانه شما عاری از میکروب است. هوم کالا در این مقاله بهترین روش‌ها برای تمیز کردن تخته گوشت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن تخته گوشت

مهم‌ترین مسئله‌ای که در انتخاب وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن تخته گوشت باید در نظر بگیرید، جنس تخته است. تخته‌های پلاستیکی و چوبی جزو رایج‌ترین انواع تخته‌ها هستند و هر یک از آن‌ها شیوه شستشوی خاص خودشان را دارند. برای مثال تخته‌های پلاستیکی بر خلاف تخته‌های چوبی به دمای بالاتر از ۶۵ درجه سانتی‌گراد برای شستشو نیاز دارند تا باکتری‌ها کاملا از روی سطح آن‌ها پاک شود. اما مطمئن باشید که تمام چیزهایی که برای تمیز کردن تخته گوشت به شما معرفی خواهیم کرد به احتمال بسیار زیاد در آشپرخانه شما پیدا می‌شود. مثل نمک، جوش شیرین، لیمو، سرکه و …

آموزش تمیز کردن تخته گوشت چوبی

تخته گوشت چوبی به غیر از این که از جذابیت بصری بیشتری نسبت به نوع پلاستیکی برخوردار است، کمتر در معرض ایجاد خراش و شکاف و تجمع باکتری قرار دارد. نکات زیر برای تمیز کردن تخته چوبی بسیار مهم هستند:

  • برای تمیز کردن تخته گوشت چوبی هرگز از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید.
  • بدیهی است که استفاده از آب داغ و قرار دادن تخته چوبی در معرض گرما باعث ترک خوردن سطح تخته می‌شود.
  • تخته چوبی باید با اسفنج نرم، آب گرم (نه داغ)، و مایع ظرفشویی تمیز شود.
  • در هنگام شستشو به گوشه‌ها و شیارها توجه بیشتری داشته‌باشید.
  • بلافاصله تخته را با حوله کاملا خشک کنید تا باقی‌ماندن بیش از حد آب، موجب منبسط و شکافته شدن چوب نشود.

اگر متوجه بوی ترش در تخته خود شدید یا می‌خواهید تخته چوبی شما کاملا تمیز شود از دستورالعمل زیر استفاده کنید:

  1. یک فنجان پودر جوش شیرین روی تمام قسمت‌های تخته بپاشید.
  2. سپس یک فنجان سرکه سفید روی همه بخش‌های آن بریزید.
  3. اجازه دهید این مواد برای چند دقیقه روی تخته باقی بمانند.
  4. حالا تخته را به خوبی با آب گرم شسته و بلافاصله با حوله تمیز خشک کنید.

آموزش تمیز کردن تخته گوشت پلاستیکی

من یک تخته برش پلاستیکی سفید دارم که برای برش گوشت و مرغ استفاده می کنم. برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن آن می توان آن را درون ماشین ظرفشویی قرار داد. تخته های پلاستیکی پس از چند ماه استفاده مثل تابلوی نقاشی می شوند و رنگ هر نوع مواد غذایی را می توان روی آنها دید!

دو روش آسان برای از بین بردن لکه ها از تخته گوشت پلاستیکی وجود دارد:

۱- استفاده از هیدروژن پراکسید

۲- جوش شیرین ، هیدروژن پراکسید و مایع ظرفشویی ( از جوش شیرین برای از بین بردن بوی سیر هم استفاده می شود)

روش اول :  نحوه استفاده از هیدروژن پراکسید برای پاکسازی تخته گوشت :

۱- تخته گوشت را در یک سینک قرار دهید.

۲- تا زمانی که خیس شود ، هیدروژن پراکسید را روی صفحه برش بپاشید یا بریزید.

۳- اجازه دهید هیدروژن پراکسید برای چند ساعت یا یک شب خیس شود. (باید دید که لکه ها کم یا روشن شده باشند)

۴- تخته گوشت را با مواد شوینده و آب بشویید ، اجازه دهید خشک شود.

چرا این روش کاربردی است: هیدروژن پراکسید یک ماده سفید کننده طبیعی است که سطوح را درخشان می کند و باکتری ها را از بین می برد. ماندن چند ساعت پراکسید روی سطح بسیار مهم است.

روش دوم : نحوه استفاده از خمیر ترکیبی برای پاکسازی تخته گوشت :

چگونه می توان از جوش شیرین ، هیدروژن پراکسید برای از بین بردن لکه های تخته گوشت استفاده کرد.

**مخلوط کردن هیدروژن پراکسید با مایع ظرفشویی و جوش شیرین باعث از بین رفتن لکه های سطح می شود.

۱- یک خمیر از ترکیب : ۳-۴ قاشق غذاخوری جوش شیرین ، ۱ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و ۱-۲ قاشق غذاخوری هیدروژن پراکسید تهیه کنید. مخلوط باید به راحتی روی سطح پخش شود.

۲- ترکیب خمیری را در تمام قسمتهای صفحه برش پخش کنید و اجازه دهید چندین ساعت یا ۱ شب بماند.

۳- پاک کننده را روی سطح بمالید و آن را مواد شوینده و آب بشویید و بگذارید خشک شود.

این روش چطور سطح را تمیز می کند؟

هیدروژن پراکسید یک ماده سفید کننده موثر است که لکه ها را سفید می کند ، سطوح را روشن تر می کند و باکتری ها را از بین می برد.

جوش شیرین یک ساینده طبیعی است که به تجزیه لکه های مواد غذایی کمک می کند. (برای تمیز کردن اجاق گاز هم می توان از آن استفاده کرد)

روش از بین بردن لکه‌های تخته گوشت

اگر در حین تمیز کردن تخته گوشت، موفق به از بین بردن لکه‌‌های سرسخت نشده‌‌اید، با یک فرمول طلایی از شر آن‌ها خلاص شوید. جوش شیرین، آب اکسیژنه و کمی ماده شوینده مشکل را حل می‌کنند. ترکیب پراکسید هیدروژن یا آب اکسیژنه باعث تشکیل خمیری می‌شود که استفاده از آن برای از بین بردن لکه‌ها بسیار راه‌گشا ‌است.

۳ تا ۴ قاشق غذاخوری جوش شیرین، یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و ۲ قاشق غذاخوری آب اکسیژنه را مخلوط کرده و یک خمیر درست کنید. غلظت این خمیر باید به گونه‌ای باشد که روی تمام قسمت‌های تخته گوشت پخش شود. این خمیر را برای هر دو طرف تخته استفاده کنید. گاهی اوقات نیاز است که خمیر، چند ساعت یا حتی یک شب روی تخته باقی بماند تا بهترین نتیجه را بگیرید.

چرا این روش کار می‌کند؟ آب اکسیژنه یک ماده سفید کننده موثر است که علاوه بر از بین بردن لکه‌ها، باعث روشن شدن سطح تخته گوشت و از بین رفتن باکتری‌های آن نیز می‌شود. مایع ظرفشویی در این ترکیب، بر روی لکه‌های چربی بسیار اثرگذار است. جوش شیرین نیز ماده‌ای است که برای تمیزکردن، لکه‌زدایی و از بین بردن بوی بدمواد غذایی به کار می‌آید.

با این که استفاده از محلول وایتکس یا سفیدکننده برای از بین بردن لکه تخته پلاستیکی سریع‌‌تر و آسان‌تر است، اما پیشنهاد می‌شود که اگر وقت کافی در اختیار دارید از آن استفاده نکنید. زیرا:

  • مایع سفیدکننده برای استنشاق خطرناک است و پوست و چشم را تحریک می‌کند.
  • اگر جنس پلاستیک تخته مرغوب نباشد، خاصیت خورندگی وایتکس به آن آسیب می‌زند.
  • آب اکسیژنه علاوه بر خاصیت لکه‌بری، خاصیت ضدعفونی کننده نیز دارد و مانند سفید کننده خورنده نیست. بنابراین نسبت به وایتکس گزینه‌ی امن‌تری برای استفاده به شمار می‌آید.

روش از بین بردن بوی بد تخته گوشت

شستشوی تخته گوشت با مایع ظرفشویی، موجب از بین رفتن بوی بد آن می‌شود. اما ممکن است بوی بد تخته در اثر استفاده مداوم، یا استفاده از موادی مانند سیر به همین سادگی‌ها‌ از بین نرود. در این صورت از دستورالعمل‌های زیر استفاده کنید. دستورالعمل‌های پایین را به ترتیب دنبال کرده و هر زمان که بوی بد تخته از بین رفت، فرآیند معطرسازی را متوقف کنید. اما اگر کماکان موفق ‏به از بین بردن بوی بد تخته نشدید، از روغن نارگیل استفاده کنید. روغن نارگیل ضمن معطر کردن تخته شما ‏باعث جلا و زیبایی تخته‌های چوبی نیز می‌شود. ‏

تمیز کردن تخته گوشت

  1. تخته را با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید.
  • تخته گوشت را در محلول آب گرم و مایع ظرفشویی خیسانده و پس از 10 دقیقه، آن را آبکشی کنید.
  1. از نمک و لیموترش استفاده کنید:
  • یک عدد لیمو را از وسط نصف کنید.
  • یک قاشق غذاخوری نمک روی تخته بریزید.
  • کمی لیمو را فشار دهید تا مقداری از آب آن، روی تخته ریخته شود و نمک را در خود حل کند.
  • بقیه لیمو را به تدریج روی همه قسمت‌های تخته بمالید.
  1. از جوش شیرین استفاده کنید:
  • یک قاشق غذاخوری جوش شیرین، یک قاشق غذاخوری آب و یک قاشق غذاخوری نمک را مخلوط کنید تا به صورت خمیر در بیاید.
  • به مدت چند دقیقه این خمیر را روی سطح تخته بمالید.
  • سپس تخته را با آب گرم شسته و کاملا خشک کنید.

چندین روش برای تمیز و ضدعفونی کردن تخته های چوبی وجود دارد

اول از همه هنگام خرید به جنس تخته گشت خود دقت کنید، بهترین چوب برای ساخته تخته چوب را بشناسید و پس از آن خرید کنید. اما در هر صورت جنس تخته شما هرچه که باشد باید از آن مراقبت کنید و آن را تمیز نگه دارید. برای تمیز کردن تحته چوبی خود از راه های زیر می توانید استفاده کنید:

– بعد از استفاده تخته گوشت را با مایع ظرفشویی و اسفنج بشویید و با یک دستمال کاغذی خشک کنید.
– روش بعدی استفاده از سرکه است. سطح تخته گوشت را کاملا با سرکه بپوشانید و چند دقیقه صبر کنید سپس با استفاده از یک پارچه نمدار تمیز، آن را خشک کنید.
– روش دیگر هم استفاده از مایع سفید کننده است. یک محلول رقیق از سفید کننده و آب درست کنید، سطح تخته گوشت را با آن پر کنید و سپس با آب داغ بشویید.
– نکته مهم درباره تخته گوشت های چوبی این است که آنها را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید، چون هم محیط ماشین را آلوده می کنند و هم رطوبت زیادی را در بافت خود نگه می دارند.
– راه دیگری که باعث می شود سطح تخته گوشت چوبی صاف تر بماند این است که قبل از هر بار استفاده مقدار کمی روغن آشپزی را روی کل سطح تخته بزنیم و با یک پارچه تمیز خشک کنیم. این کار باعث می شود خراش کمتری روی تخته ایجاد شود.

چگونه تخته گوشت بامبو را تمیز کنیم؟

نوع دیگر تخته گوشت، تخته بامبو است که به خاطر انسجام بیشتر بافت آن کمتر از تخته گوشت چوبی آسیب میبیند و در نتیجه باکتری کمتری در آن رشد می کند. برای تمیز کردن تخته گوشت بامبو می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

– استفاده از مایع ظرفشویی، مواد صابونی و یا مایع سفید کننده. از هر کدام که استفاده کردید تخته را با آب داغ بشویید و با دستمال کاغذی خشک کنید.
– تخته گوشت بامبو را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید و همچنین بامبو در آب نباید خیس بخورد.

چطور تخته گوشت پلاستیکی را تمیز کنیم؟

نوع بعدی تخته گوشت، جنس پلاستیک است. برای تمیز کردن این ست ابزار آشپزخانه باید از روش های زیر استفاده کنید:
– محلول آب و مایع سفید کننده را در سطح تخته گوشت پخش کنید و اجازه دهید چند دقیقه بماند بعد با آب ولرم بشویید.
– بعضی از انواع تخته گوشت ها امکان شسته شدن در ماشین ظرفشویی را هم دارند ولی ممکن است دمای حرارت بالای ماشین ظرفشویی، به مرور تخته گوشت را خراب کند.
– یک قاشق چایخوری جوش شیرین، یک قاشق چایخوری نمک و یک قاشق آب را با هم ترکیب کنید و روی سطح تخته گوشت پخش کنید و بعد از چند دقیقه بشویید. این روش برای تخته گوشت های پلاستیکی سفید رنگ مناسب تر است.
– در نظر داشته باشید که این تخته گوشت ها چون بافت منسجمی دارند، خراش کمتری بر می دارند.

تمیز کردن تخته گوشت

تمیز کردن تخته گوشت های کامپوزیت

نوع بعدی تخته گوشت ها، کامپوزیت است که از مواد اولیه ای مانند رزین ساخته شده اند بسیار محکم و مقاوم هستند، برای شستشوی آنها کافیست بعد از استفاده آنها را آبکشی کنید و در ماشین ظرفشویی قرار دهید. این تخته گوشت ها در ماشین ظرفشویی و دمای بالا آسیب نمی بینند.

نکات بهداشتی دیگر برای تمیز نگه داشتن تخته گوشت

– اگر تخته گوشت بوی نا مطبوعی گرفت، می توانید یک لیمو ترش یا هر نوع از مرکبات را مانند پرتقال، نصف کنید و روی سطح تخته گوشت بچکانید و اجازه بدهید چند دقیقه بماند. لیمو ترش و مرکبات خاصیتی اسیدی دارند که هم بو و لکه را از بین می برند و هم سطح را ضدعفونی می کنند.
– با اینکه روش هایی که نام برده شد به شما کمک خواهد که تخته گوشت را ضد عفونی کنید ولی پیشنهاد ما به شما این است که برای سبزیجات و گوشت، از دو تخته مجزا استفاده کنید.
– از هر روشی برای تمیز کردن تخته گوشت استفاده کردید، حتما بعد از آن تخته را خشک کنید و به صورت ایستاده قرار دهید تا خشک شود.
– هرگز اجازه ندهید تخته گوشت خیس بخورد، مخصوصا تخته گوشت های بامبو و چوبی.
– بعد از خرد کردن موادی مانند پیاز و سیر، سطح تخته گوشت را به سرکه سفید آغشته کنید، این کار باعث می شود بوی تند این سبزیجات بسیار سریع تر از بین برود.
– برای شستشوی تخته گوشت می توانید به جای اسفنج از انواع برس های شستشو استفاده کنید تا حتی بین شیار ها و برش ها هم شسته شوند.
– امروزه انواع زیبا با طراحی جذابی از تخته گوشت ها وجود دارد که می توانید به عنوان ظرف پذیرایی در سلف سرویس استفاده کنید. انواع تخته گوشت و همچنین نوع پذیرایی آن را در کالای آشپزخانه چشمگیر ببینید.

– هنگام خرید، حتما به جنس تخته گوشت و کیفیت آن توجه کنید، چون این ابزار مستقیما با بهداشت غذای شما ارتباط دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید