نقد و بررسی

راهکار های تمیز کردن مبل چرم

تمیز کردن مبل چرم

مبلمان چرمی به دکوراسیون داخلی خانه ظرافت و زیبایی بخصوصی می‌بخشد. اما مراقبت و تمیزکردن این مبل‌های مجلل و زیبا فوت‌وفن‌هایی دارد. برای این کار، نمی‌توانید به‌سادگی دستمال مرطوبی را بردارید و روی مبل بکشید یا محصولات پاک‌کننده یا شوینده قوی استفاده کنید؛ در این صورت، احتمال آسیب‌دیدن چرم وجود خواهد داشت. آنچه در این مطلب به‌تفصیل شرح خواهیم داد، روش‌های تمیز کردن مبل چرم است. در بخش اول مطلب، مراحل کلی این کار را به شما معرفی می‌کنیم و در بخش‌های بعدی، به‌تمایز انواع لکه‌ها، راهکارهای مناسب برای پاک‌کردنشان را در اختیارتان می‌گذاریم. مدت‌زمان زیادی تا فرارسیدن ایام عید هم نمانده است؛ پس با این راهکارها می‌توانید با خیال راحت‌تری مشغول خانه‌تکانی شوید. همراه هوم کالا باشید.

روش‌های مختلف تمیز کردن مبل چرمی

برای این که مبل چرمی خود را تمیز کنید، روش‌های مختلفی را می‌توانید به کار بگیرید. بسته به نوع آلودگی و میزان آن باید از روش‌های مختلف استفاده کنید.

در این‌جا به چند روش برای تمیزی سریع مبلمان چرمی اشاره کرده‌ایم.

تمیز کردن مبل چرمی با جاروبرقی

یکی از ساده‌ترین روش‌هایی که می‌توان از آن برای تمیز کردن مبل چرمی بهره برد، جاروبرقی است. معمولا اضافه‌های مواد غذایی، گرد و خاک و … باعث می شوند تا زباله‌ها روی مبل و در میانه پشتی‌های آن‌ها جمع شود. جاروبرقی برای این مورد گزینه مناسبی است. باید دقت داشته باشید که گوشه و کنار پشتی‌های مبل را هم از یاد نبرید.

اگر آلودگی بیشتری روی مبل است، می توان به جای شستشوی مبل چرمی، از یک تکه پارچه خیس برای رفع لکه های ساده بهره برد و گرد و خاک را از روی مبل جدا کرد.

استفاده از بخارشوی برای تمیز کردن مبل

یکی دیگر از روش‌هایی که برای مبل به خصوص نوع چرمی آن می‌توانید استفاده کنید، بخارشوی است. بخارشوی، آب را در درون خود به بخار تبدیل کرده و آن را بر روی سطوح مختلف انتقال می‌دهد. برس‌های مخصوص که بر روی سر بخارشوی قرار دارند نیز با مالش سطح به تمیز شدن بیشتر آن کمک می کنند.

بخارشوی به مبل چرمی آسیبی وارد نمی‌کند و از این طریق می‌توان کار شستشوی مبل چرم را هم به کمک آن انجام داد. حتی می‌توانید برخی مواد شوینده را هم در آب آن حل کرده و به تمیزی بیشتر مبل کمک کنید.

تمیز کردن مبل با محلول های طبیعی و شیمیایی

چربی‌ها بیشترین تاثیر را روی کثیفی محیط اطراف دارند. محلول‌هایی طبیعی و در دسترس را می‌توانید برای تمیزی مبلمان چرم به کار بگیرید. یک فنجان سرکه را با چند قطره آبلیمو مخلوط کنید و با یک پارچه تمیز مبلمان را با آن پاک کنید. این محلول باعث می شود تا مبلمان‌تان از چربی تمیز شده و سالم بماند.

البته سرکه و آب نیز یک محلول مناسب برای تمیز و ضد عفونی کردن سطوح مبل است و می‌توانید از آن استفاده کنید.

اگر سری به فروشگاه‌های اطراف خود بزنید، احتمالا محلول‌های مختلفی برای تمیز کردن چرم پیدا می کنید. مبلمان خود را می‌توانید با این شوینده‌ها نیز به راحتی تمیز کنید و از شر لکه‌های قوی بر روی آن‌ها خلاص شوید. البته همانطور که گفته شد، محلول‎های طبیعی با هزینه کمتری نیز قابل استفاده هستند.

تمیز کردن مبل چرم

تمیز کردن مبل چرم؛ روش‌های پاک‌کردن انواع لکه‌ها

۱. پاک‌کردن لکه جوهر از روی مبل چرم

اتفاق است و گاهی پیش می‌آید، اما جای نگرانی نیست؛ فقط به‌محض لک‌شدن مبل با جوهر، برای پاک‌کردن آن اقدام کنید. برای این منظور، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. پنبهٔ گِردی را به ایزوپروپیل الکل (rubbing alcohol/Isopropyl Alcohol) آغشته کنید.

۲. پنبه را به‌آهستگی روی جای لک‌شده بزنید (پنبه را مثل دستمال روی محل موردنظر نکشید) تا رنگ جوهر را به خود بگیرد. پنبه دیگری بردارید و همین کار را تکرار کنید.

۳. سپس دستمال نرم و تمیزی را روی جای لک‌شده بکشید و آن را کامل پاک کنید.

برای پاک‌کردن لکه جوهر خودکار، به‌جای ایزوپروپیل الکل از روغن اکالیپتوس هم می‌توانید استفاده کنید: پارچه یا دستمالی را به آن آغشته کنید و روی محل موردنظر بکشید.

۲. پاک‌کردن لکه چربی از روی مبل چرم

احتمال لک‌شدن مبل چرم با لکه‌های چربی بیشتر از هر چیز دیگری است، چراکه بیشتر غذاهایی که می‌خوریم حاوی چربی هستند: تا اندازه‌ای که گاهی متوجه لک‌شدن مبل نمی‌شویم و لکه‌ها قدیمی و ماندگار می‌شوند. برای تمیز کردن چنین لکه‌هایی به‌ترتیب، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. با نوک انگشتان شست و اشاره، اندکی جوش‌شیرین بردارید و روی محل لک‌شده بریزید؛

۲. اجازه دهید جوش‌شیرین چندساعتی روی محل موردنظر بماند (یا تا زمانی که تمامی چربی جذب آن شود)؛

۳. جای لکه را با دستمالِ نرم و تمیز پاک کنید.

جوش‌شیرین چربی و روغن را به خود جذب می‌کند و به همین خاطر برای پاک‌کردن چنین لکه‌هایی مفید و کارآمد است.

۳. پاک‌کردن سایر لکه‌ها

کپک‌زدگی

قرارگرفتن چرم در معرض تاریکی و هوای مرطوب ممکن است باعث کپک‌زدگی آن شود. برای تمیز کردن مبل چرم از این لکه‌ها کافی است از محلولی با میزان‌های برابر از آب و ایزوپروپیل الکل استفاده کنید.

پاک‌کردن لکه‌های تیره‌رنگ از چرم‌های به رنگِ روشن

برای این منظور، به ترکیبی خمیرمانند متشکل از میزان‌های برابر از آبِ لیمو و کرم تارتار (Cream of tartar: پودری بی‌بو، لطیف و سفید که معمولا از آن در شیرینی‌پزی استفاده می‌شود) نیاز پیدا می‌کنید. ترکیب خمیرمانند را روی محل موردنظر بگذارید. بعد از ۱۰ دقیقه مقداری دیگر از ترکیب را بردارید و روی محل لک‌شده بمالید. در نهایت هم با اسکاچ اسفنجیِ خیس‌شده آن را کامل پاک کنید.

لاک‌پاک‌کن‌های بدون استون، دستمال مرطوب کودک و حتی خمیردندان (خمیردندان سفید، نه مدل‌های ژله‌ای) از دیگر مواد و محصولات مورداستفاده برای تمیز کردن مبل چرم هستند. دوباره تأکید می‌شود که پیش از استفاده از هریک از اینها، اندکی روی قسمتی از چرم که در دیدرس نیست استفاده کنید تا مطمئن شوید باعث آسیب‌دیدن آن نمی‌شوند. فوم تمیزکننده چرم و دستمال مرطوب مخصوص چرم، محصولات ایمن‌تری به شمار می‌روند، هرچند بعد از استفاده از این دستمال‌ها ممکن است جایشان روی چرم باقی بماند.

اشتباهات رایج در تمیز کردن مبل چرم

  • نیازی نیست که همیشه مبل چرم خود را به طور عمیق و کامل تمیز کنید. اگر نگران گرد و غبار هستید، نشستن و استفاده کردن از مبل (که به معنای تماس مداوم لباس با سطح چرم است)، خود به خود باعث تمیز شدن مبل می‌شود. توصیه می‌شود حداکثر سالی یک یا دو بار به سراغ تمیز کردن مبل چرم خود بروید. این کار باعث می‌شود که روکش چرم برای مدتی طولانی بدون عیب و نقصی باقی مانده و طول عمر مبل شما به میزان قابل توجهی افزایش یابد. در صورت تمیز کردن مبل چرم به صورت متناوب و بیش از حد، این احتمال وجود دارد که روکش محافظتی بافت چرم به خطر بیفتد. این مساله را می توان در مناطقی که رطوبت بالایی دارند و درب و پنجره‌های نزدیک مبل باز هستند، به خوبی مشاهده کرد. ​
  • پاک‌کننده‌های تجاری از ترکیبات شیمیایی متعددی استفاده می‌کنند که بسیار قدرتمند هستند و می‌توانند به طور بالقوه برای مبلمان چرمی شما خطرناک باشند. این مواد معمولا برای نوع خاصی از سطوح توصیه می‌شوند و تمیز کردن مبل چرم با این پاک‌کننده‌ها می‌تواند به مبل شما آسیب وارد کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که مواد شوینده خانگی خود را با موادی که در خانه موجود هستند، درست کنید. به طور شگفت‌انگیزی، مواد خانگی مانند سرکه سفید، جوش‌ شیرین و مایع ظرفشویی، به طور ایمن و موثری از پس تمیز کردن مبل چرم برمی‌آیند. ​

تمیز کردن مبل چرم

ترفندهای نگهداری مبل چرم مصنوعی

هیچ چیز را نمی توان با درخشش و لطافت یک مبل چرم زیبا و لوکس مقایسه کرد. به همین دلیل نگهداری مبل چرم مصنوعی در حالت ایده‌آل و جلوگیری از ترک خوردن مبل چرم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بنابراین، چه سطح مبل چرم شما ترک خورده باشد و چه قصد داشته باشید که از آن در برابر آسیب‌های احتمالی در آینده محافظت کنید، دنبال کردن توصیه‌های زیر به شما در این راه کمک خواهد کرد. ​

علت ترک خوردن مبل چرم چیست؟

تخمین زده می‌شود که ۹۵ درصد از موارد ترک‌ خوردن چرم به یکی از دو دلیل زیر رخ می دهند:

  1. مشکل در تولید: برای ساخت یک چرم مصنوعی مرغوب، تولیدکنندگان یک لایه رنگ و یک پوشش محافظتی نامحسوس بر روی آن قرار ‏می‌دهند که تقریبا مانند لایه محافظ رنگ روغن بر روی دیوار عمل می‌کند. پس از هزاران بار نشستن و حرکت کردن روی مبل، چرم کش و قوس پیدا کرده و تحت فشار قرار می‌گیرد. اگر سازنده قبل از قرار دادن رنگ و پوشش رویی محافظ، چرم را به درستی کش ندهد، چرم به سرعت بیشتر از توان تحمل خود تحت فشار قرار گرفته و پوشش محافظ آن ترک خواهد خورد. ​
  2. چربی پوست و گرد و غبار: چرم به طور باورنکردنی متخلخل است، و هر زمان که آن را لمس می‌کنید، چربی پوست را به خود جذب می‌کند. شاید باور نکنید، اما رایج‌ترین دلیل ترک خوردن مبل چرم، تماس مداوم دست، پا، گردن و موی با سطح چرم است. هم چنین گرد و غبار نیز در دراز مدت به لایه رویی چرم نفوذ می‌کند. زمانی که بر روی مبل می‌نشینید، از روی آن بلند می‌شوید و به اطراف حرکت می‌کنید، این ذرات آلوده و روغن‌ها بر روی سطح چرم ساییده می‌شود و پوشش محافظ رنگ را از بین می‌برند، امری که در نهایت منجر به ایجاد شدن ترک‌های قابل‌ مشاهده در سطح چرم می‌شود. ​

جلوگیری از ترک خوردن مبل چرم

ترک‌ خوردگی زمانی رخ می‌دهد که چرم مصنوعی خشک و در نتیجه ترد شود. این امر معمولا به دلیل کیفیت پایین چرم مصنوعی و یا کمبود رطوبت رخ می‌دهد. ​

به منظور جلوگیری از ترک خوردن مبل چرم، می‌توانید به طور منظم از یک نرم‌کننده حرفه‌ای استفاده کرده و از خشک و شکننده شدن سطح چرم جلوگیری کنید. این مواد به عنوان یک لایه محافظ عمل کرده و از ترک‌ خوردن چرم جلوگیری می‌کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید