نقد و بررسی

تمیز کردن ماشین ظرفشویی

تمیز کردن ماشین ظرفشویی

بدون شک ماشین ظرفشویی یکی از مهم‌ترین وسایل آشپزخانه است که با شستن هر روزه‌ی ظرف‌ها، بار سنگینی را از دوش خانم‌های خانه‌دار برداشته است. تمیز کردن ماشین ظرفشویی و رسیدگی به آن یکی از آن کارهایی است که باعث طولانی‌تر شدن عمر مفید این دستگاه می‌شود.

اگر شما هم ماشین ظرفشویی‌تان را دوست دارید و دلتان می‌خواهد تا مدت‌ها برایتان کار کند پس بهتر است هرچه زودتر نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی را یاد بگیرید. البته لازم نیست نگران باشید، جرم گیری ماشین ظرفشویی کار چندان پیچیده‌ای نیست. در این مطلب شما را با دو روش ساده برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی آشنا خواهیم کرد. با هوم کالا همراه باشید.

چرا تمیز کردن ماشین ظرفشویی مهم است؟

اگرچه کار ماشین ظرفشویی تمیز کردن است اما مطمئناً خودش هم هر چند وقت یک‌بار نیاز به شستشو و تمیزکاری دارد. چون به‌مرور ممکن است در قسمت‌های داخلی دستگاه باکتری و قارچ رشد کند. همچنین بعد از مدتی لوله خروجی جرم می‌گیرد.

از طرف دیگر آلودگی‌های مختلف مثل چربی و زائدات مواد غذایی ممکن است باعث مسدود شدن مسیرهای جریان آب شود و به تدریج از کارایی دستگاه کم کند.

این می‌شود که بعد از مدتی بوی نامطبوعی از ماشین ظرفشویی‌ به مشامتان می‌رسد یا می‌بینید ظرف‌هایتان خیلی تمیز شسته نمی‌شوند. و این یعنی زنگ خطر به صدا درآمده و وقت تمیز کردن ماشین ظرفشویی‌تان رسیده است!

تمیز کردن ماشین ظرفشویی

تمیز کردن ماشین ظرفشویی با سرکه

اگر چندان علاقه‌ای به استفاده از مواد شویندهٔ شیمیایی نداشته باشید، احتمالا راجع به خواص پاک‌کنندگی سرکه،‌ بخصوص سرکه سیب زیاد شنیده‌اید. اما برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی از سرکهٔ سفید استفاده خواهیم کرد.

چندهفته یک‌بار، فنجان یا کاسهٔ کوچکی را از سرکهٔ سفید پر کنید، در قفسهٔ بالایی ماشین ظرفشویی بگذارید و آن را روی بالاترین درجه حرارت روشن کنید. سرکهٔ سفید، بوی ناخوشایندی را که از آلودگی‌های به‌جامانده روی دیواره‌های ماشین ظرفشویی بلند می‌شود جذب می‌کند. به‌علاوه خاصیت اسیدی سرکهٔ سفید آن را به انتخابی ایده‌آل برای از بین بردن جرم‌های به‌جامانده در وسایل مختلف می‌کند. از آن برای تمیز کردن ماشین لباس‌شویی هم می‌توان استفاده کرد.

علاوه بر راهکار بالا، می‌توانید با استفاده از بطری اسپری حاوی سرکهٔ سفید، چندوقت یک‌بار سرکه را به داخل ماشین ظرفشویی بپاشید تا تأثیر آن ماندگارتر باشد.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی با جوش شیرین

احتمالا می‌دانید که از جوش شیرین برای از بین بردن اثر آفت‌کش‌ها بر روی میوه‌ها استفاده می‌کنند. جوش شیرین، با خاصیت قلیایی ملایمی که دارد، علاوه بر آنچه ذکر شد، برای از بین بردن آلودگی پس‌ماند مواد غذایی هم فوق‌العاده کارآمد است. برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی با جوش شیرین یک فنجان از آن را بردارید و کف ماشین بریزید. حالا آن را روشن کنید و اجازه بدهید آب داغ جریان پیدا کند. این روش تمیز کردن ماشین ظرفشویی بخصوص زمانی مناسب است که بوی بد یا لکه‌های به‌جامانده در آن کلافه‌تان کرده است.

اگر می‌خواهید ماشین ظرفشویی مثل روز اولش تمیز شود، می‌توانید از «بمب جوش شیرین» استفاده کنید. برای درست کردن آن به دو فنجان جوش شیرین و سه قاشق غذاخوری هیدروژن پراکسید نیاز خواهید داشت. این‌ها را با هم ترکیب کنید و هم بزنید تا ماده‌ای خمیرمانند درست بشود. یکی‌دو قاشق از این مادهٔ خمیرمانند را در کاغذ آشپزی بریزید. به‌طوری که کاغذ کاملا دور آن را بگیرد. اجازه دهید چندساعتی بماند تا خشک شود. ترکیبی را که درست کرده‌اید کف ماشین ظرفشویی بیندازید و اجازه دهید آب داغ جریان پیدا کند. دقت داشته باشید ماشین باید خالی باشد. می‌توانید چند قطره روغن معطر هم به ترکیب اضافه کنید تا ماشین ظرفشویی بوی مطبوع‌تری پیدا کند.

چگونه نمک ماشین ظرفشویی را خالی کنیم؟

زیاد پیش می‌آید که افراد بسیاری در هنگام جرم گیری ماشین ظرفشویی می‌پرسند چگونه نمک ماشین ظرفشویی را خالی کنیم؟ خب باید بگوییم اگر برای ماشین ظرفشویی‌تان از نمک مخصوص استفاده می‌کنید نیازی به تخلیه‌ی مخزن وجود ندارد!

چون در حین فعالیت ماشین ظرفشویی نمک موجود در آن به طور کامل تخلیه می‌شود و لازم نیست نگران این موضوع باشید.

نکات تکمیلی در مورد تمیز کردن ماشین ظرفشویی

در این قسمت نکات مهمی را که لازم است در مورد نگهداری و همین‌طور نحوه جرم گیری ماشین ظرفشویی بدانید، با شما در میان می‌گذاریم:

  1. همیشه ظرف‌ها را قبل از قرار دادن در ماشین ظرفشویی پاک کنید تا فیلتر جرم نگیرد.
  2. اگر بدنه‌ی داخلی ماشین ظرفشویی‌تان استیل است، هرگز از مایع سفیدکننده (وایتکس) استفاده نکنید.
  3. هیچ وقت برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی مایع سفیدکننده را با سرکه ترکیب نکنید. چون ترکیب این دو ماده باعث تولید گاز سمی می‌شود.
  4. ۴٫      برای تمیز کردن رسوبات داخلی دستگاه می‌توانید از آب پرتقال‌های آماده استفاده کنید. اسیدسیتریک موجود در آب پرتقال ذرات رسوب را به‌خوبی پاک می‌کند.
  5. اگر بوی سرکه برایتان آزار دهنده است برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی تان می‌توانید از آبلیمو استفاده کنید.
  6. معمولاً توصیه می‌شود هر ۴ تا ۶ هفته یک‌بار ماشین ظرفشویی‌تا را جرم‌گیری و تمیز کنید.
  7. هیچ وقت ماشین ظرفشویی‌تان را بدون فیلتر روشن نکنید.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی

نکاتی برای تمیز نگه داشتن ماشین ظرفشویی

  • نظافت دوره‌ای ماشین ظرفشویی را جدی بگیرید.
  • در صورتی که نظافت دوره‌ای و ماهانه را انجام نداده‌اید و با علامت‌هایی مثل بوی نامطبوع، تمیز نشدن کامل ظروف و … مواجه شدید، هر چه سریع‌تر اقدام و نظافت دستگاه خود کنید.
  • ته مانده‌های مواد غذایی را قبل از قرار دادن ظروف در ماشین ظرفشویی توسط یک دستمال پاک کنید و یا بشویید.
  • نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرف شویی اهمیت زیادی دارد. از قرار دادن بیش از حد ظروف در ماشین ظرفشویی خودداری کنید تا مانع گردش آب نشوید.
  • اگر جنس بدنه داخلی دستگاه‌تان استیل است، هرگز از وایتکس برای نظافت استفاده نکنید.
  • ترکیب وایتکس و مواد سفید کننده با سرکه باعث تولید گاز سمی می‌شود پس هرگز برای تمیز کردن از این ترکیب استفاده نکنید.
  • در صورتی که بوی سرکه باعث اذیت شدن شما می‌شود، آبلیمو را جایگزین کنید.
  • اسید سیتریک موجود در آب پرتقال، حلال مناسبی برای رسوبات است. با استفاده از آب پرتقال‌های آماده می‌توانید ذرات رسوب موجود در ماشین ظرفشویی خود را به خوبی پاک کنید.
  • لازم است هر چند وقت یک بار شیلنگ خروجی فاضلاب را برای اطمینان از عدم وجود ته مانده‌های غذایی بررسی کنید.

نحوه تمیز کردن بدنه ماشین ظرفشویی

از مهم ترین مراحل تمیز کردن ظرفشویی، شستشوی بدنه آن است که به مدل و جنس آن بستگی دارد. در ادامه مراحل کلی که برای جنس‌های مختلف به کار می‌رود، برای شما آورده شده است:

تمیز کردن دکمه‌ های ظرفشویی

دکمه‌ها یا صفحه‌هایی برای کنترل و تنظیمات مختلف، در قسمت جلویی یا بالای دستگاه قرار دارند که نباید از نظافت آن‌ها غافل شویم. یک مسواک قدیمی تمیز را به آب و صابون آغشته کرده و چربی‌ها و کثیفی‌ها را تمیز کنید.

تمیز کردن بدنه ماشین ظرفشویی

اگر جنس بدنه ماشین ظرفشویی شما از پلاستیک یا فلز رنگ شده است، طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • پارچه میکروفیبر یا اسفنج را به مقدارکمی مایع ظرفشویی آغشته کنید.
  • پارچه یا اسفنج را روی درب و دسته‌ها و بدنه ماشین ظرفشویی بکشید.
  • توسط یک پارچه معمولی مرطوب مایع ظرفشویی جا مانده را پاک کنید.
  • از یک پارچه خشک برای خشک کردن دستگاه استفاده کنید.

اگر جنس بدنه ماشین ظرفشویی شما از استیل ضد زنگ است، برای تمیز کردن ظرفشویی، طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. از یک ماده تمیز کننده استیل ضد زنگ و یک پارچه میکروفیبر استفاده کنید.
  2. طبق دستورالعمل‌های ماده تمیز کننده عمل کنید.
  3. توجه داشته باشید که همیشه فقط در جهتی که دانه‌های فلزی وجود دارند، دستمال بکشید.
  4. در صورتی که ماده تمیز کننده مخصوص در دسترس نیست می‌توانید از محلول مایع ظرفشویی ملایم که با آب رقیق شده است استفاده کنید و پس از پاک کردن بدنه ماشین ظرفشویی، توسط یک قطره روغن زیتون یا روغن بچه و یک پارچه میکروفایبر رگه‌های جا مانده روی بدنه دستگاه را از بین ببرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید