برترین ها, علم و تکنولوژی, نقد و بررسی

مواد غذایی ممنوع در یخچال چه چیزهایی هستند؟

مواد غذایی ممنوع در یخچال چه چیزهایی هستند؟

مواد غذایی ممنوع در یخچال چه چیزهایی هستند؟شاید شما هم مانند بسیاری از افراد تصور می‌کنید که یخچال‌ها، بهترین مکان برای نگهداری از مواد غذایی هستند. اما باید اشاره کرد که این دیدگاه تا حدودی اشتباه است. برخی از مواد غذایی، میوه و سبزیجات را نباید در یخچال نگهداری کنید. این کار علاوه بر اینکه می‌تواند باعث تغییر مزه آن‌ها شود، می‌تواند تمامی ویتامین‌ها و مواد مغذی آن‌ها را از بین ببرد. پس فرقی ندارد، یخچال خانه شما یخچال بوش است یا خیر، مواد غذایی ممنوع در یخچال را نباید در این دستگاه‌ها نگهداری کنید. اما این مواد غذایی چه هستند؟با هوم کالا همراه باشید.

مواد غذایی ممنوع در یخچال چه چیزهایی هستند؟

همه مواد غذایی را در یخچال قرار ندهید

یخچال‌ها یکی از اصلی‌ترین لوازم خانگی به شمار می‌روند. حضور این دستگاه‌ها به قدری حیاتی بوده که حتی نمی‌توان زندگی بدون آن‌ها را تصور کرد. اگر قصد خرید یک یخچال با کیفیت و مناسب را دارید، می‌توانید با به کمک راهنمای خرید یخچال بوش، دست به یک انتخاب مطمئن بزنید. یخچال‌های شرکت بوش را می‌توان یکی از بهترین و حرفه‌ای‌ترین لوازم خانگی بوش دانست که قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد.حال چه یخچال شما بوش باشد و یا هر مارک دیگری شاید بدانید که عمده وظیفه آن، نگهداری و حفظ انواع مواد غذایی است. اما ممکن است برای شما هم جالب باشد که برخی از مواد، به عنوان مواد غذایی ممنوع در یخچال، شناخته می‌شوند! دمای سرد درون یخچال می‌تواند به بافت و فرم بسیاری از مواد غذایی، میوه‌ها و سبزیجات، تأثیر منفی بگذارد. از این رو به شدت توصیه می‌شود که این‌چنین مواد را درون یخچال نگه ندارید.

چه مواد غذایی جزو مواد غذایی ممنوع در یخچال به شمار می‌روند؟

برخی از مواد غذایی، میوه‌ها و سبزیجات را برای افزایش طول عمر باید در یخچال نگهداری کرد. اما برخی دیگر از آن‌ها برای رسیدن، حفظ طعم و ارزش غذایی خود، باید در فضای بیرون از یخچال و یا پیشخوان قرار بگیرند. البته منظور از پیشخوان می‌تواند واقعاً پیشخوان آشپزخانه شما باشد، یا می‌توان آن را به هر مکان ذخیره سازی دیگری مانند انباری‌ها، سبدهای نگهداری، طاقچه‌ها و یا هر فضای باز دیگری نیز اطلاق کرد.با این وجود، اجازه دهید تا برخی از مهم‌ترین مواد غذایی ممنوع در یخچال را به شما معرفی کنیم:

گوجه فرنگی

بسیاری از افراد هنوز هم گوجه‌فرنگی‌های خریده خود را در یخچال نگهداری می‌کنند! اما لازم است بدانید که نیازی به نگهداری از این مواد درون یخچال وجود ندارد. بهترین راه برای حفظ ارزش غذایی و طول عمر گوجه‌فرنگی‌ها، نگهداری آن‌ها در یک سبد و یا کاسه روی پیشخوان آشپزخانه است. لازم به یادآوری است که دمای کم یخچال‌ها می‌تواند باعث تغییر طعم گوجه و تأثیر منفی در بافت آن‌ها شود. به این موارد همچنین باید اشاره کرد که یخچال‌ها، می‌توانند باعث کدر شدن رنگ گوجه نیز شوند. از این رو گوجه را می‌توان جزو مواد غذایی ممنوع در یخچال دانست، به‌خصوص اگر زمانی که هنوز نرسیده باشند.

سیب زمینی

سیب‌زمینی‌ها نیز از دیگر مواد غذایی به شمار می‌روند که نگهداری آن‌ها در یخچال ممنوع است. دمای پایین یخچال می‌تواند باعث سردشدن نشاسته موجود در سیب‌زمینی شده و آن را به شکر و قند بدل کند. به خصوص اگر سیب‌زمینی پخته و یا سرخ شده را در یخچال نگهداری کنید، این قندها قادر هستند تا ماده شیمیایی خطرناکی به نام آکریل آمید را تولید کنند.تحقیقات پزشکان نشان داده است که این ماده می‌تواند برای سلامتی انسان بسیار خطرناک باشد. از سوی دیگر، نگهداری سیب‌زمینی خام در یخچال می‌تواند باعث تغییر رنگ آن نیز شود. به همین دلیل این ماده جز مواد غذایی ممنوع در یخچال به شمار می‌رود. برای نگهداری کردن و سالم نگه داشتن سیب‌زمینی‌ها، آن‌ها را در جای خنک و تاریک قرار دهید.

قهوه

شاید شما هم دیده باشید که در برخی از مکان‌ها، قهوه‌ها را در یخچال نگهداری می‌کنند. اما یخچال اصلاً گزینه مناسبی برای نگهداری قهوه به شمار نمی‌رود. باید بدانید که قهوه می‌تواند به سرعت بو موجود در محیط را به خود جذب کند. از این رو اگر قهوه خود را در یخچال نگهداری کنید، عطر و طعم آن به سرعت تغییر خواهد کرد.همچنین رطوبت یخچال، قادر است تا باعث متراکم شدن دانه‌های قهوه شود. بهترین مکان برای نگهداری از قهوه، ظروف دربسته است. قهوه‌های خود را در چنین ظروفی قرار داده و آن‌ها را در کمد و یا انباری به دور از نور خورشید بگذارید تا تازگی و طعم خودشان را به خوبی حفظ کنند.

نان

نان هم از دیگر مواد غذایی ممنوع در یخچال است. مشاهده شده که برخی از افراد نان‌های خود را برای جلوگیری از ورود مورچه‌ها به آن و یا کپک زدن، در یخچال نگهداری می‌کنند. اما باید اشاره کرد که قرار دادن نان در یخچال به دلیل مرطوب بودن محیط یخچال، می‌تواند باعث خشک شدن هرچه سریع‌تر این ماده غذایی شود.به همین دلیل بهتر است تا همواره نان خود را تازه تهیه کرده و بعد از چند روز مصرف کنید. البته اگر قصد دارید تا نان‌های خود را بیش از چند روز نگهداری کنید، آن‌ها را در پلاستیک گذاشته و سپس آن‌ها را مستقیماً درون فریزر بگذارید.

موز

موزها برای اینکه به بهترین شکل ممکن برسند، باید در دمایی بین 15 تا 20 درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند. حال آن که اگر آن‌ها را درون یخچال قرار دهید، روند رسیدن آن‌ها متوقف خواهد شد. به همین دلیل، موز نیز به لیست مواد غذایی ممنوع در یخچال اضافه شده است. قرار دادن موز درون یخچال می‌تواند باعث تغییر رنگ آن‌ها شده و رنگ آن‌ها به سمت سیاهی حرکت کند. اگر می‌خواهید همواره موزهای تازه برای مصرف داشته باشید، آن‌ها را درون پوشش‌های پلاستیکی قرار دهید و در دمای اتاق نگهدارید.

آووکادو

آووکادوهای رسیده را می‌توان درون یخچال قرار داد. اما اگر احساس می‌کنید که آووکادو شما نرسیده است، به‌ هیچ عنوان آن را درون یخچال قرار ندهید. سرد شدن می‌تواند باعث کاهش سرعت رسیدن این میوه شده و اگر طولانی مدت در یخچال حضور داشته باشند، کم‌کم ارزش غذایی خودشان را از دست می‌دهند. با این حال اگر آووکادو خود را بریده‌اید، می‌توانید مابقی آن را درون کیسه و یا ظروف مخصوص قرار داده و آن‌ها را به یخچال منتقل کنید.

فلفل دلمه‌ای

از دیگر مواد غذایی ممنوع در یخچال می‌توان به فلفل دلمه‌ای اشاره کرد. در صورتی که فلفل‌دلمه‌ای را درون یخچال قرار دهید، روند رسیدن آن به سرعت متوقف خواهد شد. بهتر است تا جای ممکن، این ماده غذایی را به یخچال منتقل نکنید. پیشخوان آشپزخانه می‌تواند بهترین گزینه برای نگهداری این ماده غذایی باشد.

پیاز

به تمامی مواد غذایی ممنوع در یخچال، می‌توان پیازها را هم اضافه کرد. این مواد غذایی بعد از قرارگیری در یخچال، شروع به کپک زدن خواهند کرد. فرقی نمی‌کند که پیازهای شما از نوع سفید، زرد و یا قرمز هستند. بهترین مکان برای نگهداری کردن از پیازها، نه درون یخچال، بلکه در یک مکان خنک و دور از نور مستقیم خورشید است. البته باید اشاره کرد که برای حفظ هر چه بهتر پیازها، آن‌ها را نزدیک حرارت، مانند اجاق گاز و یا فر نیز قرار ندهید.محل نگهداری از پیاز، همچنین باید از سیب‌زمینی‌ها نیز به دور باشد. چرا که مواد غذایی دارای ریشه مانند سیب‌زمینی، گاز اتیلن از خود تولید کرده که همین گاز، می‌تواند منجر به پوسیدگی زود هنگام پیازها شود. با این حال، اگر پیاز خود را بریده‌اید، حتماً مازاد آن را در یک کیسه و ظرف دربسته قرار داده و آن را به یخچال منتقل کنید.

سیر

در کنار پیاز، سیر هم به عنوان ماده غذایی ممنوع در یخچال شناخته می‌شود. رطوبت موجود در یخچال، قاتل سیر بوده و می‌تواند باعث شود که این ماده غذایی به‌سرعت خراب و پوسیده شود. بهتر است تا سیرهای خود را در پیشخوان آشپزخانه و یا انباری نگهدارید. این مکان باید دور از نور خورشید بوده و تهویه مناسبی نیز داشته باشد. البته که سیرهای پوست گرفته شده و یا بریده شده، می‌توانند در یخچال نگهداری شوند.

ریحان، رزماری و آویشن

اگر نگاهی به سبزیجات داشته باشیم، متوجه می‌شویم که در این خانواده نیز، مواد غذایی ممنوع در یخچال وجود دارد. به‌صورت کلی گیاهان سبزرنگ مانند ریحان، رزماری و یا آویشن را نباید در یخچال نگهداری کرد. اگر آن‌ها را درون یخچال قرار دهید، به سرعت خشک شده و طعم و مزه خود را از دست می‌دهند. اگر می‌خواهید چنین سبزیجاتی را نگهداری کنید، آن‌ها را درون یک لیوان پرازآب قرار داده و دور از نور خورشید بگذارید.

عسل

عسل جزو مواد غذایی است که طول عمر بسیار مناسبی داشته و می‌توانید آن‌ها را به مدت بسیار زیادی نگهداری کنید. البته اگر می‌خواهید تا عسل به‌خوبی ارزش غذایی و بافت خودش را حفظ کند، آن را درون یخچال قرار ندهید. دمای سرد یخچال می‌تواند باعث متبلور و جامد شدن عسل شود. حتماً شما هم عسل‌های سفیدک زده بعد از قرارگیری در یخچال را دیده‌اید. این امر نشان می‌دهد که یخچال‌ها، اصلاً مکان مناسبی برای قراردادن عسل نیستند. بهتر است تا عسل را در یک اتاق خنک و دمای ایده‌آل قرار دهید.

روغن

روغن را هم باید به لیست مواد غذایی ممنوع در یخچال اضافه کرد. هر گونه روغن، مانند روغن زیتون، روغن نباتی، روغن نارگیل و … را دور محیط درون یخچال نگهدارید؛ چرا که قراردادن آن در یخچال می‌تواند باعث کدرشدن رنگ آن شود. بدین صورت دیگر نمی‌توان از آن‌ها برای پخت‌وپز استفاده کرد. پیشنهاد می‌کنیم که روغن‌های خود را حتماً در دمای اتاق نگهدارید تا دوام و طول عمر آن‌ها افزایش پیدا کند.

مواد غذایی ممنوع در یخچال چه چیزهایی هستند؟

هندوانه و طالبی

هندوانه و طالبی نیز جزو موادی هستند که نباید در یخچال نگهداری شوند. برای نگهداری هرچه بهتر از هندوانه و یا طالبی باید آن‌ها را در پیشخوان قرار دهید. تحقیقات نشان داده است که نگهداری این مواد غذایی در دمای محیط باعث افزایش ارزش غذایی آن‌ها خواهد شد. اما در صورتی‌ که این مواد را برش زده‌اید، می‌توانید ظرف 3 الی 4 روز آن‌ها را در یخچال بگذارید.

نتیجه گیری

یخچال‌ها به‌صورت کلی محلی برای نگهداری از مواد غذایی و جلوگیری از فاسد شدن آن‌ها به شمار می‌روند. با این وجود هستند مواد غذایی که قرار دادن آن‌ها درون یخچال ممنوع است. این کار موجب کاهش طول عمر آن‌ها، آسیب رسیدن به بافت داخلی، فرسوده شدن، کاهش ارزش غذایی و بعضاً نابودی آن‌ها می‌انجامد. از مهم‌ترین مواد غذایی که می‌توان در لیست مواد غذایی ممنوع در یخچال قرار داد می‌توان به گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، قهوه، موز، پیاز، سیر، نان، آووکادو، عسل، فلفل‌دلمه‌ای، روغن و … اشاره کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید