نقد و بررسی

پخت غذا با مولتی کوکر بوش

پخت غذا با مولتی کوکر بوش

مولتی کوکر بوش از کاربردی‌ترین و جدیدترین لوازم در صنعت آشپزی است که ویژگی‌های بی‌نظیر آن با زندگی امروزه ما هماهنگ است. با وجود مشغله‌های زیاد زندگی امروز انسان‌ها و پیچیده شدن شکل زندگی، کاربرد و پخت غذا با مولتی کوکر بوش نسبت به گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

در سال‌های اخیر با تغییر در سبک زندگی، بسیاری از افراد دغدغه‌های جدید و فراوانی پیدا کرده‌‌اند و زمان کافی برای آشپزی ندارند. استفاده از مولتی کوکر باعث بهبود شرایط زندگی می‌شود و به انسان‌ها کمک می‌کند که در زمان کوتاه، غذاهای ساده و خوشمزه را تهیه کنند.

اهمیت تغذیه سالم بر هیچکس پوشیده نیست و خانواده‌ها برای تهیه وعده غذایی مناسب، به دستگاه‌های جدید و پیشرفته نیاز دارند. شما به جای استفاده از چندین قابلمه و ماهیتابه، می‌توانید از مولتی کوکر بوش استفاده کنید. این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده که هنگام آشپزی ظروف کمتری کثیف شود.

یکی از مزایای کاربرد مولتی کوکر این است که به خانم‌های خانه‌دار این امکان را می‌دهد که بدون صرف انرژی زیاد و در زمان کوتاه وعده غذایی خانواده را آماده کنند.

با کمک دستگاه مولتی کوکر افراد وقت آزاد بیشتری دارند و مجبور نیستند تمام وقت خود را در آشپزخانه برای پخت غذا صرف کنند. علاوه بر آن، انواع مختلف غذاها با این دستگاه به آسانی تهیه می‌شود. برای آشنایی با مولتی کوکر و طبخ انواع غذاها با این دستگاه، با هوم کالا همراه باشید.

مولتی کوکر چیست؟

شاید خانم خانه‌دار و یا آن‌هایی که آشپزی را دوست دارند با صرف زمان زیاد پای گاز در آشپزخانه به‌راحتی کنار بیایند. اما برای افرادی که شاغل هستند و بیرون از منزل نیز فعالیت می‌کنند، گذران ساعات زیاد در آشپزخانه پس از یک روز کاری خسته کننده حس خوشایندی ندارد. به همین دلیل از نظر ما خرید مولتی کوکر بوش برای آن‌ها یکی از اولولت‌های اساسی به‌شمار می‌رود.

مسلما اکنون از ما خواهید پرسید که اصلا مولتی کوکر چیست؟ در پاسخ به این سوال شما باید بگویم که مولتی کوکر یک وسیله برقی مشابه پلوپزهای برقی است که کاربرد زیادی دارد. به عبارت دیگر مولتی کوکر یکی از کاربردی‌ترین، به‌روزترین و جدیدترین لوازم برقی آشپزخانه است که نقش غیرقابل انکاری در سرعت‌العمل و کیفیت آشپزی ایفا می‌کند.

کاربرد مولتی کوکر در آشپزخانه چیست؟

قبل از خرید مولتی کوکر بوش بهتر است با کاربردهای آن آشنا باشید. آشنایی با کاربردهای مختلف این محصول در انتخاب مدل مناسب کمک زیادی به شما خواهد کرد. این دستگاه کمک می‌کند با صرفه‌جویی در زمان آشپزی وقت آزاد بیشتری داشته باشید. البته این امکان به در کنار تهیه وعده‌های غذایی سالم، خوشمزه و متنوع فراهم شده است.

همانطور که گفتیم مولتی کوکر ظاهری مشابه پلوپز برقی دارد. اما تهیه پلو درجه‌یک و خوشمزه فقط یکی از کاربرد‌های آن است. به‌عبارت دیگر یکی از دلایلی که اشتیاق مردم برای خرید مولتی کوکر را هر روز بیشتر می‌کند، این است که به کمک آن می‌توان بین ۴۰ الی ۵۰ مدل غذای‌های مختلف با صرف اندکی زمان آماده کرد.

راهنمای استفاده از مولتی کوکر بوش

روش فعال کردن عملکردهای مختلف دستگاه مولتی کوکر بوش با توجه به مدل آن کمی متفاوت است و قبل از استفاده از آن لازم است که دفترچه راهنمای آن را کامل و با دقت مطالعه کنید. معمولا تنظیمات دستگاه که شامل دما، زمان و انتخاب گزینه‌های منو می‌شود، روی صفحه لمسی طراحی شده است.

در حالت کلی برای پخت غذا در مولتی کوکر باید مراحل زیر را طی کنید.

  • ابتدا درب دستگاه را باز کنید و داخل مخزن دستگاه و قابلمه را از جهت تمیز بودن بررسی کنید.
  • درب دستگاه را که به شکل سوپاپ اطمینان در بالای درب قرار دارد روی بازوی نگهدارنده قرار دهید و درب را روی بازوی نگهدارنده نصب کنید و به وسیله قفل آن را محکم کنید. بستن بازوی نگهدارنده هنگام استفاده از عملکرد زودپز و آرام پز ضروری است.
  • قطعات روی درب که شامل شیر تخلیه و واشر می‌شود را روی آن نصب کنید.
  • قابلمه را از داخل مخزن به آرامی بیرون بیاورید و موادغذایی را داخل آن بریزید.
  • بیرون قابلمه را تمیز و خشک کنید و آن را داخل مخزن دستگاه قرار دهید.
  • درب ظرف را ببندید و از بسته شدن کامل آن اطمینان حاصل کنید.
  • حال دستگاه آماده به کار است؛ آن را به برق وصل کنید.
  • با فشار دادن گزینه منو، صفحه نمایشگر را روشن کرده و دستور پخت مورد نظر را انتخاب کنید.

آشپزی لذت بخش با مولتی کوکر

شاید به نظر برسد که کاربرد مولتی کوکر پیچیده، سخت و دشوار است. اما پس از آشنایی با دستورالعمل ساده این دستگاه، متوجه می‌شوید که کار با آن آسان، بدون دردسر و لذت‌بخش است و می‌توانید در زمان کوتاه، غذا خوشمزه‌ای بپزید.

تنها کافی است که پس از نصب مولتی کوکر، آن را روی یک سطح بلند، ثابت و خشک قرار دهید و به برق وصل کنید. دستگاه مولتی کوکر دارای چندین عملکرد پخت مختلف است. این عملکرد ها عبارتند از:

  • عملکرد زودپزpressure cook
  • عملکرد آرام پزslow cook
  • عملکرد پخت داغ readuce
  • عملکرد تفت دادنsear
  • عملکرد سرخ کردنseute
  • عملکرد بخارپزsteam
  • عملکرد جوشsimmer

در ادامه برنامه‌هایی که غذا را به سرعت آماده می‌کند بررسی می‌کنیم.

عملکرد زودپز

این برنامه که یکی از کاربرد مولتی کوکر است که برای پخت غذا در دمای بالا و زمان کم استفاده می‌شود. با کمک این برنامه شما می‌توانید با سرعتی 70 درصد بیشتر از سرعت عادی، غذاهای مختلف را آماده کنید. در حالت زودپز فشار داخل مخزن بالا می‌رود، دما افزایش پیدا می‌کند و به طور قابل توجهی سرعت پخت غذا بالا می‌رود.

برای پخت انواع غذاها، خورشت‌ها، سوپ وغیره از عملکرد زودپز استفاده می‌شود. همانطور که در قسمت بالا توضیح دادیم باید:

  • پس از چرخاندن دستگیره دستگاه، درب آن را باز کنید.
  • غذای موردنظر را مطابق با برنامه غذایی در قابلمه بریزید.
  • با توجه به حجم قابلمه، آن را از موادغذایی پر کنید.
  • قابلمه را داخل محفظه مولتی کوکر قرار دهید.
  • دستگاه را به برق وصل کنید.
  • پس از زدن دکمه استارت، گزینهpressure cook انتخاب کنید و در قسمت تنظیمات، دستور پخت مورد نظر را انتخاب کنید.
  • دما و زمان پخت را تنظیم کنید.
  • درب دستگاه را ببندید. توجه داشته باشید که اهرم قفل کننده باید در مرکز درب قرار گیرد.
  • با انتخاب گزینه استارت عملیات پخت آغاز می‌شود.
  • پس از پایان مرحله پخت، بوق دستگاه به صدا درمی‌آید که به معنای آماده شدن غذا است.

روش پخت روی کیفیت موادغذایی تاثیر دارد. به نظر می‌رسد پخت زودپز بهترین کاربرد مولتی کوکر است. چرا که زمان پخت سریع در مولتی کوکر باعث می‌شود که مواد مغذی کمتری از غذا خارج شود. از طرفی پخت غذا تحت فشار بالا، تغییرات کمتری در ساختار مواد مغذی ایجاد می‌کند.

پخت غذا با مولتی کوکر بوش

پخت غذا با مولتی کوکر بوش، سرخ کردنی با عملکرد saute

دستگاه مولتی کوکر می‌تواند انواع سرخ کردنی‌ها مانند سیب‌زمینی، سوسیس ،تخم مرغ و غیره را آماده کند. این دستگاه انواع گوشت و سبزیجات تازه را با حفظ سلامت و تازگی آن‌ها سرخ می‌کند. برای استفاده از این عملکرد

  • قابلمه مولتی کوکر را از روغن پر کنید و آن را درون مخزن قرار دهید.
  • پس از روشن کردن دستگاه گزینه saute را انتخاب کنید.
  • پس از اینکه دستگاه به اندازه کافی گرم شد، دما را تنظیم کنید.
  • باید درب دستگاه را در این مرحله باز بگذارید و مواد غذایی سرخ کردنی را در قابلمه بریزید.
  • با استفاده از سبد سرخ کن، مواد سرخ کردنی را درون قابلمه روغن فرو ببرید.

یکی از ویژگی‌های کاربرد مولتی کوکر این است که در عملکرد سرخ‌کن برای سرخ کردن یک غذای خوشمزه، به چربی زیادی احتیاج نیست. به دلیل روکش قابلمه درون دستگاه، اگر کف آن به روغن آغشته شده باشد کافی است و غذای کاملا پخته شده و سرخ شده را به شما تحویل می‌دهد.

سرخ کردن غذا بدون روغن با استفاده از مولتی کوکر امکان پذیر است. با این وسیله در عرض چند دقیقه موادغذایی ترد و سرخ می‌شود.

عملکرد بخارپز

می‌توان از عملکرد بخارپز برای پخت غذاهایی مانند سبزیجات، فیله مرغ، ماهی و میگو به روش سالم بدون روغن با استفاده از بخار آب استفاده کنید. افرادی که به دنبال زندگی سالم هستند یا از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کنند به این عملکرد علاقه‌مند هستند.

برای پخت انواع غذاها و موادغذایی به صورت بخارپز ابتدا:

  • سه پایه فلزی مخصوص بخار پز را داخل قابلمه قرار دهید.
  • در قابلمه آب بریزید و سپس سبد مخصوص بخارپز روی سه پایه قرار دهید.
  • موادغذایی موردنظر را با فاصله کنار هم روی سبد بچینید.
  • دستگاه را روشن کنید و گزینهsteam را انتخاب کنید.
  • بهتر است هنگام استفاده از عملکرد بخارپز، درب دستگاه را ببندید اما قفل نکنید.
  • با فشرده گزینه استارت دستگاه شروع به کار می‌کند.

با این عملکرد می‌توانید ماهی بخارپز یا مواد غذایی دیگر بپزید و با برنج میل کنید. این یک غذای سریع، خوشمزه و بدون دردسر است. از همه مهم‌تر، گوشت و سبزیجات بخارپز شده تمام ویتامین‌ها را حفظ می‌کند.

عملکرد جوش

از کاربرد مولتی کوکر برای تهیه انواع خوراک‌های آبدار مانند سوپ، خورشت و آش استفاده از عملکرد جوش است. با انتخاب این عملکرد، موادغذایی با دمای یکنواخت و با حفظ مواد مغذی پخته می‌شوند.

دستور پخت غذا با مولتی کوکر بوش

یکی از مزیت‌های کاربرد مولتی کوکر این است که در طول فرآیند پخت، نیازی نیست نزدیک اجاق گاز بایستید و نگران سوختن غذا باشید. مولتی کوکر غذا را به روش سنتی طبخ می‌دهد و عناصر مفید غذا باقی می‌ماند که این به نفع کل خانواده است.

امکان پخت بسیاری از غذاهای خوشمزه مهم‌ترین کاربرد مولتی کوکر است. در ادامه پنج نوع از سریع‌ترین و ساده‌ترین غذاهایی که می‌توان با استفاده از مولتی کوکر طبخ کرد را توضیح می‌دهیم.

1. پخت غذا با مولتی کوکر بوش، پخت انواع خورشت و سوپ

برای پخت انواع خورشت‌ها با عملکرد زودپز مولتی کوکر، ابتدا گزینه menu را فشار دهید. از قسمت تنظیمات، دما و زمان پخت را انتخاب کنید. خورشت یا گوشت، باید در دمای بالاتر از 100 درجه بپزد. در عملکرد زودپز فشار بالا می‌رود و به سرعت پخت تسریع می‌بخشد.

برای تهیه سوپ می‌توانید سبزیجات دلخواه خود را برای سوپ آماده کنید. تمام سبزیجات را به مکعب‌های کوچک خرد کنید. کمی روغن درون قابلمه بریزد. پیاز، هویج، فلفل دلمه و سبزیجات دیگر را چند دقیقه تفت دهید. سپس گوجه فرنگی و نمک را اضافه کنید و کمی تفت دهید. آب جوش یا آب گوشت را به مواد اضافه کنید. دستگاه را روشن کنید و تایمر را روی 20 دقیقه تنظیم کنید.

برای تهیه فرنی، آرد برنج و شیر را درون قابلمه مولتی کوکر بریزید و شکر را به آن اضافه کنید. برنامه فرنی را انتخاب کنید. تایم را تنظیم کنید. پس از پخت آن را در بشقاب سرو کنید. می‌توانید فرنی را با عسل نیز میل کنید.

2. پخت غذا با مولتی کوکر بوش، کتلت

با کمک مولتی کوکر می‌توانید یک شام سریع، بی دردسر و خوشمزه آماده کنید. برای تهیه کتلت ابتدا گوشت چرخ کرده آماده را با یک عدد پیاز خرد شده و یک عدد تخم مرغ مخلوط کنید. نمک و ادویه جات را اضافه کنید. پس از اینکه مواد کتلت‌ها آماده شد با استفاده از عملکرد سرخ کن مولتی کوکر، آنها را سرخ کنید. در کنار کتلت، از سیب‌زمینی‌های سرخ شده در مولتی کوکر نیز لذت ببرید.

3. پخت غذا با مولتی کوکر بوش، پاستا

پیشنهاد می‌کنیم حتما این دستور غذای خوشمزه، دلچسب و سریع را با مولتی کوکر بوش امتحان کنید.

ابتدا پیاز را پوست گرفته و خرد کنید. کمی روغن در قابلمه مولتی کوکر بریزید. پیازهای سرخ شده را درون روغن سرخ کنید. گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کرده و تفت دهید. ادویه‌جات را به آن اضافه کنید و درب مولتی کوکر را ببندید.

پس از تهیه سس پاستا، قابلمه را از آب پر کنید و پس از به جوش آمدن آب، پاستا را به آن اضافه کنید. پس از 10 دقیقه پاستا را آبکش کنید و با سس آماده شده میل کنید.

پخت غذا با مولتی کوکر بوش

4. پخت غذا با مولتی کوکر بوش ، چیکن استراگانف

ابتدا فیله‌های مرغ را بشویید؛ خشک کنید و به قطعات کوچک برش دهید. تکه‌های مرغ را با نمک و فلفل، پیاز و پودر سیر مزه‌دار کنید. قابلمه مولتی کوکر را با یک کره چرب کنید. مرغ‌ها را درون آن ریخته و سرخ کنید. قارچ‌های خرد شده را به مواد اضافه کنید. کمی پنیر روی آن ریخته و شیر بریزید. برنامه پخت را انتخاب کنید. دما و زمان پخت موردنظر را تنظیم کنید.

سیب زمینی را پوست گرفته و رنده کنید. با عملکرد سرخ‌کن سیب زمینی‌ها را سرخ کنید و این غذای سریع و خوشمزه را نوش جان کنید. با کاربرد مولتی کوکر می‌توانید از سیب زمینی سرخ شده خانگی لذت ببرید که نسبت به غذاهای فست‌فود در بیرون از منزل، ضرر کمتری دارد.

5. ساده ترین املت ها در مولتی کوکر

پخت غذا با مولتی کوکر بوش ، تهیه املت در مولتی کوکر یک غذای فوق العاده خوشمزه و نسبتا ساده است. برای تهیه این غذا زمان و انرژی زیادی را صرف نخواهید کرد و مطمئن باشید که نتیجه آن شما را خوشحال خواهد کرد.

ابتدا درون قابلمه دستگاه کمی روغن بریزید. در یک کاسه چند عدد تخم مرغ بشکنید و با همزن آن را یکدست کنید. تخم مرغ‌ها را درون قابلمه مولتی کوکر بریزید و زمان پخت را بین 3 تا 7 دقیقه تنظیم کنید. برای اینکه غذاهای متنوعی بپزید می‌توانید از ژامبون، پنیر و سبزی نیز استفاده کنید. حتی می‌توانید تخم مرغ را با کمی شیر مخلوط کنید و به عنوان صبحانه میل کنید.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید