عمومی, نقد و بررسی

پودر ماشین لباس شویی یا مایع لباس شویی؟

پودر ماشین لباس شویی یا مایع لباس شویی؟

با قدم زدن در سوپرمارکت یا فروشگاه‌ها، طیف گسترده کالاهایی که همه ادعا می‌کنند در تمیز کردن لباس و پارچه های شما بهترین هستند، فرایند انتخاب و خرید را کمی پیچیده می‌کنند. فهمیدن اینکه کدام محصول برای تمیز کردن و شستشو لباس‌هایتان مناسب‌تر است، کار دشواری به نظر می‌ر‌سد. درک تفاوت بین انواع مختلف شوینده لباس اولین قدم در جهت یافتن بهترین انتخاب برای شماست. این سوال که کدامیک برای ماشین لباسشویی بهترند؟ پودر لباسشویی یا مایع لباسشویی؟ از جمله سوالاتی است که اغلب از فروشندگان و سایر مصرف کنندگان پرسیده‌ایم.

در حالی که عقاید مختلف و متناقضی در مورد پودر لباسشویی و مایع لباسشویی وجود دارد، بدیهی است که موارد مثبت و منفی برای هر یک وجود دارد. در غیر این صورت، شاهد وجود یک نوع واضح و غالب در قفسه‌های سوپرمارکت می‌بودیم.

این واقعیت که هر دو یک از این محصولات به یک اندازه در دسترس هستند، نشان می‌دهد تفاوت‌های مهمی بین این دو وجود دارد و هر دو گزینه مناسبی برای لباسشویی با اولویت‌های مختلف تمیز کردن هستند. با این وجود در ادامه به بررسی این سوال که کدامیک گزینه بهتری هستند؟ پودر لباسشویی بهتر است یا مایع لباسشویی؟ خواهیم پرداخت.

معرفی پودر لباسشویی و مایع لباسشویی

پودر لباسشویی یا مایع لباسشویی هر دو شوینده مخصوصی برای شستن لباس و پارچه در ماشین لباسشویی‌های امروزی هستند. اولین شوینده مخصوص شستشوی دستی و ماشینی تولید شده در دنیا، شوینده پودری است که با ترکیب برخی مواد شیمیایی تولید می‌شوند.

در حال حاضر با اضافه شدن آنزیم و ترکیبات قوی‌تر، قدرت پاکنندگی پودر بیشتر از گذشته شده است. تنها کافیست مقداری از این شوینده را در داخل جا پودری لباسشویی خود بریزید تا به همراه آب وارد دیگ گردد و کم کم در آب حل شود.

پس از تولید پودر لباسشویی و پیشرفت علم شیمی و تکنولوژی، مایع لباسشویی تولید شد. این شوینده شکل مایع غلیظ دارد و باید به صورت پیمانه در داخل جاپودری ریخته شود.

تفاوت مایع لباسشویی و پودر لباسشویی در شکل ظاهری، قدرت پاک کنندگی و عملکرد آنها در شستشوی لباس‌ها به خصوص لباس‌های حساس است که در ادامه در این باره بیشتر توضیح خواهیم داد.

چه پودر لباسشویی یا مایع لباسشویی هر دو با استفاده از مواد شیمیایی ساخته می‌شوند که اگر وارد بدن انسان نشود، استفاده از آن خطری برای او نخواهد داشت.

به طور معمول شوینده‌های موجود در بازار شامل یک یا 2 مورد از ترکیبات قلیایی، اسیدی، حلال، ضد عفونی کننده و مواد چربی زدا هستند.

این مواد شیمیایی اگرچه سمی نیستند اما استفاده از آنها و ریخته شدنشان در فاضلاب، به محیط زیست اندکی آسیب می‌رساند. لذا در هنگام بررسی تفاوت مایع لباسشویی و پودر لباسشویی، نمی‌توان از لحاظ آسیب محیط زیستی نظری داد.

انواع پودرهای لباسشویی

1) پودر لباسشویی با دست

2) پودر لباسشویی مخصوص لباس های سفید و ملحفه

3) پودر لباسشویی برای لباس های رنگی

4) پودر مخصوص لباس های کودکان

انواع مایع های لباسشویی

1) مایع لباسشویی مخصوص لباس های تیره

2) مایع لباسشویی برای لباس های سفید

3) مایع لباسشویی پلی واش

4) مایع لباسشویی جنرال

5) مایع لباسشویی مخصوص لباس کودکان

تفاوت پودر لباسشویی یا مایع لباسشویی

بهترین شوینده لباس بر اساس معیارهای مصرف کننده مشخص می‌شود. بهتر است شما بر اساس جنس پارچه، نوع و میزان لکه، رنگ لباس، مقاومت الیاف لباس و بودجه‌ای که دارید بهترین را برای خود انتخاب نمایید.

برای این کار باید ویژگی و معایب هر دو شوینده را کاملا بدانید تا بتوانید با مقایسه کردن کامل، پودر لباسشویی یا مایع لباسشویی را انتخاب نمایید. در مقایسه مزایا و معایب این 2 شوینده می‌توان از موارد زیر کمک گرفت:

مزایای پودر لباسشویی

برای انتخاب اینکه از چه نوع مواد شوینده‌ای، برای شستشوی لباس‌های خود، استفاده کنید نیاز به دانستن تفاوت مایع لباسشویی و پودر لباسشویی دارید. در ادامه با مطالعه مزایا و معایب آن‌ها، متوجه این موضوع می‌شوید:

  • قیمت مناسب پودر لباسشویی
  • جهت از بین بردن لکه‌های سخت و قوی قدیمی موثر است.
  • در آن از مواد نگهدارنده، استفاده نمی‌شود.
  • اغلب بسته‌بندی پودر ماشین لباسشویی، مقوا است که به راحتی در محیط زیست تجزیه می‌شود.
  • از نظر امنیتی نسبت به سایر مواد شوینده‌ها، بهتر است (تا به حال توسط هیچ کودکی پودر لباسشویی خورده نشده است)
  • در پودر لباسشویی، از فرمولاسیون آلکیل بنزن سولفونات، استفاده شده است که در از بین بردن لکه‌هایی مثل چمن، گل و … موثر است.

معایب پودر لباسشویی

  • پودر لباسشویی باید در محیط خشک نگهداری شود، چرا که با مرطوب شدن آن، خاصیت خود را برای مصرف، از دست می‌دهد.
  • این نوع مواد شوینده، دارای تنوع بالایی نیست.
  • سدیم فسفات موجود در آن به فاضلاب و محیط زیست آسیب وارد می‌کند.
  • مصرف آب را بالا می‌برد چراکه جهت حل شدن در آب نیاز به آب زیادی دارد
  • در صورت استفاده از آب سرد برای شستشوی لباس‌ها، پودر لباسشویی به درستی حل نشده و باعث بروز لکه‌های سفید و … روی لباس خواهد شد.

مزایای مایع لباسشویی

  • مایع لباسشویی نسبت به پودر، دارای تنوع بیشتری است.
  • در تولید آن، از مواد شیمیایی کمتری استفاده شده است.
  • ماشین لباسشویی‌های جدید، سازگازی بیشتری با مایع لباسشویی دارند.
  • در زمانی که قصد شستشوی لباس‌های خود را با آب سرد دارید، به راحتی در آب حل شده و هیچگونه اثری روی لباس‌ها، به جای نمی‌گذارد.
  • جهت از بین بردن لکه‌های چرب، مانند روغن، گریس و … عملکرد بهتری نسبت به پودر لباسشویی دارد.
  • مایع لباسشویی را می‌توانید به همراه لباس‌ها، درون دیگ لباسشویی بریزید و در صورتی‌که آن را درون جاپودری لباسشویی، نریزید هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد.
  • مایع شوینده، عملکرد ملایم‌تری نسبت به پودر لباسشویی دارد و به بافت پارچه، آسیب وارد نمی‌کند.

معایب مایع لباسشویی

  • استفاده از مواد نگهدارنده در ترکیبات مایع شوینده، برای جلوگیری از فاسد شدن آن، یکی از معایب آن به شمار می‌رود.
  • بسته بندی پلاستیکی مایع لباسشویی، باعث آسیب زدن به محیط زیست می‌شود.
  • امنیت پایین، به دلیل مصرف این مواد شوینده توسط کودکان
  • گران‌تر بودن مایع لباسشویی، نسبت به پودر لباسشویی
  • توانایی پاک کردن لکه‌های قدیمی را به صورت کامل ندارد

پودر لباسشویی یا مایع لباسشویی ؟

قدرت لکه‌بری

یکی از مهمترین فاکتورهایی که بین مایع لباسشویی و پودر لباسشویی مورد بررسی قرار می دهیم قدرت لکه بری آنهاست.

به طور کلی پودر لباسشویی در مقایسه با مایع لباسشویی، از ترکیبات شیمیایی قدرتمند‌تری برخوردار است بنابراین قدرت لکه بری در پودر بیشتر از مایع لباسشویی است.

با وجود برتری پودرها در لکه بری، به دلیل آنزیم ها و ساختار شیمیایی به کار رفته در مایع لباسشویی، این شوینده برای از بین بردن لکه های روغنی و چرب مناسب تر از پودر است.

نکته قابل ملاحظه دیگر، مقایسه قدرت لکه بری این دو شوینده در دماهای مختلف آب است. مایع لباسشویی علاوه بر دمای بالا، در دمای پایین آب نیز کارایی خود را حفظ می‌کند اما پودرها تنها در دمای بالا قابلیت حل شدن در آب و پاک کنندگی لکه ها را دارند.

پس در مواقعی که به دنبال شستشوی سطحی لباس‌ها هستید و چرک یا لکه قابل توجهی بر روی آن‌ها مشاهده نمی‌کنید از مایع لباسشویی، و در مواقعی که لکه ها سخت و قدیمی و لباس ها خیلی کثیف هستند، از پودر لباسشویی استفاده نمایید.

حفظ بافت لباس

باید در استفاده از نوع ماده شوینده خود توجه بیشتری داشته باشیم، چراکه جنس لباس ها با یکدیگرمتفاوت است و حفظ بافت پارچه و دوخت آنها از اولویت بالایی برخوردار است.

برای مثال : همانطور که گفته شد قدرت لکه بری پودر لباسشویی فقط در دمای بالا امکان پذیر است، چرا که پودرها در دمای پایین آب، حل نشده و به صورت لکه های سفید روی لباس و بافت پارچه باقی می‌مانند. از طرفی شستشوی لباس‌ها در دمای بالا می‌تواند به بافت  لباس ها رنگی و تیره آسیب برساند، در نتیجه بهتر است برای شستشوی آنها از مایع لباسشویی استفاده شود.

برای شستشوی لباس های روشن با بافت قوی‌تر و مقاوم تر، اگر لکه ایجاد شده از نوع سرسخت مثل  لکه خون و گل و لای و … باشد، از پودر لباسشویی استفاده می‌کنیم.

حفظ رنگ لباس‌ها

همان طور که پیش از این گفته شد، در ترکیبات پودرها از مواد شیمیایی قدرتمندی استفاده شده است که باعث رنگ رفتگی لباس ها می‌گردد.

بالا بودن دمای آب به هنگام شستشوی لباس‌ها با پودر، تداخل رنگ آنها با یکدیگر را بدنبال خواهد داشت بنابراین توصیه می‌شود برای شستشوی لباس های رنگی و تیره، از مایع لباسشویی استفاده کنید.

شایان ذکر است پودرهای لباسشویی در ترکیبات خود دارای سفیدکننده‌هایی هستند که باعث می‌شوند تا لباسهای رنگ روشن شما شفاف تر شده و درخشان تر به نظر برسند. پس اگر به دنبال شفافیت بیش از حد لباسهای روشن خود هستید پودر لباسشویی نسبت به مایع گزینه ی مناسب‌تری است.

لباس‌های کودکان

در شستن لباس‌های کودکان همواره باید این نکته را در نظر داشته باشید که پوست بدن آنها بسیار حساس است و از آنجایی که پودرها قدرت نفوذ بالایی دارند و ممکن است حتی پس از اتمام شستشو بخشی از مواد شیمیایی در بافت لباس‌ها باقی بماند گزینه مناسبی برای شستشوی لباس کودکان نیستند. بی توجهی به این موضوع می‌تواند موجب آسیب رساندن به پوست کودکان و بروز حساسیت‌های پوستی در آن‌ها شود.

به طور کلی از آن جایی که در اکثر مواقع لازم است لباس‌های کودکان را به صورت روزانه مورد شستشو قرار دهید، به همین دلیل لکه‌های قدیمی بر روی لباس‌های آن‌ها باقی نمی مانند، بنابراین برای شستن لباس‌های آنها  توصیه می‌شود که از یک مایع شوینده ملایم و برنامه شستشوی مناسب لباس کودک استفاده نمایید.

برای ماشین لباسشویی پودر بهتر است یا مایع؟

بعد از شست و شوی لباس ها معمولا می توانید آثاری از پودر لباسشویی را روی دیواره های ماشین مشاهده کنید. بهتر است بعد از شست و شو، محفظه ماشین لباسشویی را حتما خشک کنید تا اثری از آن ها نماند. این نگرانی البته در مورد استفاده از مایع لباسشویی وجود ندارد. چون مایع با آب حل می شود و شاهد تجمع آن در محفظه نخواهید بود. در ضمن ماشین های لباسشویی جدید، با مایع لباسشویی سازگاری بیشتری دارند.

در این مطلب گفته شد…

همانطور که گفته شد تفاوت­هایی بین پودر و مایع لباسشویی وجود دارد. مایع برای لباس­های لطیف و نه‌چندان کثیف مناسب است. درحالیکه لباس­های کثیف باید با پودر لباسشویی شسته شوند. یا اینکه تفاوت‌هایی در حلالیت، بسته‌بندی و … دارند. مایع‌‌های شوینده قدرت انحلال بالاتری در دمای پایین دارند و مدت شست‌وشو با آنها کاهش پیدا می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید