علم و تکنولوژی, عمومی

ماشین لباس شویی و اطلاعتی که باید در موردش بدانیم:)))

ماشین لباسشویی یا ماشین رخت ‌شویی، وسیله‌ای است که برای رخت‌شویی به کار می‌رود.

قرار دادن پوشاک داخل آب به تنهایی باعث تمیزی آن نمی‌شود بلکه آب باید با فشار به الیاف‌های پارچه برخورد کند. اکثر ماشین‌های لباسشویی با چرخاندن لباس درون غلطک‌های فلزی پرآب این کار را انجام می‌دهند. جهت نفوذ عمیق‌تر آب درون پارچه و نیز زدودن چربی‌ها و لکه‌ها از مواد شوینده مخصوص ماشین لباسشویی استفاده می‌شود.

بیش تر ماشین‌های لباسشویی خودکار هستند و با یک فرایند الکترونیکی کنترل می‌شوند. با استفاده از دکمه اتوماتیک برنامه‌ای برای ماشین تنظیم می‌شود تا بر همان مبنا لباس‌ها را با استفاده از آب گرم یا آب خنک یا ولرم تمیز کند کارهای اصلی ماشین‌های لباسشویی عبارتند از ترکیب آب سرد و گرم تا سطح دلخواه، تنظیم مدت زمان شستشو، آب‌کشی لباس‌ها و خشک کردن محدود آب لباس‌ها از طریق چرخاندن سریع آن‌ها که برخی از ماشین‌های لباسشویی لباس‌های شسته شده را تا ۱۰۰٪ خشک می‌کنند.

انواع ماشین‌ لباس‌شویی

۱- ماشین‌های لباس‌شویی سطلی که تنها دارای یک مخزن برای شستشوی لباس‌ها هستند

۲- ماشین‌های لباس‌شویی دوقلو (نیمه‌اتوماتیک دومخزنه) که دارای دو مخزن، یکی برای شستشو و دیگری برای آب‌گیری و خشک‌کردن، هستند.

۳- ماشین‌لباس‌شویی تمام اتوماتیک که درب مخزن آن‌ها ممکن است در جلو یا بالای ماشین باشد و پس از قرار دادن لباس و تعیین برنامه، کلیهٔ مراحل آب‌گیری، شستشو، آب‌کشی و خشک‌کردن به صورت خودکار مطابق برنامه انجام می‌شود.

لباسشویی اتوماتیک را میتوان به دو گروه تقسیم کرد:

1- ماشین لباس شویی اتوماتیک

2- ماشین لباس شویی تمام اتوماتیک(خشک کن)

انواع ماشین لباسشویی اتوماتیک با مشخصات

گروه 1 : ماشین لباسشویی اتوماتیک در از جلو با گردش دورانی سریع .

گروه 2 : ماشین لباسشویی تمام اتوماتیک ترکیبی در از جلو با گردش دورانی سریع و خشک کن 100% .

گروه 3 : ماشین لباسشویی اتوماتیک دیجیتالی در از جلو ، با گردش دورانی سریع .

گروه 4 : ماشین لباسشویی تمام اتوماتیک دیجیتالی در از جلو ، با گردش دورانی سریع و خشک کن 100% .

گروه 5 : ماشین لباسشویی اتوماتیک در از جلو با گردش دورانی سریع .

گروه 6 : ماشین لباسشویی تمام اتوماتیک دیجیتالی در از جلو با گردش دورانی سریع و خشک کن 100 % .

گروه 7 : ماشین لباسشویی اتوماتیک در از بالا با گردش دورانی سریع و حرکت پروانه نیم دور با گیربکس .

گروه 8 : ماشین لباسشویی اتوماتیک در از بالا ، با گردش دورانی سریع و دارای تسمه و پولی و شفت .

گروه 9 : ماشین های لباسشویی اتوماتیک دیجیتالی در از بالا با گردش دورانی سریع و تسمه و پولی و شفت .

گروه 10 : ماشین های لباسشویی تمام اتوماتیک دیجیتالی در از بالا ، با موتور DC و بدون تسمه و پولی و خشک کن 100% .

مکانی مناسب برای لباسشویی

قبل از هر چیز، محل قرار گرفتن ماشین لباسشویی بسیار اهمیت دارد.افرادی هستند که ماشین لباسشویی، خود را به دلایل خاصی‌ یا از روی ناآگاهی درون حمام، انباری و یا حیاط خلوت مسقف‌ می‌گذارند.در حالیکه، نمی‌دانند با این کار چه اشتباهی در حق خود و افراد خانواده‌ می‌کنند.

چرا که گذاشتن ماشین لباسشویی در حمام، باعث تولید و تکثیر هر چه سریع تر میکروب‌ و باکتری‌ها می‌شود. آلودگی بوجود‌آمده به لباس‌ها، پرده و لوازمی مثل لیف و…در حمام نفوذ کرده و در نتیجه، خیلی راحت انسان، را به آلرژی، آسم و بیماری‌های پوستی مبتلا می‌‌کنند.

بنابراین، ماشین لباسشویی شما باید در محیط های‌ باز مثل آشپزخانه نصب شود.و در پایان کار، بایددر مخزن، لباسشویی و هم پنجره آشپزخانه‌ را باز گذاشت تا هوا و بخار حاصله ازآن خارج شود.چرا که حبس این بخار، باعث، ایجاد محیط مناسب برای رشد میکروب و باکتری‌ها می‌شود.اگر نمی توانید ماشین لباسشویی را در یک محیط باز قرار دهید. و اجبارا آن را در محیط های نامناسب مانند حمام، انباری و …قرار داده‌اید.باید بعد از اتمام کار ماشین در حمام ، یا انباری را به مدت چند ساعت، باز گذاشته تا هوا وبخار‌های حاصله خارج شوند.

ساختار داخلی

موتور ماشین‌های سطلی ممکن است از نوع قطب‌چاکدار یا خازنی باشد که از موتور قطب‌ چاکدار تنها در حالتی استفاده می‌شود که موتور به صورت مستقیم (بدون تسمه) به دیگ وصل است و جهت چرخش آن قابل تغییر نیست (چپ‌گرد و راست‌گرد ندارد).

برخی از ماشین‌های لباس‌شویی سطلی دارای المنتی برای گرم‌کردن آب نیز هستند، اما ماشین‌های لباس‌شویی دوقلو به علت اینکه معمولاً دارای دیگ پلاستیکی‌اند در آن‌ها از المنت گرم‌کن استفاده نمی‌شود.

عمل خشک‌کردن در ماشین‌های دوقلو معمولاً به وسیلهٔ نیروی گریز از مرکز انجام می‌شود و دارای یک موتور جدا برای مخزن خشک‌کن هستند.

موتورهای ماشین دوقلو هر دو از نوع موتورهای القایی آسنکرون تکفاز هستند و در برخی از آن‌ها یک موتور القایی قطب‌چاکدار برای پمپ الکتریکی استفاده می‌شود.

موتور شستشوی ماشین‌های دوقلو با تسمه به دیگ وصل می‌شود و می‌تواند لباس‌ها را در دو جهت بچرخاند که به تمیزتر شدن آن‌ها کمک می‌کند، اما موتور خشک‌کن به صورت مستقیم به مخزن خشک‌کن اتصال می‌یابد و به همین علت سرعت این قسمت بسیار بالاست و برای جلوگیری از خطرهای احتمالی یک ترمز مکانیکی که با میکروسوییچ فعال می‌شود در آن‌ها تعبیه شده‌است که با بازشدن در مخزن، موتور را خاموش و ترمز مکانیکی را فعال می‌کند.

در ماشین‌های دوقولو با استفاده از دو تایمر برنامهٔ تغییرجهت ماشین را تعیین می‌کنند، به این صورت که اگر تایمر ۱ فعال باشد، ماشین مدت‌زمان چرخش ماشین در هر جهت بیشتر خواهد بود (مثلاً ۳۰ ثانیه چپ، ۴ ثانیه توقف، ۳۰ ثانیه راست، ۴ ثانیه توقف) اما اگر تایمر ۲ فعال باشد مدت زمان چرخش ماشین در هر جهت کمتر می‌شود (مثلاً ۵ ثانیه چپ، ۷ ثانیه توقف، ۵ ثانیه راست، ۷ ثانیه توقف). دور آرام ماشین برای لباس‌های ظریف در نظر گرفته شده‌ است.

شستشوی لباس‌های زیر

لباس‌های زیر یکی از منابع اصلی‌ انتشار میکروب در فضای بسته و مرطوب‌هستند.بهتر است لباس‌های زیر، خود را جدا از لباس‌ها دیگر، در لباسشویی شستشو دهید.چرا که ممکن است آلودگی و کثیفی، لباس‌های، دیگر به لباس‌های زیر شما سرایت کرده و سبب تحریک پوستییا حتی عفونت در موضع پوشیدن شود.

شستشوی روکش‌ها و ملحفه‌ها

خانم‌های کدبانو برای حفظ رنگ و رو یا طول عمر روتختی، روبالشی و ملحفه‌ها آنها را با آب سرد و، دورکند ماشین می‌شویند.در صورتیکه این کار یک آب‌تنی لذت‌بخش برای این نوع روکش‌ها محسوب، می‌شود.همچنین یکی از بهترین محیط‌هابرای حفظ گرد و غبار و ایجاد آلرژی، روتختی‌ها و روبالشی‌ها، هستند.

مشکلات ماشین لباسشویی

مشکلاتی که برای ماشین لباس شویی ممکن است پیش آید:

1) به محض حرکت دادن ولوم به‌طرف بیرون، لامپ خبر روشن‌شده اما ماشین آبگیری نمی‌کند
2) لباسشویی عمل آبگیری را به اتمام رسانده، اما عملیات بعدی انجام نمی‌شود
3) درحالی‌که ماشین خاموش است، با باز شدن شیر آب، ماشین شروع به آبگیری می‌کند
4) لباسشویی مرتباً در حال آبگیری است و عمل آبگیری قطع نمی‌شود
5) علت نشت آب از ماشین لباسشویی در حین کار
6) Heater لباسشویی آب را گرم نمی‌کند
7) لباسشویی آبگیری کرده اما موتور شستشو کار نمی‌کند
8) لباسشویی عمل شستشو را انجام می‌دهد اما آب کثیف تخلیه نمی‌شود
9) دور تند ماشین عمل نمی‌کند و درنتیجه آب لباس‌ها گرفته نمی‌شود
10) علت حرکت زیاد ماشین لباسشویی به هنگام شستشوی لباس
11) علت صدای زیاد ماشین لباسشویی به هنگام کار
12) علت حل نشدن پودر در ماشین لباسشویی

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید