نقد و بررسی

روش های پاک کردن لکه وایتکس از روی لباس

پاک کردن لکه وایتکس روی لباس

وایتکس یا سفیدکننده یک ماده رایج میان محصولات شوینده خانگی است که به ما کمک می‌کند لباس‌های سفیدمان را روشن و پاکیزه و خانه‌هایمان را عاری از میکروب و باکتری نگه داریم. اگر از این ماده شیمیایی به درستی استفاده نشود، می‌تواند لکه‌هایی ناخوشایند بر لباس‌های ما به جا بگذارد. اگر لکه سفید یا رنگی در اثر استفاده از وایتکس روی لباستان افتاده است، به هیچ عنوان نترسید و این متن را بخوانید. با مطالعه این مطلب، با نحوه پاک کردن لکه وایتکس روی لباس آشنا شوید. با هوم کالا همراه باشید.

آیا پاک کردن لکه‌های وایتکس روی لباس ممکن است؟

هنگامی‌‌که وایتکس با پارچه تماس پیدا می‌کند، تقریبا بلافاصله رنگ آن را پاک کرده و لکه‌ای سفید یا زرد رنگ باقی می‌گذارد. در حالی که بیشتر لکه‌های عادی به دلیل قرار گرفتن رنگ جدید روی پارچه ایجاد می‌شود، لکه وایتکس روی لباس در واقع در اثر “از بین رفتن رنگ پارچه” ایجاد می‌شود، یعنی لکه ایجاد شده در اثر وایتکسی شدن لباس، دائمی ‌است. بنابراین راه از بین بردن لکه وایتکس روی لباس، در واقع به بازیابی رنگ الیاف برمی‌گردد.

مواد مورد نیاز برای از بین بردن لکه وایتکس

برای از بین بردن لکه مایع سفیدکننده، بیشترین موادی که به آن‌ها احتیاج خواهید داشت، الکل و قهوه برای لباس‌های تیره و جوش شیرین برای خنثی و تضعیف کردن لکه وایتکس روی لباس است. مواد دیگری مانند پاک کننده رنگ و رنگ‌های پارچه قابل شست‌وشو نیز می‌توانند شما را در از بین بردن لکه وایتکس روی لباس یاری کنند.

روش‌های پاک کردن لکه وایتکس از روی لباس

لکه وایتکس روی لباس از جمله لکه‌های ماندگار است؛ پس قبل از اینکه دیر شود، می‌توانید لباس را با آب سرد شست‌وشو دهید تا از پخش شدن لکه وایتکس روی بخش‌های دیگر لباس جلوگیری کند؛ به عبارتی با این راهکار، روش خنثی کردن را انجام می‌دهید. این کار بهتر است قبل از ترمیم رنگ لباس صورت پذیرد. در این مطلب، آن دسته از روش‌های از بین بردن لکه وایتکس پیشنهاد می‌شود که اکثراً خانگی بوده و مواد موردنیاز آن‌ها در دسترس است.

پاک کردن لکه وایتکس با الکل

برای اینکه لکه وایتکس روی لباس را با الکل پاک کنید، به الکل ایزوپروپیل نیاز دارید. پنبه را به الکل آغشته کنید و سپس پنبه را از بیرون لکه به داخل آن بکشید. با این کار تا حدودی، رنگ لباس به حالت اولیه برمی‌گردد. البته یادتان باشد که برای لکه‌های کوچک این روش تا حدی جوابگو است. اگر لکه‌های ایجاد شده خیلی زرد هستند، نیاز به زمان بیشتری برای ماندن الکل بر روی لکه دارید. قسمتی را که الکل زده‌اید، با آب پاک کنید و اجازه دهید تا لباس کاملاً خشک شود.

در صورت مشاهده دوباره لکه، یک پارچه را به پراکسید هیدروژن آغشته کرده و روی لکه لباس بکشید. با این کار، لکه‌های زرد به سفید تبدیل می‌شوند؛ چراکه پراکسید همانند سفیدکننده عمل خواهد کرد. در نهایت، لباس را دوباره شست‌وشو دهید. توجه کنید که این راهکار برای لباس‌های تیره بسیار مناسب است.

در مورد ماده هیدروژن پراکسید، لازم به ذکر است که این ماده همان آب اکسیژنه بوده و یک سفیدکننده قوی شناخته می‌شود؛ بنابراین در بیشتر مواقع به جای مواد سفیدکننده‌ای مانند وایتکس، از این محلول می‌توانید استفاده کنید.

به هنگام استفاده از هیدروژن پراکسید باید موارد ایمنی را جدی بگیرید و مانع از تماس پوست با آن شوید. همچنین باید این ماده را به دور از مواد اشتعال‌زا نگه‌داری کنید. ضمن اینکه همانند دیگر ماده‌های پاک‌کننده از ترکیب هیدروژن پراکسید با سایر مواد جداً خودداری نمایید.

پاک کردن لکه وایتکس روی لباس

پاک کردن لکه وایتکس با جوش شیرین

اگر در حین کار با وایتکس متوجه لکه وایتکس روی لباس شدید، بهتر است برای پاک کردن آن به موقع عمل کنید. قسمت دارای لکه را با آب سرد شست‌وشو دهید تا اضافی محلول وایتکس از لباس و پارچه خارج شود. مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط نمایید. به نسبت بین این دو ماده دقت کنید تا مقدار جوش شیرین بیشتر باشد و ترکیب نهایی به یک خمیر تبدیل شود. خمیر به دست آمده را به آرامی بر روی لکه وایتکس به میزان مساوی پخش کنید. پس از گذشت مدت زمانی، خمیر را با یک مسواک یا براش خیلی آهسته بتراشید. از بین بردن لکه وایتکس با جوش شیرین، به خنثی کردن لکه وایتکس روی لباس کمک می‌کند.

پاک کردن لکه وایتکس با رنگ کردن لباس

یکی از روش‌های از بین بردن لکه وایتکس از روی لباس، رنگ کردن آن است. اگر لکه کوچک باشد، می‌توانید از رنگ‌های مخصوص پارچه که قابلیت شست‌وشو نیز دارند، استفاده کنید. البته رنگ باید هم‌رنگ با پارچه باشد.

ممکن است لکه وایتکس بزرگ باشد و اکثر افراد ترجیح بدهند که لباس خود را یک‌دست رنگ کنند. برای این کار دو روش وجود دارد: تحویل لباس به کارگاه رنگرزی یا استفاده از روش خانگی برای رنگ کردن لباس موردنظر.

برای اینکه لباس را در خانه رنگ کنید، به رنگ دلخواه خود و یک پاک کننده رنگ نیاز خواهید داشت. داخل تشت یا وان، آب داغ را باز کنید. مقداری از پاک کننده رنگ را به آب اضافه نمایید. لباس موردنظر را بین ده الی سی دقیقه، داخل آب قرار دهید تا خیس شود. در این مدت زمان، باید رنگ لباس از بین برود. آب داخل تشت را خالی کرده و دوباره پر از آب کنید. این بار، رنگ دلخواه خود را به آب اضافه کنید. تمامی دستورالعمل‌های رنگ کردن لباس روی بسته رنگ نوشته شده است. با رعایت آن‌ها، رنگ لباس شما به رنگ مورد نظرتان تبدیل می‌شود.

توجه به دو نکته در این روش لازم است. اول اینکه میزان استفاده از پاک کننده رنگ به تعداد دفعات شست‌وشوی لباس و اندازه لباس بستگی دارد. برای لباس‌های کوچک، دو بسته کافی است. همچنین مدت زمان نگه‌داشتن لباس در داخل پاک کننده رنگ، به میزان تیرگی آن بستگی دارد.

از بین بردن زردی وایتکس روی لباس

وایتکس حاوی یک رنگ زرد است که می‌تواند به سطوح سفید منتقل شود. از بین بردن لکه، نیازمند از بین بردن رنگ ناخواسته است. روش‌های مختلفی برای تحقق این امر وجود دارد. می‌توانید برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک اسفنج یا پنبه توپی را با الکل مرطوب کنید.
  • پنبه را با حرکات دورانی آهسته روی قسمت لک شده بمالید.
  • اگر لکه‌ها بسیار زرد هستند، اجازه دهید الکل کمی ‌روی آن قسمت بماند.
  • اسفنج را کاملا بشویید و قسمت الکلی شده را با آب ساده پاک کنید تا الکل کاملا از بین برود.
  • اجازه دهید لباس خشک شود.
  • اگر لکه هنوز هم باقی مانده است، یک پارچه نرم را با پراکسید هیدروژن مرطوب کرده و آن را روی لکه بمالید. اگر لکه مقاوم است، مقدار کمی ‌پراکسید را مستقیما بر روی لکه بریزید و بگذارید چند دقیقه بماند. پراکسید مثل یک سفید کننده خفیف عمل می‌کند و می‌تواند لکه‌های زرد را به رنگ سفید برگرداند.
  • لباس را دوباره با آب و پارچه تمیز بشویید و بگذارید خشک شود.

پاک کردن لکه وایتکس روی لباس

پاک کردن لکه وایتکس از روی انواع لباس

لکه وایتکس روی لباس جین

جین‌های تیره اغلب رنگ زیادی بر روی خود دارند، که می‌تواند باعث شود روش الکل به خوبی کار کند. اما برگرداندن رنگ جین‌های روشن‌تر دشوار خواهد بود، بنابراین در عوض می‌توانید لکه را با یک تکه پارچه جین بپوشانید یا آن را با یک سوراخ، مشابه جین‌های از اول پاره کنید.

لکه وایتکس روی حوله

حوله‌ها معمولاً برای جلوگیری از انتقال رنگ به پوست افراد هنگام استفاده از حوله، رنگ اضافی در الیاف خود ندارند، بنابراین برای برگرداندن رنگ به لکه وایتکس روی حوله، نمی‌توان از روش الکل استفاده کرد. بنابراین بهترین روش، رنگ کردن مجدد لکه وایتکس روی حوله است. اما در این صورت باید حتما از رنگی استفاده شود که پس از خیس شدن حوله هنگام استفاده، به سطوح و پوست افراد منتقل نشود.

لکه وایتکس روی کفش

نحوه از بین بردن لکه وایتکس روی کفش بستگی به رنگ لکه دارد. اگر لکه سفید باشد، به این معنی است که رنگ پارچه از بین رفته است. در این صورت می‌توانید قسمت سفید شده را رنگ کنید و یا با استفاده از روش‌های خلاقانه، مواردی دکوراتیو را روی لکه بچسبانید. اگر لکه وایتکس به رنگ زرد باشد، این بدان معنی است که رنگ زرد موجود در سفیدکننده روی کفش مانده است و باید برداشته شود.

سخن آخر

به یاد داشته باشید که با وجود این که توصیه‌های این مطلب در پاک کردن لکه وایتکس روی لباس موثرند، بهترین اقدام این است که در وهله اول از ایجاد لکه وایتکس روی لباس پیشگیری کنید. توصیه‌های زیر در این موضوع موثر خواهند بود:

  • اگر در ماشین لباسشویی از سفید کننده یا وایتکس استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که لیبل‌های لباس هم امکان استفاده از وایتکس برای آن لباس را تایید می‌کنند.
  • هرگز وایتکس را مستقیماً روی لباس‌ها نریزید. همیشه طبق دستورالعمل بسته‌بندی سفیدکننده، آن را با آب رقیق کنید.
  • از شستن لباس‌های رنگی با وایتکس بپرهیزید، زیرا این کار می‌تواند باعث از بین رفتن یا تغییر رنگ لباس شود.
  • هنگام استفاده از وایتکس، لباس‌های قدیمی ‌بپوشید تا اگر وایتکس به روی آن ریخته شد، مهم نباشد. همچنین هنگام شست و شو با وایتکس، همیشه از دستکش لاستیکی استفاده کنید.
  • اگر قسمتی از سطوح خانه را با وایتکس پاک می‌کنید، به همه اعضای خانواده اطلاع دهید تا از تماس با آن قسمت بپرهیزند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید