برترین ها, علم و تکنولوژی, نقد و بررسی

برفک زدن یخچال

برفک زدن یخچال

یک یخچال برفک‌زده همان چیزی است که اکثر مادران ما با آن خاطره داشته‌اند و چه خاطره‌ای بدتر از این! در واقع یکی از دلایل تولید یخچال فریزرهای نوفراست و دیفراست توسط کمپانی‌های بزرگی هم چون لوازم خانگی بوش، نجات کاربران از همین مشکلات یخچال‌های برفک‌زا بوده است. اگرچه شایع‌ترین علت برفک زدن یخچال، باز و بسته کردن مداوم درب آن است اما باید قبول کرد که علت را می‌توان در قدیمی و فرسوده بودن سیستم برخی یخچال‌های مکانیکی نیز دانست. در هر صورت فارغ از اینکه شما مالک یک یخچال مکانیکی قدیمی هستید یا از نوع جدید و مدرن آن مانند سری‌های مختلف یخچال بوش استفاده می‌کنید لطفا با ما تا انتهای این متن همراه باشید، چرا که قصد داریم علاوه بر بررسی علت برفک زدن یخچال، راه های سریع رفع این مشکل را نیز به شما آموزش دهیم.

علت برفک زدن یخچال چیست؟

برفک زدن یخچال

فرسودگی یا خرابی نوار درب یخچال

دور درب تمام یخچال فریزرها یک نوار پلاستیکی با قابلیت آهنربایی تعبیه می‌شود تا از خروج هوا به بیرون جلوگیری نماید. آهنربایی بودن این نوار کمک می‌کند تا درب با میزانی از چسبندگی به کابین یخچال چفت شود و با عدم خروج هوا مانع ورود گرما و رطوبت به داخل یخچال شود. حال اگر این نوار فرسوده، کثیف و یا پاره شود درب به طور کامل بسته نمی‌شود. ورود هوای گرم محیط به داخل کابین که معمولا با میزانی از رطوبت همراه است باعث می‌شود که یخچال شروع به برفک‌ زدن کند. اگر علت برفک زدن یخچال شما ناشی از کثیفی نوار درب است به راحتی می‌توانید آن را تمیز کنید اما اگر نوار دارای پارگی یا له شدگی است باید جهت تعویض آن اقدام نمائید.

افتادگی درب یخچال

گاهی درب یخچال به درستی و به موازات کابین بسته نمی‌شود، در این صورت اصطلاحا درب افتاده است. این افتادگی منجر به ورود هوا از درزهایی می‌شود که به درستی روی هم قرار نگرفته‌اند. افتادگی درب یخچال می‌تواند ناشی از خرابی لولا یا بادامک آن باشد، بنابراین اگر به تعمیرات یخچال آشنا هستید با رعایت اصول ایمنی می‌توانید خود جهت حل مشکل دست بکار شوید، در غیر اینصورت بهتر است از تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.

مناسب نبودن جای یخچال

در هر آشپزخانه‌ای باید محل قرارگیری یخچال فریزر اولویت داشته باشد، زیرا وظیفه این دستگاه خنک کردن مواد غذایی است بنابراین ارجحیت بر آن است که در جایی دور از گرما و رطوبت قرار گیرد. در واقع بهترین نقطه نصب یخچال و فریزر جایی دور از اجاق گاز، سماور و … است. همچنین علت برفک زدن یخچال می‌تواند ناشی از عدم تراز یخچال باشد. قرار دادن این وسیله در سطح ناصاف و … موجب فشار به موتور یخچال شده و در نهایت باعث برفک زدن آن می‌شود.

روشن ماندن دائم لامپ یخچال

شاید برایتان عجیب باشد اگر بگوئیم علت برفک زدن یخچال ممکن است در روشن ماندن دائم چراغ یخچال باشد! لامپ یخچال بوسیله یک میکروسوئیچ خاموش و روشن می‌شود. اگر این میکروسوئیچ خراب شود و یا بسوزد لامپ به طور دائم روشن می‌ماند، این روشنایی موجب تولید گرما در داخل کابین یخچال می‌شود. گرما نیز به برفک زدن یخچال کمک می‌کند، بنابراین اگر با این مشکل مواجه شدید می‌توانید میکروسوئیچ درب را تعویض نمائید.

خراب شدن ترموستات

ترموستات یکی از مهم‌ترین اجزاء یخچال است که وظیفه متعادل ساختن دمای داخلی آن را بر عهده دارد. یعنی هنگامی که دمای یخچال خیلی پائین یا بالا برود این ترموستات است که با دستور قطع یا وصل کردن جریان برق کمپرسور کمک می‌کند تا دمای یخچال به میزان تعیین شده توسط کاربر برسد. اگر این قطعه دچار خرابی یا فرسودگی شود عمل تنظیم دما به درستی صورت نمی‌گیرد در نتیجه یخچال به مرور شروع به برفک زدن می‌کند.

خرابی مین برد یخچال

احتمالا با این مسئله مواجه شدید که یخچالتان بی وقفه کار کرده باشد بدون اینکه علت آن را بدانید. سرنخ این مشکل در خرابی مین برد یخچال است. در واقع فرمان تنظیم دمای یخچال توسط این قطعه صادر می‌شود. هنگامی که مین برد درست کار نمی‌کند هوای سرد به طور دائم در یخچال تولید شده و موجب ایجاد یخ در قسمت پشت یخچال می‌شود. این یخ زدگی می‌تواند علت برفک زدن یخچال به شمار آید. در این حالت باید از تکنسین متخصص جهت تعمیر یا تعویض مین برد کمک بگیرید.

سوختن یا از کار افتادن فیوز حرارتی

اگر شما یک یخچال نوفراست(ضد برفک) هم داشته‌باشید باز هم ممکن است با برفک مواجه شوید. البته این مورد در اینگونه یخچال‌ها نادر است اما به هر صورت خرابی قطعات در یک وسیله الکتریکی کاملا ناگریز است پس همین امر می‌تواند علت برفک زدن یخچال نوفراست یا دیفراست باشد. یکی از این قطعات فیوز حرارتی است. این قطعه در صورت از کار افتادن ترموستات وظیفه حفاظت حرارتی دمای یخچال را بر عهده دارد. پس هنگامیکه فیوز حرارتی بسوزد پروسه یخ زدایی به درستی انجام نمی‌شود در نتیجه یخچال شروع به برفک زدن می‌کند.

خراب شدن هیتر دیفراست

یخ زدن اواپراتور مانع عملکرد درست این قطعه شده و نهایتا منجر به برفک زدن یخچال می‌شود. در یخچال‌های مدرن امروزی، سیستم به گونه‌ای طراحی شده‌است که از یخ زدن اواپراتور جلوگیری شود که این کار توسط هیتر دیفراست انجام می‌شود، بنابراین هنگام تعمیر یخچال بوش اگر متوجه شدید که هیتر به درستی یخ‌زدایی نمی‌کند باید جهت تعویض یا تعمیر آن اقدامات لازم را انجام دهید.

عدم کارکرد درست دمپر

دمپر دریچه‌ای است که هوای سرد از طریق آن وارد یخچال می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که دمای یخچال پائین بوده و یا به حد نصاب تعیین شده نرسیده باشد در این حالت فن روی فریزر باز می‌شود و دمپر هوای سرد درخواستی را وارد کابین یخچال می‌نماید، زمانیکه هوای یخچال به اندازه کافی سرد شد این دریچه بسته می‌شود. اگر دمپر دچار ایراد شود و به طور کامل بسته نشود هوای گرم را از طریق کابین وارد اواپراتور می‌کند و موجب یخ زدن آن می‌شود. همین مسئله می‌تواند علت برفک زدن یخچال باشد.

مراحل برفک زدایی یخچال

حال که علت برفک زدن یخچال را متوجه شدید وقت آن است که با نحوه برفک زدایی یخچال نیز آشنا شوید. برفک زدایی از آن جهت حائز اهمیت است که بی‌توجهی نسبت به آن موجب افت عملکرد کمپرسور یا موتور یخچال، محدود شدن محفظه نگه‌داری مواد خوراکی و در نهایت ایجاد بوی نامطبوع در یخچال می‌شود. البته زمان برفک زدایی بسته به نوع، مدل و نحوه استفاده از یخچال می‌تواند متغیر باشد، پس هر زمان نشانه‌های برفک را در دستگاه خود دیدید باید جهت رفع آن دست بکار شوید. همچنین قبل از ارائه هر راهکاری بهتر است همواره این نکته را مد نظر داشته باشید که برای پاکسازی و  یخ زدایی یخچال نیاز است که ابتدا یخچال فریزر را از برق بکشید، سپس موراد زیر را اجرا نمائید.

پس از خاموش کردن یخچال، تمامی مواد خوراکی داخل آن را خارج نمائید. بهتر است موادی که احتمال فاسد شدن آن‌ها وجود دارد را در کلمن یخ و … بگذارید تا پروسه پاکسازی یخچال به اتمام برسد. خارج کردن قفسه‌ها و کشوها نیز نباید فراموش شود. در این مرحله لازم است که به یخچال زمان بدهید تا یخ و برفک آن به مرور ذوب شود، برای تسریع آب شدن یخ‌ها ترفندهایی چون استفاده از سشوار، پنکه و غیره وجود دارد که چندان ایمن و عقلانی نیست بنابراین اگر عجله دارید که زودتر برفک‌ها را آب کنید بهتر است یک ظرف آب داغ را در کابین قرار دهید سپس درب یخچال را ببندید تا در اثر گرما، یخ و برفک‌ها ذوب شوند.

زمانیکه یخ‌ها حالت پودری پیدا کردند می‌توانید به وسیله کاردک پلاستیکی تکه‌های برفک را خیلی راحت پائین بریزید. در این مرحله از ضربه زدن به قسمت انتهایی یخچال خودداری نمائید، در ضمن بهتر است از وسایل نوک تیز برای اینکار استفاده نکنید زیرا ممکن است به لوله‌های گاز یخچال آسیب زده و موجب نشتی آن شوید.پس از ذوب شدن کامل یخ‌ها آب سرازیر شده را بوسیله حوله و … جمع کرده و داخل یخچال را با دستمال مرطوب تمیز کنید. اکنون یخچال بوش شما آماده استفاده مجدد است. آن را به برق بزنید، زمانیکه دمای یخچال به برودت مطلوب رسید مواد غذایی را داخل آن بچینید.

راه های سریع و عملی برای حل مشکل برفک زدن یخچال

اگر می‌خواهید یخچالی بدون برفک داشته باشید بهتر است توصیه‌های زیر را جدی بگیرید.درب یخچال را دائما بازوبسته نکنید.از بسته شدن کامل درب یخچال اطمینان حاصل کنید.در راهنمای خرید یخچال بوش درهوم کالا یا هر برند دیگری که در بازار وجود دارد به حجم استاندارد کابین یخچال اشاره شده‌است، بنابراین باید دقت داشته‌باشید که بیشتر از این مقدار خوراکی در یخچال جای ندهید، زیرا قرار دادن حجم زیادی از مواد غذایی خود می‌تواند علت برفک زدن یخچال باشد.

از چسباندن مواد غذایی به دیواره‌های انتهایی یخچال که محل قرارگیری دریچه‌های ورود و خروج هوای سرد است بپرهیزید. همچنین چیدمان درست و منظم مواد خوراکی سبب می‌شود دیگر بهانه‌ای برای باز گذاشتن طولانی مدت درب آن نداشته‌باشید.بهترین و سریع‌ترین راه جهت رفع مشکل برفک زدن یخچال، تنظیم درست دمای آن است. برای اینکار علاوه بر مطالعه راهنمای دستگاه بهتر است فصول سال را نیز در نظر بگیرید و مطابق با فصل دمای یخچال فریزر خود را تنظیم نمائید.یک علت برفک زدن یخچال قرار دادن مواد غذایی داغ یا مرطوب داخل آن است. رطوبت و گرما می‌تواند موجب تسریع برفک زدن یخچال بشود.

جهت نصب یخچال، همواره به محل قرارگیری آن دقت کنید. حتی‌الامکان یخچال را با ده سانت فاصله از دیوار قرار دهید. استفاده از تراز هنگام نصب به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید یخچال حالتی کاملا ثابت و متعادل دارد. یک راه ساده جهت تست این موضوع باز گذاشتن درب یخچال است. در حالت ایمن و ثابت درب نباید خود به خود بسته شود، در غیر اینصورت محل قرار گیری یخچال دارای شیب غیر استاندارد است.در صورتیکه اطمینان دارید علت برفک زدن یخچال شما ناشی از خرابی یا ایراد در قطعات آن است بهتر است حتما با یک تعمیرکار ماهر جهت تعمیر یخچال بوش خود تماس بگیرید.و در نهایت اگر بودجه کافی دارید، خرید یخچال‌های دیفراست و نوفراست بوش ازهوم کالا با گارانتی اصل می‌تواند راه کار مناسبی باشد که شما را از شر برفک یخچال نجات دهد.

برفک زدن یخچال

نتیجه گیری

برفک زدن یخچال یک امر طبیعی در فرایند یک وسیله است که البته با رعایت نکاتی که در قسمت بالای متن به آن اشاره کردیم، می‌توان از به وجود آمدن آن تا حد زیادی کاست. اگر در منزل کودک خردسالی دارید؛ حتما درب یخچال خود را قفل کنید؛ چرا که باز بسته شدن بیش از اندازه درب یخچال، یکی از اصلی‌ترین دلایل برفک است.

سوالات متداول

مهم‌ترین دلایل برفک زدن یخچال چیست؟دلایل زیادی را می‌توان برای فرک زدن یخچال معرفی کرد که برخی از مهم‌ترین آنها شامل: خراب بودن ترموستات، خراب بودن مین برد، افتادگی درب یخچال، مناسب نبودن جای یخچال و باز و بسته شدن زیاد درب یخچال می‌شود.چطور برفک یخچال را آب کنیم؟برای آب کردن برفک یخچال خود، بهتر است به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید. زیرا هر برند از یخچال قل خاص خودش را برای آب کردن برفک دارد. به صورت کلی شما می‌توانید یخچال خود را از برق بکشید تا برفک آن به آرامی آب شود یا یک ظرف آب جوش داخل یخچال قرار دهید تا به آرامی و بدون هیچگونه خطری برفک یخچال شما آب شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید