برترین ها, علم و تکنولوژی, نقد و بررسی

آبگیری نکردن ماشین لباسشویی

آبگیری نکردن ماشین لباسشویی

حضور ماشین لباسشویی در هر خانه،‌ علاوه بر راحت‌تر کردن پروسه شست‌و‌شوی لباس‌ها ردی از تمیزی، پاکیزگی و سرزندگی را در محیط اطراف به جای خواهد گذاشت و برعکس هرگونه خرابی یا اختلال در عملکرد آن موجب زحمت فراوان و پرداخت هزینه مضاعف می‌شود. یکی از مشکلات شایع ماشین لباسشویی عدم آبگیری درست آن است. این معضل گاهی در برندهای معتبر و مشهور لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی بوش نیز ممکن است  اتفاق بیفتد. به طور کلی علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی را می‌توان در ۷ مورد کلی بررسی کرد بنابراین جهت رفع این مشکل و یا تعمیر ماشین لباسشویی بوش خود با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

اشکال در شیلنگ ماشین لباسشویی

اولین علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی می‌تواند ناشی از اشکال در شیلنگ ورودی ماشین باشد. شیلنگ همان قطعه‌ای است که ماشین لباسشویی را به ورودی آب خانگی وصل می‌کند و اجازه می‌دهد آب سرد یا گرم وارد مخزن ماشین لباسشویی شود. طول شیلنگ ماشین لباسشویی بسته به مدل و برند آن بین ۱ تا ۲ متر است. در انتهای این وسیله صفحه‌ای مشبک  قرار داده شده‌است که از طریق آن ماشین لباسشویی به منبع آب شهری متصل می‌شود. وظیفه این صفحه یا فیلتر جلوگیری از ورود هرگونه رسوب و مواد زائد به شیلنگ و مخزن لباسشویی است.

آبگیری نکردن ماشین لباسشویی

هرگونه پارگی، پوسیدگی، خمیدگی و یا عدم اتصال درست شیلنگ موجب آبگیری نکردن ماشین لباسشویی می‌شود.به منظور بررسی سلامت شیلنگ ماشین لباسشویی بوش پس از اطمینان از باز بودن آب، تمام طول شیلنگ را به دقت بررسی کنید. اگر قطره‌های آب از شیلنگ نشت کرد یعنی شیلنگ سوراخ یا پوسیده شده‌است در این صورت باید جهت تعویض آن اقدام کنید ولی اگر ضایعات یا گل‌ولای داخل آن گیر کرده باشد باید پس از بستن شیر آب، صافی را کاملا تمیز نمائید.

بررسی اتصال و میزان فشار شیر آب شهری

اگر مشکل از شیلنگ‌ ماشین لباسشویی نبود باید به سراغ ورودی آب شهری منزل بروید و آن را نیز بررسی نمایید. شاید اینکار بنظرتان کمی پیش پا افتاده و غیر ضروری بیاید اما بعید نیست که علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی شما دقیقا ناشی از همین مورد باشد، چرا؟ چون گاهی کاربر به طور کلی فراموش می‌کند شیر آب را باز کند. همچنین فشار کم آب سبب می‌شود آب به کندی وارد مخزن لباسشویی شود در نتیجه ماشین قادر به کار کردن نیست. برای اطمینان از میزان فشار استاندارد آب، شیر آب را باز کنید و یک سطل یا ظرف ۱۰ لیتری زیر آن قرار دهید.

در بهترین حالت این سطل باید ظرف دو دقیقه پر شود. اگر طی این مدت ظرف پر نشد یعنی فشار آب برای عملکرد درست ماشین لباسشویی کافی نیست بنابراین جهت رفع این مشکل باید از تعمیرکار متخصص کمک بگیرید. یک نکته را فراموش نکنید؛ اگر فشار آب شهری شما زیاد است بهتر است شیر آب را تا انتها باز نکنید چرا که فشار زیاد به اجزاء داخلی شیر برقی ماشین لباسشویی آسیب وارد می‌کند.

اشکال در شیر برقی یا سلونوئید ماشین لباسشویی

سلونوئید یا شیر برقی ماشین لباسشویی همان قطعه‌ای است که آب را به داخل ماشین لباسشویی هدایت می‌کند. این قطعه خود دارای قطعه‌های دیگری هم چون بوبین، فیلتر، لاستیک آب‌بندی، دیافراگم، ترمینال، سیم پیچ و … است که کارکرد صحیح هر کدام از این قطعات سبب می‌شود تا عمل آبگیری در ماشین لباسشوی به درستی انجام شود. در واقع اصلی‌ترین علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی را باید در خرابی این قطعه یافت.

همانطور که گفتیم شیر برقی علاوه بر وظیفه انتقال آب به داخل ماشین لباسشویی مسئول کنترل و قطع و وصل کردن آب ورودی نیز هست یعنی زمانیکه آب داخل دیگ به حد نصاب رسید جریان ورود توسط شیر برقی قطع خواهد شد. با این توضیحات حتما تا الان متوجه اهمیت و تاثیر این قطعه در نحوه صحیح آبگیری ماشین لباسشویی شده‌اید بنابراین اگر شیر برقی و اجزاء آن به دلایلی اعم از شکستگی در اثر انبساط و انقباض، یخ زدگی، ترک به دلیل فشار زیاد آب و … خراب یا معیوب شود سیکل آب گیری به درستی در ماشین لباسشویی اتفاق نخواهد افتاد. بد نیست بدانید که در مدل‌های جدید ماشین لباسشویی مانند ماشین لباسشویی بوش برخلاف مدل‌های قدیمی از یک شیر برقی جهت ورود آب سرد استفاده می‌شود.

ایراد در سوئیچ فشار یا سوئیچ سطح آب ماشین لباسشویی

سوئیچ فشار یا سوئیچ سطح آب قطعه‌ای است که میزان آب موجود در مخزن لباسشویی را اندازه‌گیری و تعیین می‌کند. این فرآیند هوشمند توسط قطعاتی چون هیدروستات انجام می‌شود. هیدروستات خود به شیلنگی پلاستیکی در انتهای دیگ ماشین لباسشویی متصل است که هنگام بالا آمدن آب در دیگ، هوای داخل شیلنگ را فشرده می‌سازد. این تراکم، سنسور سوئیچ سطح آب را فعال کرده و جریان آب را پس از رسیدن به حد نصاب قطع می‌کند. علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی گاهی به دلیل درست عمل نکردن همین چرخه است.

خرابی، پارگی یا نشست شیلنگ ، معیوب شدن فنر پشت پرده دیافراگم هیدروستات یا هر نوع صدمه و شکستگی سوئیچ فشار آب عملکرد آبگیری، تخلیه و … آب ماشین لباسشویی را مختل خواهد کرد. در صورتیکه به دنبال علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی در خرابی این قطعه هستید ابتدا لازم است موارد ایمنی را جدی گرفته و لباسشویی را از برق بکشید. اگر موفق نشدید مشکل را عیب‌یابی کنید حتما با متخصصین اینکار تماس بگیرید.

عملکرد نادرست تایمر یا برد الکتریکی در ماشین لباسشویی

با مطالعه راهنمای خرید ماشین لباسشویی بوش و یا هر مدل ماشین لباسشویی مدرن دیگری متوجه خواهید شد که تمامی این لباسشویی‌ها مجهز به برد الکتریکی هستند. در واقع برد الکتریکی مغز هوشمند و هدایت کننده ماشین لباسشویی است که فرمان عملکرد هر قطعه را بر مبنای برنامه داده شده به ماشین لباسشویی صادر می‌کند. توجه به هرگونه عیب و ایراد در برد الکتریکی نه فقط به علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی بلکه به دلیل احتمال از کار افتادن کلی دستگاه بسیار حائز اهمیت است.

مهم‌ترین فرمانی که تایمر یا برد الکتریکی صادر می‌کند فرمان جریان قطع و وصل آب توسط شیر برقی است. از آنجاییکه تمامی این فرآیند از طریق جریان الکتریکی انجام می‌شود اگر برد دستگاه ولتاژ لازم جهت صدور این فرمان را نداشته‌باشد، شیر برقی نمی‌تواند عمل آبگیری را به درستی انجام دهد. بنابراین در صورتیکه احتمال می‌دهید علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی شما ناشی از اختلال در کارکرد برد الکتریکی است باید حین آبگیری، ولتاژ پایانه‌های الکتریکی را مورد بررسی قرار دهید. صد البته که انجام این تست به دلیل احتمال برق گرفتگی به هیچ وجه کار شما نیست! اینکار فقط باید توسط تعمیرکار ماهر انجام شود. این مورد در مورد ماشین لباسشویی‌های قدیمی که به جای برد الکتریکی دارای تایمر هستند نیز صدق می‌کند. تنها تفاوت در این است که در این ماشین لباسشویی‌ها باید ولتاژ کنتاکت‌های تایمر را مورد بررسی قرار داد.

کثیفی یا انسداد مخزن پودر ماشین لباسشویی

هنگام تعمیر ماشین لباسشویی بوش اگر تعمیرکار به شما گفت که علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی‌تان ناشی از کثیفی سوراخ‌های جاپودری است خیلی تعجب نکنید. آگاهی از نحوه عملکرد این قطعه کمک می‌کند تا از تمیز کردن آن غافل نشوید. بدین منظور باید بدانید؛ پس از وارد شدن آب از شیر برقی به محفظه پودر ماشین لباسشویی، آب توسط سوراخ‌های جا پودری به شکل اسپری وارد دیگ ماشین لباسشویی می‌شود. حال اگر این سوراخ‌ها کثیف یا مسدود شده باشند طبیعتا مسیر عبور آب قطع خواهد شد و یا با شدت بسیار کمی وارد محفظه می‌شود. بهترین راه برای رفع این مشکل ساده این است که ابتدا ماشین را از برق بکشید، جاپودری را خارج کرده و آن را به وسیله فرچه تمیز کنید. همچنین در صورت شکستگی یا ترک خوردگی جاپودری لازم است قطعه نو را جایگزین نمائید.

اشکال در سیم کشی ماشین لباسشویی

کاملا بدیهی است که در یک وسیله الکترونیکی سیم کشی دستگاه نقشی اساسی دارد، چرا که کلیه قطعات تنها در صورتی قادر به انجام درست وظایف خود هستند که اتصال الکتریکی بین آن‌ها برقرار باشد. بنابراین علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی را باید در پارگی، قطعی و یا پوسیدگی سیستم سیم کشی ماشین لباسشویی نیز جستجو کرد. جدای از سیم کشی،  سوکت‌های اتصال دهنده سیم نیز می‌توانند موجب عدم آبگیری صحیح ماشین لباسشویی شوند. اگر ایراد آب نگرفتن ماشین لباسشویی از این مورد بود هرگز خود اقدام به رفع مشکل نکنید، زیرا ماشین لباسشویی وسیله‌ای برقی با ولتاژ بالا است. پس هرگونه اهمال کاری در کار با آن خدای نکرده عواقب مالی و جانی را در پی خواهد داشت. در این شرایط بهترین کار تماس با تکنسین متخصص و ماهر جهت رفع مشکل است.

آبگیری نکردن ماشین لباسشویی

جمع بندی

ما در این مطلب به این موضوع گریزی زدیم که حتی اگر شما بهترین ماشین لباسشویی از برندهای مشهور و معتبر مانند لوازم خانگی بوش درهوم کالا را نیز تهیه کرده باشید، باز هم ممکن است در پروسه کار با این وسیله دچار مشکل شوید. یکی از این مشکلات عدم آبگیری درست ماشین لباسشویی است که ما به ۷ علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی به طور مفصل اشاره کردیم. اشکال در شیلنگ ماشین لباسشویی، بررسی اتصال و میزان فشار شیر آب شهری، اشکال در شیر برقی یا سلونوئید ماشین لباسشویی، ایراد در سوئیچ فشار یا سوئیچ سطح آب ، عملکرد نادرست تایمر یا برد الکتریکی ، کثیفی شدن یا انسداد جا پودری و اشکال در سیم کشی ماشین لباسشویی از جمله مهم‌ترین علت‌های بررسی شده در این مقاله بودند. در صورت بروز هریک از این موارد تنها راهکار درست و اصولی رجوع به تعمیرکار متخصص و ماهر است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید