برترین ها, علم و تکنولوژی, نقد و بررسی

داغ شدن آب ماشین لباسشویی

داغ شدن آب ماشین لباسشویی

آیا تابحال پس از اتمام کار لباسشویی با لباس‌هایی گرم و چروک مواجه شده‌اید؟ قطعا دیدن این صحنه علاوه بر اینکه کفرتان را در می‌آورد خستگی را نیز بر تن شما باقی می‌گذارد. در این مواقع اولین کار برای بررسی مشکل، چک کردن درجه دمای آب لباسشویی است چرا که در تمام لباسشویی‌ها اعم از ماشین لباسشویی بوش، اسنوا و … برای شست‌و‌شوی هر لباس درجه دمای آب متفاوتی تعریف شده‌است. اگر حرارت آب بیش از حد لازم باشد لباس‌ها چروک شده و به بافت آن‌ها آسیب وارد می‌شود. حال سؤال این است که اصلا «علت داغ شدن آب ماشین لباسشویی چیست؟» این همان سؤالی است که ما پاسخ آن را در این مقاله برای شما آماده کرده‌ایم. اگرچه که توضیحات ما دلیلی بر عدم نیاز شما به یک تعمیرکار حرفه‌ای جهت تعمیر ماشین لباسشویی بوش یا سایر برندها نیست.

معیوب یا خراب شدن ترموستات

ترموستات یکی از مهم‌ترین قطعات در ماشین لباسشویی است. این قطعه حیاتی وظیفه تنظیم دمای آب مورد نیاز برای شست‌و‌شو لباسشویی را بر عهده دارد. ترموستات معمولا در قسمت عقبی و پایین لباسشویی تعبیه می‌شود. هر ترموستات دارای یک حسگر قوی است که در داخل محفظه لباسشویی قرار داشته و با آب داخل مخزن در تماس است. این حسگر با زیاد شدن دمای آب گرما را به تیغه‌های غیر هم جنس منتقل کرده تا در یک فرآیند هوشمند، مطابق با برنامه‌ داده شده به دستگاه کار تولید گرما توسط ماشین لباسشویی متوقف شود. هرگاه این پروسه به درستی انجام نشود آب بیش از حد نیاز داغ می‌شود. بنابراین خرابی یا معیوب شدن ترموستات می‌تواند علت داغ شدن آب ماشین لباسشویی باشد. چروک و داغ بودن لباس، گرمای زیاد شیشه مخزن، حرارت بالا یا داغی بدنه دستگاه از جمله نشانه‌های خرابی ترموستات لباسشویی است.

داغ شدن آب ماشین لباسشویی

معمولا استفاده مداوم از دمای آب بالا برای شستن لباس‌ها، ناپایداری ولتاژ ماشین لباسشویی، گرم شدن بیش از حد عایق‌ها منجر به خرابی ترموستات می‌شود. در این هنگام باید به کمک یک تعمیرکار ماهر و متخصص جهت تعویض یا تعمیر این قطعه اقدام نمائید. لازم به ذکر است که با مراجعه به راهنمای خرید ماشین لباسشویی بوش، متوجه خواهید شد که در ماشین لباسشویی‌های جدید به جای ترموستات از ترمیستورها استفاده می‌شود. عملکرد کلی ترمیستورها مشابه ترموستات است. مزیت ترمیستور در این است که علاوه بر داشتن طول عمر بیشتر، به دلیل اینکه مدار این قطعه مکانیکی نیست امنیت و درجه اعتماد بالاتری نسبت به ترموستات‌ها دارد.

عملکرد نادرست المنت

المنت قطعه مهم دیگری است که همانند ترموستات به تنظیم دما و گرم شدن آب لباسشویی کمک می‌کند، چرا که در فرآیند شست‌و‌شو استفاده از آب سرد بازدهی رضایت بخشی در کیفیت کار ندارد بنابراین المنت تحت فرمان ترموستات درجه حرارت آب را تا جایی که به دستگاه برنامه داده شده‌است بالا می‌برد. گاهی علت داغ شدن آب ماشین لباسشویی خرابی همین قطعه است. سوختن یا خرابی المنت اغلب در اثر نقص در عملکرد برد، فرسایش زیاد به دلیل آب سنگین و اسیدی، عدم جرم گیری به موقع و روشن کردن لباسشویی بدون آبگیری اتفاق می‌افتد. در این شرایط المنت ماشین لباسشویی نیاز به تعویض خواهد داشت که باید اینکار را به متخصصین امر سپرد. در برندهای مختلف لباسشویی المنت‌ها دارای شکل و ظاهر تقریبا یکسانی هستند و تنها تفاوت اصلی در قدرت و توان آن‌ها است. سری‌های جدید ماشین لباسشویی بوش دارای قدرتمندترین المنت‌ها هستند.

عدم تنظیم درست درجه آب

اگر هم اکنون مقابل ماشین لباسشویی بوش خود بایستید، برنامه‌های شست‌و‌شوی متفاوتی را بر روی صفحه نمایشگر آن خواهید دید. این برنامه‌ها جهت شستن هرچه بهتر البسه با توجه به نوع پارچه و وزن آن‌ها در نظر گرفته شده‌اند. همین تنوع، شاید برخی از شما را گیج کند و به اشتباه برنامه‌ای را انتخاب کنید که متناسب با نوع شست‌‌وشوی مد نظرتان نباشد. این امر می‌تواند دیگر علت داغ شدن آب ماشین لباسشویی باشد، به طور مثال در حالت کلی آبکشی در ماشین‌های لباسشویی با آب معمولی انجام می‌شود و به همین علت است که پس از اتمام کار بر روی لباس‌ها اثری از حرارت و گرما نخواهد بود، اما گاهی برای آبکشی برخی البسه نیاز به آب با دمای بالا است درنتیجه هنگام اتمام کار لباسشویی، البسه‌ گرم یا داغ می‌شوند. بنابراین اکنون متوجه شدید که نوع برنامه انتخابی برای آبکشی نیز در داغ شدن آب ماشین لباسشویی دخیل است، پس قبل از استفاده از ماشین لباسشویی، بهترین کار این است که به دفترچه راهنمای ماشین رجوع کرده و آن را به دقت مطالعه فرمایید.

اشکال در سیستم سیم کشی

بدیهی است هیچ‌ یک از وسایل برقی بدون سیم کشی اصولی عملکرد درستی نخواهند داشت. در ماشین لباسشویی‌ها نیز علت داغ شدن آب ماشین لباسشویی می‌تواند ناشی ازسیم کشی نادرست موتور و دیگر قطعات الکتریکی آن باشد. عایق نبودن سیم‌ها و یا هر نوع اشکال در سیم کشی ماشین لباسشویی سبب می‌شود تا سیم حرارت زیادی را از خود تولید کند در نتیجه، این امر منجر به داغ شدن بیش از حد بدنه و آب داخل ماشین می‌شود. علاوه بر این عدم دقت در سیم کشی ماشین لباسشویی خطرات جانی جبران ناپذیری را نیز در پی خواهد داشت، بنابراین به محض اینکه متوجه این اشکال در ماشین لباسشویی بوش خود شدید، جهت تعمیر سریعا با یک تکنسین ماهر تماس بگیرید.

اختلال در برد الکتریکی و سنسور تنظیم دمای آب

در ماشین لباسشویی‌های مدرن و پیشرفته امروزی، برد الکتریکی و سنسور تنظیم دما از جمله قطعات مهمی هستند که مدیریت و کنترل دمای آب در ماشین لباسشویی را بر عهده دارند. از این رو در صورتیکه برد الکتریکی ماشین لباسشویی خراب شود و یا اختلال پیدا کند دمای آب بیش از اندازه بالا رفته و داغ می‌شود. همچنین در صورت معیوب شدن سنسور تنظیم دما، لباسشویی قادر به تشخیص درست دمای آب داخل مخزن نیست در نتیجه دستگاه بیش از پیش داغ شده و دمای آب به شکلی غیر نرمال افزایش می‌یابد.

عدم دقت در نصب درست اتصال شیر آب لباسشویی

اگر صحت عملکرد تمامی موارد قبل را بررسی کردید و بازهم علت داغ شدن آب ماشین لباسشویی خود را متوجه نشدید بهتر است که اتصالات آب ورودی ماشین را نیز چک کنید. گاهی هنگام نصب لباسشویی به جای وصل کردن ماشین به شیر آب سرد سهوا از شیر آب گرم استفاده می‌شود همین امر موجب داغ شدن آب لباسشویی خواهد شد. در واقع در این مورد مشکل نه از قطعات و نه از برنامه‌های خود ماشین است، بلکه نصب اشتباه منجر به دمای بالای آب می‌شود.

برای اینکه مطمئن شوید لباسشویی شما به ورودی آب سرد وصل است لازم است ابتدا ماشین لباسشویی را روشن کنید، سپس برنامه‌ای با پائین‌ترین دما را انتخاب کنید و از طریق جاپودری حرارت آب ورودی را چک نمایید. اگر آب گرم باشد یعنی ورودی را اشتباه نصب کرده‌اید و باید محل اتصال را تعویض کنید. اگر ماشین لباسشویی شما دو ورودی دارد امکان وصل کردن جابجا اتصالات شیر آب وجود دارد.

چرا توجه به علت داغ شدن آب ماشین لباسشویی مهم است؟

اگرچه لوازم خانگی بوش از درجه کیفیت و استاندارد بالایی برخوردار هستند اما خراب یا معیوب شدن هر وسیله الکتریکی یا مکانیکی امری است ناگزیر! گاهی این خرابی نه تنها موجب عدم رضایت کاربر می‌شود بلکه خطرات جانی و مالی زیادی را نیز به او تحمیل می‌کند، دقیقا به همین دلیل است که توجه به علت داغ شدن آب ماشین لباسشویی مهم است.عدم توجه به علل داغ شدن آب ماشین لباسشویی بوش سبب می‌شود که البسه، پتو و هر چیز دیگری که توسط ماشین شسته می‌شود بدشکل و چروک شوند. این امر به مرور موجب آسیب به بافت و الیاف لباس، پارچه و ..‌. خواهد شد.

همچنین اگر علت این مشکل در عملکرد نادرست قطعات داخلی ماشین لباسشویی باشد علاوه بر فشار به موتور لباسشویی ممکن است  به بدنه ماشین هم آسیب وارد شود و در مواردی حتی خطر آتش سوزی را نیز به همراه داشته‌باشد. در این صورت نه تنها متحمل هزینه مالی چند برابری خواهید شد بلکه ممکن است خدای ناکرده آسیب جانی نیز ببینید، بنابراین ایمنی و توجه به کارکرد درست ماشین لباسشویی را الویت قرار داده و در صورت بروز هرگونه ایراد یا مشکل در اسرع وقت با تعمیرکاران حرفه‌ای و متخصص تماس بگیرید.

نشانه‌های داغ شدن آب ماشین لباسشویی چیست؟

داغ شدن آب ماشین لباسشویی

داغ شدن آب ماشین لباسشویی عموما با نشانه‌های زیر همراه است که در صورت بروز هر یک سریعا برنامه کار ماشین لباسشویی را متوقف کرده و آن را از برق بکشید تا تکنسین مربوطه از راه برسد.داغ شدن شیشه درب ماشین لباسشویی،خارج شدن بخار آب گرم از پشت ماشین لباسشویی،داغ یا گرم شدن بیش از حد بدنه و دیواره ماشین لباسشویی،چروک و داغ بودن البسه پس از اتمام کار ماشین لباسشویی.

جمع بندی

ما در این مطلب به زبانی ساده کلیه مواردی که می‌تواند به عنوان علت داغ شدن آب ماشین لباسشویی شناخته شود را برای شما شرح دادیم. این موارد شامل: خرابی ترموستات، عملکرد نادرست المنت، عدم تنظیم درست درجه آب، اشکال در سیم کشی، اختلال در برد الکتریکی و سنسور تنظیم دمای آب و عدم دقت در نصب درست اتصال آب لباسشویی هستند که بروز یک یا چند مورد از آن‌ها می‌تواند سبب داغ شدن آب لباسشویی شود.شما مصرف کنندگان عزیز می‌توانید قبل از خرید ماشین لباسشویی دلخواهتان از طریق سایت فروشگاهی هوم کالا با مطالعه راهنمای خرید ماشین لباسشویی بوش، ضمن انجام خریدی ایمن و رضایت‌ بخش، با نحوه کارکرد دقیق ماشین لباسشویی خود آشنا شده و در صورت بروز هرگونه مشکل تمهیدات لازم را اتخاذ نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید