برترین ها, علم و تکنولوژی, نقد و بررسی

افزایش عمر ماشین لباسشویی

افزایش عمر ماشین لباسشویی

آیا در صدد یافتن راهکارهایی برای بالا بردن طول عمر ماشین لباسشویی خود هستید؟ آیا ترفندهای افزایش عمر ماشین لباسشویی را می‌دانید؟ آیا می‌دانید باید چگونه از ماشین لباسشویی خود مواظبت کنید؟ برای یافتن پاسخ این سوالات تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. خرید ماشین لباسشویی نیز همانند سایر وسایل بزرگ آشپزخانه یک سرمایه گذاری اقتصادی محسوب می‌شود. به علت قیمت بالای این محصول همه افراد به فکر بالا بردن طول عمر ماشین لباسشویی خود هستند.با توجه به عملکرد حیاتی ماشین لباسشویی در منازل باید به کمک نکات و ترفندهای خاص به بالا بردن طول عمر ماشین لباسشویی خود کمک کنیم. در ادامه از این مقاله از هوم کالا به معرفی بایدها و نبایدهای مهمی می‌پردازیم که باعث می‌شود حداقل ۱۲ تا ۱۴ سال از این وسیله کاربردی استفاده کنید

 نکات و ترفندهایی که باعث بالا بردن عمر ماشین لباسشویی می‌شود

لباسشویی با صرفه جویی در زمان و شستشوی صحیح لباس ها، وقت بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد و به این ترتیب برای انجام سایر امور منزل مانند خرید کردن دچار کمبود وقت نمی‌شوید.در صورتی که به طور صحیح از ماشین لباسشویی خود مراقبت کنید طول عمر آن افزایش می‌یابد، اما برخی از افراد اهمیتی به نگهداری از ماشین لباسشویی نمی‌دهند و از خراب شدن آن شکایت دارند. با استفاده از ترفندهای زیر به بالا بردن طول عمر ماشین لباسشویی خود کمک کنید.

 ماشین لباسشویی خود را تراز کنید ؛ اصل اول بالا بردن طول عمر ماشین لباسشویی 

در صورتی که ماشین لباسشویی شما تراز نیست باید قبل از استفاده آن را تراز کنید زیرا تراز نبودن دستگاه در حین خشک کردن و حرکات چرخشی باعث آسیب دیدگی آن می‌شود. در صورتی که لباسشویی شما در حین شستشو سر و صدای زیادی دارد به تراز نبودن آن شک کنید.به بررسی هر چهار پایه آن بپردازید و در صورت نیاز زیر پایه‌ها یک جسم محکم و سفت قرار دهید. به کمک دست یا آچار مخصوص پایه ها را تنظیم کنید که تا حد امکان به زمین نزدیک شوند و از ارتعاش دستگاه کاسته شود.در صورتی که برای تنظیم پایه‌های دستگاه به کمک نیاز دارید از متخصصین کمک بگیرید. هر چند ماه یک بار دستگاه خود را بررسی کنید و به این ترتیب با تراز کردن آن به بالا بردن طول عمر ماشین لباسشویی خود کمک کنید.

 همیشه جیب لباس‌ها را بررسی کنید

خالی کردن جیب لباس قبل از قرار دادن آن در ماشین لباسشویی اهمیت زیادی دارد زیرا گاهی اوقات وسایلی که در جیب باقی می‌ماند باعث آسیب رساندن به ماشین لباسشویی می‌شود.احتمالا برای شما هم پیش آمده است که دستمال کاغذی را از جیب لباس‌تان خارج نکرده‌اید و پس از اتمام شستشو و مشاهده پرز دستمال کاغذی روی سایر لباس‌ها شوکه شده‌اید. حتی گاهی اوقات کارت اعتباری در جیب لباس باقی میماند و آسیب می‌بیند.

سکه و اجسام فلزی مانند کلید باعث خراب شدن بدنه داخلی ماشین لباسشویی می‌شوند و از عمر آن می‌کاهند.به همین دلیل اگر به فکر بالا بردن طول عمر ماشین لباسشویی خود هستید باید همیشه جیب لباس‌ها را کاملاً بررسی کنید، در غیر این صورت احتمال گرفتگی پمپ تخلیه افزایش می‌یابد. خالی کردن جیب لباس، شستشوی منظم فیلتر و تمیز کردن پمپ تخلیه از جمله ترفندهای افزایش عمر ماشین لباسشویی محسوب می‌شوند.

 ماشین لباسشویی خود را تمیز کنید

افزایش عمر ماشین لباسشویی

گاهی اوقات تصور می کنید لباس های شما تمیز هستند و نیاز چندانی به شستشو ندارند اما در واقع دارای آلودگی پنهان هستند. به همین دلیل باکتری‌های مختلفی درون ماشین لباسشویی شروع به رشد می‌کنند و با رشد این عوامل بیماری زا لباس‌های شما نیز آلوده می‌شوند.در نتیجه به جای آنکه ماشین لباسشویی باعث تمیز شدن لباس‌ها شود آنها را آلوده‌تر می‌کند. به این ترتیب تمیز کردن ماشین لباسشویی اهمیت زیادی دارد در غیر این صورت به منبعی برای تجمع و رشد عوامل بیماری زا تبدیل می‌شود.

حتی در برخی موارد باعث اختلال در عملکرد ماشین لباسشویی می‌شود به نحوی که دستگاه قادر به گرم کردن آب نیست. بهتر است ماهی یک بار به تمیز کردن ماشین لباسشویی خود بپردازید. روش‌های مختلفی برای تمیز کردن و بالا بردن طول عمر ماشین لباسشویی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:استفاده از قرص مخصوص تمیز کردن ماشین لباسشویی،استفاده از پاک کننده‌های طبیعی مانند سرکه سفید و جوش شیرین.اگر می‌خواهید به کمک یکی از این روش‌ها لباس‌های خود را تمیز کنید نباید هیچ لباسی درون دستگاه باشد. پس از اتمام کار نیز باید ماشین لباسشویی را کاملاً خشک کنید. از تمیز کردن لاستیک اطراف در که محل تجمع آب و انواع آلودگی است غافل نشوید.

 از مصرف بیش از حد پودر ماشین لباسشویی اجتناب کنید

برخلاف باور اکثر افراد استفاده زیاد از پودر ماشین لباسشویی باعث تمیزتر شدن لباس نمی‌شود بلکه لکه‌های مختلفی را روی آن ایجاد می‌کند و به تدریج از طول عمر دستگاه می‌کاهد. با گذر زمان استفاده بیش از حد از شوینده باعث آسیب دیدن محفظه داخلی و انسداد دریچه می‌شود.در این شرایط آب با قدرت بیشتری وارد دستگاه می‌شود و به علت کف زیاد، زمان شستشو، آبکشی و خشک کردن لباس طولانی می‌شود. هنگامی که دستگاه مجبور است با توان و قدرت بیشتری کار کند انرژی مصرفی آن نیز بیشتر می‌شود؛ به همین دلیل برای بالا بردن طول عمر ماشین لباسشویی باید به مقدار و نوع شوینده مصرفی خود دقت کنید.

 لباس‌هایی که امکان شستشوی آنها در لباسشویی وجود دارد را مشخص کنید

ماشین لباسشویی به گونه‌ای طراحی شده است که امکان شستشوی لباس‌های غیر معمول را نیز فراهم می‌کند که برخی از آنها عبارتند از پادری، کوله ‌پشتی، پرده حمام و اجسام اسفنجی. حتی امکان شستشوی اسباب بازی‌های نرم نیز وجود دارد به شرط آنکه آنها را درون کیسه مخصوص لباسشویی قرار داد.اگر در منزل شما حیوان خانگی وجود دارد و قصد شستشوی زیرانداز آن را دارید باید احتیاط کنید زیرا موهای چسبیده به زیرانداز باعث آسیب دیدگی لوله‌های ماشین لباسشویی می‌شود.از قرار دادن کمربند در ماشین لباسشویی خودداری کنید زیرا سگک کمربند باعث خراب شدن دستگاه می‌شود. برای بالا بردن طول عمر ماشین لباسشویی از قرار دادن کفش درون دستگاه اجتناب کنید.

 لباس‌های خیس را به سرعت خارج کنید 

اگر لباس‌های شسته شده مدتی در ماشین لباسشویی بمانند بو می‌گیرند و مجبور می‌شوید دوباره آنها را بشویید. رطوبت باعث رشد قارچ و کپک می‌شود و سلامت شما را به خطر می‌اندازد، از سوی دیگر بافت لباس و قطعات داخلی ماشین لباسشویی نیز خراب می‌شوند.استشمام بوی نامطبوع از ماشین لباسشویی یکی دیگر از مشکلات خارج کردن سریع لباس‌ها پس از اتمام شستشو است که برای جلوگیری از بروز این مشکل باید پس از هر بار شستشو در ماشین لباسشویی را باز بگذارید و اجازه دهید جریان هوا محفظه و دریچه را خشک کند.

برخی از دستگاه‌های جدید دارای برنامه مخصوص هستند که پس از اتمام شستشو به شما یادآوری می‌کنند در ماشین لباسشویی را باز بگذارید. در صورت مشاهده کپک و قارچ در محفظه دستگاه از مقداری سرکه یا محلول ضدعفونی کننده استفاده کنید.تنظیمات آب گرم دستگاه را روی بالاترین درجه قرار دهید و اجازه دهید دستگاه شما ضدعفونی شود. در صورت نیاز از محلول‌های قارچ کش استفاده کنید و به بالا بردن طول عمر ماشین لباسشویی خود کمک کنید.

 از قرار دادن لباس بیش از حد درون لباسشویی خودداری کنید

اگر قصد بالا بردن طول عمر ماشین لباسشویی خود را دارید نباید بیش از ظرفیتش لباس درون محفظه آن بگذارید. پر کردن ماشین بیش از ظرفیت واقعی آن فشار زیادی را به دستگاه وارد می‌کند و باعث خراب شدن ماشین لباسشویی می‌شود.همچنین پر کردن بیش از حد ماشین لباسشویی توازن آن را بر هم می‌زند و به علت کمبود فضا درون محفظه، لباس ها به خوبی شسته نمی‌شوند و ممکن است مجبور شوید دوباره آنها را بشویید.

یکی دیگر از مشکلات پر کردن بیش از حد دستگاه آن است که سر و صدای ماشین لباسشویی بیشتر می‌شود و آلودگی صوتی ایجاد شده آرامش اعضای خانواده را از بین می‌برد.باید سه چهارم محفظه ماشین لباسشویی را پر کنید و به این ترتیب احتمال بالا بردن طول عمر ماشین لباسشویی افزایش می‌یابد. با بستن زیپ لباس‌ها و گره زدن بند آنها، به راحتی حرکت می‌کنند و شستشوی لباس‌ها تکمیل می‌شود.

 از استفاده بیش از حد از ماشین لباسشویی خودداری کنید

آیا می‌دانید که یکی از راهکارهای بالا بردن طول عمر ماشین لباسشویی استفاده بهینه از دستگاه است؟ این گام به ظاهر ساده در کاهش و افزایش عمر ماشین لباسشویی تاثیر فراوانی دارد به همین دلیل بهتر است در تعداد دفعات استفاده از دستگاه خود تجدید نظر کنید.به عنوان مثال سه بار روشن کردن لباسشویی در طول هفته به جای روشن کردن آن به صورت روزانه باعث بالا بردن طول عمر ماشین لباسشویی می‌شود. روشن کردن مداوم ماشین لباسشویی فشار زیادی را به موتور و سایر اجزای آن وارد می‌کند به همین دلیل باید طبق دستورالعمل استفاده از دستگاه عمل کنید.به خاطر داشته باشید که روشن کردن بیش از حد ماشین لباسشویی، سلامت محیط زیست را نیز به خطر می‌اندازد زیرا انرژی زیادی مصرف می‌شود و شوینده مورد استفاده نیز محیط را آلوده می‌کند. با پیروی از استانداردهای مربوط به انرژی و عملکرد دستگاه خود در راستای افزایش عمر ماشین لباسشویی گام بردارید.

افزایش عمر ماشین لباسشویی

 ماشین لباسشویی خود را به طور منظم سرویس کنید

سرویس کردن سالیانه یکی دیگر از راهکارهای بالا بردن طول عمر ماشین لباسشویی محسوب می‌شود. دانشمندان متوجه شده‌اند که شستشوی یک پلیور پشمی حدود ۱۰ میلیون پرز را در ماشین لباسشویی به جای می‌گذارد که در صورت سرویس سالانه دستگاه از مسدود شدن پمپ تخلیه و سایر مشکلات جانبی جلوگیری می‌شود.در صورتی که ماشین لباسشویی شما دچار مشکل جزئی شده است حتما به فکر برطرف کردن آن باشید زیرا این مشکلات کوچک در بلندمدت باعث کاهش عمر مفید دستگاه می‌شود. به صداهایی که از لباسشویی به گوش شما می‌رسند حساس باشید زیرا گاهی اوقات حکایت از یک مشکل جدی دارند و باید هرچه سریع‌تر به فکر برطرف کردن آنها باشید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید