نقد و بررسی

روش های تمیز کردن جاروبرقی در خانه

تمیز کردن جاروبرقی

تمیز کردن جاروبرقی یکی از کارهای بسیار مهمی می باشد که بر افزایش قدرت مکش دستگاه و همچنین جلوگیری از داغ شدن آن و بهبود عملکرد قطعات داخلی تاثیر بسیار زیادی دارد. متاسفانه این مساله جدی گرفته نشده و در بسیاری از مواقع ممکن است سالها جاروبرقی تمیز نشود. در مقابل برخی از افراد نیز به اشتباه ممکن است نسبت به شستن جاروبرقی و قطعات داخلی آن اقدام کنند که باعث میشود برد و موتور بسوزد. در این بخش از مقالات هوم کالا به چند روش و نکته مهم در تمیز کردن جاروبرقی در خانه به صورت کاملا کاربردی و ساده اشاره خواهیم داشت.

چرا باید جاروبرقی را تمیز کنیم؟

جاروبرقی یکی از مهم ترین وسایل مورد استفاده در منزل و محیط های کاری می باشد که ارتباط مستقیم با تمیز شدن فضای اطرافمان دارد. جمع آوری گرد و غبار و آشغال و زباله های مختلف توسط جاروبرقی به مرور باعث میشود قطعات داخلی و بیرونی آن کثیف شوند. عدم توجه به تمیز کردن این وسیله مهم و کاربردی در نهایت باعث میشود هزینه های زیادی را برای تعمیر جاروبرقی متحمل شوید. لازم است بدانید که، انباشته شدن بیش از اندازه گرد و غبار بر روی قطعات داخلی جاروبرقی و مسدود شدن لوله ها و برس در نهایت مشکلات بسیار زیادی را به همراه دارد مانند: کاهش قدرت مکش جاروبرقی، خاک دادن جاروبرقی، انتشار بوی بد از جاروبرقی.
لذا می توان گفت، با تمیز کردن جاروبرقی به صورت مرتب و دوره ای می توان مانع از آسیب وارد شدن به قطعات داخلی آن شد و یکی از بهترین راهکارها برای افزایش طول عمر دستگاه است.

هر چند وقت یکبار باید جاروبرقی را تمیز کرد؟

هیچ پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد، زیرا به عوامل مختلفی بستگی دارد.

  • تمیز کردن جاروبرقی حداقل یک بار در سال توصیه می‌شود. اگر بیشتر از یک فرد معمولی جاروبرقی می‌کشید، خانه بزرگی دارید یا حیوان خانگی دارید، ممکن است لازم باشد جارویتان را بیشتر تمیز کنید. کاهش قدرت مکش هم نشان می‌دهد که جاروبرقی شما به مراقبت بیشتری نیاز دارد.
  • برای تمیز کردن جاروبرقی به صورت اصولی، باید محفظه برس باز و فیلتر تمیز شود.
  • همچنین باید کیسه جاروبرقی یا محفظه گرد و غبار را قبل از پر شدن خالی کنید، زیرا پر شدن بیش از حد می‌تواند باعث افت عملکرد آن شود. هرچه خرده زباله‌های بیشتری از آن عبور کند، جریان هوا ضعیف‌تر خواهد بود.

تمیز کردن جاروبرقی

شیوه گام به گام تمیز کردن جاروبرقی

هر جاروبرقی متفاوت است، اما رویه زیر برای تمیز کردن هر نوع جاروبرقی قابل انجام است؛ البته قبل از هر کاری راهنمای مربوط به هر مدل برای تمیز کردن جاروبرقی را حتما بررسی کنید.

حدود 30 دقیقه برای تمیز کردن وقت بگذارید. قبل از استفاده از جاروبرقی تازه تمیز شده، باید اجازه دهید حداقل 24 ساعت در هوای آزاد خشک شود؛ بنابراین در روزی که می‌خواهید خانه‌تان را جاروبرقی بکشید، آن را تمیز نکنید.

فیلترهای جاروبرقی را تمیز یا تعویض کنید

فیلترهای جارو به تدریج یک لایه گرد و غبار می‌گیرند. وقتی لایه ضخیم‌تر می‌شود، جارو قدرت مکشش را از دست می‌دهد و کارایی‌اش کمتر خواهد شد.

تولیدکنندگان برندهای مختلف جاروبرقی برای نگهداری از فیلترها توصیه‌های خاص خودشان را دارند. دفترچه راهنما را بررسی کنید تا متوجه شوید چند بار باید فیلتر(ها) را تمیز کنید و آیا می‌توان آنها را شست یا خیر. بسیاری از جاروبرقی‌های مدرن مثل جاروبرقی بوش فیلتر قابل شستشو دارند. این فیلترها معمولا با پاک کردن گرد و غبار و شستشو زیر آب سرد تمیز می‌‌شوند. قبل از استفاده مجدد از فیلتر، حداقل 24 ساعت اجازه بدهید تا خشک شود. سایر جاروبرقی‌‌ها دارای فیلترهای یکبار مصرف هستند. این فیلترها را می‌‌توان تمیز کرد اما قابل شستشو نیستند.

محفظه برس جاروبرقی را تمیز و باز کنید

موهای بلند برای غلتک‌های محفظه برس مثل سم هستند. بیشتر موها وارد کیسه جارو می‌شوند، اما برخی از آنها همیشه در اطراف میله برس گره می‌خورند و  تمیز کردن جاروبرقی را هم طاقت فرسا می‌کنند. انباشته شدن موها روی هم مانع از کشیده شدن درست برس روی فرش و در نتیجه کاهش عملکرد می‌شود. گره‌ها در نهایت می‌توانند مانع از چرخش آزادانه غلتک‌های برس شوند که منجر به گرم شدن بیش از حد، متوقف شدن موتور و پارگی تسمه محرک می‌شود.

ساده‌ترین راه برای از بین بردن موها کوتاه کردن آنها با یک قیچی است. مراقب باشید که موهای خود برس را کوتاه نکنید؛ زیرا این کار می‌تواند بر عملکرد جارو تأثیر بگذارد. اگر موها خیلی ضخیم و گره‌ خورده هستند، ممکن است لازم باشد رول برس را بردارید تا گره آن باز شود.

تمیز کردن جاروبرقی: شیلنگ جاروبرقی را باز و تمیز کنید

بررسی شیلنگ یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که باید هنگام تمیز کردن جاروبرقی انجام بدهید. گرفتگی شیلنگ فقط مکش جاروبرقی شما را کاهش نمی‌دهد، بلکه می‌تواند فشار بیشتری به موتور وارد کرده و در حین جاروبرقی باعث ایجاد بوی بد شود.

تمیز کردن جاروبرقی

بهترین روش تمیز کردن شیلنگ به این صورت است:

1-شیلنگ را بردارید و از هر دو طرف آن را بررسی کنید.

2- با آرام فشار دادن شیلنگ ببینید آیا چیزی داخلش گیر کرده است یا خیر. اگر چیزی پیدا کردید، به آرامی شیلنگ را در آن ناحیه تا کنید تا جا به جا شود.

3- یک چوب باریک را داخل شیلنگ فشار دهید تا هرگونه انسداد از بین برود. خیلی فشار وارد نکنید.

4- داخل شیلنگ را با آب سرد بشویید، سپس سینک را با چند سانتیمتر آب و مایع شوینده پر کنید. شیلنگ جاروبرقی را زیر آب ببرید و آن را به اطراف حرکت دهید تا آب داخلش برود.

5- در صورت تمایل جوش شیرین را با سرکه سفید (نسبت 1 به 4) ترکیب کنید، سپس آن را با آب رقیق نمایید. مخلوط را داخل شیلنگ بریزید تا باکتری‌ها از بین بروند.

6- شیلنگ را کاملا با آب سرد بشویید تا از شر باقیمانده مواد پاک‌کننده خلاص شوید.

7- در نهایت اجازه بدهید شلنگ کاملا خشک شود.

محفظه گرد و غبار را تمیز یا کیسه را تعویض کنید

محفظه گرد و غبار جاروبرقی‌های بدون کیسه اغلب با گرد و غبار و کثیفی پر می‌شود. تمیز کردن آن برای جلوگیری از بوی بد یا رشد باکتری بسیار مهم است.

برای تمیز کردن محفظه، آن را به طور کامل از جاروبرقی جدا و خالی کنید. سپس از یک پارچه میکروفیبر خشک برای پاک کردن هرگونه کثیفی استفاده کنید  و بعد، با مایع شوینده بشویید و آب بکشید. و باز هم قبل از اینکه دوباره آن را وصل کنید، مطمئن شوید که سطل کاملا خشک است!

اگر جاروبرقی کیسه‌ای دارید، این مرحله بسیار آسان‌تر است، زیرا فقط باید کیسه قدیمی را با یک کیسه جدید جایگزین کنید. با این حال باز هم بد نیست که هنگام انجام رویه کلی تمیز کردن جاروبرقی، محفظه نگهدارنده کیسه را هم پاک کنید.

تمیز کردن جاروبرقی: فضای داخلی جاروبرقی را تمیز کنید

این مرحله زمانی که کیسه و محفظه گرد و غبار برداشته می‌شود، ساده‌تر است. هر گاه که متوجه هر گونه کثیفی یا گرد و غبار در داخل جارو برقی شدید، از یک برس یا پارچه برای پاک کردن آن استفاده کنید. آلودگی‌های جزئی را با دست بردارید و بقیه را با برس یا مسواک جدا کنید.

برخی از رایج‌ترین مکان هایی که مشکوک به گرفتگی و آلودگی هستند، عبارتند از:

  • جایی که لوله عصایی و برس به هم متصل می‌شوند.
  • خروجی شیلنگ که به کیسه جاروبرقی منتهی می‌‌شود.
  • داخل شیلنگ
  • شکاف بین فیلتر و لبه کیسه گرد و غبار

نوع زباله هم بر میزان احتمال تشکیل گرفتگی تأثیر می‌گذارد. مرطوب بودن خاکی که توسط جارو مکیده می‌‌شود هم می‌تواند به سرعت باعث گرفتگی شود؛ بنابراین سعی کنید از جارو کشیدن هر چیزی که حتی کمی خیس است خودداری کنید.

تمام لوازم و اتصالات جاروبرقی را تمیز کنید

اتصالاتی مثل برس‌های گردگیری به اندازه برس اصلی آلوده نمی‌شوند. با این حال، تمیز کردن آنها هم مهم است، زیرا آلودگی‌هایی که در نهایت می‌تواند باعث گرفتگی شود را از بین می‌برد. هنگام تمیز کردن جاروبرقی ابزارهایی غیر از موتور را معمولا می‌توان با آب صابون شست. حتما آنها را کاملا با آب خنک بشویید و اجازه بدهید خشک شوند.

تمیز کردن جاروبرقی: بدنه خارجی جاروبرقی را پاک کنید

محفظه داخلی و همچنین بدنه بیرونی جاروبرقی نیز باید همیشه تمیز شود تا گرد و غبار روی آن کاهش یابد. برای تمیز کردن بدنه بیرونی جاروبرقی می توانید از دستمال مرطوب استفاده کنید. برای فضای داخل آن نیز علاوه بر دستمال مرطوب، می توانید از جاروبرقی دیگر نیز استفاده کنید.

ابزارهایی که برای تمیز کردن جاروبرقی نیاز دارید

تمیز کردن جارو کار سختی نیست، اما برای انجام بهتر این کار به ابزارهایی نیاز دارید که شامل موارد زیر است:

  • دستکش: شما قرار است اجزایی که آلوده به گرد و غبار و کثیفی هستند را لمس کنید، بنابراین بهتر است که از دستکش‌های محکم استفاده کنید.
  • ماسک صورت: هنگام تمیز کردن جاروبرقی، گرد و غبار و سایر مواد حساسیت زا در هوا پخش می‌شوند. یک ماسک معمولی می‌تواند از تنفس بیشتر این مواد جلوگیری کند، اما در صورت امکان از ماسک فیلتردار استفاده کنید.
  • قیچی: برای جدا کردن موها از برس به این وسیله نیاز دارید.
  • چراغ قوه: گاهی اوقات دیدن گرفتگی بدون نور اضافی دشوار است.
  • پارچه های میکروفیبر: از این پارچه‌های نرم برای پاک کردن کثیفی و آلودگی استفاده می‌شود.
  • برس کوچک یا مسواک قدیمی: برای از بین بردن جرم و کثیفی
  • مایع شستشو: برای تمیز کردن داخل شیلنگ و کپسول گرد و غبار
  • سینک دارای درپوش تخلیه: به منظور با آب پر کردن سینک برای تمیز کردن شیلنگ.
  • کیسه جارو برقی (اختیاری): اگر جاروبرقی کیسه‌ای دارید، باید کیسه آن را تعویض کنید.
  • فیلترهای جدید (اختیاری): اگر جاروبرقی شما فیلترهای قابل شستشو ندارد، باید آنها را تعویض کنید.
  • قبل از اقدام به تمیز کردن جاروبرقی مطمئن شوید که به برق نیست. ابزارها و لوازم جانبی را جدا و جداگانه تمیزشان کنید؛ سپس سطل را خالی کنید یا کیسه جاروبرقی را دور بیندازید.
  • در صورت امکان جاروبرقی را در فضای باز تمیز کنید. این کار از پخش شدن کثیفی، کپک‌‌ها و مواد حساسیت‌‌زا در خانه‌ جلوگیری می‌‌کند.
  • همچنین باید تمام اجزا قبل از استفاده مجدد خشک شوند. کنار هم قرار دادن قطعات مرطوب جاروبرقی می‌تواند باعث ایجاد کپک و گیرکردن توده‌های کثیفی در داخل جارو شود.

نکات تعمیر و نگهداری جاروبرقی

معمولا تمیز کردن جاروبرقی مثل سایر لوازم خانگی بوش باید هر چند وقت یکبار انجام شود. البته این کار جایگزین تعمیر و نگهداری منظم نمی‌شود، زیرا برخی از قسمت‌های جاروبرقی باید به دفعات بیشتری تمیز شوند.

نحوه نگهداری از جاروبرقی به این طریق است:

  • در حالت ایده‌آل، جاروبرقی‌های بدون کیسه باید بعد از هر بار استفاده خالی شوند، حتی اگر کاملا پر نباشند. این امر شانس رشد باکتری‌ها و کپک‌ها را کاهش می‌دهد. اما اگر این کار را زیاده‌روی می‌دانید، سعی کنید کیسه جاروبرقی را زمانی که حدود 75 درصد پر شد عوض کنید.
  • معمولا توصیه می‌شود ماهی یک بار فیلترهای جاروبرقی را چک کنید و بشویید. اگر جاروبرقی شما فیلتر قابل شستشو ندارد، در صورت گرفتگی باید تعویض شود.
  • ماهی یک بار برس جارو و محفظه آن را تمیز کنید.
  • هر دو ماه یک بار شیلنگ جاروبرقی را تمیز کنید. اگر شیلنگ مسدود شده باشد، معمولا مشخص می‌شود، اما برای کاهش احتمال گرفتگی بهتر است مرتبا آن را تمیز کنید.
  • هر 12 ماه یکبار کل اجزای جاروبرقی را تمیز کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید