برترین ها, علم و تکنولوژی, نقد و بررسی

لرزش ماشین لباسشویی

لرزش ماشین لباسشویی

دستگاه‌ها و لوازم خانگی مدرن در تلاش هستند تا با ساده‌تر کردن کارها، زندگی را برای بشر راحت‌تر کنند. یکی از این دستگاه‌ها که می‌تواند بسیار تا بسیار به شما کمک کند، ماشین‌های لباسشویی هستند. از بین تمامی ماشین‌های لباسشویی موجود در بازار، ماشین لباسشویی بوش را می‌توان یکی از بهترین‌ها دانست. با این وجود، ممکن است شما هم با مشکل لرزش ماشین لباسشویی مواجه شده باشید. در صورتی که چنین ایرادی برای دستگاه شما به وجود آمد، چگونه می‌توان آن را برطرف کرد؟ ما در این مطلب قصد داریم تا به صورت کامل در خصوص مشکل لرزش در ماشین لباسشویی و راه حل‌های آن صحبت کنیم.

ماشین های لباسشویی شرکت بوش

شرکت بوش یکی از مطرح‌ترین و شناخته شده‌ترین شرکت‌ها و برندها در زمینه تولید لوازم خانگی است. لوازم خانگی بوش همگی دارای کیفیت تراز اولی هستند که لذت یک خرید مطمئن را برای شما به همراه خواهند داشت. یکی از جالب توجه‌ترین محصولات تولید شده توسط شرکت بوش، ماشین‌های لباسشویی این شرکت است. شما تنها زمانی می‌توانید قدر این دستگاه‌ها را بدانید که ناگهان متوجه شوید که کوهی از لباس‌های کثیف انتظار شما را می‌کشند!

لرزش ماشین لباسشویی

بدون شک شستن تمامی البسه با کمک دست، نه‌تنها کار طاقت فرسایی است، بلکه می‌تواند به بافت و جنس لباس نیز آسیب بزند. به همین دلیل نیاز است تا یک ماشین لباسشویی مطمئن و مناسب، تهیه کنید. اگر با راهنمای خرید ماشین لباسشویی بوش آشنایی داشته باشید، دستگاهی را تهیه می‌کنید که تمامی نیازهای شما را به ساده‌ترین شکل ممکن برطرف می‌کند. اما ممکن است شما هم با مشکل لرزش ماشین لباسشویی خود مواجه شده باشید.

اهمیت برطرف کردن لرزش در ماشین‌های لباسشویی

شاید یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که ماشین‌های لباسشویی با خود به همراه دارند، لرزش‌های متعدد آن‌ها است. این مشکل می‌تواند بنا به دلایل مختلفی روی دهد. از این رو نیاز است تا در ابتدا به خوبی بدانید که دلیل لرزش ماشین لباسشویی چیست و سپس بسته به نوع مشکل، آن را برطرف کنید. به یاد داشته باشید که لرزش این دستگاه‌ها نه تنها می‌تواند باعث ایجاد سر و صداهای مزاحم شود، بلکه اگر به صورت مداوم ادامه داشته باشد، می‌تواند به ماشین لباسشویی شما آسیب بزند.

از این رو پیشنهاد می‌کنیم به محض مشاهده چنین مشکلی، هرچه سریع‌تر نسبت به رفع آن اقدام کنید. همچنین توصیه می‌کنیم که تعمیر ماشین لباسشویی بوش خود را حتماً به افراد متخصص و کاربلد بسپارید. در غیر این صورت، نه تنها مشکل شما از بین نخواهد رفت، بلکه این احتمال وجود دارد که با دستکاری در ماشین لباسشویی، ایرادات دیگری نیز در آن ایجاد شود.

دلایل لرزش ماشین های لباسشویی و نحوه برطرف کردن آن

حال که به خوبی با اهمیت برطرف کردن لرزش ماشین لباسشویی آشنا شدید، زمان آن رسیده است تا با برخی از مهم‌ترین دلایل و علت‌های چنین مشکلی آشنا شوید. بروز لرزش در ماشین‌های لباسشویی می‌تواند بنا به یکی از دلایل زیر باشد:

تراز نبودن دستگاه

یکی از رایج‌ترین و اصلی‌ترین دلایل بروز لرزش در ماشین‌های لباسشویی، تراز نبودن این دستگاه‌ها است. با اینکه به صورت معمول، برخی از برنامه‌های موجود در ماشین‌های لباسشویی بوش می‌تواند باعث ایجاد لرزش و یا تکان خوردن دستگاه شود، اما اگر ماشین لباسشویی شما به‌خوبی تراز نشده باشد، این لرزش‌ها چندین و چند برابر خواهند شد.

برای حل این مشکل تنها کافی است تا از یک تراز استفاده کنید. آن را روی ماشین لباسشویی خود قرار دهید تا متوجه شوید که آیا مشکل از این قسمت است یا خیر. اگر مطمئن شدید که دلیل لرزش ماشین لباسشویی تراز نبودن آن است، کافی است تا آن را به سادگی تراز کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم تا برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، از تخته‌های سه لا زیر دستگاه خود استفاده کنید.

بسته بودن پیچ ترنسفر

در زیر ماشین‌های لباسشویی یک پیچ قرار داده شده است. مشکل لرزش بیش از اندازه ماشین لباسشویی شما می‌تواند به دلیل باز نبودن این پیچ رخ دهد. این مشکل بیشتر در ماشین‌های لباسشویی ایجاد می‌شود که به تازگی خریداری و نصب شده‌اند. اگر چنین مشکلی را مشاهده کردید، از بسته نبودن پیچ ترنسفر در ماشین لباسشویی مطمئن شوید.

مشکل در پایه‌های ماشین لباسشویی

شرکت‌های تولیدکننده ماشین لباسشویی مانند بوش، در زیر این دستگاه‌ها یک سری پایه‌های نگهدارنده قرار داده‌اند. این پایه‌ها کاملاً قابل تنظیم بوده و به این دلیل گنجانده شده‌اند تا بتوانید ماشین‌های لباسشویی را روی هر سطحی تنظیم کرده و از لرزش و تکان خوردن آن جلوگیری کنید. در صورتی متوجه لرزش ماشین لباسشویی شدید، حتماً در ابتدا پایه‌های آن را چک کنید.

در کنار تنظیم نبودن پایه‌ها، آسیب‌دیدن و یا شکسته شدن پایه‌ها و یا فرسوده شدن پلاستیک‌های آن می‌تواند باعث شود تا دستگاه در حین کار، تکان بخورد. اگر پایه‌ها تنظیم نیستند، سعی کنید تا آن‌ها را همان طور که در دستورالعمل دستگاه ذکر شده است، تنظیم کنید. اگر هم مشکل از شکستگی و یا آسیب دیدگی پایه بود، باید نسبت به خرید پایه و تعویض پایه آسیب‌دیده، اقدام کنید.

قراردادن بار نامتعادل در ماشین لباسشویی

در پاره‌ای از مواقع علت لرزش ماشین لباسشویی، نامتعادل بودن بار و یا همان لباس‌های قرار داده شده در آن است. برای حل این مشکل، ابتدا به خوبی وضعیت لباس‌های قرار داده شده در ماشین لباسشویی را مشاهده کنید. درصورتی که احساس می‌کنید البسه شما به‌صورت یکنواخت قرار نگرفته‌اند، آن‌ها را خارج کرده و سعی کنید مجدداً و این بار به‌صورت مرتب درون دستگاه قرار دهید.

قراردادن لباس بیش از ظرفیت ماشین لباسشویی نیز می‌تواند منجر به تکان خوردن و لرزش آن شود. لباس‌های زیاد و سنگین قادر هستند تا تعادل ماشین لباسشویی را برهم بزنند. ازاین‌رو حتماً بدانید که دستگاه شما چه ظرفیتی داشته و متناسب با آن لباس‌های خود را درون محفظه قرار دهید. لازم به ذکر است ظرفیت عنوان شده، بر اساس کیلوگرم بوده و در دفترچه راهنمای محصول نیز ذکر شده است.

مشکل در کمک فنر ماشین لباسشویی

اگر ماشین لباسشویی شما نیز از مدل‌های درب جلو است، باید بدانید که یک سری کمک‌فنر جهت چرخش هرچه بهتر دستگاه درون آن قرار گرفته است. این کمک‌فنرها ازیک‌طرف به دیگ دستگاه و از طرف دیگر به پایه آن متصل هستند. به‌مرورزمان و بنا به دلایل مختلفی ممکن است که کمک‌فنرها ضعیف شده و یا آسیب ببینند.کمک‌فنرهای معیوب می‌تواند باعث بروز لرزش ماشین لباسشویی شده و تکان‌های شدیدی ایجاد کند. برای برطرف‌کردن این مشکل لازم است تا پنل قرار گرفته در قسمت عقب دستگاه را باز کنید. از آن جایی که رفع چنین مشکل نیاز به علم و تخصص بالایی دارد، بهتر است تا این کار را به یک متخصص بسپارید.

مشکل در تسمه کاهش حرکت دیگ ماشین لباسشویی

اما ممکن است نوع ماشین لباسشویی شما، درب از بالا باشد. در چنین ماشین‌های لباسشویی یک سری تسمه برای زیرسازی دیگ به‌کار رفته که به آن تسمه کاهش حرکت دیگ گفته می‌شود. جنس این تسمه‌ها از لاستیک بوده و به‌مرور زمان آسیب می­‌بینند. از این رو اگر تسمه کاهش حرکت دیگ خراب و یا فرسوده شود، آسیب ببیند و یا کش بیایید، می‌تواند باعث ایجاد لرزش ماشین لباسشویی شود.استفاده طولانی مدت و مکرر از ماشین‌های لباسشویی از مهم‌ترین دلایلی است که می‌تواند به تسمه کاهش حرکت دیگ، آسیب وارد کند. اگر با چنین مشکلی روبرو شدید، راه‌حل آن تهیه تسمه‌های جدید و سپس تعویض مدل‌های کهنه و قدیمی است.

خالی نشدن آب موجود در مخزن

آبی که برای شستشوی البسه توسط ماشین لباسشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید بعد از هر باد استفاده به صورت کامل تخلیه شود. درصورتی که این آب خالی نشود، می‌تواند موجب لرزش در ماشین لباسشویی گردد. وزن آب موجود بالا بوده و در زمان چرخش، این وزن می‌تواند منجر به تکان‌های شدیدی در دستگاه شود.از این رو اگر با مشکل لرزش ماشین لباسشویی مواجه هستید، مطمئن شوید که آب دستگاه به خوبی خارج می‌شود. در غیر این صورت باید متوجه شوید که علت خارج نشدن آب چیست و آن را رفع کنید.

معیوب شدن وزنه‌های تعادل

در ماشین‌های لباسشویی یک سری وزنه‌های بتنی قرار گرفته که به‌عنوان وزنه تعادل شناخته می‌شوند. این وزنه‌ها وظیفه دارند تا دیگ دستگاه را به هنگام خشک کردن، متعادل نگه دارند. حال ممکن است که این وزنه‌ها بنا به دلایل متعددی، آسیب‌دیده، ترک بخورند و یا شل شوند. همین امر در نهایت باعث ایجاد تکان در ماشین لباسشویی خواهد شد. بهتر است تا در صورت بروز این مشکل، این وزنه‌ها تعویض شوند.

وجود مشکل در قطعات دیگر ماشین لباسشویی

ما تا بدین جا سعی کردیم تا به‌صورت کامل تمامی دلایل لرزش در ماشین لباسشویی را به شما آموزش دهیم. اما باید بدانید که بروز تکان و لرزش در این دستگاه‌ها می‌تواند به دلیل خراب‌شدن و یا آسیب‌دیدن قطعات دیگری در آن‌ها باشد. برای مثال معیوب‌شدن قطعاتی مانند پد دمپر، پد پوششی دیگ، بلبرینگ دستگاه و … نیز به نوعی می‌تواند از دلایل بروز چنین مشکلی باشد.اما شناسایی این که به صورت دقیق کدام یک از این قطعات آسیب دیده‌اند و نیاز به تعویض و یا تعمیر دارند، تنها از پس یک تکنسین حرفه‌ای برخواهد آمد. چنین فردی باید به خوبی ماشین لباسشویی شما را بررسی کرده  تا متوجه شود که ایراد کار از کجا است.

لرزش ماشین لباسشویی

به این نکات برای جلوگیری از بروز مشکل لرزش در ماشین لباسشویی توجه کنید

تا بدین جا تمامی دلایل بروز مشکل لرزش ماشین لباسشویی را بررسی کردیم. اما به‌عنوان فردی که قصد دارد تا از بروز جنین مشکلی در دستگاه خود جلوگیری کند، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً به این نکات توجه داشته باشید:سعی کنید تا حتماً بعد از رسیدن به ظرفیت لازم، ماشین لباسشویی خود را روشن کنید. قراردادن البسه کمتر و یا بیشتر از ظرفیت باعث ایجاد لرزش و تکان خواهد شد.حتماً از افراد متخصص و تکنسین برای نصب ماشین لباسشویی کمک بگیرید.در انتخاب برنامه مناسب برای شستشوی البسه خود، کوشا باشید.بهتر است تا از شستن پتو و یا پرده توسط ماشین لباسشویی‌هایی خانگی، خودداری کنید.حتماً به‌صورت دوره‌ای فیلترهای ماشین لباسشویی را تمیز کنید.سعی کنید تا از قراردادن وسایل مختلف روی ماشین لباسشویی خودداری کنید.حداقل به صورت سالیانه ماشین لباسشویی را سرویس کنید.

نتیجه گیری

یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین مشکلاتی که در ماشین‌های لباسشویی به وجود می‌آید، بروز لرزش و یا تکان‌های شدید در آن است. بنا به دلایل مختلفی ممکن است ماشین لباسشویی شما با لرزش روبرو شود. برای مثال تراز نبودن دستگاه، باز نبودن پیچ ترنسفر یا تنظیم نبودن و آسیب‌دیدن پایه‌های ماشین لباسشویی می‌تواند منجر به بروز چنین مشکلی شود.اما ممکن است گاه یک قطعه در دستگاه آسیب دیده باشد. برای مثال معیوب شدن کمک فنر، تسمه کاهش حرکت دیگ، پد دمپر، بلبرینگ و … می‌تواند منجر به بروز لرزش ماشین لباسشویی شود. برای رفع چنین مشکلاتی، کافی است تا قطعه آسیب‌دیده را تعویض و تعمیر کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید