عمومی, نقد و بررسی

ماشین ظرفشویی رومیزی

ماشین ظرفشویی رومیزی مدل بوش

شستن ظرف‌ها آن هم پس از صرف یک غذای خوشمزه کار چندان سرگرم‌کننده‌ای به نظر نمی‌رسد. پس چه چیزی بهتر از آن‌که یک دستگاه با کیفیت این کار را برای شما انجام دهد؟ اگر خانواده‌ی کم‌جمعیتی دارید حتما به دنبال بهترین ماشین ظرفشویی رومیزی بازار هستید تا شستن ظرف‌ها را به عهده‌ی آن بگذارید.ماشین ظرفشویی رومیزی با نام ماشین ظرفشویی کامپکت یا قابل حمل هم شناخته می‌شود. این دستگاه به‌راحتی روی کابینت یا هر سطح صاف دیگری قرار می‌گیرد. به‌علاوه، تمام قابلیت‌های یک ماشین ظرفشویی بزرگ را دارد و انرژی کمتری مصرف می‌کند. در این مقاله شما را با ویژگی‌های این دستگاه آشنا خواهیم کرد.

انواع ماشین‌ ظرفشویی رومیزی

امروزه تولیدکنندگان ماشین‌ ظرفشویی رومیزی این دستگاه‌ها را در ۴ مدل ۶ تا ۸ نفره، ۱۲ نفره، ۱۴ نفره و بخارشور تولید می‌کنند که در ادامه این بخش به معرفی هر کدام از این مدل‌ها می‌پردازیم.

ماشین ظرفشویی مدل رومیزی

ماشین ظرفشویی مدل رومیزی

ماشین‌های ظرفشویی رومیزی ۶ تا ۸ نفره

ماشین‌ ظرفشویی رومیزی ۶ تا ۸ نفره، بیشتر مناسب خانواده‌های کم‌جمعیت یا نهایتا ۴ نفره هستند. این ماشین‌های ظرفشویی بیشتر برای آن دسته از افرادی مناسب هستند که اهل مهمانی دادن و دعوت مهمان نیستند و برای شستن ظرف‌های روزانه خود از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنند.ویژگی منحصر به فرد این ماشین‌های ظرفشویی کوچک اما کاربردی شستن ظروف در مدت زمان بسیار کم و کوتاه است. از طرفی به دلیل اینکه حجم و گنجایش این ماشین‌ها برای قرار دادن ظروف کم است، نسبت به مدل‌های بزرگ‌تر ارزان قیمت‌تر هستند.معمولا در این نوع ماشین‌های ظرفشویی رومیزی می‌توان ۷۲ تا ۱۰۸ تکه ظرف را جا داد. اگر قصد خرید این نوع ماشین‌ ظرفشویی رومیزی را دارید حتما به قدرت موتور آن‌ و همچنین قابلیت گرم‌کردن آب در آن‌ها که برای شستن ظروف بسیار چرب لازم است، توجه کنید.

ماشین‌های ظرفشویی رومیزی ۱۲ نفره

به طور کلی ماشین‌های ظرفشویی ۱۲ نفره چه از نوع توکار و چه از نوع رومیزی در بازار به عنوان ماشین ظرفشویی پرطرفدار شناخته می‌شود. این نوع ماشین‌های ظرفشویی رومیزی بیشتر برای خانواده‌های پرجمعیت و خانواده‌هایی که مهمانی گرفتن در آن‌ها یک رسم همیشگی است، انتخاب و گزینه مناسبی هستند.ماشین‌های ظرفشویی رومیزی ۱۲ نفره برای آن دسته از خانواده‌هایی که می‌‌خواهند همه ظروفی را که از صبح تا شب کثیف کرده‌اند یک جا بشویند نیز می‌تواند یک انتخاب درست و صحیح باشد.در هنگام خرید این ماشین‌های ظرفشویی به این مسئله توجه کنید که قفسه‌های آن‌ها حتما قابلیت تنظیم ارتفاع را داشته باشند. چون در صورتی که این قابلیت برای دستگاه در نظر گرفته نشده باشد، قرار دادن ظروف بزرگ در آن‌ها مشکل ساز خواهد شد.

ماشین‌های ظرفشویی رومیزی ۱۴ نفره

تعداد ماشین‌های ظرفشویی رومیزی ۱۴ نفره در بازار بسیار کم است. در واقع بیشتر ماشین‌های ظرفشویی ۱۴ نفره از نوع توکار هستند. ظرفیت حدودی این نوع ماشین‌های ظرفشویی رومیزی تا حدود ۱۶۰ قطعه ظرف است. ماشین‌های ظرفشویی ۱۴ نفره بیشتر برای آن دسته از خانواده‌هایی که بسیار شلوغ و پر رفت و آمد هستند، مناسب است.قابلیت ویژه‌ای که در این نوع ماشین‌های ظرفشویی تعبیه شده است، امکان شستن ظروف بسیار چرب است. چون موتور این نوع دستگاه‌ها بسیار قوی است و توانایی گرم کردن آب با دمای بسیار زیاد را دارند.

ماشین‌های ظرفشویی رومیزی بخارشور

نوع دیگری از ماشین‌های ظرفشویی که حجم آن‌ها نسبت به مدل‌های دیگر متفاوت است، توسط برخی از برندهای معتبر تولید لوازم خانگی به تازگی به بازار عرضه شده است که امکان شستشوی ظروف با بخار آب را دارند.این نوع ماشین‌های ظرفشویی رومیزی در شستن ظروف بسیار چرب بسیار خوب عمل می‌کنند. تنها عیب این نوع ماشین‌های ظرفشویی این است که ظروف قبل از قرار گرفتن در آن‌ها حتما باید آبکشی شده و خرده‌های غذا از روی آن‌ها پاک شود.از جمله نقاط قوت این نوع ماشین‌های ظرفشویی رومیزی مصرف پایین آب و انرژی در آن‌ها است. همچنین قدرت لکه‌بری در ماشین‌های ظرفشویی رومیزی بخارشور بسیار زیاد است.این مدل ماشین‌های ظرفشویی برای آن دسته از افرادی که به وجود لکه روی ظروف بسیار حساس‌اند، انتخاب خوبی است. البته باید به این نکته نیز توجه کنید که قیمت این نوع ماشین‌های ظرفشویی رومیزی نسبت به سایر مدل‌ها بالاتر است.

اصطلاحاتی که باید درباره ماشین ظرفشویی رومیزی بدانید

اگر می‌خواهید کار با این محصول برایتان آسان‌تر باشد، بهتر است با اصطلاحات مربوط به این دستگاه بیشتر آشنا شوید. چند عبارت که در کار با ماشین‌های ظرفشویی رومیزی به کارتان می‌آید عبارتند از:

  • آداپتور اتصال

یک روش آسان و راحت برای اتصال شلنگ به سینک که معمولا با تمام شیر آب‌های استاندارد سازگار است.

  • سبد کارد و چنگال

سبد کوچکی که در داخل ماشین ظرفشویی تعبیه شده است. در این سبد می‌توانید کارد، قاشق و چنگال‌های کثیف را قرار دهید. هنگام قرار دادن این ظروف باید حتما توجه داشته باشید که نوک کارد و چنگال با پره‌ی آب‌پاش ماشین ظرفشویی برخورد نکند.

  • سبد بشقاب

یکی دیگر از سبدهای ماشین ظرفشویی رومیزی، سبد قرار دادن بشقاب و ظروف بزرگ است. این سبد می‌تواند ۴ الی ۶ بشقاب را در خود جای دهد. پیش از قرار دادن ظروف در سبد دفترچه راهنمای دستگاه را بخوانید تا ظرف‌ها را به بهترین شکل بچینید.

  • کمک آبکشی

یکی دیگر از سبدهای ماشین ظرفشویی رومیزی، سبد قرار دادن بشقاب و ظروف بزرگ است. این سبد می‌تواند ۴ الی ۶ بشقاب را در خود جای دهد. پیش از قرار دادن ظروف در سبد دفترچه راهنمای دستگاه را بخوانید تا ظرف‌ها را به بهترین شکل بچینید.

مکانیسم ماشین ظرفشویی رومیزی در شستشوی ظروف

عملکرد ماشین ظرفشویی رومیزی برای شستن ظروف بسیار ساده است. این دستگاه شامل یک محفظه است که نسبت به نفوذ آب به بیرون از آن کاملا عایق‌بندی شده است. در این محفظه بسته به مدل ماشین ظرفشویی رومیزی یکسری بازو تعبیه شده است که روی این بازوها دستگاه اسپری آب قرار داده شده است. با چرخش این بازوها، آب روی ظروف اسپری می‌شود.

تعداد بازوها در ماشین‌های ظرفشویی متفاوت است اما در بیشتر مدل‌های ماشین‌های ظرفشویی دو بازو یکی در قسمت بالا و یکی در قسمت پایین محفظه تعبیه شده است.

به طور کلی سیستم شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی چه رومیزی و چه مدل توکار توسط سیستم کنترل مدیریت می‌شود. عملکرد این سیستم کنترل چندان پیچیده نیست. در واقع کارسیستم کنترل این است که زمان اسپری شدن آب، مواد شوینده و خروج آب از طریق پمپ تخلیه را مدیریت کند. در ماشین‌های ظرفشویی قطعه‌ای به نام دیسپنسر وجود دارد که از طریق آن مایع و مواد شوینده روی ظروف ریخته می‌شود.

در بسیاری از انواع ماشین‌های ظرفشویی رومیزی سیستم گرم کردن خودکار آب وجود دارد و نیازی به اتصال دستگاه به شیر آب گرم نیست. وظیفه گرم کردن آب در این نوع ماشین‌های ظرفشویی بر عهده المنت‌های حرارتی تعبیه شده در دستگاه است.

همچنین در این دستگاه‌ها یک شیر آب تعبیه شده است که یک سر شلنگی که به شیر آب خانه متصل است به آن وصل می‌شود. این شیر به سیستم کنترل ماشین متصل است و با فرمان این سیستم آب را به سمت مجرای اسپری که روی بازوهای ماشین لباسشویی تعبیه شده است، هدایت می‌کند.

آب کثیفی که از شستشوی کثیفی‌های ظروف ایجاد شده است، توسط فیلتر تعبیه شده در ماشین ظرفشویی تمیز می‌شود و دوباره وارد چرخه شستشوی ظروف در ماشین می‌شود تا زمانی که همه مراحل شستشوی ظروف انجام شود.

وقتی همه مراحل شستشو با موفقیت به پایان رسید، آب کثیف از طریق لوله‌های تخلیه به خارج ماشین ظرفشویی رومیزی هدایت می‌شوند. بعد از خارج شدن آب از دستگاه، اگر ماشین ظرفشویی مجهز به سیستم خشک‌کن باشد، المنت حرارتی مخصوص خشک‌کن وارد عمل شده و گرمای تولید شده توسط این المنت باعث خشک شدن ظروف می‌شود.

مزایای استفاده از ماشین‌های ظرفشویی رومیزی

راحتی کار با ماشین‌های ظرفشویی رومیزی

عدم نیاز به لوله‌کشی اضافه

حمل ساده و آسان

قابلیت استفاده در فضاهای کوچک

قابلیت استفاده در هر زمان

مناسب برای شستن ظروف حساس و ظریف

معایب ماشین ظرفشویی رومیزی

نمی‌توان گفت ماشین‌های ظرفشویی رومیزی کاملا بی‌عیب هستند. مواردی هستند که می‌توانند از عیب‌های این محصولات به‌شمار بروند. برای مثال، این دستگاه‌ها به شیر آب متصل می‌شوند؛ بنابراین استفاده‌ی همزمان از شیر آب و ماشین ظرفشویی غیرممکن است.

البته ممکن است در برخی مدل‌ها بتوانید برای لحظه‌ای شلنگ را از یر جدا کنید و آب شیر استفاده کنید. اما بیشتر افرادی که از ماشین‌های ظرفشویی رومیزی استفاده کرده‌اند از این ویژگی شکایت داشتند.

برخی از مدل‌های ماشین ظرفشویی رومیزی ممکن است سنگین باشند. البته بیشتر آن‌ها دارای چرخ هستند. اما بر اساس آنچه خریداران گفته‌اند، حمل آن مخصوصا برای خانم‌ها مشکل است.

مشکل دیگری که ممکن است در این محصولات مشاهده کنید صدای نسبتا بلند است. این ماشین‌های ظرفشویی نسبت به نمونه‌های حجیم و بزرگ صدای بیشتری دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید