برترین ها, نقد و بررسی

مایع لباسشویی یا پودر لباسشویی

بسیاری از افراد در خرید پودر لباسشویی یا مایع لباسشویی مردد هستند و نمی‌داند کدام یک بهتر است. توصیه می‌کنیم که برای داشتن بهترین انتخاب با نحوه عملکرد هر دو شوینده به خوبی آشنا شوید و مزایا و معایب هریک را مقایسه نمایید. در این مقاله از هوم کالا با ما همراه باشید.

معرفی پودر لباسشویی و مایع لباسشویی

پودر لباسشویی یا مایع لباسشویی هر دو شوینده مخصوصی برای شستن لباس و پارچه در ماشین لباسشویی‌های امروزی هستند. اولین شوینده مخصوص شستشوی دستی و ماشینی تولید شده در دنیا، شوینده پودری است که با ترکیب برخی مواد شیمیایی تولید می‌شوند.

در حال حاضر با اضافه شدن آنزیم و ترکیبات قوی‌تر، قدرت پاکنندگی پودر بیشتر از گذشته شده است. تنها کافیست مقداری از این شوینده را در داخل جا پودری لباسشویی خود بریزید تا به همراه آب وارد دیگ گردد و کم کم در آب حل شود.

پس از تولید پودر لباسشویی و پیشرفت علم شیمی و تکنولوژی، مایع لباسشویی تولید شد. این شوینده شکل مایع غلیظ دارد و باید به صورت پیمانه در داخل جاپودری ریخته شود.

تفاوت مایع لباسشویی و پودر لباسشویی در شکل ظاهری، قدرت پاک کنندگی و عملکرد آنها در شستشوی لباس‌ها به خصوص لباس‌های حساس است که در ادامه در این باره بیشتر توضیح خواهیم داد.

چه پودر لباسشویی یا مایع لباسشویی هر دو با استفاده از مواد شیمیایی ساخته می‌شوند که اگر وارد بدن انسان نشود، استفاده از آن خطری برای او نخواهد داشت.

به طور معمول شوینده‌های موجود در بازار شامل یک یا 2 مورد از ترکیبات قلیایی، اسیدی، حلال، ضد عفونی کننده و مواد چربی زدا هستند.

این مواد شیمیایی اگرچه سمی نیستند اما استفاده از آنها و ریخته شدنشان در فاضلاب، به محیط زیست اندکی آسیب می‌رساند. لذا در هنگام بررسی تفاوت مایع لباسشویی و پودر لباسشویی، نمی‌توان از لحاظ آسیب محیط زیستی نظری داد.

تفاوت پودر لباسشویی یا مایع لباسشویی

بهترین شوینده لباس بر اساس معیارهای مصرف کننده مشخص می‌شود. بهتر است شما بر اساس جنس پارچه، نوع و میزان لکه، رنگ لباس، مقاومت الیاف لباس و بودجه‌ای که دارید بهترین را برای خود انتخاب نمایید.

  • میزان حلالیت در آب

با توجه به ویژگی‌های فیزیکی در دو شوینده، پودر لباسشویی به دلیل دانه‌ای بودن خود زمان بیشتری برای حل شدن در آب نیاز دارد. حلالیت کامل تمامی ذره‌های پودر منوط به این شرط است که آب خلی سرد نباشد و بیش از حد مورد نیاز پودر وارد دیگ نگردد.

در غیر این صورت قسمتی از مواد شوینده حل نخواهد شد و شما با مشکل ماندن پودر روی لباس مواجه می‌شوید. شوینده مایع به دلیل مایع بودن خود در زمان کمتری در آب حل می‌گردد و حلالیت بالاتری در آب سرد دارد.

به همین دلیل اگر مشکل سفیدک زدن لباس دارید و یا مجبورید برخی پارچه‌ها را با آب سرد بشویید، حتما از مایع لباسشویی استفاده کنید.

پس در انتخاب پودر لباسشویی یا مایع لباسشویی بر اساس میزان حلالیت در آب، انتخاب مایع انتخاب هوشمندانه‌تری است.

  • لکه بری بیشتر

اگر لکه‌های سرسختی روی لباس خود دارید که با شستشوی معمولی از بین نمی‌رود، باید از شوینده‌های قوی‌تری استفاده کنید. شوینده پودری به دلیل بالا بودن آنزیم‌ها و ترکیبات شیمیایی چربی زدا، تمیز کنندگی بیشتری نسبت به مایع‌ها دارند.

به طور کلی استفاده از مایع لباسشویی تنها برای لباس‌هایی با لکه‌ها عادی توصیه می‌شود و ممکن است شما با مشکل تمیز نشدن لباس در لباسشویی مواجه شوید.

لذا شستشوی لباس‌های سفید یا لباس‌هایی با لکه‌های سرسخت با استفاده از بهترین پودر لباسشویی، نتیجه رضایت بخش‌تری برای شما خواهد داشت.

  • از بین نرفتن رنگ لباس

در انتخاب بین پودر لباسشویی یا مایع لباسشویی یکی از ملاک‌های مهم، بور نشدن رنگ پارچه‌هاست. تجربه نشان داده که پاک کنندگی بالای پودر باعث کم رنگ شدن لباس‌های رنگی و تیره خواهد شد. لذا توصیه می‌کنیم که پارچه‌های رنگی را حتما با مایع لباسشویی مخصوص لباس‌های رنگی و تیره بشویید.

  • بوی خوش

اگر در انتخاب پودر لباسشویی یا مایع لباسشویی از جهت بوی لباس شسته شده مردد هستید باید به شما بگوییم که هر دو شوینده در انتهای شستشو بوی خاصی را به لباس می‌دهند اما بوی پودر اندکی شیمیایی است.

این در حالی است که در مایع لباسشویی از رایحه خوشبو کننده گل‌ها و طبیعت استفاده می‌گردد تا بوی شیمیایی مواد شوینده را کنترل کند. لازم به ذکر است که از بین برندگی بوی بد لباس با استفاده از پودر ماشین لباسشویی بهتر اتفاق می‌افتد.

آسیب رسانی به ماشین لباسشویی

مواد شیمیایی موجود در داخل شوینده می‌تواند به صورت تدریجی باعث خورده شدن قطعات لباسشویی شوند. این مساله باعث کاهش عمر قطعات، خرابی زودرس آنها و نیاز به تعمیر لباسشویی خواهد شد.

شوینده پودری به دلیل داشتن ترکیبات قوی سفیدکننده آسیب بیشتری به دستگاه وارد می‌کند. برای جلوگیری از بروز این مشکل پیشنهاد می‌شود که بیشتر از مایع لباسشویی استفاده نمایید و در صورت استفاده از شوینده پودری، بیشتر از حد لازم، شوینده در داخل لباسشویی نریزید تا در داخل دستگاه ته نشین نشود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید