برترین ها, نقد و بررسی

مزایا کتری برقی

نوشیدن چای از دیرباز در فرهنگ ما ایرانی‌ها جایگاه خاصی داشته است. صدای قل زدن آب در سماور، موسیقی همیشگی فضای آشپزخانه‌هایمان بوده و قطعاً همه‌ی ما بارها با تماشای تصویر مسیر بخار آب از لوله‌ی کتری روی اجاق گاز غرق در خیال شده‌ایم. نوشیدن چای همچون گذشته از عادت‌های دلچسب شبانه روزمان باقی مانده اما سبک و سیاق زندگی‌هایمان تغییر کرده. مشغله فراوان، کمبود وقت و حوصله، به ما اجازه نمی‌دهد که همچون گذشته، زمان زیادی را برای جوشاندن آب و درست کردن چای صرف کنیم. روش زندگی امروز ایجاب می‌کند که سریع ترین روش‌ها را برای انجام امور به کار ببریم.

کتری برقی

کتری برقی یکی از وسایل الکترونیکی و ضروری در زندگی امروز به حساب می‌آید که برای جوشاندن آب مورد استفاد قرار می‌گیرد. کتری برقی با تبدیل انرژی الکتریکی به گرما در زمانی بسیار کمتر در مقایسه با روش‌های سنتی، آب جوش را برای تهیه انواع دمنوش ها، چای، قهوه و حتی پخت‌وپز در اختیارمان قرار می‌دهد و از این طریق باعث صرفه جویی در انرژی و زمان می‌گردد.

کتری برقی ساختمان پیچیده و خاصی ندارد، و تقریبا دستگاه ساده‌ای به حساب می‌آید و به طور کلی از دو قسمت کتری و پایه تشکیل شده است.

کتری خود از یک درب که به بدنه دستگاه وصل است و دستگیره دستگاه که دکمه باز کردن درب کتری، دکمه جوش آمدن و دکمه تنظیم دما روی آن تعبیه شده، تشکیل شده است. کتری روی پایه دستگاه قرار می‌گیرد که سیم برق و المنت دستگاه درون آن قرار گرفته و کتری برقی از طریق سیم برق درون پایه به جریان برق متصل شده و روشن می‌شود.

المنت قطعه‌ای مهم در دستگاه کتری برقی است که، انرژی الکتریکی را به گرما تبدیل می‌کند. لازم به توضیح است که قبلاً المنت در داخل کتری‌های برقی قرار می‌گرفت، که تجمع رسوبات ناشی از آب خیلی زود به آن صدمه زده و باعث خرابی دستگاه می‌شد، اما امروزه المنت در پایه کتری برقی تعبیه شده و کاملاً از آن محافظت می‌شود.

با زدن کلید گرم کن المنت داخلی دستگاه گرم می‌شود و به این شکل آب را گرم کرده و به نقطه جوش می‌رساند. وقتی که آب جوشید یا به دمای تنظیم شده رسید، توسط ترموستات دستگاه، برق المنت قطع می‌شود و دستگاه به طور خودکار خاموش شده و از سوختن المنت پیشگیری می‌گردد.

مزایا کتری برقی

  • استفاده آسان

استفاده از دستگاه کتری برقی بسیار کار ساده و آسانی است و به هیچ نوع آموزش خاصی در رابطه با تنظیمات دستگاه نیاز ندارد. کافیست که آب مورد نیاز را داخل کتری ریخته و دستگاه را به برق وصل کنید و دکمه جوشیدن را بزنید تا آب در عرض چند دقیقه‌ی کوتاه به جوش بیاید.

  • صرفه جویی در انرژی

کتری‌های برقی در مقایسه با مایکروویو و یا کتری‌های معمولی که با انرژی گاز آب را می‌جوشانند دمای فضای اطراف خود را بالا نبرده (هوای اتاق یا آشپزخانه را گرم نمی‌کنند) و هم چنین انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

  • تعیین درجه حرارت مورد نیاز

علاقه‌مندان به تغذیه سالم می‌دانند که نمی‌توان انواع دمنوش و نوشیدنی‌های گرم را با آب جوش ۱۰۰ درجه تهیه کرد، مثلا دمای مناسب برای درست کردن چای سبز (۶۰ تا ۸۰ درجه)، چای سفید (۷۵ تا ۸۵ درجه )، دمنوش بابونه (۹۰ درجه)، و برای قهوه کمی پایین‌تر از نقطه جوش می‌باشد و اگر هر کدام از این نوشیدنی‌ها طبق دستور العمل درست و با دمای مناسب مخصوص به خود تهیه شوند، عطر و طعم و خواص آن‌ها کاملا حفظ خواهد شد.

با استفاده از کتری برقی می‌توان آب را تا دمای مورد نیاز حرارت داد و به راحتی و بدون اتلاف انرژی انواع چای و دمنوش را در بهترین حالت اماده کرد.

  • سرعت بالا

کتری برقی بسیار سریع‌تر از کتری معمولی یا سماور می‌تواند آب را به نقطه جوش برساند. شاید پیش خود فکر کنید که ۱۰ یا ۱۵ دقیقه زودتر آماده شدن آب جوش چه اندازه می‌تواند اهمیت داشته باشد، اما اگر در موقعیت‌هایی قرار گرفته باشید که به عنوان مثال، خواسته باشید از دوست یا همکارتان که زمان خیلی زیادی هم برای ماندن کنارتان ندارد، در محیط کار با یک فنجان چای و یا قهوه پذیرایی کنید.

یا اینکه در آغاز روز که برای خارج شدن از منزل عجله دارید و دیرتان شده و در عین حال دل تان یک نوشیدنی گرم می‌خواهد، و یا وسط یک روز کاری سخت که هم خسته هستید و هم وقت کم دارید و برای رفع این خستگی نیاز به یک لیوان چای داغ دارید که تجدید قوا کرده و کارتان راادامه دهید و یا این که مهمان سرزده برایتان رسیده و جهت پذیرایی از او و آشپزی فورا نیاز به آب جوش دارید به خوبی درک خواهید کرد که چقدر آماده شدن سریع آب جوش به کارتان سرعت بخشیده و ذهنتان را آرام می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید