علم و تکنولوژی, عمومی, نقد و بررسی

جارو رباتیک چیست؟

جارو رباتیک چیست؟

شاید شما نیز نام جاروبرقی رباتیک را شنیده باشید اما اطلاعاتی در مورد آن نداشته باشید و حداقل یک بار این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که جاروبرقی رباتیک چیست؟ در این مقاله به صورت دقیق به بررسی این جاروبرقی ها و کاربرد آن میپردازیم. نقاط قوت و ضعف آن را برررسی کرده و کارکرد آن ها را با جاروبرقی های معمولی مقایسه خواهیم کرد.

جاروبرقی رباتیک چیست؟

جاروبرقی رباتیک همانطور که از اسم آن مشخص است نوعی جاروبرقی هوشمند است که بدون نیاز به وجود شما و با تنظیم آن می تواند فضای مورد نظر شما را در زمان مشخص شده جارو کند.

جاروبرقی‌های روباتی علاوه بر تمیز کردن خودکار کف‌ها، دارای لیزر و در برخی موارد دوربین داخلی در جلو و زیر هستند تا از برخورد آن‌ها به مبلمان و اشیاء دیگر جلوگیری کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند سقوط قریب‌ الوقوع از ارتفاع را تشخیص دهند تا از پله‌ها هم پایین نیایند. برخی از جاروبرقی‌های روباتی حتی دارای مخزن آب داخلی هستند تا پس از جاروبرقی، کف‌ فضای موردنظر را نیز تمیز کنند.

جاروبرقی روباتیک با باتری‌های قابل شارژ تغذیه می‌شود و معمولا می‌تواند کل خانه را با یک بار شارژ تمیز کند. حتی برخی از آنها دارای ایستگاه‌های docking هستند و به محض اینکه سطح باتری آن‌ها به شدت پایین می‌آید، برای شارژ مجدد باز می‌گردانند، بنابراین لازم نیست شارژ کردن آنها را به خاطر بسپارید.

ویژگی های جاروبرقی رباتیک

  • جارو رباتیک در درجه اول یک جارو برقی هوشمند بوده و بدون دخالت دست، به صورت خودکار می تواند نظافت منزل را انجام دهد.
  • ابعاد و فرم ظاهر آن به گونه ای است که می تواند زیر کابینت، میز، تخت خواب و .. رفته و حتی گوشه ها و کنج های خانه را با کمک برس های متفاوتش تمیز کند.
  • جارو رباتیک تنها یک جارو برقی نیست، بلکه می تواند تی کشی به دو سبک خشک و تر را نیز برای شما انجام دهد.
  • جارو رباتیک همانطور که پیشتر به آن اشاره شد، دارای سنسور تشخیص ارتفاع است تا زمانیکه به پله نزدیک می شود، مسیر خود را تغییر دهد.
  • جارو به سبک رباتیک این امکان را نیز دارد که پس از پایان نظافتش خودش به صورت خودکار به محل شارژ خود برگردد.
  • جاروبرقی رباتیک اغلب ارتفاعی برابر با ۱۰ سانتی متر دارد، بنابراین اگر ارتفاع زیر مبل، میز، کابینت شما بیشتر از ۱۰ سانتی متر است، جارو رباتیک، می تواند نظافت آنها را به راحتی انجام دهد.
  • جارو به سبک رباتیک می تواند تا حدود ۲ سانتی متر ارتفاع بالا برود. بنابراین اگر فرش منزل شما ارتفاع کمتر از ۲ سانتی متر داشته باشد، جارو شارژی رباتیک به راحتی آن را تمیز خواهد کرد.
  • در برخی از مدل های جارو برقی هوشمند، امکان نظافت مبلمان و پرده نیز وجود دارد.
  • جارو رباتیک مجهز به سیستم عیب یاب بوده و به محض بروز کوچک ترین نقص به شما مشکل را اطلاع می دهد.
  • قدرت بالا و صدای کم، از جمله مزیت های بارز جاروهای برقی روباتیک است.
  • جارو برقی هوشمند، قابلیت اتصال آن به اینترنت و ارتباط با سایر وسایل هوشمند خانه را دارند.
  • یکی از ویژگی های بارز جارو برقی هوشمند، مجهز بودن آن به سنسورهای قوی و چشم الکترونیکی است که قدرت آنالیز و تشخیص مسیر و قدرت تشخیص اشیا را به دستگاه می دهد.

معایب جارو برقی رباتیک

  • سر و صدا

این جاروها بی سر و صدا هستند. بعضی از آن ها اتفاقا سر و صدای زیادی هم دارند. البته اگر قرار است وقتی کار کنند که کسی در خانه نیست، این موضوع دیگر اهمیتی ندارد. اما اگر حیوان خانگی دارید دقت بیشتری داشته باشید. سروصدای آن ها می تواند حیوانات خانگی را بترساند و اگر شما هم خانه نباشید ممکن است اتفاقات جالبی نیفتد.

  • حسگر ها

حسگر ها برای کارایی درست وبهتر این وسایل طراحی شده اند. مثلا برای این که مسیر را پیدا کنند، ارتفاع را تشخیص بدهند و از پله نیافتند یا این که جایی را از قلم نیاندازند. اما گاهی می توانند باعث دردسر هم بشوند. مثلا شاید بخشی از فرشی که استفاده می کنید سیاه باشد، نمونه هایی هستند که ممکن است رنگ سیاه را از ارتفاع تشخیص ندهند. پس در آن نقطه توقف می کنند.

  • رفتن به هر جا

اگر خانه سطح همواری داشته باشد، چیزی جلودار آن ها نیست. ممکن است جارو را وسط سرویس بهداشتی پیدا کنید. البته برای بعضی از مدل ها قابلیتی به اسم دیوار مجازی در نظر گرفته شده. یعنی اطلاعاتی به دستگاه می دهید که آن قسمت را دیوار در نظر بگیرد و از آن عبور نکند. اما اگر جاروی رباتیک شما این امکان را نداشته باشد بهتر است حواستان به آن باشد.

  • قیمت

یکی از چیزهایی که ممکن است افراد زیادی را از خرید این جاروها منصرف کند قیمت آن ها است. همچنان تکنولوژی جدیدی به حساب می آیند و از جاروهای معمولی بسیار پیچیده ترند. پس نمی توان انتظار قیمت پایین داشت.

  • قدرت مکش

درست است آن ها به خوبی از پس تمیز کردن خانه بر می آیند. اما اگر قدرت مکش جارو برقی برای شما مهم ترین فاکتور است باید برای نسل بعدی این جارو ها صبر کنید. به هر حال قدرتشان به پای جاروهای معمولی نمی رسد.

جارو برقی‌ رباتیک چگونه کار می‌کند؟

بیشتر جاروبرقی‌های رباتیک از یک یا دو برس چرخان و یک یا دو برس نورد تشکیل شده‌اند. این بخش‌ها همزمان با هم کار می کنند تا زباله های کوچک و بزرگ را به داخل خود بکشانند.

خاک، خز، غذا، مو و هر چیز دیگری که توسط این دستگاه جمع آوری می‌شود در یک قسمت قابل جدا شدن ذخیره می‌شود. پس از پر شدن، شما باید سینی را از روی آن برداشته و زباله‌های جمع شده را تخلیه کنید.

همچنین بهترین جاروهای رباتیک شامل؛ انواع مختلف حسگرها هستند. سنسورهای رو به پایین متداول‌ترین نوع سنسورها هستند و به دستگاه کمک می‌کنند تا از مکان‌هایی مانند پله‌ها به خوبی عبور کند. مدل‌های گران‌تر هم دارای سنسورهایی در قسمت بالا هستند که می‌توانند هنگام تمیز کردن اتاق ها نقشه برداری هم کنند.

این دستگاه را می‌توان طوری برنامه ریزی کرد تا با استفاده از کنترل‌های موجود بر روی خود دستگاه، بر اساس یک برنامه زمانی اجرا شود. علاوه بر آن مدل‌های سطح بالاتر را می‌توان با کنترل کننده‌های پایه و همچنین برنامه‌های تلفن‌های هوشمند یا حتی یک اسپیکر هوشمند مدیریت کرد.

با خرید جاروبرقی رباتیک می‌توانید مطمئن باشید که از مکان مورد نظر شما به خوبی تمیز و عاری از هرگونه زباله و گرد و خاک می‌شود. از آنجای که می‌توان این دستگاه را به گونه‌ای برنامه ریزی کرد که حتی در مواقعی که در خانه نیستید هم کار کند، می توانید هر روز هفته خانه‌ای تمیز داشته باشید.

راهنمای خرید جارو برقی رباتیک

در بخش‌های قبلی این مقاله با کارکرد جارو رباتیک و فواید آن آشنا شدید. اگر قصد دارید این وسیله مدرن و حرفه ای را خریداری کنید در این بخش با ما همراه باشید تا نکات مهم پیش از انتخاب جاروبرقی هوشمند رباتیک را با یکدیگر مرور کنیم.

در نظر گرفتن محیط کار یا فضای منزل

جاروبرقی های رباتی برای تمامی سطوح قابل استفاده هستند اما حتما پیش از خرید به فضای مورد نظر خود توجه داشته باشید. اگر از موکت یا فرش استفاده می‌کنید، لازم است دستگاه مورد نظر خود را از میان مدل هایی با قدرت بالا انتخاب کنید اما در صورتی که کف منزل شما از جنس چوب یا سرامیک است، جاروهایی با قدرت پایین تر برای شما مناسب تر خواهد بود.

فیلتر دستگاه

فیلتر هپا بهترین نوع فیلتر است که ذرات و گرد و غبار را با درصد بالایی ( تقریبا 97 درصد) جمع آوری می‌کند. با این تفاسیر توصیه می‌کنیم جاروبرقی مورد نظر خود را از میان مدل‌هایی که در ساخت آن‌ها از این فیلتر استفاده شده است انتخاب کنید.

منبع تغذیه دستگاه

جاروبرقی های رباتیک با باتری کار می‌کنند بنابراین طول عمر باتری موضوع مهمی ست که باید به آن توجه شود. اگر فضای مورد نظر شما بزرگ است، مدل‌هایی که مدت زمان بیشتری برای مثال 100 تا 120 دقیقه قابل استفاده هستند، انتخاب مناسبی برایتان می‌باشد. البته اکثر ربات های جاروبرقی قابلیت شارژ خودکار را دارند به این صورت که با کم شدن شارژ دستگاه، جاروبرقی به سمت شارژر خود حرکت کرده و پس از شارژ مجدد به نظافت خود ادامه می‌دهد.

ابعاد

همان طور که قبلا اشاره کردیم، جاروی رباتیک قابلیت نظافت نقاطی از جمله زیر تخت یا زیر مبل را دارند البته در صورتی که از ارتفاع مناسبی برخوردار باشند. بنابراین پیش از خرید، ارتفاع نقاط مورد نظر از جمله زیر مبل و یا زیر کابینت را در نظر داشته باشید و با توجه به آن ها ابعاد مناسبی از دستگاه را انتخاب کنید.

تنظیم برنامه های دستگاه

اکثر جاروبرقی های هوشمند این امکان را برایتان فراهم خواهند کرد تا نحوه نظافت منزل را به دلخواه برنامه ریزی کنید. به ویژه اگر شاغل هستید این ویژگی برایتان مناسب می‌باشد. می‌توانید روز و ساعت نظافت منزل را به سادگی مشخص کنید.

قیمت

طبیعتا این دسته از جاروهای هوشمند نسبت به جاروبرقی های معمولی قیمت بیشتری دارند. البته شما می‌توانید با توجه به نیاز و فضای مورد نظر خود مدل‌هایی با قیمت های مناسب تر را انتخاب کنید. برای مثال، اگر خانه ای کوچک و کم رفت و آمد دارید یک جارو هوشمند ساده با قابلیت های کمتر برای شما مناسب تر خواهد بود اما در صورتی که فضای خانه شما بزرگ و دارای موانع زیاد مانند پله می‌باشد با پرداخت هزینه ای بیشتر می‌توانید از یک دستگاه حرفه ای و قدرتمند بهره مند شوید.

امیدواریم این مقاله اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار داده باشد. فروشگاه اینترنتی پیلتن شاپ دارنده طیف گسترده ای از انواع لوازم شست و شو و نظافت از جمله انواع جاروبرقی رباتیک با بالاترین سطح کیفیت می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا آگاهی از قیمت محصول مورد نظر خود به وب سایت پیلتن شاپ مراجعه کنید و یا با کارشناسان فروش در ارتباط باشید.

ربات جاروبرقی چه چیزهایی را تمیز می‌کند؟

  • ارتفاع جاروبرقی رباتیک بین 8 تا 14 سانتی متر متغیر است و پاسخ به این سوال که آیا این جاروبرقی زیر مبل و وسایل دیگر می رود یا خیر بستگی به ارتفاع وسایل شما دارد.
  • بهتر است جهت تمیز کردن زیر مبل یا میز وسط مبل ها، آن را کنار بکشید تا جارو بهتر بتواند کار خود را انجام دهد.
  • در غیر این صورت ممکن است زیر مبل یا میز گیر کند و نتواند بیرون بیاید.

آیا جاروبرقی رباتیک فرش و سرامیک را میتواند به خوبی تمیز کند؟

  • در مورد عملکرد جاروبرقی رباتیک روی سرامیک و فرش باید گفت که برخی از این جاروهای رباتیک توانایی کشیدن تی تر و تی خشک را روی سرامیک دارند.
  • همچنین این جاروها می توانند از یک سطح به سطح دیگر با ارتفاع دو سانتی متر حرکت کنند.
  • بنابراین انتقال این جاروها از سرامیک به فرش برای آنها آسان است.
  • بهتر است فرش های پرزدار را با جارو رباتیک تمیز نکنید.

آیا جاروبرقی رباتیک گوشه و حاشیه های دیوار را می تواند تمیز کند؟

  • معمولا تمیزی گوشه ها و لبه های فضای داخلی خانه ها برای افراد اهمیت زیادی دارد.
  • خیلی ها فکر می کنند جاروبرقی های رباتیک به دلیل بدنه گردی که دارند نمی توانند لبه و گوشه دیوار را به خوبی تمیز کنند.
  • لازم است بدانید که در این نوع جاروبرقی ها 2 برس کناری طراحی شده تا در جهات مختلف کمبودی در نظافت وجود نداشته باشد و تمام سطح کف به یک اندازه تمیز می شود.
  • با این حال هنوز ضعف هایی در این دستگاه ها وجود دارد.

در نهایت جاروبرقی معمولی یا جارو رباتیک؟

و در آخر باید اشاره کنیم که هیچ جاروی رباتیکی نمی تواند جایگزین جاروبرقی های معمولی باشد!

علی رغم اینکه جارو رباتیک به صورت اتوماتیک عمل نموده و نظافت محیط را بدون دخالت دست انجام می دهد، اما به هر حال برخی از گوشه و کناره های محیط هستند که تنها با جاروبرقی های معمولی قابل نظافت می باشند. همچنین این دستگاه ها در مقایسه با جاروبرقی های معمولی از قدرت مکش کمتری برخوردار بوده و به نسبت قیمت های بالاتری نیز دارند. بنابراین بهتر است از جارو رباتیک به عنوان مکملی در کنار جاروبرقی های معمولی استفاده شود و به تنهایی به کارایی جارو رباتیک اکتفا نکنید.

پایان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید