علم و تکنولوژی, عمومی

ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی شست.

ظروفی که نباید در ماشین لباس ظرفشویی شست.

بعد از خوردن غذا، وجود ماشین ظرفشویی واقعاً در زندگی افراد پرمشغله یک نعمت است. فرقی نمی‌کند که فقط کمی غذا برای خودتان درست می‌کنید یا برای کل افراد خانواده؛ در هر صورت اگر ماشین ظرفشویی داشته باشید همه ظرف‌های غذا را داخل آن می‌گذارید و یک عالمه در وقتتان صرفه‌جویی می‌کنید. درست است که ماشین ظرفشویی زندگیتان را راحت‌تر کرده اما باید به ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت دقت کنید. با خواندن نکات زیر به اشتباهات رایج در مورد استفاده از ماشین ظرفشویی پی می‌برید و دیگر لازم نیست غصه خراب شدن هیچ یک از ظرف‌هایتان را بخورید.

ظروف ممنوعه ماشین ظرفشویی

  • گذاشتن هر نوع ظرف چوبی در ماشین ظرفشویی ممنوع!

ظروف چوبی در اثر تماس با آب دچار ترک خوردگی می‌شوند، به همین خاطر در درون آن‌ها نوعی روغن وجود دارد. قرار دادن ظروف و کاسه‌های چوبی در ماشین ظرفشویی به مرور می‌تواند باعث از بین رفتن این روغن و در نتیجه ترک خوردن و تورم آن‌ها شود. بهترین روش برای تمیز کردن ظروف چوبی، شستن آن‌ها با دست و مواد شوینده ملایم است. اگر نیاز است ظروف چوبی آشپزخانه خود را ضدعفونی کنید، به هیچ عنوان آن‌ها را داخل آب به مدت طولانی خیس نکنید.با کمی جوش‌شیرین و سرکه می‌توانید آن‌ها را تمیز کنید.

قرار دادن ظروف چوبی در ماشین ظرفشویی باعث ایجاد ترک و تورم آن‌ها می‌شود.

  • ماهیتابه و قابلمه‌های چدنی

قابلمه‌های چدن یکی از بهترین انواع قابلمه‌ها هستند که تا سال‌ها سالم می‌مانند اما ماشین ظرفشویی سیستم شستشوی قدرتمندی دارد که می‌تواند به این ظرف‌های با ارزش آسیب برساند. بنابراین ظرف چدن هم یکی دیگر از مواردی است که نباید آن را در ماشین ظرفشوی بگذارید.

وقتی قابلمه‌های چدنی را داخل ماشین ظرفشویی می‌گذارید لایه روی آن از بین می‌رود. این لایه باعث نچسبیدن غذا به کف قابلمه می‌شود، از فاسد شدن غذا جلوگیری می‌کند و کاربرد مهمی دارد. پس کافی است کمی وقت بگذارید و قابلمه‌های چدنی‌تان را با دست بشویید تا کیفیتشان را از دست ندهند.

  • ظروف پلاستیکی

کی دیگر از ظرف‌هایی که نباید در ماشین ظرفشویی شسته شود، ظروف پلاستیکی است. زیرا حرارت ماشین ظرفشویی باعث خارج شدن سموم از ظرف‌های پلاستیکی می‌شود. از سوی دیگر امکان ذوب شدن ظروف پلاستیکی در ماشین ظرفشویی زیاد است. شما تنها ظروف پلاستیکی را که بر روی آن‌ها درج شده است را می‌توانید در ماشین ظرفشویی قرار دهید. حتی به شما توصیه می‌کنیم آن‌ها را در قسمت بالا ماشین ظرفشویی قرار دهید.

  • ظروف کریستالی

ظروف کریستالی را با دست بشویید! ظروف کریستالی به دلیل گرمای زیاد سیکل شستشو برای شستشو در ماشین مناسب نیستند. آب گرم ممکن است باعث لَب پر شدن، ترک خوردن و حتی شکستن این ظروف شکننده شود. سعی کنید ظروف شیشه‌ای و کریستالی را به‌آرامی و با دست بشویید، در غیر این صورت فقط تکه‌های شکسته‌ای از آن‌ها برجای می‌ماند.

  • چاقو‌های آشپزخانه

چاقوها را بهتر است که در ماشین ظرفشویی قرار ندهید به چند علت: نخست اینکه لبه‌های تیز چاقو به سبدهای شتشو ماشین صدمه می‌زند و به تدریج سبب خراب شدن بافت‌های سبد قفسه‌ی قاشق‌ها می‌شود.

علت دوم این است که به علت تراکم قاشق ها، امکان دارد چاقو به سختی از سبد درآمده و به دست شما صدمه وارد کند.

علت سوم و مهم ترین علت که هیچ وقت نباید چاقو در ماشین بگذارید، این است که مواد شوینده‌ی ماشین، لبه‌های تیز چاقو را کند کرده و در نهایت در دراز مدت سبب نابودی آن خواهند شد. همین طور چنانچه دسته چاقوهای شما از چوب باشد، هر چقدر بیشتر در معرض آب و شوینده‌های داخل ماشین لباسشویی قرار بگیرد، زودتر نابود می‌گردد. بنابراین با قرار ندادن چاقو داخل ماشین ظرفشویی عمر موثر آن را بالا ببرید.

  • قابلمه‌ها و ظروف تفلون، آلومینیوم و مسی

شاید با خود فکر کنید قابلمه‌ها و ظروف تفلون، آلومینیوم و مسی به خاطر جنس مقاومی که دارند، در برابر شست‌وشو با ماشین ظرفشویی، ایمن هستند. اما متاسفانه اینطور نیست و با گذاشتن این ظروف در ماشین ظرفشویی، می‌توانید باعث صدمه دیدن آن‌ها شوید. به عنوان مثال مواد شوینده قوی، روکش نچسب قابلمه‌های تفلون را به سرعت از بین می‌برد و باعث کدر شدن ظروف مسی می‌شوند. دمای بالای ماشین ظرفشویی می‌تواند باعث لکه و کدر شدن ظرف‌های آلومینیومی شود.

نکته: برای تمیز شسته شدن و مراقبت بهتر از انواع ظروف، لازم است مایع شوینده مناسب انتخاب کرده و در کنار آن نحوه استفاده از ژل ماشین ظرفشویی را یاد بگیرید.

  • ظروف نقاشی شده و شیشه‌های چاپی

ظروف نقاشی شده جز ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت قرار می‌گیرد. در کل کار درست این است که هیچ‌یک از ظروف چاپی یا آن‌هایی که با دست نقاشی شده‌اند را در ماشین ظرفشویی نگذارید. با مواد شوینده قوی، فشار آب و حرارت زیادی که ماشین ظرفشویی دارد، هر بار که این ظرف‌ها را در آن قرار می‌دهید، کمی از رنگشان می‌رود. شاید فکر کنید فقط ظرف‌هایی با طرح‌های چاپی شامل این دسته می‌شوند اما هر نوع بشقاب، فنجان یا ظرفی که طرح داشته باشد در ماشین ظرفشویی جانش به خطر میفتد. درست است که احتمال آسیب یکی دو تا ظرف رنگی خیلی زیاد نیست اما ارزش ریسک را ندارد و بهتر است آن‌ها را با دست بشویید.

  • ظروف دارای برچسب

روی برخی از ظروف و بطری‌ها، برچسب کاغذی چسبانده شده است. قرار دادن ظروف دارای برچسب در ماشین ظرفشویی کار اشتباهی است. مشکل فقط تجزیه و جدا شدن برچسب نیست، در واقع مسئله مهم گیر کردن تکه‌های جدا شده برچسب در قسمت پایینی دستگاه است. مسدود شدن لوله‌ها و فیلترها می‌تواند منجر به خرابی و نیاز به تعمیر ماشین ظرفشویی شود.

  • اقلام دارای برچسب

برچسب بطری‌ها و شیشه‌های برچسب­دار در ماشین طرفشویی از آن‌ها جداشده و زهکش دستگاه را مسدود می‌کنند. همچنین ممکن است برچسب این ظروف به اقلام دیگر بچسبد و هنگامی که خشک شدند کثیفی آن مشخص می­شود. این ظروف را با دست بشویید.

  • بطری‌های دهانه باریک

یکی از ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت، بطری‌های با دهانه باریک هستند. به علت اینکه دهانه باریک آن‌ها، مانع از اسپری کامل آب به داخل بطری و تمیز شدنشان می‌ گردد. برای تمیز شسته شدن بطری‌ها، قدری آب و مایع شوینده داخل آن‌ها ریخته و به خوبی تکان دهید و با استفاده از یک فرچه شیشه‌شوی پایه بلند، همه قسمت‌های آن‌ها را بشویید.

  • فولاد ضد زنگ

ظروف و یا وسیله هایی که از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند . اکثر کارشناسان می گویند که خوب است که محصولات فولادی ضد زنگ را در ماشین ظرفشویی قرار دهید اما با چند اخطار. ترس عمومی این است که مواد شوینده و رطوبت بیش از حد فلز را خراب می کنند و ذرات اسیدی باعث آلرژی و خارش پوست می شود. همچنین توصیه می شود، اگر فولاد ضد زنگ را در ماشین ظرفشویی قرار دهید، باید آن را در طبقه بالا بگذارید تا از مواد دیگر به اندازه کافی فاصله داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که شستشو و خشک شدن مناسبی داشته باشند.

با این حال، ما احساس می کنیم که اقدامات احتیاطی فراوانی وجود دارد و شما فقط با شستشو و تمیز کردن فولاد ضد زنگ با دست خیالتان راحت تر می شود.پس تنبلی نکنید و آنها را با دست بشورید.

  •  رنده و چاقوهای تیز

حرارت ماشین ظرفشویی چاقوهای آشپزخانه را کند می‌کند و باعث می‌شود دفعه بعدی که از آن‌ها استفاده می‌کنید خوب کار نکنند یا امنیتشان کمتر شده باشد. چاقوهایی که دسته‌های توخالی دارند نیز در ماشین ظرفشویی مشکل‌ساز می‌شوند چون حرارت ماشین، چسب داخل آن‌ها را آب می‌کند و باعث می‌شود دسته از چاقو جدا شود. همچنین امکان دارد موقع تخلیه ماشین ظرفشویی دستتان را با چاقوها ببرید زیرا چاقوها و قاشق چنگال معمولاً در سبد ماشین ظرفشویی گذاشته می‌شوند و هنگام برداشتن آن‌ها ممکن است دستتان آسیب ببیند. بنابراین این وسایل جز ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت قرار می‌گیرند.

این قضیه برای وسایل برنده دیگر آشپزخانه، مانند رنده، پوست‌کن و الک نیز صدق می‌کند. همه این وسایل می‌توانند به لایه داخلی ماشین یا ظرف‌هایی که در نزدیکی آن‌ها می‌گذارید آسیب بزنند. همچنین اگر درست آن‌ها را داخل قفسه‌های ماشین ظرفشویی نچینید، بعد از اتمام شست و شو و هنگام خالی کردن ماشین به دستتان آسیب می‌زنند.

  • ظروف ملامین و اکرلیک

یکی از ظروفی که مقاومت بالایی دارند و به زود شکسته نشدن آن ها مطمئن هستیم و به راحتی از آن ها استفاده می کنیم، ظروف ملامین و آکریلیک هستند.

اما این وسایل را نیز نباید در ماشین ظرفشویی قرار داد چون به همان دلایل قبلی که شامل حرارت بالا و مواد و قرص شستشو قوی استفاده شده برای تمیزی ظرف ها، باعث پاک شدن رنگ آن ها و کیفیت خود را از دست می دهند.

  •  سینی فر، ماهیتابه و قابلمه‌های نچسب

بعضی از ماهیتابه‌های نچسب قابل استفاده در ماشین ظرفشویی هستند اما برخی دیگر این قابلیت را ندارند. بنابراین بعد از چند بار که آن‌ها را داخل ماشین بگذارید، متوجه می‌شوید که دیگر کارایی سابق را ندارند.

این اتفاق به خاطر قابلیت خیلی زیاد شویندگی ماشین ظرفشویی است. این ماشین‌ها آنقدر خوب ظرف‌ها را تمیز می‌کنند که حتی لایه نچسب روی قابلمه‌ها را نیز از بین می‌برند؛ لایه‌ای که کل کارایی قابلمه به آن بستگی دارد؛ لایه‌ای که به خاطرش این قابلمه را خریداری کرده‌اید. در مورد این ظروف نیز باید قبل از قراردادنشان در ماشین، نوشته روی بسته‌بندی را بخوانید و مطمئن شوید که قابل استفاده در ماشین ظرفشویی هستند. همچنین بهتر است تا جایی که می‌شود آن‌ها را از مخزن حرارت ماشین دور قرار دهید.

سخن آخر

در این مقاله که توسط کارشناسان سایت هوم کالا گردآوری شده، تلاش شده است تا لیست کاملی از ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت ارائه شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید