علم و تکنولوژی, عمومی, نقد و بررسی

ماشین لباسشویی را در کجا قرار دهیم؟

ماشین لباسشویی را در کجا قرار دهیم؟

ماشین لباس شویی یکی از وسایلی است که در خانه‌های کوچک، معمولاً خیلی به جای آن فکر نشده است. حتی در خانه‌های قدیمی نیز به خاطر عدم وجود ماشین لباس شویی در خانه‌ها، جایی برای آن در نظر گرفته نشده است. یکی از بهترین راه‌های انتخاب جای ماشین لباس شویی نیز پیدا کردن یک شیر ورودی آب و یک لوله خروجی است. بنابراین نمی توان ماشین لباس شویی را جایی قرار داد که فاصله زیادی با شیرهای ورودی آب و لوله‌های خروج فاضلاب وجود دارد.

بسیاری از کسانی که ماشین لباس شویی درب از بالا دارند، ترجیح می‌دهند که آن را درون حمام قرار دهند. زیرا ماشین لباس شویی نیاز دارد که درب آن به سمت بالا باز شود و حتی در طراحی‌های مدرن خانه، معمولاً جای ماشین لباس شویی برای ماشین لباس شویی ‌های درب از جلو طراحی شده است. اما حمام جای مناسبی برای ماشین لباس شویی حتی ماشین لباس شویی درب از بالا نیست. پس بهترین جا برای ماشین لباس شویی کجا است؟

بهترین محل قرارگیری ماشین لباسشویی کجاست؟

جواب این سوال خیلی ساده است. محل قرارگیری ماشین لباسشویی باید جایی باشد که به لوله کشی آب، پریز برق و سیستم تخلیه فاضلاب، نزدیک باشد. اگر چنین شرایطی مهیا بود، به راحتی می توانید ماشین لباسشویی تان را در آنجا، قرار دهید.

در خانه های بزرگ و به اصطلاح لوکس، معمولا یک فضای جدا برای نصب ماشین لباسشویی در نظر گرفته می شود. این فضا laundry یا همان رختشوی خانه خودمان است. در این محل می توانید یک دستگاه لباسشویی و یک خشک کن قرار دهید. حتی کمد لباس و میز اتو و خیلی وسایل دیگر هم در این اتاق قرار داده می شود.

البته در خانه های نقلی و جمع و جور، مکانی مجزا برای نصب لباسشویی و خشک کن وجود ندارد. اغلب آپارتمان های امروزی هم، همینطور هستند و معمولا لباسشویی پای ثابت آشپزخانه ها می شود. اگر امکانش را دارید و می توانید آب و برق و سیستم تخلیه را مهیا کنید، کار خیلی ساده می شود. هنوز مکان های زیادی هست که برای نصب ماشین لباسشویی، مناسب است. در این مطلب به برخی از محل های مناسب برای قرار دادن ماشین لباسشویی اشاره می کنیم.

آشپزخانه، بهترین مکان برای ماشین لباسشویی

همان‌طور که در کشورمان ایران نیز رواج دارد، آشپزخانه بهترین مکان برای قرار گرفتن لباسشویی در آن است. دقیقا به همین دلیل است که در معماری داخلی خانه‌های ایرانی، محل قرار گرفتن ماشین لباسشویی، به صورت پیش‌ فرض در مرحله کابینت‌ کشی آشپزخانه انتخاب و تعبیه می‌شود.

البته طی سال‌های اخیر، محل قرار گرفتن ماشین ظرفشویی هم به آن اضافه شده است و بسیاری از عروس خانم‌ها، هنگام رهن یا خرید منزل برای انتقال اثاثیه و جهیزیه خود، به این مورد بیش از سایر قسمت‌های آشپزخانه توجه می‌کنند.

نکته مهم در مورد انتخاب آشپزخانه برای قرار گرفتن ماشین لباس‌شویی این است که سعی شود حتی الامکان، درب‌هایی روی این ماشین و ماشین ظرفشویی تعبیه شود تا از بیرون دیده نشوند.

به ویژه در سبک‌های مدرن ایسلند، که بخش اعظمی از فضای داخل آشپزخانه از اتاق پذیرایی قابل رویت است، استفاده از ماشین لباس‌شویی و ظرفشویی به صورت توکار بسیار عاقلانه خواهد بود.

البته، در صورتی که ماشین لباسشویی، ظرفشویی و یخچال شما ست هستند و نمای ظاهری زیبایی دارند، همین ماشین‌ها هم می‌توانند بخشی از دکوراسیون داخلی آشپزخانه و به تبع آن خانه شما باشند.

برای همین است که یخچال‌ها و ماشین لباس‌شویی و ظرفشویی‌های مدرن، در انواع و اقسام طرح‌ها و رنگ‌ها روانه بازار می‌شوند. استفاده از بدنه استیل، کروم و رنگ مشکی، سال‌ها است که به شدت مورد توجه کاربران و مصرف کنندگان قرار گرفته‌اند.

قرار گرفتن ماشین لباس‌شویی در آشپزخانه، به ویژه در صورتی که روی آن درب کابینت قرار گرفته باشد، در حقیقت آن را در داخل کابینت‌هایتان جای داده باشید، به شما کمک می‌کند تا با راحتی و سهولت بیشتری اقدام به شستن لباس‌ها کنید. دسترسی به ماشین در چنین حالتی بیشتر و راحت‌تر است و می‌توانید صدای آلارم آن را نیز به راحتی بشنوید.

از سوی دیگر، میزان رطوبت نسبی موجود در آشپزخانه، به مراتب کمتر از راه پله، بالکن، حمام یا سرویس بهداشتی است. با توجه به این‌که ماشین لباسشویی یک وسیله الکترومکانیکی با بدنه فلزی است، وجود رطوبت نسبی بالا در محیط می‌تواند چه به لحاظ فیزیکی و مکانیکی و چه به لحاظ فنی و الکترونیکی، به آن آسیب برساند.

از این رو، بهتر است سعی کنید آن را در محلی قرار دهید که به جز جریان آب خود ماشین لباس‌شویی، رطوبت یا جریان آب دیگری با آن در تماس نباشد. البته، اگر عمر مفید ماشین لباسشویی‌تان برایتان مهم است.

 

مورد دیگر در خصوص انتخاب آشپزخانه برای قرار دادن ماشین لباسشویی، وجود فضای کافی و کابینت کافی در آشپزخانه‌ها است. بدون شک، در صورتی که در منزلی زندگی کنید که مجهز به رخت‌شورخانه یا دست کم فضایی برای اختصاص دادن به این منظور باشد، دیگر نیازی به اشغال فضای کابینت‌ها در آشپزخانه نخواهید داشت.

اما از آن‌ جا که اغلب ما چنین فضا و امکاناتی را در اختیار نداریم، و از طرف دیگر، فضای سرویس‌های بهداشتی و حمام‌مان نیز اندک است، بهترین انتخاب باز هم همین آشپزخانه است. جایی که می‌توان شوینده‌ها و سایر ملزومات شستن رخت‌ها را در کابینت‌های مخصوصی در نزدیکی ماشین لباس‌شویی جای داد.

ماشین لباسشویی در زیر پله

لوازم خانگی داخل دیوار یک روش عالی برای دکوراسیون منزل هستند. از فضای زیر پله در خانه های شخصی هم می توانید به عنوان اتاق لباسشویی و خشک کن استفاده کنید. این فضا معمولا بدون استفاده رها می شود. حتی اگر ارتفاع محدود باشد هم می توانید برای طراحی اتاق لباسشویی اقدام کنید. بلندی ماشین لباسشویی زیاد نیست و شاید بتوانید چند قفسه در بالای آن نیز نصب کنید.

محل قرارگیری ماشین لباسشویی در راهرو

راهروی داخلی منازل هم می تواند محلی برای قرارگیری ماشین لباسشویی باشد. این فضا برای رفت و آمد است و کاربرد دیگری ندارد. اگر تعداد افراد خانوار، کم است می توانید از راهرو به عنوان اتاق رختشویی استفاده کنید. لازمه این کار فراهم کردن شرایط اولیه برای نصب ماشین لباسشویی است.

در صورت آماده کردن بقیه شرایط، بد نیست یک میز اتوی تاشو هم در این مکان قرار دهید و لباس ها را بلافاصله بعد از شستن و خشک شدن، اتو کشیده و در کمد لباس قرار دهید. در اغلب خانه ها، راهروها خیلی مهجور مانده اند وقتش رسیده که کمی بیشتر به این فضا توجه کنید شاید کاربری های بهتری هم برای آن پیدا شود.

حمام و حیاط خلوت، بدترین انتخاب برای ماشین لباس شویی

همان قدر که آشپزخانه محل مناسبی برای ماشین لباس شویی است، حمام و حیاط خلوت و انباری بدترین انتخاب‌ها برای ماشین لباس شویی هستند. حتی اگر قرار است در مواقع لزوم از ماشین لباس شویی استفاده کنید، سعی کنید ماشین لباس شویی را جایی قرار دهید که کمترین میزان رطوبت را داشته باشد. محیط‌هایی مثل انباری، حیاط خلوت و بدتر از همه آنها، حمام، بسیار نمناک هستند و قرار گرفتن ماشین لباس شویی در انها باعث گسترش تولید باکتری‌ها و کپک‌های مضر هستند. این کپک‌ها و قارچ‌ها به لباس‌های شما منتقل خواهند شد و باعث ایجاد ناراحتی‌های پوستی و حتی ریوی خواهند شد.

بهترین کار این است که ماشین لباس شویی را در جایی خشک قرار دهید و در صورت لزوم آنها را فقط برای شستشو به حمام منتقل کنید. بهترین کار این است که ماشین لباس شویی را در محیط‌های باز مانند آشپزخانه نصب شود و در پایان کار مخزن لباسشویی و پنجره آشپزخانه باز گذاشته شود تا حبس بخار در ماشین لباس شویی باعث تولید باکتری‌ها نشود. بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد میکروب، باز گذاشتن و خشک ماندن فضای مخزن و اطراف ماشین لباس شویی است.

شیرهای ورودی و خروجی ماشین لباس شویی نیز یکی از مکان‌هایی است که باید در تمیز ماندن انها دقت کرد. اگر لوله خروجی فاضلاب ماشین لباس شویی به شکلی قرار بگیرد که فاضلاب داخل آن به طور کامل خارج نشود، حتماً قارچ و میکروب تولید خواهد کرد و آن را به بدنه و مخزن لباسشویی انتقال خواهد داد. پس از درست بودن مسیر خروجی فاضلاب ماشین لباس شویی مطمئن شوید. 

چند نکته در مورد محل قرار گرفتن ماشین لباس‌شویی

آشپزخانه که عموم ما ایرانی‌ها هم انتخابش کرده‌ایم، بهترین انتخاب برای قرار گرفتن ماشین لباسشویی است.

در صورتی که خانه‌تان فضای مناسب و بدون استفاده‌ای دارد، مثل فضاهای زیر پله یا بخش‌های قناس خانه می‌توانید از آن برای قرار دادن ماشین لباسشویی‌تان استفاده کنید. البته، بهتر است از یک درب برای پوشش دهی آن استفاده کنید تا روی زیبایی ظاهری محیط تاثیر منفی نگذارد.

برخی افراد، پارکینگ‌ها و زیرزمین‌های‌شان را به این امر اختصاص می‌دهند. این موضوع هم به خود شما و هم نوع پارکینگ و زیر زمین و صد البته ماشین لباس‌شویی دارد که قرار است در آن‌جا تعبیه کنید. اگر فاصله چندانی با پارکینگ یا زیرزمین ندارید و رفت و آمد برایتان دشوار نیست، می‌توانید از این اماکن هم استفاده کنید.

اتمام

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید