عمومی

نکات مدرن برای خانه داری

وقتی می خواهید در خانه داری بهتر شوید، باید به دنبال راه هایی باشید که به شما در انجام بهتر کارها کمک کند. اگر بتوانید کارهای خانه را راحتتر و بدون دردسر انجام دهید، خانه همیشه تمیز خواهد بود و مشکلی در خانه داری نخواهید داشت. خانه داری نیاز به خلاقیت دارد. خلاقیتی که با تغییرات کوچک برخی از ایرادات را برطرف می کند و کارها را آسانتر می نماید.در این مطلب از سایت هوم کالا به برسی نکات مدرن برای خانه داری پرداختیم.

امروز مسائل زیادی وجود دارد که زندگی افراد را درگیر می کند و اگر می خواهید علت مسئله را پیدا کنید باید بدانید چیزهای کوچکی پشته قضیه وجود دارد که روی هم جمع می شود منجر به ایجاد یک اختلال بزرگ می شود. به این ترتیب اگر زمان بگذارید و نگاهی به زندگی خود کنید مشکلات کوچک تان را در زندگی پیدا می کنید که با اندکی تلاش و فکر حل می شود.

اما علاوه بر تغییرات کوچک و تلاش های بزرگ، چند عادت نظافت بسیار ساده نیز وجود دارد که ممکن است قبلاً نشنیده باشید. این عادات نه خیلی سخت هستند و نه خیلی آسان.

چگونه خانه داری را یاد بگیریم؟

شاید با خودتان بگویید این سوال که ” چگونه خانه داری را یاد بگیریم؟” یک سوال بی اهمیت و حتی واضح است؛ اما اگر دقیق به موضوع خانه‌داری و نظافت خانه و ضبط و رفت خانه نگاه کنید، متوجه می‌شوید که خانه‌داری آنقدرها هم ساده و پیشِ پا افتاده نیست. داشتن خانه تمیز و مرتب هرگز به معنای داشتن خانه با وسایل لوکس و خاص یا متراژ بالا نیست. تمیزی و نظافت هیچ ارتباطی به وسایل خانه یا متراژ خانه ندارد. همین که در نهایت سادگی همه وسایل خانه در جای مناسب خود قرار بگیرند و کاملا تمیز باشند، برای شروع یک خانه‌داری ایده‌آل کافی است.

اگر از قبل تمام وسایل مورد نیاز خود را جمع کنید، دیگر لازم نیست برای برداشتن چیز دیگری به آشپزخانه برگردید. رفت و آمدهای مکرر می تواند شما را زود خسته کند. قبل از شروع نظافت یک اتاق یا سالن، همه ی وسایل و ابزار مورد نیاز خود را جمع کنید تا بتوانید در طول مدت نظافت در همان اتاق بمانید. شما حتی می توانید تمام وسایل نظافت را در یک جعبه نگهداری کنید تا برای هر بار تمیز کردن، نیازی به جمع آوری وسایل نداشته باشید.

برای نظم و ترتیب بیشتر و جلوگیری از سردرگمی، نظافت را از یک قسمت اتاق شروع کنید و سپس کار خود را ادامه دهید. من بعضی اوقات فکر می کنم “تمیز کردن در جهت عقربه های ساعت” ایده ی خوبی است. اگر هنگام تمیز کردن خانه از یک قسمت به قسمت دیگر بپرید، احساس می کنید که سخت کار می کنید و تمرکز کافی ندارید. اما وقتی نظافت خانه را به ترتیب دنبال می کنید، قسمتی که تمیز کرده اید، انگیزه شما را برای ادامه کار فراهم می کند.

نکات خانه داری جدید

یادگیری نکات مدرن برای خانه داری به شما کمک می‌کند که باسلیقه باشید، به موقع برای تمیز کردن خانه اقدام کنید، هنگام آشپزی خیلی بریز و بپاش نداشته باشید و به طور کلی خانه بهم ریخته نداشته باشید. ترفندهای خانه‌داری مربوط به مرتب و تمیز نگه داشتن اتاق‌ها، سالن پذیرایی، حمام و دستشویی، آشپزخانه، راه‌پله‌ها و حتی فضاهای عمومی آپارتمان‌ها است. شاید در نگاه اول این همه تمیز کاری‌ها برای شما جالب به نظر نیاید، اما بعد از مدتی کوتاه متوجه می‌شوید که روح و روان شما به تمیزی و داشتن یک خانه مرتب و پاکیزه نیاز وافر دارد. باید بدانید که کارهای خانه کارهای پیش و پا افتاده و سطح پایین نیستند. این را زمانی بهتر متوجه می‌شوید که برای مدتی کوتاه دست از تمیزکاری بردارید و جایی را تمیز نکنید و همه چیز را در هر جایی که می‌خواهید، رها کنید. در این صورت هرج و مرجی اتفاق می‌افتد که خودِ شما قبل از هر کسی از آن خسته می‌شوید و برای مرتب کردن خانه کمر همت را می‌بندید.

نکات مهم خانه داری

اگر مایکرویو شما بعد از چند بار استفاده سریعا کثیف می شود ، عصبانی نشوید. یک فنجان آب گرم بردارید و نصف یک لیمو را به آن اضافه کنید و آن را به مدت یک دقیقه درون ماکروویو قرار دهید و سپس آن را بیرون آورده و کل مایکروویو را با دستمال آغشته به این ترکیب تمیز کنید .

روتختی را همیشه مرتب کنید. اگر تخت ندارید، تشک و پتو و ملافه‌ها را ترجیحا در کمد دیواری قرار دهید یا اینکه نهایتا از کمد‌های برزنتی آماده و مخصوص رختخواب استفاده کنید. به تمیزی ملافه‌ها، روبالشتی، پتو، روتختی و … همیشه اهمیت دهید و ماهی یک بار همه آنها را بشویید.

باز هم جوش شیرین! این بار یک شگفتی برای باز کردن لوله ها با موی سر و یا مواد غذایی. یک نسبت جوش شیرین را بریزید و بعد یک نسبت سرکه را روی آن بریزید و سپس با یک پارچه مرطوب بپوشانید چون آن دو با یکدیگر واکنش می دهند تا لوله را به طور طبیعی تمیز کنند. پنج دقیقه صبر کنید و سپس کمی آب گرم بگیرید تا پاک شود.

تمام ملزومات اتاق را از خاک پا کنید. خاک انرژی منفی بالایی دارد و می‌تواند روی خواب آرام شما تاثیر بگذارد. کف اتاق را تمیز نگه دارید. مهم نیست که کفپوش شما پارکت است، سنگ است، سرامیک است، موکت یا فرش است، در هر صورت مهم این است که همیشه تمیز و عاری از خاک و مو باشد.چوب لباسی اتاق خواب را فقط جای لباس‌های دم دستی خود قرار دهید. آن را پر و شلوغ نکنید.

این توصیه مانع از خرابکاری در تمیزکاری خانه می شود. وقتی مشغول تمیز کردن چیزی هستید که در بالای اتاق است، گرد و غبار به سطح پایین تر و کف می ریزد. هنگامی که از بالای اتاق شروع به نظافت می کنید، مطمئناً وقتی به قسمت های پایین اتاق می رسید، گرد و غبار و خاک جمع شده را جمع می کنید و به این ترتیب دیگر لازم نیست چند بار کف اتاق را تمیز کنید. به عنوان مثال اول سقف و سطوح (میزها، شیشه ها، مبلمان و…) را تمیز کنید و در آخر جارو برقی بکشید.

اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید که بتوانید مقداری از قطعات نقره ای زیبا را خریداری کنید، آن ها را در شرایط نگه دارید تا همیشه زیبا باشند. به آن ها مخلوطی از آب و خمیر دندان بزنید. بگذارید خشک شوند و بعد با پارچه پاک کنید.

وسایل برقی را در حالت آماده به کار قرار ندهید. آماده به کار بودن وسایل برقی نه تنها باعث مصرف برق می‌شود، بلکه انرژی منفی در خانه پخش می‌کند. برای سهولت استفاده از ابزارهای برقی خود از کلیدهای برق مخصوص که به راحتی با یک دکمه خاموش و روشن می‌شوند، استفاده کنید.

برای دستشویی نیز همین‌کارها را انجام دهید. می‌توانید از گل‌های خشک معطر و خوش بو کننده حمام و دستشویی استفاده کنید تا هم فضا را زیبا کنید و هم عطر خوبی در فضای حمام و دستشویی پخش کنید. حتی استفاده از گلدان‌های گل طبیعی که به نور کمتری نیاز دارند و با یک هالوژن ساده هم می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند، برای زیباسازی فضای حمام و دستشویی مناسب است.

سینک ظرفشویی نیز باید مدام و همیشه تمیز شود. این قسمت از آشپزخانه جایی است که به شدت با سلامتی افراد خانه ارتباط دارد. اسکاچ‌های شست و شوی ظروف را به طور مرتب تعویض کنید. فضای سینک را از جرم عاری کنید و مدام از محلول‌های مخصوص شست و شوی سینک استفاده کنید.

برای تمیز کردن وسایل و ابزار، گاهی اوقات توصیه های قدیمی بسیار کارآمد هستند. به عنوان مثال، آویزان کردن لباس ها برای خشک شدن در معرض آفتاب می تواند باعث روشن شدن لباس های سفید شود و یا برای جلوگیری از سیاه شدن قابلمه های روحی پس از جوشاندن آب، چند قطره آبلیمو در آن بریزید.

خرید کردن برای خانه

حتما برای خریدهای خانه برنامه ریزی داشته باشید این یکی از مهمترین نکات برای خانه داری آسان است. یکسری از خرید‌ها به صورت ماهانه انجام می‌شود، یکسری از خرید‌ها به صورت هفتگی و مقدار کمی از خرید‌ها به صورت روزانه. اگر بدانید چه چیزی را چه زمانی بخرید و به آن سر و سامان بدهید، خیلی راحت می‌توانید از پس مدیریت خانه برآیید. برای مثال گوشت و مرغ و بسیاری از کالاهای اساسی را به اندازه نیاز ماهانه یا دو ماه خود تهیه کنید و برای سر و سامان دادن آنها یک روز را اختصاص دهید. خرید سیب زمینی و پیاز، میوه، سبزی و سایز سبزیجات به صورت هفتگی می‌تواند نیاز شما را برطرف کند؛ و خرید نان هم اگر تمایل به مصرف نان تازه دارید، معمولا به صورت روزانه است. در هر صورت برای نظم بخشیدن به این نیازهای خود، به عادات خودتان رجوع کنید و از عادت‌های سالم پیروی کنید.

کلام آخر

اینکه نکات مدرن برای خانه داری از این سایت را یاد بگیریم، شاید در نگاه اول ساده باشد، اما در عمل آنقدرها هم ساده نیست. یک خانه تمیز و مرتب به یک مدیر مسئول و با سلیقه نیاز دارد. البته برای داشتن یک خانه مرتب فقط این خانم خانه نیست که باید تلاش کند و زحمت بکشد. همه افراد خانه برای داشتن خانه‌ای مرتب و تمیز مسئول هستند و در جای خود وظیفه مشخصی دارند. قرار نیست بار تمام کارهای خانه و تمیزکاری های خانه بر دوش خانم خانه باشد، بلکه همه افراد خانه باید در تعامل هم و با همکاری هم برای داشتن یک خانه تمیز و مرتب تلاش کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید