علم و تکنولوژی, عمومی, نقد و بررسی

تفاوت پلوپز با آرام پز؟

تفاوت پلوپز با آرام پز

یکی از سوالات پرتکرار در بین مشتریان برای خرید لوازم‌خانگی، تفاوت آرام‌پز با پلوپز است. جالب است بدانید که اغلب خانم‌ها فکر می‌کنند این دو وسیله کارایی تقریباً شبیه به هم دارد به همین دلیل است که ما در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم پیرامون فرق آرام‌پز با پلوپز با شما صحبت کنیم. به‌هرحال با توجه به اینکه در دنیای امروز عمده خانم‌ها شاغل شده‌اند بنابراین باید از وسایلی در خانه استفاده کنند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانند با آن‌ها آشپزی را انجام داده و غذای دلخواه خود را آماده نمایند. درواقع برای آشپزی سریع و آسان نیاز به آرام‌پز و حتی پلوپز خواهیم داشت اما اینکه این دو وسیله چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند را در این مقاله با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

کاربرد پلوپز چیست ؟

خورد و خوراک هر کس به سلیقه شخصی او بستگی دارد و این چیزی است که برای هر کسی متفاوت است و هر شخصی ذائقه خودش را دارد ، به عنوان مثال خیلی از افراد هستند که برنج های کته را به برنج های دم کشیده ترجیح می دهند ، اما متاسفانه مسئله ای که در این جا وجود دارد این است که برنج کته بسیار خوش طعم است و در مدت زمان کوتاهی هم آماده می شود اما شکل و شمایل آن به گونه است که برای مهمانی و مجلس مناسب نمی باشند ، با استفاده از پلوپز ها می توان بهترین برنج کته را با بالاتری کیفیت و همچنین با ظاهر زیبایی آماده کرد.

کاربرد آرام پز چیست ؟

در حقیقت آرام پز ها دارای المنت هایی هستند که به آرامی حرارت را به دیواره های داخلی دستگاه منتقل می کند و دما را افزایش می دهند ، به همین دلیل زمانی که غذای خود مانند خورش و یا گوشت را در قالب آرام پز قرار می دهید بر اساس حرارت موجود دیواره به آرامی پخته می شوند البته آرام پز ها را دما را تا حد متوسطی نگه می دارند و آن را به حد نقطه جوش نمی رسانند تا بدین روش آب مواد غذایی از ین نرود و غذا حالت آبدار خود را حفظ کند ، این عامل یکی از تفاوت های اصلی پلوپز و آرام پز می باشد . حتی برای مصرف برق کمتر شما می توانید شب تا صبح که جزو ساعات کم مصرف هستند غذای خود را درون آرام پز ها آماده کنید .

البته نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که نمی توان هر نوع مواد غذایی را دون آرام پز ها آماده کرد به عنوان مثال حبوبات ها به خوبی درون آرام پز ها آماده نمی شوند و یا این که نمی توان انتظار داشت که صبح مواد آش را درون آرام پز قرار دهید و بعد از چندین ساعت انتظار یک آش خوب و جا افتاده را داشته باشید.

تفاوت پلوپز و آرام پز

از پلوپز ها می توان برای پخت پلو کته استفاده کرد اما از آرام پز ها برای مواد غذایی که باید جا بیافتد مثل خورش ها ، گوشت ها و … استفاده می شود .

درون آرام پز ها آب مواد غذایی حفظ می شود اما پلوپز ها این گونه نیستند در واقع آب موجود در برنج را خشک می کنند.

برخی از پلوپز ها قابلیت بخار پز کردن دارند و یا می توان درون آن ها کیک درست کرد.

امروزه آرام پز هایی روانه بازار شده اند که قابلیت اتصال به وای فای و گوشی را دارند که می توان از راه دور هم آن ها را کنترل کرد.

شباهت پلوپز و آرام پز

علاوه بر بررسی فرق پلوپز با آرام پز قصد داریم تا شباهت آنان را هم بررسی کنیم.

هر دوی این دو دستگاه برای پخت پز استفاده می شوند که به واسطه برق کار می کنند.

از دیگر شباهت های پلوپز و آرام پز می توان به مدل هایی از آنان اشاره کرد که دارای تایمر و تنظیمات هستند.

ممکن است برخی از مدل های آنان قابلیت بخار پز را دارا باشند و البته بستگی به برندی دارد که خریداری می کنید.

آرام‌پز چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه با عملکرد بهتر آرام‌ پز آشنا شوید اجازه دهید بخش‌های تشکیل‌دهنده آن را با هم مورد بررسی قرار دهیم. آرام‌ پز از سه قسمت تشکیل‌شده است:

  • قسمت اول پایه فلزی آن است که المنت حرارتی بر روی آن قرارگرفته است و با کمک همین قسمت، دمای موردنیاز برای پخت غذا‌ها تأمین می‌شود.
  • بخش دوم کاسه آرام‌پز است که معمولاً از جنس سرامیک ساخته‌شده و باید غذا را در داخل آن قرار دهید تا پخت‌وپز آغاز گردد.
  • بخش سوم، درب آرام‌پز‌ است.

اکنون با یکدیگر نحوه عملکرد آرام‌ پز را بررسی نماییم. ابتدا باید دمای وسیله را تنظیم کرد. این حرارت به دیواره‌های کاسه آرام‌پز انتقال پیداکرده و درنتیجه غذایی که داخل ظرف است، به‌آرامی پخته می‌شود؛ بنابراین آرام‌پز این امکان را فراهم می‌کند که غذا در طول چند ساعت با دمای ملایم و بدون اینکه رطوبت آن از دست برود به‌راحتی پخته شود؛ بنابراین همان‌گونه که متوجه شدید شما نمی‌توانید غذا‌های آبکی که نیاز است در طول پخت‌وپز حجم آب آن‌ها کاهش یابد را در داخل آرام‌پز آماده کنید چون رطوبت به‌طور کامل حفظ خواهد شد. پس به‌طورکلی آرام‌پز یک وسیله بسیار مناسب برای پخت‌وپز غذا‌های خشک است.

نکته لازم به ذکر این است که مواد غذایی در داخل آرام‌پز در بازه دمایی ۷۵ تا ۱۳۵ درجه سانتی‌گراد پخته می‌شوند. از سوی دیگر با توجه به اینکه قرار است غذا به‌آرامی آماده گردد، بنابراین مدت‌زمان آماده شدن غذا توسط آرام‌پز تقریباً ۱۰ ساعت است. فرض کنی اگر شما می‌خواهید نوعی خورشت آماده کنید شاید خورشت شما در قابلمه تقریباً دو تا سه ساعت آماده گردد درحالی‌که در آرام‌پز این‌گونه نیست.

پلوپز چگونه کار می کند؟

پلو یکی از مهم‌ترین غذا‌هایی است که تقریباً به‌عنوان غذای اصلی در سفره همه ایرانی‌ها یافت شده است. همه خانواده‌ها در طول هفته چند بار پلو با انواع خورشت‌ها را سرو خواهند کرد؛ بنابراین داشتن یک پلوپز بسیار عالی در خانه ازجمله مهم‌ترین وسایل ضروری به‌حساب می‌آید. به‌خصوص اگر خانم خانواده مجبور است نیمی از روز خود را بیرون از خانه مشغول به کار باشد. زمانی که پلوپز را خریداری می‌کنید در اولین قدم لازم است دفترچه راهنمای آن را با دقت موردبررسی قرار دهید. بالاخره هرکدام از برند‌ها تجهیزات خاصی را در داخل دستگاه تعبیه کرده و به همین دلیل لازم است که راهنمای استفاده از دستگاه را از طریق دفترچه راهنما موردبررسی قرار دهید. در این قسمت از مقاله چند نکته بسیار مهم را برای استفاده از پلوپز در اختیار شما قرار خواهیم داد:

  • توجه داشته باشید که از حداکثر گنجایش پلوپز استفاده گردد. متاسفانه برخی از خانم‌ها یک پلوپز بسیار بزرگ می‌خرند درحالی‌که جمعیت خانواده آن‌ها کم بوده و در زمان پخت برنج مجبور هستند مقدار کمی برنج را در قسمت دیگر پلوپز بریزند. این کار ازنظر مصرف انرژی لطمه‌ای بسیار بزرگی وارد خواهد کرد. از زمانی که پلوپز روشن می‌شود مصرف انرژی آغاز خواهد شد؛ بنابراین شما نباید برای پختن برنج‌های کم از پلوپز‌های بزرگ که انرژی بیشتری مصرف می‌کنند استفاده کنید.
  • بعدازاینکه پختن غذا تمام شد حتماً دیگ پلوپز را به‌طور کامل تمیز کنید چراکه باقی‌مانده روغن و حتی کمی برنج در داخل پلوپز باعث می‌شود ظرف شما بو بگیرد. به‌هرحال چنین شرایطی برای رشد باکتری‌ها بسیار مناسب خواهد بود و البته همین موضوع بر روی طول عمر دستگاه نیز تأثیر خواهد گذاشت.
  • توجه داشته باشید از زمانی که پلوپز روشن می‌شود تا زمانی که آن را خاموش‌کنید به‌هیچ‌عنوان نباید به المنت آن دست بزنید.
  • اما زمانی که می‌خواهیم از پلوپز استفاده کنید چه موقع باید دستگاه را روشن کنیم؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم ابتدا بین آب و تمام موادی که نیاز است را در داخل دیگ پلوپز بریزید و سپس دستگاه را روشن نمایید.
  • توجه کنید که حجم آب و برنج ریخته شده در داخل دیگ پلوپز بر اساس دستورالعملی که در دفترچه راهنما وجود دارد تنظیم گردد.
  • شاید برنج شما آماده‌شده ولی هنوز اعضای خانواده نرسیده‌اند که بتوانید غذا را سرو کنید. در این زمان باید ابتدا پلوپز را خاموش‌کنید. پلوپز این قابلیت را دارد که بتوانید مجدداً غذا را در داخل آن گرم‌کنید. بر روی تمامی پلوپز‌ها دکمه‌ای وجود دارد که مربوط به دکمه منو می‌شود. آن را فشار داده و سپس گزینه Reheat را انتخاب کنید. این گزینه برای مواقعی تعریف‌شده است که شما نیاز است برنج را مجدد گرم‌کنید؛ بنابراین طبق برنامه تعریف‌شده و برای مدت‌زمان مشخص پلوی شما را گرم خواهد کرد.

پلوپز بخریم یا آرام‌پز؟

در پایان مقاله اجازه دهید در مورد این موضوع صحبت کنیم که با توجه به تفاوت‌های پلوپز و آرام‌پز و درنتیجه عملکرد متفاوت آن‌ها، به نظر شما خریدن پلوپز اولویت دارد و یا آرام‌پز؟ در این مقاله متوجه شدید که پلوپز تنها برای پخت پلو مورداستفاده قرارگرفته ولی عملکرد آرام‌پز بسیار متنوع است. شما می‌توانید از این دستگاه برای پختن انواع خورشت‌ها و گوشت و حتی برای پختن انواع سبزی‌ها استفاده کنید؛ بنابراین آرام‌پز کاربردی‌تر خواهد بود. درصورتی‌که ازنظر مالی فعلاً در شرایطی نیستید که بتوانید هر دو دستگاه را بخرید باید به شرایط زندگی خود توجه داشته باشید.

برای مثال اگر شما ازجمله خانم‌های شاغل هستید، قطعاً می‌دانید که پختن خورشت به چند ساعت زمان نیاز دارد درصورتی‌که شما برنج را در قابلمه در عرض دو ساعت می‌توانید آماده کنید. لذا اولویت اول، خریدن آرام‌پز است. می‌توانید غذا را در داخل آن بگذارید و به‌راحتی با خیال راحت از خانه بیرون بروید بدون اینکه نگرانی از بابت سوختن آن داشته باشید. زمانی که ظهر به خانه برگشتید، خورشت آماده بوده و در عرض دو ساعت می‌توان یک پلوی خوشمزه آماده کنید؛ اما قطعاً خرید هر دو وسیله جزء لوازم ضروری برای خانم‌های شاغل به‌حساب می‌آید. پلوپز کمک می‌کند که شما در کوتاه‌ترین زمان و کمتر از یک ساعت برنج خوشمزه داشته باشید. درنهایت این شما هستید که تعیین می‌کنید خرید آرام‌پز فعلاً اولویت دارد و یا اینکه بهتر است به سراغ پلوپز بروید.

خلاصه مقاله

در این مقاله درباره فرق آرام پز و پلوپز صحبت کردیم.افزودن پلوپز یا آرام پز به آشپزخانه شما یک سرمایه گذاری عالی برای اکثر افراد است. اگر حداقل هفته ای یک بار برنج می خورید، پلوپز پخت و پز ساده و بدون دردسری را ارائه می دهد. دیگر خبری از برنج چسبناک یا بیش از حد پخته نیست! اگر هم زمان کافی برای خانه ماندن ندارید و یا عجله ای برا پخت و پز ندارید برای شما آرام پزها بهتر هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید