نقد و بررسی

تمیز کردن چسب آکواریوم از روی سطوح

تمیز کردن چسب آکواریوم

چسب آکواریوم برای درزگیری بین شیشه‌ها، سرامیک‌ها و حتی بین کابینت‌ها و دیوار آشپزخانه به کار گرفته می‌شود؛ چراکه مقاومت بسیار خوبی در برابر آب دارد و به سختی از بین می‌رود. با این حال ممکن است در حین کار با این چسب، مقداری از آن روی سطوح ریخته شود و شما درصدد تمیز کردن چسب آکواریوم برآیید. امکان ریخته شدن آن بر روی لباس و دست هم وجود دارد و باید سریعاً پاک شود. البته انواع محلول پاک کننده چسب آکواریوم در بازار وجود دارد، ولی روش‌هایی که در این مطلب گفته می‌شوند، جزو در دسترس‌ترین روش‌ها هستند. اگر از آن دسته افرادی هستید که با چسب آکواریوم زیاد سروکار دارید، با هوم کالا همراه باشید تا از نحوه پاک کردن لکه چسب آکواریوم از روی سطوح مختلف مطلع شوید.

آیا می توان چسب آکواریوم را زودتر خشک کرد؟

بر خلاف بسیاری از چسب ها، درزگیر های سیلیکونی مدت زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند.خشک شدن در سیلیکون اساسا به معنای خشک کردن آن است.

خشک شدن و آماده بهره برداری شدن چسب آکواریوم لزوما دشوار نیست، اما صبر لازم است. درجه حرارت باید بین ۴۰ تا ۱۰۰ درجه فارنهایت (۵ تا ۳۸ درجه سانتیگراد) باشد و برای cure سیلیکون باید بین ۵ تا ۹۵ درصد رطوبت باشد رطوبت و دمای مناسب میتواند به بهتر اجرا شدن درزگیر کمک شایانی کند. زمان مناسب برای خشک شدن چسب بسته به ترکیبات و ضخامت اجرا از ۸ تا ۲۴ ساعت می باشد (در موارد خاص تا چند روز).

بهترین حلال چسب آکواریوم چیست؟

می‌دانید که اولویت با پیشگیری است! یعنی بهترین روش این است که چسب را با تفنگ چسب آکواریوم روی سطح بزنید و هنگام کار هم از دستکش استفاده کنید. برخی از حلال‌های چسب آکواریوم محصولات مصرفی منزل هستند؛ به عنوان مثال برای پاک کردن این نوع چسب از روی سطوح مختلف می‌توانید از استون یا سرکه سفید استفاده کنید.

اگر چسب سیلیکونی مقاومت زیادی داشته باشد، باید به سراغ مواد شیمیایی و صنعتی بروید. الکل صنعتی ایزوپروفیل ۹۹ درصد یا تولوئن و زایلین موادی هستند که سیلیکون را در خود حل می‌کنند.

تمیز کردن چسب آکواریوم

آموزش تمیز کردن چسب آکواریوم از روی سطوح مختلف

روش‌های پاک کردن لکه چسب آکواریوم از روی لباس

شاید بارها برای شما پیش آمده که به هنگام کار با چسب آکواریوم (Aquarium glue)، مقداری از آن سهواً روی لباستان ریخته شده است. لکه چسب آکواریوم به آسانی با استفاده از یک سری روش‌ها پاک می‌شود:

با استفاده از اتو و کاغذ

برای پاک کردن لکه چسب آکواریوم از روی لباس و پارچه، دم دست‌ترین ابزار استفاده از اتو و کاغذ است. برای این کار لباس را بر روی سطح صافی پهن کنید. سپس روی قسمتی از لباس که چسب ریخته، یک تکه کاغذ قرار دهید. پس از آن اتو را با دمای متوسط روی کاغذ بگذارید. چند لحظه صبر کنید و اتو را بردارید. بعد از حدود یک دقیقه، چسب آکواریوم به کاغذ خواهد چسبید. اگر این اتفاق نیفتاد، تکرار این کار توصیه می‌شود. البته به جای کاغذ، از موادی که نسوز بوده و توان تحمل گرمای اتو را داشته باشند، مانند دستمال کاغذی به جای کاغذ می‌توانید استفاده کنید.

با استفاده از حلال مخصوص

یک سری از حلال‌های مصنوعی در بازار وجود دارند که با استفاده از آن‌ها به راحتی می‌توانید لکه چسب آکواریوم را از روی لباس پاک کنید. این حلال‌ها، دارای دستورالعمل بوده و با رعایت آن‌ها از شر لکه چسب آکواریوم راحت می‌شوید. نهایت زمانی که برای این کار صرف می‌کنید، حدود 5 دقیقه با استفاده از یک براش یا چاقو است.

با استفاده از یخ

از قدیمی‌ترین روش‌ها برای پاک کردن لکه‌های چسبنده مانند چسب و آدامس روی لباس، به‌کارگیری یخ است. یخ در تماس با چسب آکواریوم، باعث سفت شدن آن می‌شود و از این رو، از بین بردن آن به آسانی انجام می‌شود. برای این کار شاید به یک وسیله تیز مانند چاقو نیاز داشته باشید. حتی می‌توانید پارچه یا لباس را داخل فریزر گذاشته و سپس اقدام به پاک کردن لکه چسب آکواریوم نمایید.

با استفاده از الکل و استون

استفاده همزمان از الکل و استون یک ترکیب عالی برای پاک کردن لکه چسب آکواریوم از روی پارچه است؛ حتی اگر مدت زمان زیادی از لکه چسب روی پارچه گذشته باشد. برای این کار، به میزان مساوی، الکل و استون را ترکیب کرده و روی قسمتی که لکه چسب وجود دارد، بریزید. با استفاده از یک پارچه، قسمت موردنظر را پاک کنید. اگر مشاهده کردید که چسب کاملاً پاک نشده و به پارچه نچسبیده، می‌توانید با یک چاقو به آرامی چسب را بردارید. با به‌کارگیری ترکیب الکل و استون، چسب آکواریوم نرم شده و به راحتی با یک وسیله تیز برداشته می‌شود.

با استفاده از تربانتین

از روغن تربانتین به عنوان حلال و پاک کننده براش‌های نقاشی استفاده می‌کنند. البته این ماده بی‌رنگ و بی‌بو به دلیل خواصی که دارد در بیشتر صنایع، ماده مفیدی بوده و دارای کارایی‌های زیادی است. از روغن تربانتین می‌توانید برای پاک کردن لکه چسب آکواریوم از روی لباس و پارچه استفاده کنید. برای پاک کردن چسب، فرچه‌ای را به تربانتین آغشته نموده و به مدت تقریباً پنج دقیقه، فرچه را روی لباس بکشید.

نحوه پاک کردن چسب آکواریوم از روی دست

در صورتی که مقداری از چسب آکواریوم در حین کار به پوست دستتان چسبید، از روش‌های زیر برای از بین بردن چسب استفاده کنید:

با استفاده از شستن دست‌ها

قبل از اینکه چسب آکواریوم روی دستتان خشک شود، فوراً اقدام به از بین بردن آن کنید، زیرا چسب آکواریوم با گذشت یک شبانه‌روز کاملاً خشک می‌شود. برای پاک کردن چسب آکواریوم از روی دست، ابتدا با یک پارچه کهنه یا یک تکه نایلون، چسب را از روی دستتان پاک کرده و سپس زیر آب بگیرید. هنگامی که دست زیر آب است، با کمک یک پارچه، آنچه که از چسب باقی‌مانده را پاک کنید؛ حتی می‌توانید از صابون هم کمک بگیرید. این مراحل را تا زمانی که لکه چسب کاملاً از بین نرفته، تکرار کنید.

با استفاده از سشوار

استفاده از حرارت جزو روش‌هایی است که همواره برای این کار توصیه می‌شود. هر ماده چسبنده‌ای، در اثر تماس با حرارت و گرما، مقاومت خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین برای پاک کردن لکه چسب آکواریوم از روی دست، استفاده از حرارت سشوار کمک زیادی خواهد کرد. با این کار، چسب نرم شده و با استفاده از یک تکه پارچه کهنه به راحتی از روی دست پاک می‌شود.

 

با استفاده از سوهان

با استفاده از ابزار و وسایلی که کاربردشان برای ساییدن سطوح است، می‌توانید لکه چسب آکواریوم را از بین ببرید. سوهان، ابزاری است که به آرامی باید از آن کمک بگیرید تا پوست دستتان آسیب نبیند؛ چراکه چسب آکواریوم بسیار سخت‌تر از پوست دست است. پس در این کار نهایت احتیاط را به کار گیرید.

با استفاده از استون

اکثر افراد از کاربرد استون مطلع هستند. استون ماده‌ای حلال برای مواد چسب گونه است. آشناترین ماده‌ای که برای از بین بردن آن از استون استفاده می‌شود، لاک ناخن را می‌توان مثال زد. برای استفاده از استون، تکه‌ای پنبه را به استون آغشته کنید، سپس آن را روی لکه چسبی که بر روی دستتان ریخته شده، قرار دهید. استون کم‌کم چسب را در خود حل خواهد کرد.

تمیز کردن چسب آکواریوم

پاک کردن چسب آکواریوم از روی دیگر سطوح

ممکن است در بعضی مواقع، چسب آکواریوم بر سطحی ریخته شود و ایجاد لکه کند یا به اشتباه بر سطحی بریزید که موردنظر شما نبوده است. روش‌هایی برای از بین بردن چسب آکواریوم از سطوحی مانند شیشه، چوب و ام دی اف پیشنهاد می‌شود. البته در کنار هر ماده چسبنده، یک حلال مخصوصی هم ساخته می‌شود که به وسیله آن به راحتی می‌توان لکه چسب را از بین برد. روش‌های پیشنهادی ما برای زمانی است که دسترسی به حلال وجود ندارد و جزو روش‌های خانگی محسوب می‌شوند.

پاک کردن چسب آکواریوم از روی چوب و ام دی اف

استفاده از استون، همانند دیگر سطوحی که برای پاک کردن لکه چسب آکواریوم پیشنهاد شد، برای پاک کردن چسب از روی چوب و ام دی اف نیز روش مناسبی محسوب می‌شود. البته چون استون به عنوان حلال رنگ به کار برده می‌شود، احتمال اینکه رنگِ روی چوب آسیب ببیند، بالا است؛ بنابراین توصیه می‌شود که برای چوب خام از استون استفاده کنید. استفاده از سشوار نیز پیشنهاد خوبی است. برای پاک کردن چسب آکواریوم از روی ام دی اف و چوب، سشوار را در فاصله حدود 7 سانتی‌متری به مدت حدود 25 ثانیه قرار دهید تا لکه چسب نرم شود؛ سپس با استفاده از یک چاقو، آن را جدا کنید.

زمان زیادی را صرف حرارت دادن به سطح موردنظر نکنید؛ چراکه با این کار احتمال آسیب به سطح وجود دارد.ابزارهایی مانند سنباده نیز می‌تواند شما را در پاک کردن لکه چسب آکواریوم یاری کنند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که کشیدن سنباده می‌تواند به سطح چوب و ام دی اف صدمه وارد کند. ابتدا می‌توانید با سنباده که نرم‌تر بوده و درجه سختی پایینی دارد، درصدد از بین بردن لکه برآیید و در مرحله بعد با یک سنباده سخت‌تر، باقی‌مانده‌های چسب را از بین ببرید. اگر متوجه از بین رفتن پرداخت روی چوب شدید، بعد از پاک شدن چسب از یک روغن پرداخت استفاده کنید.

ترکیب سرکه سفید و آب نیز می‌تواند حلال طبیعی خوبی برای پاک کردن چسب آکواریوم از روی چوب و ام دی اف باشد. آغشته کردن یک پارچه به این ترکیب و کشیدن آن روی سطح چسب به مدت چند دقیقه، باعث نرم شدن چسب می‌شود. اگر چسب پاک نشد، می‌توانید بعد از این مرحله کمی سس مایونز به کار ببرید و حدود 10 الی 20 دقیقه سس را روی چسب بریزید. با این کار، چسب از سطح چوب و ام دی اف پاک خواهد شد. در صورت از بین نرفتن، تکرار مراحل پیشنهاد می‌شود.

پاک کردن چسب آکواریوم از روی شیشه

برای درزگیری شیشه‌ها از چسب آکواریوم استفاده می‌کنند؛ بنابراین شیشه از سطوح مقاوم در برابر حلال چسب آکواریوم به شمار می‌رود. همه مواردی که برای از پاک کردن لکه چسب آکواریوم از روی سطوح مختلف بیان شد، برای شیشه هم کارآمد هستند. در کنار تمامی این روش‌ها، چند راه‌حل پیشنهادی را هم مطرح می‌کنیم.

جرم‌گیرهایی که در آشپزخانه به کار می‌روند، می‌توانند چسب آکواریوم را از سطح شیشه پاک کنند. همین‌طور اسپری روان‌کننده تحت عنوان WD-40 نیز شما را در این کار یاری می‌کند.

شما می‌توانید با ترکیب آب گرم و صابون نیز اقدام به پاک کردن چسب آکواریوم از روی شیشه کنید و با پارچه‌ای آغشته به این ترکیب به مدت حدود 10 الی 20 دقیقه‌ به صورت مکرر روی سطح بکشید.

در نهایت اگر باقی‌مانده‌های چسب را مشاهده کردید، به کمک کمی وازلین می‌توانید بقایای چسب را از بین ببرید. برای این کار بعد از حدود یک شبانه‌روز، وازلین و چسب را از روی سطح پاک کنید.

پاک کردن چسب آکواریوم از روی سینک استیل

سطوح استیل بهتر است که با پاک‌کننده‌های طبیعی تمیز شوند تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود؛ از این رو استفاده از سرکه بهترین روش برای پاک کردن چسب آکواریوم از روی سینک استیل است. یک پارچه یا دستمالی به مقداری سرکه آغشته نمایید. اگر سرکه سفید استفاده کنید، بهتر است. در مرحله بعد، پارچه را روی چسب بکشید و این کار را تا جایی که چسب نرم شود، ادامه دهید. سپس با یک وسیله تیز مانند چاقو، اقدام به تراشیدن چسب از روی سطح استیل نمایید. اگر از چسب چیزی باقی ماند، مقداری وازلین را تا چند ساعتی روی آن قرار دهید. بعد از مدتی به کمک فرچه، باقی‌مانده چسب را پاک کنید. در صورت پاک نشدن، مراحل را می‌توانید تکرار نمایید.

کلام آخر؛ چسب آکواریوم را با حوصله پاک کنید!

پاک کردن چسب آکواریوم سفت شده کار سختی نیست، اما ممکن است کمی وقتگیر باشد. این کار را آرام و با حوصله انجام دهید تا مطمئن شوید به سطح آسیبی نمی‌رسد. برخی از افرادی که با چسب آکواریوم کار می‌کنند، وقتی چسب روی قسمت‌های اشتباه سطح می‌ریزد، عصبی می‌شوند و بدون صبر و حوصله می‌خواهند اشتباهشان را جبران کنند.

به همین دلیل کارهای اشتباه‌تری از جمله خالی کردن حلال چسب آکواریوم روی سطح یا تراشیدن سطح انجام می‌دهند. این کارها فقط اوضاع را بدتر می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید