علم و تکنولوژی

برای درست کردن قهوه به چه قهوه ساز و ابزاری نیاز داریم؟

آماده کردن قهوه در خانه یا در محل کار یکی از لذت بخش ترین کارهایی است که می توانیم انجام دهیم. با خرید قهوه ساز به راحتی می توانیم قهوه مورد دلخواه مان را آماده کنیم. اما قبل از خرید دستگاه قهوه ساز و آماده کردن قهوه باید مشخص کنید، می خواهید چه نوع قهوه ای را تهیه کنید. قهوه دمی یا اسپرسو، قهوه ترک یا قهوه فرانسه،… . با سایت هوم کالا همراه باشید که قصد داریم شما را راهنمایی کنیم.

انواع نوشیدنی قهوه

به دلیل محبوبیت بالای نوشیدنی قهوه، روز به روز به طعم های مختلف قهوه اضافه می شود. اما قهوه به طور کلی به ۳ دسته تقسیم می شود.

  • قهوه های دمی
  • قهوه اسپرسو
  • قهوه های فوری

قهوه های دمی، قهوه هایی هستند که دانه های قهوه در مجاورت آب جوش قرار می گیرند و به نسبت قهوه های دیگر دیرتر تهیه می شوند. اما در عوض مدت زمانی که طول می کشد تا قهوه دم بکشد، عطر خوش قهوه تمام فضا را پر می کند. قهوه ساز های مختلفی هم برای استفاده ساخته شده است، مانند کمکس، فرنچ پرس، V60، ایروپرس، … .

قهوه اسپرسو در مقایسه با دو قهوه دیگر، طرفداران بیشتری دارد. زیرا هم در مدت زمان کوتاهی (۳ دقیقه) اسپرسو آماده می شود و همچنین با اسپرسو می توان نوشیدنی های قهوه ی دیگری را هم آماده کرد. مانند: کاپوچینو، لاته، امریکانو، موکا، … .با خرید دستگاه اسپرسو ساز، تمامی این قهوه ها را میتوان آماده کرد. زیرا اسپرسوساز ها قابلیت های مختلفی دارند. شاید در نگاه اول این دستگاه ها گران به نظر برسند ولی با در نظر گرفتن امکانات و عمر دستگاه خرید بسیار به صرفه ای است.

کمتر کسی است که قهوه های فوری را نشناسد. قهوه های فوری به هیچ دستگاهی نیاز ندارند بلکه فقط به آب جوش و یک فنجان نیاز است. از مزیت های دیگر قهوه های فوری این است که در همه جا می توان از آنها استفاده کرد. در سفر، در خانه، محل کار، در ماشین، … . استفاده از این قهوه ها به حدی زیاد است که شما به هر طرف نگاه کنید ردی از آن را می بینید.

آسیاب کردن قهوه

بعد از اینکه تصمیم گرفتید چه قهوه ای را می خواهید آماده کنید و متناسب با آن دستگاه قهوه ساز را خریداری کردید، نیاز به یک آسیاب قهوه داریم. هر قهوه و هر روش درست کردن قهوه نیاز به پودر قهوه مخصوص به خود را دارد. برای مثال برای آماده کردن اسپرسو با اسپرسو ساز باید دانه قهوه را با نرم ترین درجه آسیاب کرد، اما برای آماده کردن همان اسپرسو با موکاپات باید پودر قهوه از قهوه اسپرسوساز درشت تر باشد.انواع آسیاب قهوه که به آنها گریندر قهوه هم می گویند در دو نوع دستی و برقی در بازار موجود هستند. آسیاب قهوه برقی درجه های مختلف آسیاب را دارند اما در مقابل سروصدای زیادی هم تولید می کنند.

لوازم جانبی قهوه

برای تهیه کردن قهوه با بعضی از قهوه ساز ها نیاز به یک سری لوازم جانبی داریم. برای مثال برای درست کردن اسپرسو علاوه بر داشتن اسپرسو ساز به پرتافیلتر، تمپر یا لولر نیاز، پیچر نیاز داریم. یا برای دم کردن قهوه با بعضی از قهوه ساز های نسل سوم، به فیلتر کاغذی نیاز داریم.اما قهوه ساز هایی هم هستند که به هیچ لوازم جانبی قهوه نیاز ندارند و فقط باید قهوه ساز را داشته باشیم. مانند فرنچ پرس، موکاپات، جزوه یا همان قهوه جوش.

دانه قهوه

با کیفیت ترین و پرفروش ترین نوع دانه قهوه در جهان، قهوه های عربیکا و روبستا هستند. با این دو نوع قهوه می توان تمام قهوه ها را آماده کرد، اما از آنجایی که قهوه روبستا تلخ تر و پر کافئین تر از قهوه عربیکا می باشد، معمولا دو قهوه را با هم ترکیب می کنند.نوشیدنی قهوه آنقدر دلنشین و دلچسب است که نمی توان پایبند به یک نوع قهوه ماند. از طرفی تنوع نوشینی قهوه در آن حد زیاد است که انتخاب قهوه ساز مناسب به کار سختی تبدیل شده باشد.

خرید قهوه ساز

تا چند سال اخیر خرید قهوه ساز جز ضروریات برای آشپزخانه یا محل کار نبود. اما با افزایش فرهنگ قهوه نوشی در بین مردم و همینطور اطلاع از خواص و انرژی قهوه، نیاز به داشتن دستگاه قهوه ساز بیش از پیش احساس می شود.به حدی که بعضی از افراد هم برای مصارف خانگی و هم برای محل کار خود، قهوه ساز تهیه می کنند. اما انتخاب قهوه ساز خوب در بین بینهایت مدل دستگاه قهوه ساز متنوع با کارایی های مختلف خیلی سخت است. پس چطور باید دستگاه قهوه ساز خوبی خریداری کرد؟

کافی است مدت ۲-۱ ساعت به بازار مراجعه کنید یا یک جستوجوی کوتاه در فضای مجازی انجام دهید، در این زمان است که از این همه دستگاه های قهوه ساز جورواجور دچار سردرگمی شدیدی شوید.که در این شرایط ممکن است خرید قهوه ساز مناسب، نتیجه مطلوبی نداشته باشد. پس باید چکار کرد؟ بهتر است قبل از اقدام به یک سوال مهم پاسخ دهید تا از خریدتان رضایت کامل داشته باشید. سوال این است: به چه نوع قهوه ای علاقه دارید؟ قهوه اسپرسو، ترک، فرانسه، دمی، …؟

تنها با پاسخ دادن به این سوال می توانید بسیاری از دستگاه های قهوه ساز را حذف کرده و انتخاب های خود را محدود کنید. زیرا هر قهوه ای، دستگاه قهوه ساز مخصوص به خود را دارد. به طور مثال با خرید دستگاه اسپرسو ساز می توان قهوه اسپرسو درست کرد .اما اگر قهوه مورد علاقه با قهوه ساز های برقی درست شود، مانند اسپرسو یا برخی از قهوه های دمی، … تکلیف چه می شود؟

خرید قهوه ساز های برقی

اگر نتوان با قطعیت گفت بیش از نیمی از قهوه ساز های موجود، برقی هستند، اما به جرئت می توان گفت که نیمی از دستگاه های کافی مِیکیر برقی هستند. پس قطعا انتخاب از بین این دستگاه ها هم کار مشکلی است. در این مورد باید به چند مورد توجه کنید.

  • برای چه نوع مصرفی قهوه ساز می خرید؟ برای مصرف خانگی، برای محل کار، رستوران ها و کافی شاپ های بزرگ، … . در واقع باید بدانید که برای چه تعداد افرادی روزانه قهوه سرو می کنید.زیرا هرچه افراد بیشتری از دستگاه استفاده کنند، باید از دستگاه پر توان تر (صنعتی یا نیمه صنعتی) استفاده شود. حتی بر روی برخی از دستگاه ها نوع کاربری آنها درج شده است.
  • اتوماتیک باشد یا نیمه اتوماتیک؟ اگر زمان زیادی برای درست کردن قهوه ندارید و یا مهارت کافی برای آماده کردن قهوه ندارید، بهتر است از قهوه ساز های اتوماتیک استفاده کنید. اما اگر تمایل دارید بر روند درست کردن قهوه کنترل داشته باشید، قهوه ساز های نیمه اتوماتیک انتخاب بهتری هستند.فراموش نکنید هر قهوه سازی نیاز به آسیاب قهوه مخصوص به خود را دارد. یعنی میزان آسیاب کردن قهوه برای انواع قهوه ساز ها متفاوت است. بنابراین بهتر است اگر قصد خرید قهوه ساز های برقی را دارید، در کنار آن آسیاب قهوه مناسب با آن را هم خریداری کنید.

سوالات

بهتر است برای یک دستگاه برند هزینه زیادی پرداخت کنیم یا مشابه آن دستگاه را از برند کمتر شناخته شده بخریم؟مسلما خرید دستگاه از برندهای متبر خوب است، اما اگر برند های کمتر شناخته شده، مشابه همان دستگاه ها را با مبلغ کمتری به بازار عرضه میکنند، میتواند انتخاب بهتری باشد. درنهایت به میزان مبلغی که شما قصد دارید هزینه کنید، دارد.

همچنین برای خرید انواع دستگاه های قهوه ساز بوش به سایت هوم کالا مراجعه کنید و در مدت زمان کوتاه خرید مطمئن و به صرفه، دستگاه مورد نیاز خود را خریداری کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید