علم و تکنولوژی, عمومی, نقد و بررسی

شستن میوه و سبزیجات با ماشین ظرفشویی

شستن میوه با ماشین ظرفشویی

طریقه شستن میوه در ماشین ظرفشویی نیازمند آگاهی است که هوم کالا در این مقاله به نکات آموزشی پرداخته است. از زمان برداشت میوه جات تا زمان استفاده مصرف کننده هیچ شستشویی بر روی این خوراکی های خوشمزه و مفید صورت نمیگردد ، لازم است بدانید که با اون حجم سم پاشی تا نحوه انتقال به مصرف کننده کلی باکتری میتواند میوه ها را درگیر کند که نیازمند شستشو است. با روش های مختلف میتوانید به شستشوی میوه ها و از بین بردن باکتری ها بپردازید ،هوم کالا در مقاله نحوه شستن میوه در ماشین ظرفشویی به راهنمایی و نحوه شستشو در این دستگاه میپردازد.

چه ماشین ظرفشویی هایی قابلیت شستشو میوه را دارند؟

در دنیای صنعتی و مدرن امروز، شرکت‌های مطرح زیادی در حال ساخت ماشین ظرفشویی هستند. اما در بین این شرکت‌ها، برخی قابلیت شستن میوه در ماشین ظرفشویی را در محصول نهایی خود به وجود آورده‌اند.

از جمله شرکت‌های بزرگ و مطرح در حوزه ساخت و تولید ماشین ظرفشویی می‌توان به سامسونگ، ال جی، بوش، ویرپول، جنرال الکتریک، فریجیدر، مابه، دوو، بهی، آریستون، توشیبا، هیتاچی، بکو، اسنوا، حایر، هات پوینت، وست پوینت، ایندزیت، کنوود، کندی، هایسنس، بلومبرگ، آاگ، زانوسی،  هوور، وستل و وستینگهاوس اشاره کرد. اگر ماشین ظرفشویی شما از برندهای نامبرده است، به احتمال زیاد توانایی انجام این کار را خواهید داشت.

کدام مدل شستشو برای شستن میوه در ماشین ظرفشویی مناسب است؟

هر مدل از ماشین ظرفشویی که برنامه شستشو با آب سرد یا همان Rinse را داشته باشد قابلیت شستن میوه را داراست. به عنوان مثال در ماشین ظرفشویی‌ بوش سری 8، 6 و 4 این برنامه موجود است.
برنامه Rinse که در برخی از برندهای دیگر با نام PreWash شناخته می‌شود برنامه‌ایست که به صورت انحصاری آبکشی می‌کند و عمل شستشو و خشک کردن ظروف در آن انجام نمی‌پذیرد. این برنامه به طور کل برای مواقعی طراحی شده که ظروف داخل ماشین ظرفشویی بسیار چرب و کثیف هستند و یا در اثر گذشت زمان کثیفی‌ها بر روی ظرف خشک شده‌اند.پس می‌توان قبل از شروع برنامه شستشوی اصلی با استفاده از برنامه آبکشی نتیجه بهتری داشته باشید. دمای آب در این برنامه سرد است و توسط دستگاه گرم نمی‌شوند. زمان آبکشی نیز به طور کلی 14 الی 20 دقیقه است که برای شستشوی میوه کافی به نظر می‌رسد.

کدام میوه‌ها و سبزیجاتی را نباید با ماشین ظرفشویی شست؟

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که میوه و سبزیجات را باید به شکلی در سبد قرار دهید که آب به همه سطح آن ها برسد.
  • سیب زمینی جزء سبزیجات نشاسته ای است . به همین در گروه نان و غلات قرار دارد. باید دقت کرد سبزیجاتی مانند سیب زمینی که دارای خاک و گل هستند نباید با ماشین ظرفشویی شست. زیرا خاک و گل روی سیب زمینی ها باعث بسته شدن سوراخ های بازوی آبپاش و یا فیلتر ظرفشویی می شود و علاوه بر این باقی میوه و سبزیجت را کثیف میکند و به خوبی تمیز نمی‌شوند.اگر این اتفاق بیفتد، باید به فکر تعمیر ماشین ظرفشویی هم باشید. چون احتمال خرابی در سیستم ماشین ظرفشویی بالا می‌رود.
  • فقط میوه های درختی و میوه هایی که خیلی کثیف نباشند درواقع اکثر میوه‌ها و سبزیجات را میتوان در ماشین ظرفشویی شست.
  • اگر برگ و چیزی دارند که امکان دارد در هنگام شستشو در ظرفشویی از آن ها بی افتد باید از آن جدا کنید تا در فیلتر ظرفشویی گیر نکند و باعث مشکل در تخلیه آب نشود.
  • حتما میوه ای که برای شستشو در ظرفشویی انتخاب میکنید دقت کنید که استحکامی کافی برای شستشو در ظرفشویی داشته باشد.مثلا میوه و یا سبزیجاتی مثل کلم بروکلی و .. که امکان دارد با فشار آب ماشین ظرفشویی از بین برود و به همه‌ی فضای ظرفشویی پخش شود.
  • در ظرفشویی ها معمولا در سبد پایین دوتا شانه هستند که میتوانید آن ها را بخوابانید مثلا اگر میوه‌های ریز یا گوجه گیلاسی که کوچک هستند را میخواهید شستشو دهید باید در ظرفی مثل سبد آبکش مانند که آب از آن رد میشود بریزید و اجازه بدین در این صورت شستشو شود.

مزایای شستن میوه در ماشین ظرفشویی

اصلا چرا باید از ماشین ظرفشویی استفاده کرد تا میوه ها و سبزیجات را شست؟ احتمالا این سوال برای شما نیز پیش آمده است که این موضوع که ما نحوه شستن میوه ها با ماشین ظرفشویی را یاد بگیریم چه کاربردی برای ما خواهد داشت؟

 صرفه جویی در مصرف آب

با توجه به این موضوع که امروزه، آب مایعی با ارزش است و نباید آن را برای استفاده های شخصی خود بیش از حد استفاده کنیم، بنابراین استفاده از ماشین های ظرفشویی برای شستشوی میوه ها و سبزیجات یکی از بهترین راه های صرفه جویی در مصرف اب است.
دلیل این موضوع نیز این مسئله است که برای شستشوی هر چیزی با دستگاه، میزان آبی که قرار است در فرایند مورد نظر این دستگاه ها صورت بگیرد از پیش تعیین شده است و به همین دلیل است که استفاده از ماشین ها که برنامه ریزی شده اند میزان ورودی آن ها حساب شده است بسیار به صرفه جویی در استفاده از آب کمک می کند.

صرفه جویی در زمان

حالا که زمانه تغییر کرده است، تکنولوژی به اختیار انسان درآمده است تا کارهای او را راحت تر کند و وقت آزاد بیشتری را برایش فراهم کند. در اثر چنین تغییری، اگر به اطراف خود نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که بسیاری از کارهایی که در گذشته انسان انجام می داده است حالا به دست ماشین ها انجام می شود.
همان طور که از نحوه شستن میوه ها با ماشین ظرفشویی متوجه شدید، شستشوی میوه ها نیز دقیقا عملکردی است که به چنین سرنوشتی دچار شده است. یکی از نکات مثبت این موضوع نیز همین است.

مضرات شستن میوه در ماشین ظرفشویی

شاید با خود فکر کنید که اگرچه برنامه انحصاری آبکشی در مدل ظرفشویی شما وجود دارد اما شستن میوه با برنامه ‌های دیگر نیز امکان‌پذیر است. برخی دیگر نیز تصمیم می‌گیرند که سبد بالا را به میوه اختصاص دهند و طبقه پایین را با ظروف کثیف پر کنند. به شما پیشنهاد می‌کنیم که به هیچ عنوان از برنامه‌های دیگر شستشو برای شستن میوه در ماشین ظرفشویی استفاده نکنید زیرا شما را با موارد زیر روبرو می‌کند:

  • چروک شدن پوست میوه
  • شسته شدن میوه با آب داغ وخراب شدن آن
  • نفوذ کردن کثیفی‌های ظروف در میوه
  • اسپری شدن مواد جلادهنده ظروف بر روی میوه و آسیب زدن به آن
  • جذب شدن مواد شیمیایی شوینده ظروف به داخل میوه

با مراحل شستن میوه و سبزی در ماشین ظرفشویی آشنا شوید

شستن میوه و سبزی در ماشین ظرفشویی موجب می شود تا کارهایتان سریع تر و با کیفیت بهتری انجام شود. برای این کار تنها لازم است که مراحل زیر را دنبال کنید.

میوه ها و سبزیجات مورد نظر را داخل ظرفشویی بچینید

در اولین مرحله از شستن میوه و سبزی در ماشین ظرفشویی باید میوه ها را به صورت دانه به دانه داخل ظرفشویی بچینید. مراقب باشید میوه ها و سبزی ها را طوری بچینید که در زمان شستن به پایین نریزند.

ماشین ظرفشویی را رو برنامه مناسب تنظیم کنید

برای شستن میوه و سبزی در ماشین ظرفشویی باید از برنامه مشخصی استفاده کنید. در برخی از برندهای ماشین ظرفشویی مثل سامسونگ و ال جی یک برنامه با نام پیش شستشو یا prewash مشخص شده است. این برنامه برای شستن میوه و سبزیجات طراحی شده است. استفاده از برنامه آبکشی یا rinse نیز گزینه خوبی برای شستن میوه و سبزی محسوب می شود. بهتر است برای هر کار از گزینه مربوط به خودش استفاده شود تا از خرابی ماشین ظرف شویی جلوگیری کنیم.

دمای آب را روی دمای سرد تنظیم کنید

برای شستن میوه و سبزیجات باید از دمای سرد آب استفاده کنید. گرم بودن آب موجب می شود تا میوه ها و سبزی ها بعد از شستشو پلاسیده و خراب شوند.

زمان شستشو را روی کمترین مقدار تنظیم کنید

نکته دیگری که باید در مورد نحوه شستن میوه و سبزی در ماشین ظرفشویی بدانید، انتخاب یک برنامه با مدت زمان پایین است. شستن میوه و سبزی در ماشین نباید بیشتر از ۱۵ دقیقه طول بکشد. از طرف دیگر زمان کمتر از ۷ دقیقه نیز برای شستشوی میوه و سبزی مناسب نیست بنابراین سعی کنید از ۷ تا ۱۵ دقیقه زمان برای شستن میوه و سبزیجات انتخاب نمایید.

برای شستن میوه و سبزیجات از شوینده استفاده نکنید

موضوع بعدی که باید در زمان شستن میوه و سبزیجات در ماشین ظرفشویی مورد توجه قرار دهید، این است که بدانید شما برای این کار به مواد شوینده نیاز ندارید. در ماشین ظرفشویی فشار آب به خوبی میوه ها و سبزیجات را تمیز می کند. در صورتی که دوست دارید میوه ها و سبزیجات با مواد شوینده تمیز شوند، می توانید مقداری سرکه سفید داخل قسمتی که قرص ظرفشویی را قرار می دهید، بریزید تا میوه ها و سبزیجات به خوبی ضدعفونی شوند.

در کدام قسمت از ماشین ظرفشویی باید میوه ها را قرار داد؟

ما به شما قسمت پایین سبد ها را برای محل قرارگیری میوه ها پیشنهاد می دهیم زیرا این گونه با آبپاش ها برخورد نمی کنند. در گام اول سبد پایین دستگاه را بیرون بیارید و داخل آن یک سبد آبکش قرار بدهید.در گام دوم میوه ها را باید بسیار منظم و مرتب درون سبد بچینید چون این گونه در حین شست و شو کف ظرفشویی نمی ریزند. ممکن است که میوه ها یا سیب زمینی هایی که داخل دستگاه می گذارید دارای خاک و شن باشند. توصیه می کنیم که برای شستن آنها از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید زیرا باعث گرفتگی پمپ تخلیه و فیلتر کف می شوند، ولی در هر صورت  پس از پایان روند شست و شو این دو قطعات را حتما بررسی کنید تا مسدود نشده باشند. اگر این کار را پشت گوش بیندازید ممکن است بعدا به تعمیر ماشین ظرفشویی نیازمند شوید.

بهترین ماده شوینده برای شستن میوه در ماشین ظرفشویی

زمانی که ما میوه‌ها را دستی شستشو می‌دهیم، از مواد شوینده مختلف برای تمیزتر شدنشان استفاده می‌کنیم. به همین دلیل فکر می‌کنیم که باید در ماشین ظرفشویی هم از شوینده‌ها استفاده کنیم. در ماشین ظرفشویی به هنگام شستن میوه‌ ها ، نباید از مواد شوینده استفاده کنید.

استفاده نکردن از مواد شوینده به این دلیل نیست که به ماشن ظرفشویی شما آسیب وارد می‌شود، بلکه این کار بیشتر جنبه صرفه جویی دارد. وقتی یک ماشین ظرفشویی در کمترین حالت، هشت دقیقه میوه‌های شما را شستشو می‌دهد، واقعا دیگر نیازی به استفاده از مواد شوینده نیست. برای ضدعفونی بیشتر می توانید از سرکه استفاده کنید و آن را در قسمت مواد شوینده بریزید.

نکاتی که باید در مورد شستن میوه و سبزی در ماشین ظرفشویی بدانید

  • اگر ماشین ظرفشویی شما دچار مشکل شده، ابتدا اقدام به رفع مشکل کنید و بعد از دستگاه استفاده کنید. برای تعمیر تخصصی هر برند ماشین ظرفشویی باید از تعمیرکار تخصصی همان برند کمک بگیرید. برای مثال تعمیر ظرفشویی بوش مسلماً با تعمیرات ماشین ظرفشویی آاگ متفاوت است و باید به دست افراد متخصص انجام شود.
  • از قرار دادن میوه و سبزیجاتی که دارای گل و خاک هستند در ماشین ظرفشویی اجتناب کنید. خاک و گل روی میوه ها موجب مسدود شدن مسیر آب پاشی ظرفشویی می شود و عملکرد آن را دچار اختلال می کند.
  • برای شستن میوه و سبزی در ماشین ظرفشویی تنها از آب سرد استفاده کنید.
  • از شستن سبزیجات و میوه هایی که به سادگی له می شوند، در ماشین ظرفشویی اجتناب کنید. شستن توت فرنگی و میوه های این چنینی به هیچ عنوان نباید در ماشین ظرفشویی انجام شود.
  • برای شستن میوه و سبزی بهتر است آن ها را در سبد پایین ماشین ظرفشویی قرار دهید تا فشار آب به صورت غیر مستقیم به آن ها برخورد کند و موجب له شدن و خراب شده میوه و سبزیجات نشود.
  • در زمان چیدن میوه و سبزیجات داخل ماشین ظرفشویی آن ها را به صورت منظم و در کنار هم بچینید. نامرتب قرار دادن میوه ها و سبزیجات در ظرفشویی موجب می شود تا آب با همه آن ها به صورت یکسان تماس نداشته باشد و در نهایت میوه هایی که در لایه زیرین قرار گرفته اند، به خوبی تمیز نشوند.

نتیجه گیری و جمع بندی نحوه شستن میوه در ظرفشویی

در این مطلب با برخی موارد مهم در ارتباط با شستن میوه ها در ظرفشویی آشنا شدیم. فهمیدیم که برنامه مناسب برای شستن میوه ها کدام است و کدامیک از برندهای ماشین ظرفشویی توانایی شستن میوه را دارند. یاد گرفتیم که چگونه میوه ها را در سبد ظرفشویی بچینیم و چه میوه هایی قابلیت شستشو در این دستگاه را ندارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید