نقد و بررسی

نحوه تخلیه نمک ماشین ظرفشویی

تخلیه نمک ماشین ظرفشویی

نمک ماشین ظرفشویی از عواملی است که با استفاده از آن، اطمینان حاصل می کنید که بهترین عملکرد شستشو و خشک کردن را از ماشین ظرفشویی خود کسب می کنید. شما باید مخزن مربوط به نمک را مرتباً پر کنید. چراغ های هشدار دهنده ای بر روی نمایشگر جلوی برخی از ماشین های ظرفشویی وجود دارد که در صورت نیاز اعلام می کند که نمک ماشین ظرفشویی کم است و لازم است که دوباره پر شود. اما ممکن است تحت شرایطی لازم باشد که این نمک از دستگاه تخلیه شود بنابراین بهتر است در این مقاله از هوم کالا با نحوه تخلیه نمک ماشین ظرفشویی نیز آشنایی داشته باشیم.

آیا نیازی به تخلیه نمک ماشین ظرفشویی وجود دارد؟

باید توجه داشته باشید که نمک درون محفظه مخصوص در ماشین ظرفشویی خودش در طی سیکل های شست و شو مصرف خواهد شد و معمولا نیازی به نحوه تخلیه نمک ماشین ظرفشویی وجود ندارد و بهتر است بیشتر به نحوه پرکردن مجدد نمک درون محفظه آن و مسائل مربوطه پرداخته شود.

نمک ماشین ظرفشویی چگونه عمل می کند؟

نمک ماشین ظرفشویی نوع خاصی از سدیم کلراید به صورت دانه ریز و کریستالی است. این نمک، با تولید رزین های تبادل یونی، یون های کلسیم و منیزیم محبوس شده در آب را که موجب سخت شدن آن شده اند خارج می کند. دانه های نمک ماشین ظرفشویی، بزرگ تر از نمک های طعام معمولی هستند. زیرا اندازه آن ها باید طوری باشد که حل شدنشان در آب با سرعت آهسته ای انجام شود. نرم شدن و یا به عبارت بهتر کاهش سختی آب مصرفی در ماشین ظرفشویی مزایای زیادی دارد که به برخی از آن ها اشاره می شود. در ادامه بیشتر با نحوه تخلیه نمک ماشین ظرفشویی و یا پرکردن مجدد آن آشنا می شوید.

بهبود کارایی ماشین ظرفشویی و کاهش مصرف انرژی

یادگیری نحوه تخلیه نمک ماشین ظرفشویی و همین طور نحوه پر کردن مجدد آن، مساله ضروری است. بهتر است بدانید که در صورتی که آب سخت در ماشین ظرفشویی به کار گرفته شود و فرایند نرم شدن آن توسط نمک به خوبی انجام نشود می تواند در قسمت های مختلف دستگاه رسوب ایجاد کرده و یا باعث انسداد مجراهای آب گردد. از طرف دیگر، نشستن رسوب روی بخش های مختلف دستگاه، ممکن است موجب اتلاف حرارتی، کاهش کارایی دستگاه و مصرف انرژی بیشتر شود. یکی دیگر از مواردی که بهتر است در فواصل زمانی منظم انجام شود استفاده از جرمگیر است. نحوه استفاده از جرمگیر ماشین ظرفشویی بوش  بسیار ساده است و برای اطلاعات بیشتر می توانید به دفترچه راهنمای ظرفشویی مراجعه کنید.

جلوگیری از ایجاد خش روی ظروف و افزایش براقیت

از دیگر مزایای استفاده از نمک در ماشین ظرفشویی، جلوگیری از ایجاد خط و خش روی ظروف و همچنین افزایش براقیت و درخشش به ویژه در ظروف بلوری و کریستال ها است. شایان ذکر است که اگرچه ابعاد ماشین ظرفشویی بوش متنوع است اما به طور معمول در اغلب آن ها از نمک استفاده می شود.

چگونه باید نمک ماشین ظرفشویی را پر کرد؟

وقتی چراغ نمک ماشین ظرفشویی روشن شد، وقت آن است که آن را دوباره پر کنید. مخزن نمک در داخل ماشین ظرفشویی، در صفحه زیرین ماشین و سمت چپ قفسه پایینی قرار دارد. برای دسترسی به مخزن، قفسه پایین را بیرون آورده و درپوش محافظ مخزن نمک را بردارید. نمک را داخل آن بریزید تا به بالای مخزن برسد، سپس درپوش را ببندید.

نحوه تخلیه نمک ماشین ظرفشویی و یا پرکردن مجدد آن خیلی سخت نیست اما در صورتی که تمایل دارید این کار را خیلی دقیق انجام دهید بهتر است بخش های مربوط به نمک در دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی بوش سری 6  را نیز مرور کنید. هرگز مخزن نمک را با مواد شوینده پر نکنید زیرا این امر می تواند به سیستم نرم شدن آب آسیب برساند.

تخلیه نمک ماشین ظرفشویی

نحوه‌ی تخلیه نمک ماشین ظرفشویی

بهتر است قبل از پیدا کردن علت نشتی نمک، ابتدا با نحوه تخلیه نمک ماشین‌ ظرفشویی به طور کامل آشنا شوید. درون ماشین ‌ظرفشویی دریچه‌ای وجود دارد که نمک باید درون آن ریخته شود. نمک‌ها در ۵ دقیقه آخر شستشو، مورد استفاده قرار می‌گیرند و دستگاه را برای دفعات بعدی شستشو آماده می‌کند. هنگامی که برای بار اول می‌خواهید از نمک استفاده کنید، باید دو لیوان نمک مخصوص را در یک لیتر آب حل نمایید و محلول را در محفظه نمک بریزید. برای دفعات بعدی می‌توانید نمک را بدون آب در محفظه قرار دهید.

معمولا محفظه نمک در کف دستگاه تعبیه و بر روی آن، کلمه نمک به فارسی و یا انگلیسی حک می‌شود. برای جلوگیری از پخش شدن نمک، از قیف مخصوص استفاده کنید. بهتر است به اندازه ۳ بند انگشت نمک در محفظه بریزید. اگر محفظه همچنان خالی بود، این روند را دو یا سه بار دیگر تکرار کنید تا نمک به اندازه کافی در محفظه قرار بگیرد. هنگامی که دستگاه شروع به شستشو می‌کند، آب وارد شده به دستگاه با نمک مخصوص ادغام می‌شود و در نهایت، پس از اتمام شستشو، مخزن نمک تخلیه می‌شود. بنابراین، لازم نیست که بعد از هربار شستشو، نمک موجود در مخزن را به صورت کامل تخلیه کنید.

دلایل نشت نمک ماشین ‌ظرفشویی

نشت نمک ماشین‌ ظرفشویی به خارج موجب زنگ‌زدگی کابین استیل و یا سوراخ شدن دیگ می‌شود. همچنین، نشتی نمک می‌تواند آسیب‌های زیادی به فیلترهای ۳ گانه وارد کند. از جمله مواردی که سبب نشت نمک در ماشین ‌ظرفشویی می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بسته نبودن کامل درب محفظه نمک

یکی از عواملی که موجب نشت نمک ماشین ‌ظرفشویی می‌شود، بسته نبودن درب محفظه است. بسته نشدن درب بر اثر شل بودن و یا بی‌دقتی در هنگام بستن آن است. در چنین حالتی، شاهد نشت نمک ماشین‌ ظرفشویی و ایجاد خط و خش بر روی ظروف خواهید بود. برای رفع این مشکل، بعد از پر کردن محفظه، درپوش را چک کنید و مطمئن شوید به طور کامل بسته شده است. همچنین، در صورتی که درب محفظه دفرمه شده باشد، باید آن را در کوتاهترین زمان، تعویض نمایید.

  • استفاده بیش از حد از نمک در مخزن

در صورتی که محفظه نمک را بیش از حد پر کنید، شاهد نشتی نمک از دستگاه خواهید بود. در چنین حالتی، نمک از لبه محافظ مخزن بیرون می‌زند و باعث زنگ‌زدگی اجزای دستگاه خواهد شد. بهتر است به اندازه از نمک در مخزن استفاده کنید. همیشه باید دو سانتی‌متر فضای خالی در محفظه نمک وجود داشته باشد. استفاده از قیف مخصوص، کمک می‌کند که نمک در اطراف پخش نشود. شاید برایتان سوال باشد که چگونه متوجه نشتی نمک شویم؟ در زیر چند نشانه از نشتی نمک در ماشین‌ ظرفشویی معرفی شده است:

  • ظرف‌ها به طور کامل تمیز نمی‌شوند.
  • روی ظروف شسته شده، سفیدک ایجاد می‌شود.
  • شستشوی ظروف با دستگاه منجر به کدر شدن ظروف شیشه‌ای و یا ایجاد خط‌ و خش بر روی آن‌ها می‌شود.
  • از دیگر نشانه‌های نشتی نمک، مشاهده برفک و یا سفیدک در کف دستگاه می‌باشد.

فراموش نکنید که استفاده از نمک باکیفیت و مرغوب می‌تواند تاثیر زیادی بر افزایش طول عمر دستگاه داشته باشد.

تخلیه نمک ماشین ظرفشویی

جلوگیری از نشت نمک ماشین‌ ظرفشویی

  • بعد از ریختن نمک درون دستگاه، حتما آن را هم بزنید.
  • میزان نمک باید به گونه‌ای تنظیم شود که به اندازه ۲سانتی‌متر و یا دو بندانگشت از لبه محفظه، خالی بماند.
  • تحت هیچ‌ شرایطی از نمک طعام و پودر شوینده به جای نمک ماشین‌ ظرفشویی استفاده نکنید.
  • حتما از برندهای معتبر و باکیفیت نمک ماشین ‌ظرفشویی استفاده کنید.
  • هنگام پر کردن محفظه دقت نمایید که درب محفظه به طور کامل بسته شود.

اگر هیچ‌کدام از موارد بالا، دلیل نشت نمک ماشین ‌ظرفشویی نیست و با رعایت نکات ضروری، همچنان با نشت نمک مواجه هستید، لازم است با یک تکنسین ماهر و با تجربه مشورت کنید و از او بخواهید که دستگاه را بررسی نماید.

راه اندازی ماشین ظرفشویی و استفاده از شوینده های مختلف

هنگامی که برای اولین بار می خواهید از ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید بهتر است یک سری نکات را در نظر داشته باشید. در ادامه تعدادی از این موارد به ترتیب توضیح داده می شوند:

مرحله اول سختی آب را اندازه بگیرید

همان طور که در بحث های مربوط به نحوه تخلیه نمک ماشین ظرفشویی شرح داده شد سختی آب برای جلوگیری از ایجاد لکه و افزایش براقیت ظروف و همچنین کاهش مصرف انرژی اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل لازم است تعیین سختی آب قبل از اولین استفاده از ماشین ظرفشویی انجام شود. می توان از نوارهای تست سختی آب که همراه با ماشین ظرفشویی ارائه می شود استفاده کرد. نوار تست را برای یک ثانیه با آب شیر مرطوب کرده و آب اضافی آن را خشک کنید. بعد از حدود یک دقیقه خواهید دید که آب شیر منزل شما چقدر سخت است.

مرحله دوم: سیستم نرم شدن آب را تنظیم کنید.

هنگامی که میزان سختی آب شیر منزل خود را تعیین کردید، سیستم داخلی ماشین ظرفشویی خود را بر اساس آن تنظیم کنید. شما می توانید دستورالعمل های مربوط به این مورد را در دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی که حاوی یک جدول سختی آب است پیدا کنید.

مرحله سوم استفاده از نمک

وقتی برای اولین بار از ماشین ظرفشویی استفاده می کنید معمولا مخزن مربوطه حاوی نمک است و فقط کافی است که مقداری آب به آن اضافه شود. برای بارهای بعدی مطابق با آن چه که قبلا در قسمت نحوه تخلیه نمک ماشین ظرفشویی و یا پرکردن مجدد آن شرح داده شد باید عمل کرد.

مرحله چهارم: مواد کمک آبکشی و مواد شوینده اضافه کنید.

می توانید از قرص، پودر یا مایع شوینده در کنار کمک آبکشی، در دستگاه خود استفاده کنید، اما هرگز از مایع لباسشویی استفاده نکنید. دوز مواد شوینده باید همیشه بسته به میزان آلودگی ظرف ها و قابلمه ها به صورت جداگانه تنظیم شود. .

مواد کمک آبکشی

همان طور که گفته شد یکی از مزایای نمک برای ماشین ظرفشویی، جلوگیری از ایجاد لکه بر روی ظروف است. یکی دیگر از موادی که برای جلوگیری از لکه و ایجاد براقیت در ماشین ظرفشویی استفاده می شود موادی به نام کمک آبکشی (rinse aid) هستند. مواد کمک شستشو در حین شستشوی نهایی آب را روی سطح ظرف ها پخش کرده و به روند خشک شدن کمک کرده و از خشک شدن قطرات آب بر روی ظروف و باقی ماندن آثار آب جلوگیری می کند. وقتی چراغ کمک شستشو روی ماشین ظرفشویی شما روشن شد، وقت آن است که آن را دوباره پر کنید. مخزن کمک شستشو، کنار مخزن مواد شوینده قرار دارد. درپوش مخزن را باز کنید ، ظرف شستشو را در آن بریزید تا مخزن پر شود و درب آن را محکم ببندید.

مرحله پنجم: یک سیکل شست و شو با دمای بالا را اجرا کنید

هنگامی که این پنج مرحله را دنبال کردید ، بدون اینکه ماشین ظرفشویی را بارگذاری کنید، یک شستشو با دمای بالا انجام دهید. به این ترتیب ماشین ظرفشویی شما آماده خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید