علم و تکنولوژی, عمومی, نقد و بررسی

نکاتی در رابطه با شست و شو انواع لباس در ماشین لباسشویی

نکاتی در رابطه با شست و شو انواع لباس در ماشین لباسشویی

یکی از مسائلی که معمولا خانواده ها با آن در زمان شستن لباس ها درگیر هستند، نحوه شستشو انواع لباس در لباسشویی می باشد؛ چرا که به طور دقیق و کامل در مورد هر لباس و جنس پارچه آن اطلاعات ندارند و نمی دانند به چه شکلی آنها را از یکدیگر تفکیک کنند. هوم کالا در این مطلب در مورد آموزش شستن لباس با ماشین لباسشویی برای شما توضیح داده است و شیوه تفکیک سازی آنها را به طور کامل به شما آموزش خواهد داد. به شما توصیه می کنیم که برای کاهش مصرف برق لباسشویی خود، این مطلب ازهوم کالا را تا انتها دنبال کنید.

نحوه ی انتخاب بهترین روش شست و شو از روی لیبل لباس

چقدر به اتیکت (لیبلی دوختنی که روی پارچه ای سفید رنگ در پشت یقه ی لباس دوخته می شود) لباسی که خریده اید دقت می کنید؟

اگر تا به حال به این موضوع بی توجه بوده اید باید گفت که اطلاعات کامل و مفیدی در اتیکت لباسی که تهیه کرده اید نوشته شده است از جنس لباس تا درصد اجزای هر کدام از تشکیل دهنده های آن و همچنین اطلاعاتی درباره ی نحوه ی شست و شو و سفیدگری و خشک کردن و اتو زدن لباسی که در دست دارید را می توانید از روی لیبلی که به لباس دوخته شده بخوانید.

پس اگر از آن دسته افرادی هستید که لیبل های پارچه ای چسبیده به لباس برایتان با خارش همراه است این مطلب را دنبال کنید تا قبل از چیدن لیبل با نحوه ی شست و شوی لباسی که خریده اید آشنا شوید.

دو نوع استاندارد برای نوشتن روی لیبل ها به طور متداول استفاده می شود استاندارد اروپا و استاندارد ایالات متحده ی آمریکا در هر دو استاندارد برای نشان دادن روش شست و شو از علامت یک تشت با آب موج دار استفاده می کنند.

در استاندارد اروپا برای نشان دادن دمای مناسب شست شو درون تشت نشان داده شده عددی نوشته می شود که یعنی بهتر است لباس را حداکثر در آن دما و کمتر از آن بشویید.

برای مثال تشت با نوشته ی 30 درون آن نشان دهنده ی این است که بهتر است با ماشین لباسشویی و در دمای 30 درجه و پایین تر از آن شست وشو شود این مورد برای 40 و50 و60 نیز صدق می کند.

اگر ترجیح بر شست و شوی لباس با دست باشد درون تشت یا نزدیک آن دستی را خواهید دید که نشان می دهد بهتر است لباس را با دست بشویید و برای لباس هایی که نباید شست و شو شوند روی تشت علامت ضربدر را خواهید دید.

در مورد استاندارد ایالات متحده ی آمریکا به جای نوشتن عدد دمای شست و شو از نقطه ی توپر درون تشت استفاده می کنند به این صورت که یک نقطه نشان دهنده ی دمای 30 درجه و دو نقطه برای دمای 40 درجه و سه نقطه برای دمای 50 درجه و در نهایت 4 نقطه نشان دهنده ی دمای شست و شوی 60درجه می باشد.

برای سفیدگری لباس ها از علامت مثلث استفاده می شود که اگر علامت مثلث تنها را مشاهده کردید یعنی می توان هم از سفید کننده های کلر دار(مانند هیپوکلریت سدیم) و هم سفید کننده های بدون کلر (مثل آب اکسیژنه) استفاده کرد. توجه کنید این دو ماده را در محیط سر بسته و کوچک استفاده نکنید و هیچ گاه این دو ماده را برای سفیدکنندگی بیشتر مخلوط نکنید.

اگر درون مثلث دو خط دیده شود به این معنی است که سفیدکنندگی تنها با مواد بدون کلر(ماده کلر دار مثل هیپوکلریت سدیم ) امکان پذیر است و استفاده از سفیدکننده های کلر دار به بافت لباس آسیب خواهد زد و اگر روی مثلث سفید کنندگی ضربدر زده شده باشد یعنی امکان سفید کنندگی برای این نوع لباس را نخواهید داشت.

دسته‌بندی بر اساس رنگ

رویکرد متعارف برای دسته‌بندی لباس‌ها برای شستشو بر اساس رنگ شامل سه روش است:

  • رنگ‌های تیره
  • رنگ‌های روشن
  • رنگ هایسفید

این امر برای جلوگیری از رنگ‌دهی رنگ‌های تیره بر روی رنگ‌های روشن و همچنین در صورت تمایل استفاده از سفیدکننده یا سایر درخشنده‌ها در یک سفید است.

دسته‌بندی رنگ‌‌ها مربوط به دمای شستشو نیز می باشد:

  • رنگ‌های تیره در آب سرد
  • رنگ‌های روشن در آب گرم
  • رنگ های سفید‌ در آب داغ

در حالی که این قوانین آشنا هنوز هم به کار می‌روند، تعدادی ترفند جدید نیز به سیستم قدیمی اضافه کنید.

  • اول، لباسشویی به ندرت برای تمیز کردن به آب گرم احتیاج دارد. در بیشتر موارد، آب سرد مناسب است و هرگز معقول نیست که لباس‌ها را حتما در آب گرم بشویید. آب سرد به همان اندازه‌ی آب گرم لباس‌ها را تمیز می‌کند.
  • دوم، اگر لباس‌های مشکی و جین‌های زیادی دارید، یک بخش سیاه (و شلوار جین) را به طیف جداسازی رنگ اضافه کنید. بیرون کشیدن لباس‌های بسیار تیره، آن را از رنگ‌های روشن و رنگی دور نگه می‌دارد و مانع از تیره شدن به مرور رنگ‌ها به دلیل شستن آنها با جین می‌شود (که با هر شستشو کمی رنک پس می‌دهد) همچنین می‌توانید لباس‌های تیره‌ی جدید را با لباس‌های مشکی، بدون ترس از تیره شدن لباس‌های سیاه با هم بشویید.

دسته‌بندی بر اساس نوع پارچه

شستن پارچه‌های مختلف در ماشین لباسشویی همیشه خوب نیست. لباس‌های زبر و زمخت مانند حوله باعث خراشیده شدن پارچه‌های نرم‌تر مانند ملحفه‌های تخت‌خواب شده و منجر به زبر شدن آنها می‎‌شوند. لباس‌های محکم مانند کاپشن و شلوار جین با زیپ‌های محکم و میخ‌های فلزی می‌توانند باعث خراب‌کردن اکثر لباس‌های دیگر شوند. لباس‌‌های ورزشی پیشرفته، لباس شنا و هر چیز دیگری که با لیکرا ساخته شده است معمولاً با دستورالعمل‌های مراقبت ویژه (آب سرد، بدون مواد شوینده و سفیدکننده‌های قوی، خشک کردن و غیره) همراه هستند و بر همین اساس باید از هم جدا شوند.

این بدان معنا نیست که شما به کاتالوگ گسترده‌ای از فهرست اجزای بافت هر مورد نیاز داشته باشید، اما دنبال کردن چند قانون اولیه ایده خوبی است:

  • حوله‌ها را در دسته‌ی خود بشویید. آنها صدمه‌ای به یکدیگر نخواهند زد و می‌توانند برای مدت طولانی بدون آسیب و خطر آب‌‌رفتگی بیش از حد خشک شوند.
  • لباس‌های ورزشی و سایر مصنوعات فانتزی را از یکدیگر جدا کنید، یا آنها را در یک کیسه‌ی کش بافت در آب سرد با لباس‌های ساده بشویید.
  • ملحفه‌ها و پارچه‌های لطیف دیگر را دسته‌بندی کنید، و آنها را با حوله، شلوار ورزشی، سوییشرت، و سایر لباس‌های زمخت نشویید.
  • برای جلوگیری از خشک‌شدن بیش از حد لباس‌های لطیف و نازک، لباس‌های بسیار زمخت را با لباس‌های لطیف یا مصنوعی نشویید.
  • کت ها را با شلوار جین یا لباس‌های با دوام مشابه بشویید.

دسته بندی بر اساس نوع لباس

شست و شوی لباس های نوزاد

شستن لباس های نوزاد، شامل قواعدی و نکاتی می شود که باید حتما در زمان شستشو به آنها عمل کنید، در غیر این صورت امکان دارد که فرزند شما به حساسیت های پوستی دچار شود.

  1. از شستن لباس نوزاد در لباسشویی به همراه سایر لباس ها خودداری کنید.
  2. بهتر است لباس های نوزاد را با صابون های قلیایی بشویید.
  3. استفاده از پودرهای رختشویی و یا مایع های لباسشویی می تواند به پوست نوزاد شما آسیب وارد کند.
  4. حتما لباس های نوزاد را با آب سرد آبکشی کنید.
  5. در زمان آبکشی از چنگ زدن آنها خودداری کنید.

شست وشوی لباس های جین

  • برای شست و شوی لباس های جین آن ها را پشت و رو کنید. توجه کنید که در لباس های جینی جنس مرغوب درصد پنبه آن ها بیشتر است و با شست و شوی این لباس ها به مرور رنگ ها کمی روشن تر خواهد شد. پس اگر هنوز لباس شما کثیف نشده است بهتر است از شست و شوی زودهنگام لباس های جنس جین خودداری کنید و تنها نقاط کثیف را با دست بشویید.
  • برای شست و شوی این نوع البسه می توان هم از ماشین لباس شویی و هم از دست استفاده کرد. ابتدا از دستورات لیبل لباس پیروی کنید اگر به هر دلیلی به این دستورات دسترسی نداشتید برای شست و شوی البسه جین با گلدوزی روشن و منجوق دوزی شده همچنین لباس های جین زاپ دار از دست برای شست وشو استفاده کنید.
  • برای شست و شو لباس های جین با ماشین لباسشویی ازکمترین مقدار مایع لباسشویی که می توانید استفاده کنید و دور ماشین را هم روی کمترین مقدار خود بگذارید اینطوری از ساییده شدن و رنگ پریدگی جین در طول شست وشو در طولانی مدت جلوگیری خواهید کرد.
  • برای شست و شو با دست بهترین روش استفاده از آب سرد است که تشت یا سینک را ابتدا از آب پر کنید برای شست و شو با دست از مایع لباسشویی مناسب به مقدار کم استفاده کنید و درون آب رقیق کنید و لباس را به مدت 10 الی 15 دقیقه درون محلول قرار دهید تا خیس بخورد و الیاف از تنش رها شوند سپس سعی کنید با کمترین اعمال فیزیکی و چلوندن لباس را بشویید تا پاک شود. و سپس درون تشت آب تمیز دیگری آبکشی کنید.

شستشو لباس های چرمی

پوشاک چرمی از حساسیت بالایی برخوردار هستند و در صورتی که طبق رعایت اصول و نکات اولیه شسته نشوند، امکان دارد کیفیت خود را از دست داده و در آخر خشک شوند. در ادامه نکاتی را در رابطه با نحوه شستشو پوشاک چرمی برای شما آورده ایم:

  • در زمان شستن لباس چرمی، کمی پودر رختشویی را در آب سرد حل کنید.
  • از چنگ زدن و یا خشک کردن لباس های چرمی به وسیله لباسشویی خودداری کنید.
  • برای خشک نمودن لباس های چرمی از شوفاژ و یا سایر لوازم گرم کننده استفاده نکنید.
  • در زمان شستن لباس های چرمی، استفاده از وایتکس می تواند به سلامت آنها آسیب وارد کند.

شست وشو پرده های توری

  • پرده های توری که در اتاقها آویزان می شوند مخصوصاً آنهایی که در اتاق نشیمن هستند، خیلی زود گرد و خاک را به خود جذب می کنند. برای اینکه این گرد و غبار کاملاً از پرده های توری خارج شوند در آب شستشوی پرده ها مقدار کمی نمک اضافه نمایید.
  • برای شستن پرده توری ابتدا آن را چند بار با آب سرد بشویید تا خاک و دوده آن از بین برود. مقدار کمی ماده سفید کننده در داخل آب بریزید و پرده را در آن خیس کنید و بعد از مدتی آب بکشید. سپس پرده را با پودر لباسشویی شسته و آبکشی نمایید.
  • برای جلوگیری از چروک شدن پرده ها، پرده های توری را به صورت نمدار آویزان کنید. در این صورت احتیاجی به اتو زدن آنها نیست و پرده ها هم مرتب می ایستند.

شستشو آستین و یقه لباس

به طور معمول، آستین و یقه لباس جزء محل هایی هستند که در اکثر مواقع بیشتر از سایر بخش های لباس چرک می شوند. به همین خاطر امکان دارد که با لباسشویی به صورت کامل تمیز نشوند و یا حتی شستن این بخش ها با لباسشویی باعث چرک‌ مرده شدن کثیفی ها و تثبیت آن ها بر روی پارچه شود. در ادامه به شما نحوه شستشو آستین و یقه لباس را توضیح خواهیم داد:

  • شما می توانید برای شستن و تمیز کردن آستین و یقه پیراهن، پیش از آن که آنها را در داخل ماشین لباسشویی بریزید، با برس و صابون گلیسیرین، شستشو دهید و سپس برای تمیز شدن سایر بخش های لباس، آن را به درون ماشین لباسشویی بیندازید.

شست وشوی لباس های پشمی

  • برای شست و شوی لباس های پشمی طبق لیبل لباس عمل کنید و اگر علامت شست و شو با دست را روی لیبل دیدید این کار را حتما با دست انجام دهید چرا که در غیر این صورت انداختن لباس های پشمی درون ماشین لباسشویی می تواند باعث از هم گسیختگی تار و پود لباس شما شود و پس از شستشوی ماشین لباسی با دو برابر ابعاد معمولی تحویل شما بدهد.
  • برای شست و شوی لباس های پشمی در ماشین لباسشویی از برنامه ی شست و شوی البسه ی پشمی که در حدود دمای 40 درجه و کمتر از آن استفاده می کند استفاده کنید. اگر ماشین لباسشوییتان این برنامه را ندارد از آب سرد و دور نرمال استفاده کنید. حتما لباس را برعکس کنید و سپش شست و شو را انجام دهید.
  • برای شست وشوی لباس های پشمی با دست نیز آن ها را ابتدا برعکس کنید و سپس در آب سرد شسته تا از ازدیاد طولی لباس و همچنین رنگ دهی آن جلوگیری کند. ابتدا 10 الی 15 دقیقه فرصت دهید تا لباس به خوبی در آب غوطه ور شود و تا حد امکان عمل مکانیکی با دست و چنگ زدن را کاهش دهید تنها به مقدار این کار را انجام دهید که مطمئن شوید لباس تمیز شده است تا از نمدی شدن لباس جلوگیری کنید.
  • برای شست و شو از مایع لباسشویی ملایم و رقیق استفاده کنید و به هیچ وجه برای سفید کردن لباس از وایتکس و یا سفیدکننده های کلر دار استفاده نکنید.

شست و شوی کت و شلوار:

در مورد کت و شلوار ها پیشنهاد ما این است که حتی الامکان کت و شلوار را در منزل نشویید چرا که در کت و شلوارهای مرغوب درصد پشم مورد استفاده در الیاف افزایش می یابد و این موضوع باعث می شود که پس از شست و شو الیاف حالت نمدی پیدا کنند و در جای اولیه قرار نگیرند پس شستشوی کت و شلوار در منزل باعث از ریخت افتادن آن می شود این کار را به خشک شویی بسپارید تا با استفاده از حلال های آلی لباستان را خشک شویی و اتوکشی کند تا کت و شلوارتان مثل روز اول باقی بماند. در مورد لکه های ساده و کوچک می توان از یک شوینده ی غیر کرمی ملایم استفاده کرد.

نکاتی در مورد نحوه شستشو انواع لباس در لباسشویی

  • پیش از آن که اقدام به شستن لباس ها با لباسشویی کنید، حتما آنها لکه گیری نمایید.
  • در زمان شستشو حتما لباس ها را بر اساس جنس و رنگ به طور کامل از یکدیگر تفکیک کنید.
  • به شما توصیه می کنیم که لباس های زیر را با دست بشویید.
  • بهتر است برای رفع زردی زیر بغل لباس های نایلونی، پس از شستن آنها را در آبی که دو قاشق سوپ خوری آب اکسیژنه 10 درصد ریخته شده است، قرار دهید. پس از مدتی لباس را بیرون آورده و به طور کلی آب کشی کنید.
  • از به کار بردن وایتکس و انواع مایع ها و مواد سفیدکننده برای از بین بردن زردی های لباس خودداری کنید؛ چرا که این مسئله باعث تشدید آن ها می شود.
  • شما می توانید صرفا برای شستن لباس های سفید از وایتکس استفاده نمایید.

سخن پایانی

با این راهنمای شستشوی انواع لباس در مقالات آموزشی سایت هوم کالا با شما همراه بودیم و نکاتی را درباره چگونگی شستشوی لباس‌ها به شما گفتیم. بهتر است که هر نکته‌ای را به شما در این راهنما گفتیم را در شستن لباس‌ها خود در نظر بگیرید تا لباس‌های شما از بین نرود و از زیبایی آن‌ها کاسته نشود. همچنین برای شستشوی لباس‌های خود بهتر است که از پودر و مایع لباسشویی مرغوب استفاده کنید تا به بافت لباس شما آسیبی نرسد. همچنین اگر از لباسشویی برای شستشو استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که از مایع استفاده کنید تا لباس‌های تمیزتری داشته باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید